Skilled migration shake-up

hey alie,

ik weet het, maar het probleem is dat er in Nederland en België geen goede opleiding bestaat, anders was ik er al lang aan begonnen!!!!

Het is echt KUT :wall: :wall: :wall:

Ik weet dat Rob hier ook al voor gewaarschuwd had, maar we hebben geen andere keuze!

We zullen de nieuwe SOL lijst maar afwachten en kijken wat daarop staat...

Ik wil nog steeds gaan en dat zal niet veranderen...

Na 1 jaar studie kan ik mijn skills assessment in orde maken en dan maar hopen op werk zeker...

Pfffffffffffff...........waarom, waarom....vraag ik me steeds af :loudcry:
 
PHEW!

Tot nu toe zijn we "save", wat dat ook mag betekenen. :huh:
Ik ben bang dat ze snel weer met nieuwe regels gaan komen...... :oops:

Echt zwaar balen voor de mensen van voor sept 2007, ik kan me er niks bij voorstellen dat zij nog langer in onwetendheid zitten dan wij.... :cry:

Nu maar weer ademhalen tot 30 april, en hoepen op betere tijden. :lol:

Marie

ps. Nesje, heel veel sterkte!
 
Lekker, die veranderingen! Heb het net snel doorgenomen en het blijkt dat de MODL per direct verdwenen is. Op zich niet zo'n grote ramp, wel dat je 15 punten kreeg omdat je beroep op de MODL stond (in mijn geval dan). Dat betekent dat ik nu te weinig punten bij elkaar kan sprokkelen tenzij een state sponsorship uitkomst biedt.... en dan ligt net de site van WA eruit....

Morgen hopen op meer berichten van ons bureau.....

Iedereen veel sterkte!
Annemarie
 
Iemand een idee of ergens iets gevonden over welke beroepen er op de nieuwe SOL zullen staan?????????????????

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
 
Vanaf 30 April 2010 word er dus een nieuw Skilled occupation list bekentgemaakt en mid. 2010 zal deze van start gaan.

Op zich wel positief nieuws voor een hoop mensen denk ik die met een 175 visum bezig zijn of gaan beginnen.

Gr,

Steven
 
Misschien niet voor iedereen, maar ik denk omdat de MODL lijst revoked is , misschien ook de stop tot 2013 zal gaan veranderen.

We kunnen alleen maar afwachten denk ik...

En voor wie niet wil wachten tot verandering moet nu nog snel aanvragen.
 
ik heb het gevoel dat er niet heel gracieus wordt omgegaan met reeds ingediende aanvragen. Als je na een paar jaar gewoon je geld terug krijgt en alles opnieuw moet indienen, voel je je niet heel erg gewild :s

en er zijn ook zoveel wijzigingen, ik kan het niet meer bijhouden.
Volgens mij kan ik gewoon maar het beste afwachten....
 
Ik was net nog even 't nieuws aan 't kijken (zien of het nog interessant was om morgen in de klas te laten zien) en toen kwam ook dit onderwerp voorbij. Het komt erop neer dat koks/kappers e.d. moeilijker toegang gaan krijgen, maar dokters, verplegers, docenten e.d. makkelijker. Verder werd er gezegd dat er meer mensen met een sponsorship toegelaten gingen worden, omdat maar de helft van de mensen (zonder sponsorship) ook in het beroep beland waarop ze zijn binnengekomen.
 
Geen idee of jullie er wat aan hebben, maar hier staat ook nog wel een beetje informatie in. Ben hier trouwens al zo lang niet meer geweest en heb dit alles weinig gevolgd, dus weet niet of dit het goede topic is om het te plaatsen, maar toch...

Konmt ie!

English test for migration revamp to favour doctors, nurses and teachers
By Sue Dunlevy From: The Daily Telegraph February 08, 2010 8:00AM 83
New migration policy to be unveiled today
Replaced by new Skilled Occupations List
20,000 to have applications withdrawn

FOREIGN doctors, nurses and school teachers who speak good English and have jobs already organised will be Australia's top priority migrants under a major overhaul of immigration policy.

