StaVaZa Jerden

Jerden

Active Member
Hoi

we werden vanmorgen door Rob van M2A opgebeld voor de bespreking van onze kansbeoordeling. En opluchting: we komen in aanmerking voor een skilled independent visum, 175  :lol: We halen net 120 punten, op voorwaarde natuurlijk dat er aan de MODL en het min. aantal punten dat je moet behalen niets verandert.  We hebben dus voorlopig in elk geval de sponsoring van Jeroen zijn neef niet nodig.

Tijd dus vind ik om een stavaza-topic aan te gaan maken. Op die manier kunnen we het voor onszelf ook allemaal nog een beetje volgen, en als het allemaal lukt met het visum, ga ik deze stavaza afprinten en in een kadertje ophangen in onze (Australische) woonkamer  :grin: ! ('t zal waarschijnlijk wel een heel groot kadertje moeten worden...)

Dit WE gaan we beslissen of we het alleen gaan doen of samen met M2A. De verleiding om het over te laten aan M2A is zeer groot, ze werken zeer snel en ze hebben massa's ervaring. Aan de andere kant ben ik tijdelijk gestopt met werken owv de kinderen, waardoor ons inkomen met bijna de helft gedaald is, maar waardoor ik ook veel meer tijd overhou om het allemaal zelf uit te zoeken. Dat wordt dus nog even wikken en wegen.

Ik zou nu heel graag ook onderaan zo'n "handtekening" zetten van alle stappen die we doen met de data erbij, maar het lukt me niet. Zelfs mijn profiel aanpassen lukt niet. Braafjes alles ingevuld om het te veranderen, maar als ik dan klik op "verander profiel" krijg ik gewoon hetzelfde scherm terug. Iemand een idee wat ik verkeerd doe?

Ik hoop dat er nog mensen zijn die nog helemaal aan het begin staan en een beetje in onze situatie verkeren (koppel, 2 kids), mss kunnen we elkaar een beetje helpen en/of ondersteunen.

Ben alvast heel blij met dit forum!  :up:

grtjs
Jerden (Jeroen en Denise), en Simon (8 jr) en Merel (6 jr)

Hallo Jerden,

Allereerst gefeliciteerd. Ook wij (ik, mijn vrouw en onze 2 kids (2 en 4)), hebben in December een kansbeoordeling laten doen door M2A. ook deze was gelukkig positief, mits mijn vrouw een gemiddelde van een 7 haalt op de IELTS examen.

Bij de kansbeoordeling dacht ik, dat we de aanvraag wel konden doen op mijn naam. Ik ben al 6 jaar werkzaam in de IT (linux), maar heb geen bachelor diploma. En juist DAT was net nodig of 8 jaar werkervaring. Vandaag dat we de aanvraag gaan doen de naam van mijn vrouw die wel een Bachelor diploma heeft. (SPH).

Wij laten de aanvraag door M2A doen. Dit kost wel een paar centen, maar dan gaat het tenminste zeker goed. Ik dacht al zeker te zijn dat ik de aanvraag op mijn naam kon doen, maar dat was dus niet zo. Dus om teleurstelling en achteraf misschien geld te besparen laten wij de aanvraag doen door Rob en consorten.
Het is nu wachten op de referentie van het werk van mijn vrouw en dan gaat het echt beginnen.

Handtekening:
Profielinformatie -> handtekening(signature) -> verander profiel.
Misschien dat een keer uit en inloggen werkt.

Succes.

Groet,

Roland

Hallo Jeroen & Denise,

Fijn dat jullie een positeive kansbeoordeling hebben gekregen van Rob van move2australia.
Wij zitten ook nog in beginfase, kansbeoordeling laten doen door Rob Breumelhof en gelukkig positief.
Wij zullen een business visum moeten aanvragen, maar we moeten eerst ons bedrijf verkocht krijgen en het is niet de juiste tijd ervoor maar ja we hebben de eerste keuze gemaakt en de rest zal pas gaan lopen als bedrijf verkocht is.
Wij willen richting Sydney gaan, we hebben 2 kids 7 en 14.
Via dit forum en forumgangers al veel info gekregen.
Wij wensen jullie veel succes.

Katinka    :up:

Hoi

he, leuk, er zijn dan toch nog wat meer mensen die in ons stadium zitten. Soms heb ik het gevoel dat iedereen al heel ver is in zijn/haar aanvraag, ofwel de beslissing nog moet nemen. We hebben nog geen beslissing genomen ivm M2A, maar ik heb vandaag in elk geval al een hele map aangelegd met alle verschillende stappen. Ik weet toch in elk geval al veeeeel meer dan in het begin, toen leek het allemaal ontzettend gecompliceerd. (is het nog natuurlijk, maar ik begin toch een beetje het bos door de bomen te zien).

