We zijn er geraakt! Zitten ondertussen al meer dan een week in Oz. Wat vliegt de tijd.
Eventjes in het kort opschrijven wat er nog allemaal gebeurd is, en een aantal tips voor toekomstige emigranten...
De laatste maanden waren zeer stressig, en de laatste week was een hel. We hadden nauwelijks tijd om adem te halen. Ik ga het hier nu niet allemaal opnieuw schrijven, op ons blog staat het allemaal uitgeschreven.
Belangrijke tip in ieder geval voor mensen die een container huren: zorg dat je op de dag dat de mensen van het containerbedrijf komen heel duidelijk klaarstaan hebt wat allemaal mee moet, en hou de spullen voor vliegtuig en dingen die niet mee moeten in een kamer apart waar ze niet mogen komen. Want dat inpakken gaat zo snel, als het niet allemaal duidelijk gescheiden is worden zij chagrijnig en jij heel erg opgejaagd.
Ten tweede: als je zelf kan inpakken, doe het dan zelf. Want ook al hadden ze ons verzekerd dat ze 'economisch' zouden inpakken, dat deden ze niet. Daar nemen ze gewoon de tijd niet voor. Alles moet snelsnel gaan. Ik had al een paar dozen ingepakt, en ik had elk klein gaatje opgevuld, al was het met een zakdoek. Toen ik hun zag inpakken werd ik even niet goed, en ik heb dan ook toen ze 's avonds weggingen een aantal dozen terug opengemaakt. Nou, de gaten die ik daarin gevonden heb... Alle kleren van mijn dochtertje pasten erin ...
En aansluitend de derde tip: ga er niet van uit dat ze wel weten wat mee moet en wat niet. In de dozen die ik geopend heb heb ik oa een lege verpakking van onze moviebox gevonden, een oud picknickdeken (vol gras en blaadjes..), 2 oude kussens die nochtans op de hoop lagen die niet mee moest, een plastieken potje met wat takjes in dat volgens mij toch overduidelijk afval was, was gewoon zo in een doos gezet.... Dus haal alles weg dat niet ingepakt moet worden, ook al vind je dat het overduidelijk is dat het afval is, achteraf heb ik van anderen gehoord dat iemand ooit een volle asbak in 1 van zijn dozen gevonden had die gewoon zo mee verpakt was...
Vierde en heel belangrijke tip: zij pakken alles gewoon zo in zoals het is, dus stoelen, zetels, ed... worden niet uit elkaar gehaald (ondanks dat in de offerte stond: demontage van meubels). Wij hebben veel dingen van Ikea, en we hadden ook al gezegd dat dat allemaal uit elkaar gehaald kon worden. Toch hebben ze bij het inschatten van de plaats in de container geen rekening gehouden daarmee, waarschijnlijk omdat ze nog nooit die dingen uit elkaar gehaald hebben. Daardoor kregen wij te horen dat we meer dan de helft van onze spullen moesten wegdoen, want er was geen plaats voor... Jeroen heeft het uiteindelijk allemaal zelf uiteen gehaald, en zij waren hoogst verwonderd over hoeveel plaats je daarmee uitspaart. Gevolg: we hadden plaats over in onze container! En dat is helemaal ergerlijk, omdat we al veel dingen weggedaan hadden en die konden we dus in laatste instantie niet meer in de container zetten. Alles wat we weggedaan hebben hadden we gewoon kunnen meenemen. Toen ik daar een opmerking over maakte kregen we te horen dat dat eigenlijk onze eigen 'schuld' was, want dat dat nooit gedaan werd, al die meubels uit elkaar halen... Nou, weet in ieder geval dat je er enorm veel plaats mee uitspaart.
Vijfde tip: probeer zoveel mogelijk zaken die wegkunnen maar die je wel wil meenemen als er plaats over is in huis te houden, zodat je die in laatste instantie nog in de container kan zetten. Wij hadden een heleboel twijfelgevallen, en toen we plaats over hadden zijn die allemaal nog kunnen ingepakt worden. Spijtig genoeg hadden we niet genoeg spullen meer om ook alle resterende plaats nog op te vullen (dat was al weg naar familie en vrienden en goede doelen, omdat wij ervan overtuigd waren dat het niet meer in de contaner zou passen).
Zesde tip: wij mochten per persoon 30 kg bagage meenemen (10 kilo extra wegens emigratie). Staar je daar niet blind op! Pak gewoon in alsof je 2 maanden op vakantie gaat. Ik had dit keer veel meer opzij gelegd voor het vliegtuig dan als we gewoon op reis gaan, met als gevolg dat we 12 kilo boven ons gewicht zaten,. We hadden wel al een proefinpakking gedaan, en het was ongeveer het juiste gewicht, maar toen uiteindelijk echt alles ingepakt moest worden, ook papieren en toiletgerief dat hier en daar nog rondslingerde, was het ineens veel meer gewicht. En onze container was ondertussen weg... Dus we hadden plaats over in onze container, en dan hebben we de avond voor vertrek nog een heleboel spullen moeten achterlaten omdat we ver boven ons gewicht zaten... Vooral gewicht van alle papieren die je moet meesleuren mag je niet onderschatten.
Wij zijn verhuisd met Hazeleger, en ik wil hen zeker niet met de vinger wijzen, ik denk dat het bij alle containerbedrijven zo een beetje hetzelfde is. En wij waren er ook onvoldoende op voorbereid. Maar ja, als je dit voor de eerste keer doet weet je natuurlijk ook niet alles. We hebben het duidelijk onderschat.
Momenteel verblijven we bij familie. Onze bedoeling was eigenlijk om hier ter plaatse rond te kijken naar een plaatsje om te wonen en waar een goede school is. Maar: zolang je geen werk hebt is het heel moeilijk om iets te kunnen huren. We weten niet hoelang het gaat duren voor we werk vinden, en ondertussen moeten de kinderen eigenlijk naar school. Dus Jeroen zijn neef stelde voor om de kinderen alvast hier in te schrijven. Probleem dat ik daarmee heb is: je moet voor beide kinderen een volledig uniform kopen, en dat is niet gewoon een trui en een broek. Nee, daar horen ook sokken en hoeden en sportuniform en gymschoenen en gewone schoenen en zelfs boekentassen bij! En binnen een paar maanden moet je dat weer nieuw gaan kopen... Hoe doen andere mensen dat?
Voorlopig ga ik het hierbij laten. Nog een laatste tip voor mensen met kinderen: schrijf je zo snel mogelijk in bij Centrelink voor family assistance (kindergeld). Je kan dat gewoon online doen. Betalingen gebeuren met terugwerkende kracht vanaf dat je je ingeschreven hebt...