The changes, to be unveiled by Immigration Minister Chris Evans today, are expected to target professionals with university degrees who are sponsored by employers and discourage self-nominating migrants such as cooks, hairdressers and accountants.

The new policy will axe the Migration Occupations on Demand List, which lists 106 occupations in demand.

Only half the migrants entering Australia with skills on the MODL actually end up employed in their field and one-third end up unemployed or in a low-skill job, Senator Evans said.

It will be replaced by a new Skilled Occupations List of high-value professions and trades drawn up by Skills Australia.

The Federal Government's overhaul of the skilled migration program could damage Australia's reputation abroad, the Federal Opposition has warned.

This is because there are many foreign students already taking courses on the in-demand list, whose study may no longer improve their chances of permanent migration.

"There'll be many students who'll be caught between a rock and a hard place," Mr Morrison said.

"It addition ... there'll be a lot of pressure on those colleges (catering to overseas students) and I suspect many will fail.

"That will obviously have impacts for jobs."

Australia's reputation as a destination for skilled migration could be jeopardised as a result, he said.

He urged the Government to ensure that two-thirds of Australia's migration program came from the skilled workforce.

"It's important skilled migration remain the dominant component of our migration intake because it ... contributes to the economy, that pays the taxes, that pays for the hospitals and the roads and the services," he said.

More than 20,000 foreigners who applied to migrate to Australia before September 2007 under outdated rules that allowed lower English skills will have their applications withdrawn and their $1500-$2000 applications fees refunded under the changes.

This is because the system that allocates potential migrants points based on their qualifications and skills will be restructured.

"The current points test puts an overseas student with a short-term vocational qualification gained in Australia ahead of a Harvard-educated environmental scientist," Senator Evans said.

The new system is likely to give potential migrants more points if they are qualified in certain high-value professions and trades, went to a prestigious university, have more experience and display excellence in English.

The Immigration Minister will get the power to set a maximum number of visas that may be granted in any one occupation and the states will be able to prioritise skilled migrants.

Senator Evans said the changes would shift our immigration system from a supply driven model to a demand driven system in which migrants sponsored by an employer would get priority.

While Australia's hospitals need nurses and doctors there are 12,000 foreign cooks waiting to come to Australia under the existing system, he said.

Under the existing system 40,000 unsponsored visas were issued to accountants over the past five years yet a shortage of accountants persists because most did not get work in the profession.

"Australia's skilled migration program has been delivering self-nominated migrants from a narrow range of occupations with poor to moderate English language skills who struggle to find employment in their nominated occupation" Senator Evans will tell an Australian National University demography institute today.

Labor backbencher Kelvin Thomson said skilled migration needed to be scaled back because it had "three strikes" against it.

It fueled runaway population growth, put downward pressure on wages and conditions, and came at the expense of training young Australian workers, he said.

Mr Thomson said the program had got out of control since the previous Coalition government started allowing international students to apply for permanent residence onshore, instead of making them return to their home countries first.

"(Education) agents have had a field day telling overseas students all they needed to do was to pay large fees and they'd be guaranteed permanent residence here," he said.

"We need to decouple the link between education and permanent residence."

Mr Thomson said the move wouldn't be seen as racist but would in fact lead to a much needed clean-up of the international student industry.

Meanwhile, Liberal backbencher Wilson Tuckey said it wasn't fair that people who went through the the "proper processes" to migrate should have it tougher, while the "welcome mat" was rolled out for asylum seekers.
 
wel ja, dat ziet er langs de ene kant veel beter uit voor mij, ben leerkracht.
Maar langs de andere kant ook moeilijker, want mijn diploma is één jaar te kort en ik vind in België en Nederland geen studie om er een 4 year qualified opleiding van te maken. Dit kan enkel in Australië...
Maar ik zie het echt niet zitten om een jaar te gaan studeren en dan terug naar België te komen om dan een visum aan te vragen... Wij hebben een zoon en je kan hem niet heen en weer blijven sleuren...

Het wordt gewoon weer afwachten wat alle nieuwe regels gaan geven en vooral niet op voorhand in paniek geraken...
 
http://www.smh.com.au/small-business/crackdown-on-skilled-migrants-20100208-nmru.html

Mmm, dat ziet er behoorlijk heftig uit - 20 000 al lopende skilled visum aanvragen worden gecancelled. En de huidige beroepenlijst is exit.