Bedankt voor die tip Quinox! Zoals je ziet is het nu gelukt, ik zat bij het verkeerde onderdeel te prutsen. Ik las trouwens in een ander topic dat jullie in Balen wonen. Niet zo ver van ons, wij wonen in St Job.

Katinka, succes met de verkoop van jullie bedrijf! Wie weet, het kan soms sneller gaan dan je denkt. Wij zijn van plan om naar Brisbane te gaan, aangezien daar familie van Jeroen woont. Maar als we toch niet voldoende punten zouden halen (stel dat zijn beroep uit de MODL verdwijnt  :| ), dan moeten we met state sponsorship proberen en dat gaat niet in Queensland (voor Jeroen zijn beroep toch niet), en dan gaat onze voorkeur uit naar Perth. Maar hopelijk veranderen ze niet teveel en lukt het met een 175.

We houden jullie voortgang in het oog! Succes allemaal!
grtjs
Jerden

Zo, de beslissing is genomen, we gaan het zelf proberen!  :lol:

Zal niet makkelijk worden, we moeten beginnen met ACS en dat is voor zover ik begrepen heb al meteen het moeilijkste onderdeel van de hele procedure. Ellende is dat je van zoveel verschillende instanties afhankelijk bent (scholen, IB-groep, werkgevers....). Mijn geduld zal zeer zwaar op de proef worden gesteld vrees ik  :wink:

En ik zal waarschijnlijk dagelijks met vragen aankomen op dit forum... Hopelijk raken de mensen het niet beu zodat ze al meteen voorbij klikken als ze Jerden zien staan  :?

grtjs

hallo Jerden

wij hebben het ook gedaan viel bestmee.
voor visa 151.
allen nog afwachten op bericht uit oz. het scheelt je een heleboel $$$$

gr bart en ilse

Hallo Jeroen en Denise,

Heel veel succes met de ACS en de rest van de procedure. Wij hebben juist vanwege de ACS gekozen voor een bureau. Mijn man moest de beroemde RPL schrijven en deze is wel 20 keer nagelopen door ons bureau, maar met het gewenste succes: in 1 keer goedgekeurd! Het heeft inderdaad wat centjes gekost, maar als ik er nu nog over nadenk is het dat wel waard geweest. De begeleiding bij het schrijven van de RPL is heel goed geweest, want anders hadden we nu nog geen visum aan kunnen vragen.

Groetjes,

Sacha

Hoi Sascha

Wij zijn nog altijd aan het hopen dat we geen RPL hoeven te maken (bachelor elektrotechniek met minor in ICT), het hangt ervan af of zij het percentage ICT in de opleiding voldoende achten. Daarom hebben we eigenlijk oude studiegidsen nodig om te zien hoeveel uren elk vak besloeg, maar die hebben we niet meer en de school kan (of wil??) ons daar niet aan helpen. Dus we gaan een beetje creatief moeten zijn met wat we nu op het net kunnen vinden. Als we toch een RPL moeten maken zullen we waarschijnlijk toch een bureau (moeten) inschakelen...  :?

Bart en Ilse, wat is een visa 151? Ik verwacht dat ACS het moeilijkste gaat zijn, als dat gelukt is heb ik er ook wel vertrouwen in dat de rest wel mee valt.

grtjs
Jerden

he jerden

de visa die wij aangevraagt hebben dat is former resident.
die kan je allen aanvragen als je voor je 18jaar minimaal 9jaar in australie gewoond heb.
of als je in het australische leger heb gezeten. maar bij ons is het het eerste.
want ilse heb daar 14 jaar gewoond.
wamt wij moesten onze papieren opstuuren naar camberra.
maar wt is ACS eigenlijk????

gr bart en ilse

Hoi Bart en Ilse

ACS is The Australian Computer Society en zij zijn de organisatie die verantwoordelijk zijn voor de skills assessment van iedereen die een beroep in de informatica heeft. Als je het juiste diploma en de juiste ervaring hebt lijkt het niet zo moeilijk te zijn, maar owee als je dat niet hebt, dan moet je een RPL schrijven (Recognition of Prior Learning) en naar wat ik er al van gelezen heb op dit forum is dat een ware nachtmerrie. Vandaar dat ACS momenteel het zwaarst op onze maag ligt ...  :p

grtjs
Jerden

he jerden
wij hoeven ACS te doen om dat wij niet de ict  voor ons werk doen
dus dat scheelt alweer he
gr bart en ilse

Hoi Bart en/of Ilse,

Heeft Ilse een Australisch of nederlands paspoort?
Ik zit zelf ook wel te denken om met mijn man naar australie te gaan. Hij heeft zelf de dubbele nationaliteit en toevallig zag ik laatst ergens staan dat mensen die teruggaan naar hun vaderland ook een return residentvisum moesten aanvragen.
Heb dus voor de zekerheid Rob Breumelhof van M2A gemaild en die zei dat mijn man zonder meer terug kan op zijn australische pas en dat er geen apart soort visum nodig is. Hij is dus veiliggesteld.
Mijn man is een geboren australier(ned. ouders met ned paspoort)maar hij is op zijn 23 naar nederland gekomen en woont hier al weer 18 jaar.

