Spijt van emigratie?

Spijt niet, wel denk ik wel eens hoe zou ik in nederland de laatste 15 jaar geleefd zou hebben. Vaak neem je de beslissing om te emigreren in een tijd van je leven waarbij dingen als familie en vrienden nog niet zo belangerijk zijn om op te geven. De eerste 10 jaar dat ik in Australie was heb ik maar weinig aan die dingen gedacht maar de laatste jaren mis ik af en toe m'n familie en ouwe vrienden wel eens. Terug gaan is dan geen optie meer met een Australische vrouw en kinderen die maar een woord nederlands herkennen en dat is dat hollandse scheldwoord dat pa zegt als er wat fout gaat. Toen ik uit nederland weg ging was het wel heel duidelijk dat je niet heen en weer moet gaan elke paar jaar anders bouw je nooit wat op. Voor de rest sta je hier (in Sydney) natuurlijk ook gewoon smaandags in de file en betaal je hier natuurlijk gewoon belasting net als in nederland. Na een aantal jaren ontwikkel je je jezelf denk ik in een nieuw land het zelfde als je dat in nederland zou doen. 
Ik las eerder dat sommige mensen vinden dat de vriendschappen wat oppervlakkiger zijn maar zou je in nederland niet het zelfde ondervinden als je naar een andere plaats zou verhuizen van amsterdam naar eindhoven bv.
Ik ga in Juni voor het eerst in 6 jaar weer eens in nederland op bezoek, even kijken of ik net als in 2000 na een week weer graag naar huis wil.
 
Nu heb ik eens een keer met een Austrliër hier in Nederland gepraat. Eerst zei hij mij toen dat hij het niet zo erg zou hebben gevonden als hij hier (in Nederland) zou leven (Zijn ouders waren naar Australië geemigreerd in 1950 vanuit Nederland).
Ik vroeg hem toen waarom dat zo was.
Hij beantwoorde met dat er zo weinig te leren was over de Australische geschiedenis. Oftewel, geen oude gebouwen, monumenten. Het enige was aboriginal geschiedenis. Hmm, dacht ik zo.
Verder zij hij dat Australië altijd zo wordt "buitengesloten" van de rest van de wereld en dat je in Nederland veel meer op de hoogte was van alles. Dat je meer in het "centrum van de wereld" woont. Zo zij hij dat.

Toch wist hem hem na enige voorbeelden op te noemen over Nederland hem toch zo ver te krijgen dat hij begreep waarom ik naar Australië toe wilde.
Hij zij bijvoorbeeld dat hij net een voetbalsupporters rel had meegemaakt in Londen. Toen zij ik dat dat de normaalste zaak van de wereld was in Amsterdam, Rotterdam overal in de buurt van voetbalsupporters in een stad.
En ik zij iets over ruimte.
Eerst zij hij dat hij langs de snelweg een hoop natuur had gezien. Toen zij ik dat er hier toch wel erg weinig ruimte was en dat veel woningen flats waren enzo.

Gelukkig zijn Australiërs wat dat betreft het allemaal wel eens. Ruimte hebben ze er zat!
En toen zij hij ook: "Die ruimte. Die hebben wij. En die mag je hebben ook."

Niet echt een geval van spijt van deze Australiër. Maar toch "Ik zou het niet erg hebben gevonden als ik hier zou zijn opgegroeid en niet in Austrlië zou wonen."

Tsja, niet zijn eigen schuld maar de schuld van zijn ouders. Ja, ach.
 
Back
Top