Het lijkt erop dat je eigenlijk alleen nog als arts, verpleegkundige of in ieder geval met een baan-aanbod een visum kunt krijgen.

83% van de Australische inwoners wil sowieso minder immigratie - dus dat zal wel doorgaan zo.
 
Ik kan het met een deel van de nieuwe regels wel eens zijn.
Er moest ook wat gebeuren, en met die students zaten ze al langer in hun maag.
Ik vind het ook een beetje dubbel, aan de ene kant wacht de groep "afvallers" al heel lang, aan de andere kant hebben ze nu wel duidelijkheid.... :huh:
Ik ben wel erg benieuwd wat de volgende "grote" stap zal zijn.... :|

We'll just sit and wait...
 
Begrijp ik dat goed? Mensen die al heel lang wachten op een visum , die aangevraagd is voor 2007, worden zomaar aan de kant gezet!? terwijl aanvragers na 2007 dan wel misschien een visum krijgen?
Ik hoop dat het niet zo is, wat dat slaat toch zeker nergens op! Wie het langst wacht , krijgt toch zeker als eerste dan hun visum?

amai... ik ben al vaker dankbaar dat wij het visum al hebben , maar nu weer eeens extra
 
PHEW! Tot nu toe zijn we "save", wat dat ook mag betekenen

@Marie & Dan: hoe weten jullie dat jullie safe zijn? Ik heb alles een beetje zitten doornemen maar erg gerust voel ik me toch niet. Op het ene document staat dat de nieuwe regels enkel gelden voor nieuwe aanvragen, maar op een ander document staat ('k weet nu niet meer welk, er zijn er ook zoveel...) dat het geldt voor alle aanvragen die nog niet finalized zijn. En daar zitten wij dus bij :|

@Wenkah: jij stond toch ook op de CSL, met iets van Computing professionals. Heb jij nog geen CO gekregen? Want wij hebben een half jaar na jou onze aanvraag ingediend... :?

Als ik het goed begrijp komt er dus een nieuwe lijst vanaf april. Wat verandert er dan precies vanaf vandaag? Er is geen MODL meer, maar dat zou geen invloed hebben op reeds gedane aanvragen (volgens 1 document toch). Dus kan ik er dan vanuit gaan dat er eigenlijk niets verandert voor mensen die hun aanvraag al ingediend hebben ??

Jakkes, ik heb het helemaal gehad met al die veranderingen en die voortdurende onzekerheid :p
 
Jerden , jullie hebben een CO, dan zitten jullie veilig.Want dat hebben ingezien , na veel gezeik t ehebben gekregen, dat ze mensen die al een Co hebben en dus gevraagd zijn om de medicals en VOG op te sturen, WEL af te handelen.Zoals ook al gezien is bij Crazy Kangaroo en DuhBahhus ( ofzoiets) en volgens mij nog meer ...
 
Tja, ik hoop het maar.... Tot we dat visum in onze paspoorten hebben zit ik toch wel in de stress hoor.

Ben nog eventjes gaan rondneuzen op het Britse forum, en daar had een immigratieagent een mooie samenvatting neergezet. Ideaal als je (zoals ik...) in paniek al die verschillende documenten zit te openen en niet meer weet wat je waar gelezen hebt. Hier komt het:

The critical points about the changes to General Skilled Migration are:

a) Current applicants who applied on or after 1 September 2007 aren't affected - their points and eligibility are locked in and in most cases their processing priority will remain the same until 30 June 2010 at least.

b. People who applied before 1 September 2007 are subject to "cap and kill" legislation, ie the Department is going to process a certain number (not yet announced as far as I know) and then terminate the rest, in which case all application fees paid to the Department of Immigration will be returned to those applicants (directly or through their agents).

