Rijbewijs omzetten

[quote author=iammarcel link=topic=435.msg9670#msg9670 date=1109247765]
Volgens mij moet je inderdaad binnen 3 maanden een rijbewijs halen, tenminste wanneer je hier komt wonen.[/quote]Alleen als je hier komt wonen als permanent resident. Als temporary resident is het niet nodig.
[quote author=iammarcel link=topic=435.msg9670#msg9670 date=1109247765]Dit betekend dus ook dat wanneer iemand naar een andere staat verhuisd, je daar een nieuw rijbewijs moet halen. en dus weer een theorie examen van die staat moet doen.[/quote]Voorzover ik weet hoef je geen theorieexamen te doen als je naar een andere staat verhuist en kun je je rijbewijs bij de betrokken organisatie gewoon direct laten omzetten.

[quote author=Annemiek link=topic=435.msg9674#msg9674 date=1109250182]
Voor mij is dat niet echt handig. Heb nu 21 lessen gehad hier en tegen de tijd dat we weggaan hoop ik toch mijn rijbewijs te hebben. Ik kan het nu stop gaan zetten en dan in Oz verder gaan, maar dat vind ik zonde van mijn geld hier... En dan moet ik op de een of andere manier vast wel weer aan kunnen tonen wat ik allemaal al geleerd heb. Het enige wat ik me kan bedenken is dan vragen aan de instructrice of ze mijn leskaart kan kopieren en dat dan weer laten vertalen. Denk niet dat ik daar veel mee op schiet....  :roll:
[/quote]Ach, als je je NL rijbewijs niet haalt, is het nog steeds geen wegggegooid geld: je hebt in ieder geval een boel geleerd en rijervaring opgedaan. En als je in Australie gaat lessen zal je rijinstructeur echt niet veel geven om een beschrijving van wat je al in NL hebt geleerd: hij/zij zal toch in de praktijk willen beoordelen hoe ver je bent. Overigens mag je hier ook 'lessen' in je eigen auto als er iemand bij is die een 'open licence' heeft. Zelf moet je dan al wel een 'learners licence' hebben dacht ik, maar dat is erg makkelijk te halen.
Mocht je wel op tijd je NL rijbewijs halen, dan raad ik je toch aan gezien je beperkte rijervaring misschien 1 of 2 lessen te nemen hier, om aan het Australische verkeer te wennen. Voornamelijk voor je eigen veiligheid: mijns inziens is de gemiddelde Australier nou niet bepaald een goede automobilist...

Joepie! Even navraag gedaan bij de NT Government én wij kunnen ons belgisch rijbewijs gewoon laten omzetten naar een Aussie rijbewijs, zonder theorietest of practisch rijexamen! (zie antwoord hieronder)

Subject to certain conditions, overseas driver licences may be transferred to the Northern Territory.
Transfers will be to base grade classes only, ie. class “C” (car) and, class “R” (Rider-motorcycle).
New Zealand licence transfers are not restricted to base grades, however applications for the
transfer of heavy vehicle classes will be assessed on a case by case basis.
All licence transfer applicants from the following recognised countries are exempt from the
requirement for an entry level theory test and practical driving test.
Recognised Countries
• Austria
• Belgium
• Canada
• Croatia
• Denmark
• France
• Finland
• Germany
• Greece
• Ireland
• Italy
• Japan
• Luxembourg
• Netherlands
• New Zealand
• Norway
• Portugal
• Singapore
• Switzerland
• Spain
• Sweden
• United Kingdom
• United States of America

Hallo mensen,

Dit is in NSW ook het geval, volgens mij kan men zijn of haar rijbewijs gewoon omzetten.

Recognition of licences from certain countries
The recognition of licences from certain countries was agreed nationally and commenced in NSW on 20 May 2002. Customers were exempted from the practical car driving test if they held an acceptable licence from one of the recognised countries. The exemption only applies to applicants for Class C (car) licences.

As from 17 January 2005 customers are exempt the car driver knowledge test if they hold an acceptable car licence from one of the recognised countries. It is recommended that these applicants read the Road Users' Handbook to familiarise themselves with the current road rules in NSW.

The RTA reserves the right to require customers to undertake a knowledge test or driving test, and may not issue a licence until it is satisfied that the overseas licence is valid.

Recognised countries
Austria, Belgium, Canada, Croatia, Denmark
Finland, France, Germany, Greece
Ireland, Italy, Japan, Luxembourg
Netherlands, Norway, Portugal, Singapore, Spain
Sweden, Switzerland, United Kingdom, USA
The licensing authority in Victoria (VicRoads) is responsible for maintaining the national list of recognised countries.

Om verder te lezen:
http://www.rta.nsw.gov.au/licensing/newtonsw/international_drivers.html

groeten marcel :up:

OK, ik heb het allemaal gelezen op de website, maar nu komt het:

- ik ben straks wel permanent resident, maar weet niet of ik langer dan anderhalf jaar in Oz ben. Ik wil dus niet dat mijn NLse rijbewijs door de shredder wordt gehaald! Wat bedoelen ze met 'invalid' maken??
- er staat dat je bewijs moet overleggen over de datum dat je rijbewijs voor het eerst werd afgegegeven. Wat is dat bewijs?? Op je rijbewijs staat wel de datum dat het voor het eerst is afgegegeven (24-5-96).
- er staat ook dat je buitenlandse rijbewijs in het engels moet zijn. Op de voorkant van het NLse rijbewijs staat ook 'driving license', en voor de rest zijn het pictogrammen. Dus hoezo engelse vertaling??

