He wat balen nou, even zien of ik het nog kan reproduceren dan....
Karijini NP en Millstream-Chichester NP liggen beide in de Pilbara streek, welke ik persoonlijk een van de prachtigste gebieden vind omdat de kleur van de aarde daar diep rood-paars is door de iron ore in de grond. Het is een stukje het binnenland in vanaf Karratha/Port Hedland (ongeveer).
Karijina staat bekent om zijn prachtige kloven en watervallen en ook zonder flink zware wandelingen kun je al heel veel zien (door goede look outs). De uitvalsbasis voor Karijini is Tom Price (en bush kamperen in NP). Misschien hebben jullie weleens gehoord (of op TV gezien) van de Magical Mile? Dat is een mile lopen, klimmen en abseilen door watervallen in Karijini
Millstream-chichester bestaat (niet verrassend) uit de onderdelen Millstream en Chichester. Beide zijn erg verschillend. Millstream is heel groen en daar kampeer je aan een grote rivier. Er is een mooie oude homestead als informatie centrum. Chichester is heel anders van landschap en heeft onder andere Python Pool, een heerlijk swimming hole.
Millstream:
Python Pool:
Ik ben destijds vanuit Cape Range NP (Exmouth) via Giralia homestead (leuk om te verblijven) naar Tom Price gereden. Vandaar uit Karijini gedaan. Dan via Tom Price de mining road (langs de spoorbaan van de iron ore treinen) genomen en zodra je weer op de "gewone" weg komt (richting kust) sla je iets verderop linksaf voor Millstream (ik meen dat het de weg naar Karratha/Dampier is waar je vanaf slaat). Je hebt een permit nodig voor de service road van de treinen, die je in Tom Price kunt krijgen nadat je een video hebt bekeken en minstens 2 reserve banden hebt. Dit is nodig ivm de scherpte van de stenen door het iron ore. Overigens heb ik in meer dan 60.000 km geen lekke band gehad!! Heeft ook veel te maken met snelheid en voorzichtig rijden!
Als je deze weg (train service road, niet ver buiten Tom Price) neemt en je ziet een bordje "Mt Sheila", dan zeker afslaan en de berg oprijden (het duurt even, dus gewoon doorrijden, je komt er vanzelf. Heel steil, weg geseald laatste stukje, maar 4wd nodig ivm steilheid!). Een van de meest spectaculaire uitzichten ever!
Het Chichester gedeelte van Millstream-Chichester NP vind je door soort van "binnendoor" te rijden naar Whim Creek hotel (dit ligt aan de hoofdweg van Dampier naar Port Hedland). Bij Whim Creek kom je uit op deze hoofdweg. Overigens is het heel leuk om te overnachten op het caravan park van Eighty Mile Beach. Dit breekt de lange, beetje saaie weg tussen Port Hedland en Broome.
Ik heb altijd op de HEMA regionale kaarten gereden en dat werkte heel goed. Mocht je meer willen weten over de lokatie etc., stuur dan maar even een pmtje. Je kunt meer over deze route vinden op
http://members.lycos.nl/jetontour/verhalen/deel12_Perth_Broome.htm
Alles was heel goed te doen en bijna geen 4wd nodig. De hoogte van de auto is wel heel lekker. Waar je 4wd zeker nodig hebt is Francois Perron NP (Shark Bay), omdat je daar echt door het zand rijdt (ook zachtere banden nodig). Maar dit is ook meer dan de moeite waard. Daarna pas weer nodig gehad op weg naar Kooljaman.......
Tuurlijk hangt eea altijd af van wat het weer heeft gedaan etc. De beste info komt altijd van de locals.
Hey, geniet ze he! Ik kijk uit naar de verhalen.
Henriette