c) Current onshore students will not be able to claim MODL points however they will benefit from a complex suite of measures designed to protect them (and the international student industry). The Department will announce the new skilled occupation list by 30 April 2010 (taking effect on 30 June 2010) and most graduates who have not yet applied for a general skilled migration visa will need to wait until then to determine which pathway they should pursue. The Department does not need to announce transitional measures for students whose visas are expiring on 15 March 2010 since those students are able to lodge a subclass 485 (temporary graduate) visa and then change their nominated occupation for their permanent visa application.

d) People planning to apply for General Skilled Migration as of 8 February should consult a migration agent - those who hold positive skills assessments but have not yet applied for their visas will be able to apply however should their nominated occupation not be on the new Skilled Occupation List then their application will most likely be refused.

e) The MODL is dead for new applicants - except for the continued operation of the Critical Skills List which will still give IT MODL skills priority until then.

f) There is still more information needed to clarify many of these points, in particular I would expect inputs from the Minister's speech later today, and also from the Migration Institute of Australia. In the meantime, the major links are all here: http://www.immi.gov.au/skilled/gener...df/faq-sol.pdf .

grtjs
Jerden
 
jeetje..in 1 jaar tijd is er zoveel veranderd. Ik lees met spanning alle ontwikkelingen. Ik kan nu toch nog niet weg, dus ga rustig bekijken wat 2013 met zich mee zal brengen. Dat zal voor mij het jaar van aanvraag worden..als het uberhaupt nog mogelijk is.

Een ding is duidelijk. Wat er ook gebeurd, je zal tijdig moeten starten met het vinden van een baan en extra budget moeten reserveren om het land te bezoeken voor het bouwen van een netwerk..laat staan sollicitaties.

Ik ben niet van plan om opeens allerlei nieuwe cursussen te gaan volgen om in aanmerking te komen (laat staan dat ik in dit land ook niet opeens kan veranderen van baan om aan de ervaringseis te voldoen). We kunnen nu eenmaal niet allemaal verpleegkundigen, arten of docenten zijn. Ieder zijn of haar persoonlijke kracht en ervaring. En als werkgevers daar geen vertrouwen in hebben of niet op zitten te wachten...dan houdt het op. Je moet realistisch blijven.

Australie is hun land..ze hebben het recht om alleen de beste van de besten te kiezen deel uit te maken van al het moois dat zij te bieden hebben. Als ik het artikel zo lees, dan hebben veel voorgangers het ook een beetje voor ons verpest...en ik kan ze niets kwalijk nemen. Die Australiers zijn natuurlijk niet gek..zij weten óok wel dat mensen allerlei mogelijkheden zoeken om maar in aanmerking te komen. Maar als meer dan de helft niet terecht komt in genomineerde beroepen..dan is die hele nominatie lijst een farce natuurlijk en bij permanente visa een potentieel risico voor de werkeloosheid in je land.

Het jammere is..dat als ik het zo lees immigratie alleen nog een elite ding zal worden. Maar goed dat is nog een aanname..we zullen zien.

Het is jammer dat ik niet weet van partijen aldaar die ook denken aan ons belang. Zijn daar geen partijen die uit een kern van emigranten bestaan en daardoor meer gevoel hebben voor mensen zoals wij? Hardwerkende, eerlijke mensen die niets liever willen dan het verbeteren van de kwaliteit van leven voor gezin en zichzelf. Die niets liever willen dan meewerken aan de voortgang van dat land.

Ik wacht het af..en blijf mij positief focussen op dat jaartje waarin alles weer ten gunste van ons veranderd. Na 2012 gaan er weer een hoop mensen met pensioen....eens zien wat dat gaat opleveren :)

keep the faith...gelukkig hebben we elkaar nog! :)

gr. Marcia
 
d) People planning to apply for General Skilled Migration as of 8 February should consult a migration agent - those who hold positive skills assessments but have not yet applied for their visas will be able to apply however should their nominated occupation not be on the new Skilled Occupation List then their application will most likely be refused.




Dit stukje verontrust mij wel een beetje.
Als je je visa opstuurt met het idee dat je nu op de sol staat, kan hij gewijgerd worden als het straks veranderd in April en niet meer op de sol staat!!

Ben je mooi klaar mee dan!

Beter dus maar afwachten met aanvragen tot de nwe SOL bekent is gemaakt!
 
Back
Top