Mochten we toch besluiten om te gaan dan doe ik de aanvraag zelf omdat het bij ons om een partnervisum gaat en hebben we genoeg bewijzen voor dat het om een langdurige relatie gaat(12 jaar samen, waarvan 6 jaar getrouwd en 2 zoontjes( 4 en bijna 2).

groetjes heidi

hoi heidi

nee ilse heb een nederlands paspoort.
maar de kans vrij groot dat het lukt op deze 151visa.
maar het klopt dat je man veilig is gestelt om dat hij de australische paspoort heeft dus een rrv.
wij hopen dat het snel gaat omdat de kids nu nog klein zijn 2.5 & 0.6 jaar.
dus een nieuw begin in een mooi land.

gr bart en ilse

Zo, na 2 maanden zuchten en zoeken is het dossier voor ACS klaar geraakt, én op de post gedaan!

Vooral de vakkenlijst was een probleem, want we moesten aantonen dat Jeroen min. 20% ICT-inhoud in zijn opleiding had gehad. Niet evident, de opleiding is ondertussen een beetje veranderd en de school kon ons niet helpen. Hebben uiteindelijk na veel gepuzzel en vergelijking met het huidige programma een documentje opgemaakt waaruit blijkt dat Jeroen zo'n 34% ICT in zijn opleiding gehad heeft. De school heeft het netjes uitgeprint en ondertekend, nu maar hopen dat het voldoende is voor ACS om in de B-groep te zitten en vrijgesteld te worden van de RPL. Het worden spannende weken/maanden ....

Jeroen is ondertussen ingeschreven voor zijn IELTS, op 18 april in Utrecht. Moeten nu volop beginnen voorbereiden daarop. Hij verwacht dat hij het niet zal halen, taal is al zijn hele leven voor hem een probleem (dyslectisch). We kunnen voor hem meer tijd vragen voor zijn Ielts obv die dyslexie, maar hij wil het toch eerst zo proberen. Dus maar goed oefenen ...  :roll:

Ik wacht nog even met mijn Ielts, ik moet toch maar 4,5 halen en dat zou geen probleem moeten zijn. En als ACS niet goedkeurt en Jeroen niet slaagt zitten we toch meteen weer een aantal extra maanden bezig. Hopelijk komt het niet zover ...

Jeroen is al een paar weken met veel gezucht en gekreun zich door de voorbereiding voor Ielts aan het werken. Eerst met 1 van die gratis sites, maar daarna hebben we toch ingeschreven voor Scott's Ielts preparation, en blij ook. Heel nuttige lessen en tips, je leert echt wel dingen bij. Maar het zal een harde dobber worden en waarschijnlijk niet de eerste keer lukken. Vooral het schrijven is een enorm probleem, daar heeft hij zelfs in het Nederlands al moeite mee, dus Engels is helemaal een ramp. Weet er iemand of ze erg streng zijn met taalfouten?

Zaterdag moet hij gaan in Utrecht. Hopen en duimen maar!

Van ACS nog steeds niets gehoord. Begin er een beetje slechtgehumeurd van te raken... :x  Een kort mailtje om even te laten weten dat ze ermee bezig zijn (zoals ze op hun website beloven) zou toch leuk zijn...

Hoi

bedankt voor de aanmoedigingen! Jeroen is alvast om 22u zijn bed ingedoken, en we hebben de bittere chocolade al klaar gelegd (zou goed zijn voor het concentratievermogen.... :roll: ) Mooi ding dat het net Pasen geweest is en onze hele kast vol paaseitjes ligt...

Afwachten nu maar, en hopen dat de onderwerpen waar hij het over moet hebben een beetje in zijn interessesfeer liggen. Want jeetje, wat voor vragen je soms voorgeschoteld krijgt... ik zou er in het Nederlands niet eens een antwoord op weten.

Weet er iemand of er ook ergens testcentra zijn waar je de Ielts op computer kan afleggen?

Nu ja, we hopen op het beste, ik zal morgen samen met de kinderen alvast een kaarsje branden...  :up:

Back