Rijbewijs omzetten

"jufrebekka said:
Hmmm"]Ipv met een internationaal rijbewijs kun je rondrijden met je NL rijbewijs + officiele vertaling. Zo'n vertaling verjaart niet, dus zolang je NL rijbewijs geldig is, mag je er hier mee rondrijden (natuurlijk mits je hier op een tijdelijk visum bent). Toch valt het te overwegen om sowieso een QLD rijbewijs te halen, erg praktisch als identiteitsbewijs. Al schijn je ook bij de gemeente een identiteitsbewijs te kunnen krijgen (voor die enkeling hier die geen rijbewijs heeft).

Hi Rebekka,

Goed idee! Je kan hem alvast maar hebben toch? En volgens mij is dat de makkelijkste (en goedkoopste?) optie.

Gewoon even dat boekje doornemen en ....easy peasy..

Good luck!
Syl (vanuit een erg regenachtig Brisbane today)

p.s. Hoi Hans, bedoel je de 18+ kaart? volgens mij kan je die ook via de department of Transport aanvragen (of misschien Centrelink?)

Gisteren met VicRoad gebeld om een afspraak te maken voor de theorietest. Vriendelijke mevrouw aan de telefoon (na lang wachten).  Het leek haar toch handiger om te wachten tot na 31 december omdat in het nieuwe jaar de regels anders zullen zijn. Als je een NL rijbewijs hebt kun je die gewoon omruilen voor een Oz rijbewijs, alleen even betalen.  Wel jammer, ik had het boekje al helemaal doorgewerkt (vooral de parkeerregels zijn heel bijzonder).

[quote author=Jeroen_1 link=topic=435.msg6661#msg6661 date=1103807255]Wel jammer, ik had het boekje al helemaal doorgewerkt (vooral de parkeerregels zijn heel bijzonder).
[/quote]Ach, je moet maar denken, elke verkeersdeelnemer behoort de regels te kennen, dus al is het alleen voor je eigen veiligheid, en voor het voorkomen van parkeerboetes, het kan geen kwaad dat boekje door te nemen voor je op de Australische wegen te begeven. Zeker aangezien volgens mijn bescheiden mening de gemiddelde Australische chauffeur beduidend slechter rijdt dan de gemiddelde Nederlandse.

[quote author=Jeroen_1 link=topic=435.msg6661#msg6661 date=1103807255]
Als je een NL rijbewijs hebt kun je die gewoon omruilen voor een Oz rijbewijs, alleen even betalen.
[/quote]

Maar ben je dan je NL rijbewijs kwijt?

[quote author=Sander link=topic=435.msg6687#msg6687 date=1103873287]
[quote author=Jeroen_1 link=topic=435.msg6661#msg6661 date=1103807255]
Als je een NL rijbewijs hebt kun je die gewoon omruilen voor een Oz rijbewijs, alleen even betalen.
[/quote]

Maar ben je dan je NL rijbewijs kwijt?
[/quote]
Ik hoop van niet maar misschien wel. Zonde van het geld, ik had net een nieuw NL rijbewijs gekocht omdat het oude vodje in 3 delen was gescheurd. Als ik het weet (eerste week van Jan.) dan zal ik melden.

Vandaag bij VicRoads geweest. Erg druk maar het duurde niet lang. Forumulier invullen, geld betalen, foto maken en je hebt een rijbewijs. Geen test, geen moeilijke vragen en al helemaal geen gezeur of vertalingen. . Een klein minpuntje, de vriendelijke jongen achter de balie maakt toch een klein gaatje in mijn Nederlands rijbewijs, en daarmee is het dus ongeldig geworden :cry:.

Als we ooit een nieuw Nederlands rijbewijs willen zeggen we dat de kinderen het hebben gedaan met de performator. Foei  :-D

Ik heb begrepen dat voor Queensland niets veranderd is, helaas..... Dat wordt voor mij dus straks wel een theorietestje doen......

Jeroen, jij gefeliciteerd met je rijbewijs en vervelend hé, kinderen die met perforators spelen  :roll:

KC

[quote author=Jeroen_1 link=topic=435.msg6897#msg6897 date=1104834946]
Vandaag bij VicRoads geweest. Erg druk maar het duurde niet lang. Forumulier invullen, geld betalen, foto maken en je hebt een rijbewijs. Geen test, geen moeilijke vragen en al helemaal geen gezeur of vertalingen. . Een klein minpuntje, de vriendelijke jongen achter de balie maakt toch een klein gaatje in mijn Nederlands rijbewijs, en daarmee is het dus ongeldig geworden :cry:.