M.a.w.: wat moet je nu meenemen als je in Sydney naar de RTA syapt om een NSW rijbewijs te krijgen??

Aukje.

Een internationaal rijbewijs kan je al voor €17 euro bij de ANWB halen, even een pasfoto meenemen, en klaar is klara.... :-D
Wordt denk ik wat moeilijker als je in Oz woont... :?

Gr.Koen

[quote author=aukendirk link=topic=435.msg51921#msg51921 date=1142418069]
...er staat ook dat je buitenlandse rijbewijs in het engels moet zijn. Op de voorkant van het NLse rijbewijs staat ook 'driving license', en voor de rest zijn het pictogrammen. Dus hoezo engelse vertaling??...[/quote]Vanwege dingen als "Achternaam" en "Geb.plaats". En als je nou denkt van "ach, een Australische agent kan toch makkelijk afleiden wat dat betekent?", vergeet dan niet dat de meeste mensen hier echt maar 1 taal spreken en de gemiddelde Aussie dus een stuk minder gevoel voor talen heeft dan de gemiddelde Hollander. Toen ik m'n QLD rijbewijs ging halen en mijn NLse liet zien, dacht de dame achter de balie ook in eerste instantie dat "Enkhuizen" mijn achternaam was, totdat ik de officiele vertaling liet zien...

Hé Aukje,

Nou shredder geloof ik niet hoor, wat ik zoal tot op heden op het forum heb gelezen is het van 'er wordt niets mee gedaan, je krijgt het zo terug' tot 'er komt een stempeltje op dat het ongeldig is/streep erdoor'. En het lijkt me sterk dat als je hier in NL examen hebt gedaan, je plotseling bij terugkomst gezien wordt 'als supergevaarlijk monster op de weg'. Of je zegt: mijn neefje heeft erop gekrast, of: ik ben mijn rijbewijs kwijt, hoe kan ik een nieuwe aanvragen. Maar zo'n vaart zal het toch niet lopen denk ik.

En de datum die jij noemt van 1996 is inderdaad de datum waarop je rijbewijs voor het eerst is afgegeven. Bij de wat oudere :gramps: :drive: rijders onder ons (rijbewijs gehaald voor geloof ik 1986) staat er als datum 1e afgifte 1986 op (moment waarop de nieuwe modellen rijbewijzen werden afgegeven).

Succes met alles verder Aukje en je niet te sappel maken hoor  :up: :up: :up:

groetjes Miran  :-D :-D :-D

@Aukje:

Een internationaal rijbewijs, opgehaald bij de ANWB, is het makkelijkste, want dat is in verschillende talen, dus ook het Engels.
Verder: bij ons bestond het ongeldig maken uit het maken van een heel klein gaatje in de uiterste rechterbovenhoek. Dit doen ze, omdat ze dan kunnen zien, dat je al een Oz-rijbewijs hébt aangevraagd.
Stel je volgende situatie voor: naar aanleiding van een ernstige verkeersovertreding  nemen ze je Oz-rijbewijs in. In theorie zou je dan (natuurlijk binnen de tijdslimieten) nog een tijd door kunnen rijden op je NL-rijbewijs. Als dit nu gekenmerkt wordt (hoe dan ook), weten ze bij een eventuele volgende overtreding, dat er al een Oz-rijbewijs ingehouden moet zijn, anders zou je dat Oz-bewijs bij een aanhouding moeten tonen.

Zilver

Ik kan me nog het voorval herinneren dat ik, na reeds bijna een heel jaar in Australie rondgereden te hebben, werd aangehouden (voor het rijden zonder gordel.....Oops):

Het was in Cairns.
Vraag 1: who's car is this?
Antwoord: Mine
Heeeeeeeele vreemde blikken en veel gehum, maar dat was ik al gewend, want het is niet gebruikelijk dat een Nederlands "meisje" in een grote, oude, stoffige en blubberige 4wd truck rijdt..............

Vraag 2: Can we see your licence?
Antwoord: natuurlijk kan dat!
En ik haal mijn nog steeds Nederlandse rijbewijs te voorschijn.............

Werd een beetje bekeken en de volgende vraag was:
How long have you been here?
"Almost one year".

Isn't it about time you get a Queensland licence?
Yes, but I am almost leaving.............

Dat was dus echt alles!!!!!!!!!!!!! Dus niemand heeft aan mijn neus kunnen zien of ik permanent resident of niet was, werd ook niet naar gevraagd. Bewijst maar weer eens hoe relaxed men in Australie (idg Queensland) kan zijn! Heerlijk toch!?

Maar het mooist van alles was: ik reed al een half jaar met afgeschroefde ruitenwissers!!!!!!!!!!! :-D En geen agent die het opviel  :)
Ik heb wel heeeeel veel geduimd dat het niet ging regenen!

henriette

Back