Even voor de mensen die naar Queensland gaan, up-to-date informatie over je rijbewijs omzetten.
Ik heb vandaag m'n Queensland rijbewijs gehaald!
Vorige week heb ik het boekje Your keys to driving in Queensland gehaald en dat heb ik redelijk goed bestudeerd en wat dingen in m'n hoofd gestampt die ik niet wist.
Vandaag ben ik met m'n Nederlandse rijbewijs, internationaal vodje van de ANWB, en allerlei papieren en pasjes om m'n identiteit te bewijzen naar Queensland Transport in Elizabeth Street (CBD) geweest.
Het internationale ANWB ding werd niet eens aangeraakt en toen ik vroeg of ze die niet nodig hadden werd me verteld dat dat inderdaad voor hun niks betekende. Ik weet niet hoe het zit met als je hier auto rijdt en door de politie gestopt wordt, het kan best zijn dat je dat internationale ding dan wel moet kunnen laten zien.
Je moet verder wel zorgen dat je PRECIES de goeie dingen bij je hebt, anders wordt je net zo hard weggestuurd. Ik had bijvoorbeeld perse een brief van de Australian Tax Office nodig met m'n Tax File Number, waarop m'n huidige juiste adres stond. Mijn brief had een eerder adres dus ik moest terug om een nieuwe brief te halen.
Okee, wat ik dus moest kunnen laten zien was: Nederlandse rijbewijs, paspoort, Medicare pasje, en ATO brief met TFN en m'n juiste adres.
Eerst $15 betalen voor administratiekosten ofzo. Toen moest ik dat testje afleggen, gewoon staand aan een balie in dat kantoor (lekker veel afleiding, al dat gekakel en geloop om je heen). Gelukkig had ik me voorbereid, anders was het me niet gelukt. Maar nu dus wel, ik had zelfs nul fout.
Toen nog even betalen voor het rijbewijs zelf (ik heb 5 jaar gekozen, dat kostte iets van $62, je kunt ook een kortere periode kiezen, dat is goedkoper), en *klik* op de foto (gaat ook lekker onceremonieel allemaal), en vijf minuten later heb je je rijbewijs in je handen.
Er is trouwens niks met m'n Nederlandse rijbewijs gebeurd, geen stempel, geen gaatje, hij is nog helemaal intact.
Groetjes,
Micky