Als we ooit een nieuw Nederlands rijbewijs willen zeggen we dat de kinderen het hebben gedaan met de performator. Foei  :-D
[/quote]

Nog één vraagje, moest je nog een vertaling van je rijbewijs hebben?
Eigenlijk is het raar dat ze je NL rijbewijs ongeldig maken - ik snap het wel vanuit hun oogpunt - maar ik geloof niet dat zij strict gesproken het recht hebben om een NL document ongeldig te maken?!
Anyway, je moet hoe dan ook een Aus. rijbewijs dus je hebt weinig keus.

Hoi Jeroen,
begrijp ik het goed dat je geen theorietest hoeft te doen?
En wat zijn de kosten?
Waar ben jij bij Vicroads geweest, die in Dandenong?
Groetjes
René

Boel vragen. Ik zal proberen antwoord te geven.

We hebben het 3 jarige rijbewijs genomen voor $41.00. En inderdaad geen test, gewoon formulier invullen, betalen en klaar. We zijn bij VicRoads in Burwood East geweest (is om de hoek). We hebben geen vertaling hoeven laten zien (we hadden wel een internationale rijbewijs bij de ANWB gekocht). Je hoeft je Nederlands rijbewijs niet ongeldig te laten maken, je mag ook examen doen en dan twee jaar een P-rijbewijs rondrijden. Als het goed is heb je je Nederlands rijbewijs nooit meer nodig. Als je toch terug gaat kun je altijd zeggen dat je het kwijt bent en dan vraag je een duplicaat aan in Nederland :evil:.

Heb afgelopen week (januari 2005) ook mijn rijbewijs omgezet, maar dan in NSW (Sydney).

Helaas gelden de hierboven genoemde regels voor VIC niet voor NSW.  :-(

Moest in Sydney bij de RTA een theorie test (via de computer) afleggen. Boekje met verkeersregels & testvragen & online test om te oefenen alle beschikbaar via internet. Had me goed voorbereid en geen enkele vraag fout. Zeer aan te raden om al bovenstaande materiaal door te nemen.

Verder moest ik meenemen: NL rijbewijs, paspoort, creditcard & proof of residential address. Dit laatste heb ik niet maar kan je vrijstelling voor krijgen als iemand voor je wil tekenen die zelf al een australisch rijbewijs heeft.

Mijn internationaal rijbewijs wilde ze niet eens zien, dat accepteerde ze niet. Eigenlijk moest ik ook een officiele vertaling van mijn NL rijbewijs hebben (geen internationaal rijbewijs maar een vertaling door een beedigd vertaler) maar uiteindelijk hoefde dat na overleg met de office-baas toch niet.

Kosten rijbewijs voor 3 jaar: circa $93.

Op mijn NL rijbewijs werd vervolgens een stempel & krabbel gezet (op de achterkant, waarop staat aantekeningen door het bevoegd gezag.).

Vanaf 17 januari is het in NSW niet meer nodig een test te doen. Zie http://www.rta.nsw.gov.au/licensing/newtonsw/international_drivers.html:

"As from 17 January 2005 customers are exempt the car driver knowledge test if they hold an acceptable car licence from one of the recognised countries. It is recommended that these applicants read the Road Users' Handbook to familiarise themselves with the current road rules in NSW."

Maar, de RTA kan je nog steeds vragen een test te doen, dus lees het handboek evengoed door:

"The RTA reserves the right to require customers to undertake a knowledge test or driving test, and may not issue a licence until it is satisfied that the overseas licence is valid."

Ik ben hier zelf op partner visum en dat is een tijdelijk visum. Ik ben van plan hier in ieder geval een jaar te blijven en dan zullen mijn Aus. partner en ik de keuze maken, Holland of Australië.
Als ik het goed begrijp kan ik in die tijd gewoon met het Nederlandse rijbewijs rondrijden, omdat dat wordt erkend door de NSW-overheid.  Zolang ik maar wel een geldige vertaling bij me heb.

"If you do not intend to stay in NSW and do not hold a permanent visa, you will be regarded as a visiting driver. If you hold a current overseas driver licence you are not required to get a NSW licence even if your stay is longer than three months. If the licence is not written in English, an International Driving Permit, or an English translation must also be carried with the licence when driving."

Even voor de mensen die naar Queensland gaan, up-to-date informatie over je rijbewijs omzetten.

Ik heb vandaag m'n Queensland rijbewijs gehaald!

Vorige week heb ik het boekje Your keys to driving in Queensland gehaald en dat heb ik redelijk goed bestudeerd en wat dingen in m'n hoofd gestampt die ik niet wist.

Vandaag ben ik met m'n Nederlandse rijbewijs, internationaal vodje van de ANWB, en allerlei papieren en pasjes om m'n identiteit te bewijzen naar Queensland Transport in Elizabeth Street (CBD) geweest.

Het internationale ANWB ding werd niet eens aangeraakt en toen ik vroeg of ze die niet nodig hadden werd me verteld dat dat inderdaad voor hun niks betekende. Ik weet niet hoe het zit met als je hier auto rijdt en door de politie gestopt wordt, het kan best zijn dat je dat internationale ding dan wel moet kunnen laten zien.

Je moet verder wel zorgen dat je PRECIES de goeie dingen bij je hebt, anders wordt je net zo hard weggestuurd. Ik had bijvoorbeeld perse een brief van de Australian Tax Office nodig met m'n Tax File Number, waarop m'n huidige juiste adres stond. Mijn brief had een eerder adres dus ik moest terug om een nieuwe brief te halen.

Okee, wat ik dus moest kunnen laten zien was: Nederlandse rijbewijs, paspoort, Medicare pasje, en ATO brief met TFN en m'n juiste adres.

Eerst $15 betalen voor administratiekosten ofzo. Toen moest ik dat testje afleggen, gewoon staand aan een balie in dat kantoor (lekker veel afleiding, al dat gekakel en geloop om je heen). Gelukkig had ik me voorbereid, anders was het me niet gelukt. Maar nu dus wel, ik had zelfs nul fout.

Toen nog even betalen voor het rijbewijs zelf (ik heb 5 jaar gekozen, dat kostte iets van $62, je kunt ook een kortere periode kiezen, dat is goedkoper), en *klik* op de foto (gaat ook lekker onceremonieel allemaal), en vijf minuten later heb je je rijbewijs in je handen.

Er is trouwens niks met m'n Nederlandse rijbewijs gebeurd, geen stempel, geen gaatje, hij is nog helemaal intact.

Groetjes,
Micky

Well done!!! Geeft alle aanstaande QLD-ers vast weer goede moed!!

Dus je kreeg inderdaad geen stoel aangeboden  :), Lekker in ieder geval dat je het nu voor elkaar hebt.

Happy driving!

Okee dan!! Dat moet mij ook wel lukken! KLinkt allemaal goed te doen (zeker na een visum aanvraag, dan is dit een eitje  :wink:).

Voor de mensen die op een temporary visum gaan:

Volgens de informatie die ik op internet heb gevonden, kun je gewoon gebruik blijven maken van je Nederlandse rijbewijs.

Volgens mij moet je inderdaad binnen 3 maanden een rijbewijs halen, tenminste wanneer je hier komt wonen.

Ik zelf had een Nederlands en een Nieuw Zeelands rijbewijs. Na een theorie examen nu dus ook een Queensland rijbewijs, geen Australiesch rijbewijs. Zoiets bestaat niet hier. Dit betekend dus ook dat wanneer iemand naar een andere staat verhuisd, je daar een nieuw rijbewijs moet halen. en dus weer een theorie examen van die staat moet doen.

Als je trouwens nog geen rijbewijs hebt, dan doe je er verstandig aan om dat hier allemaal te leren. Het is hier een stuk goedkoper en veel gemakkelijker dan in Nederland. De kans dat je in 1 keer slaagt voor je praktijk is zo'n 99% denk ik.

Groetjes uit QLD

Voor mij is dat niet echt handig. Heb nu 21 lessen gehad hier en tegen de tijd dat we weggaan hoop ik toch mijn rijbewijs te hebben. Ik kan het nu stop gaan zetten en dan in Oz verder gaan, maar dat vind ik zonde van mijn geld hier... En dan moet ik op de een of andere manier vast wel weer aan kunnen tonen wat ik allemaal al geleerd heb. Het enige wat ik me kan bedenken is dan vragen aan de instructrice of ze mijn leskaart kan kopieren en dat dan weer laten vertalen. Denk niet dat ik daar veel mee op schiet....  :roll:

Back