StaVaZa Jerden

Een paar weken geleden was hier een programma op de tv dat steeds meer mensen er voor kiezen om meer in het binnenland te gaan wonen omdat de huizen in de buurt van de grote steden en bij de kust niet meer te betalen zijn. Dus de Australiërs zijn er ook wel mee bezig.
De boodschappen vind ik ook vrij duur en dan vooral inderdaad groenten en fruit. Je schrikt soms echt van de prijzen. De prijzen verschillen wel per staat, hier in South Australia waar we nu zijn, is groente en fruit wel weer goedkoper dan in NSW, maar zijn andere boodschappen weer duurder. Een stom voorbeeld: in NSW betaalden we bijna 4 dollar voor een komkommer, en hier in SA maar 1,50. Het vlees is omgerekend weer wel goedkoper (en van veel betere kwaliteit) dan in Nederland. Maar als je bij de kassa het eindbedrag omrekend naar euro's dan ben je wel iets duurder uit dan NL. Ook scheelt het als je het huismerk neemt, soms wel de helft en vaak net zo goed. Dat wordt natuurlijk wel een beetje moeilijk met groenten en fruit :grin:

"een hele grote flat met 2 slaapk,1 badk voor € 375,- per maand"

Dat lukt me hier in Nederland ook echt niet en ik woon niet in een grote stad. Maar daarvoor betaal ik hier ook 800 euro.

ja mooie prijs he.Dat was in Veldhoven. Het was wel een ouder blok, maar keuken en badkamer zelfs gerenoveerd. Je moet ook geluk hebben he. En natuurlijk huren via de woningbouwvereniging en niet particulier.

En wat een geluk dat de mensen nog steeds vriendelijk zijn! Ik vind dat persoonlijk enorm belangrijk, ik word er soms echt een beetje depri van als ik zie hoe nors de mensen er hier vaak bijlopen. En liever té vriendelijk dan een zuur gezicht.

Maarrrrrr hier wonen we op 2 min loopafstand van het strand, in een rustige leuke buurt, en een groot winkelcentrum op 15 minuten loopafstand.We zitten hier dus heerlijk!

Waar is dat ook alweer!!?? Dat klinkt inderdaad zeer aantrekkelijk! Is het een beetje in de buurt van Brisbane?
Dat is in Cotton Tree, Maroochydore. maar zoals ik ook schreef, we zullen hier niet kunnen blijven als we willen kopen, dat gaat prijstechnisch gewoon echt niet.Maar ietsjes meer binnenland in, richting Sippy Downs/ Palmwoods of wat noordelijker, dat zal wel te betalen zijn. Maar wandel afstand zee, helaas niet.

Ja precies, beter te vriendelijk dan hoe het in NL gaat. Voorbeeldje: ik moest iemand van de Rabobank bellen ( vanuit hier ) ze luisterde kort naar me en wist me meteen op een autoritaire toon het een en ander te vertellen; ze liet me vaak niet eens uitpraten! Dat zou hier echt niet gebeuren. Wat je dan wel kan krijgen is dat ze aardig praten maar uiteindelijk niks gezegd hebben. Snap je? Dat je na het telefoontje denkt, ja maar nou heb ik nog geen antwoord.... ach daar kan ik dan beter mee om gaan dan het gesjagerijn.

Oh ja, wat ik nog wilde zeggen, maak je niet te veel zorgen over de kosten want echt, je zult hier meer verdienen dan wat je in NL/Belgie deed.Maar dat moet ook wel om je huur/hypotheek te kunnen betalen.

Groetjes Ingrid :cool:

Zo, de voorbereidingen schieten aardig op, en gisteren hebben we onze one-way-tickets geboekt! Vertrek op 25/08/2011 met Singapore Airlines! Het voelt een beetje onwerkelijk aan, ik kan het me nog steeds niet goed voorstellen dat we echt gaan vertrekken :lol:

Jeroen en de kids hebben ondertussen nieuwe paspoorten, en die moeten volgende week naar Berlijn gestuurd worden om het visum er opnieuw in te zetten. Dan kan ik scans van de paspoorten en onze visa doorsturen naar Singapore Airlines zodat we elk 10 kilo extra bagage krijgen.

Voor de verhuis heb ik 7 containerbedrijven gecontacteerd en ook van alle 7 een offerte gehad. Hazeleger kwam er voor ons het beste uit, zowel qua prijs als qua snelheid en duidelijkheid van reageren. Met hen gaan we in maart samenzitten om eens te zien of het realistisch is wat we allemaal in een 20ft container willen stoppen :roll: (absoluut niet gemakkelijk in te schatten...)

Morgen heb ik een gesprek met mijn werkgever waar ik ga vertellen dat we naar Australië gaan, in eerste instantie voor 2 jaar, en ga ik vragen of ik evt. 2 jaar onbetaald verlof kan nemen. Ik hoop dat dat gaat, eigenlijk geen idee hoe ze zullen reageren. Zit al een week met zenuwen...

Hebben ondertussen ook contact met een immo-kantoor, omdat we ons huis willen verhuren de eerste 2 jaar. Moeten we ook binnenkort eens mee samenzitten om alles te bespreken. Hier in België bestaat er rentmeesterschap, dat is een vorm van contract waarbij het immo-kantoor eigenlijk alles regelt met de huurder en ook de eerste contactpersoon is voor de huurder. Zij controleren of het huurgeld op tijd gestort wordt, en schakelen iemand in als er iets gerepareerd moet worden. Moet je uiteraard een vergoeding voor betalen, maar dat hebben we er wel voor over. Onze familie woont te ver weg om hen daarmee op te zadelen.

Ondertussen, naarmate de lente steeds dichterbij komt, raak ik steeds meer in paniek als ik hier in huis eens rondkijk. Wat verzamelt een mens een hoop troep in de loop van zijn/haar leven! Echte troep is makkelijk, dat gaat gewoon weg, maar al die andere dingen vind ik ontzettend moeilijk. De knutselwerkjes van de kinderen, oude studieboeken, dagboeken, allerlei knutsel- en hobbygerief waar ik ooit nog eens wat mee wil doen, speelgoed, gereedschap, papieren, kleding, schoenen, welke meubels mee en welke niet, keukentoestellen, knuffels, poppen, lego, ...... oh, gek word ik ervan! Aan de ene kant blij dat het allemaal eens uitgezocht wordt, aan de andere kant weet ik niet hoe en waar te beginnen.

Maar kom, we hebben onze one-way-tickets en onze visa, de rest zal nu ook nog wel allemaal lukken zeker :lol:

Wat gaaf!! :lol:

Ik ken het probleem van het uitzoeken, daar zijn wij ook maar eens langzaam mee begonnen.
Jeetje, wat heb je dan een troep, vooral die dozen die je geen zin hebt om uit te zoeken en maar op zolder gooit.
Die moeten nu allemaal uitgezocht! :| :grin:
Succes met je baas morgen!! :up:

Neem vooral de Lego mee, dat is hier heel duur en daar hebben je kleinkinderen later ook nog plezier van :roll:

Als je moeite hebt met bepalen van wat weg kan en wat niet en de "prijs per m3" helpt niet, probeer dan eens de "we moeten evacueren ivm een bushfire/cycloon/flood, wat wil ik redden" methode. De knutselwerkjes van je kinderen of de liefdes brieven die je man en jij naar elkaar hebben geschreven? De trouwfoto van je grootouders of het door je zus gemaakte kussensloop?

Succes, ik weet hoe zwaar het is :cry:

Ja, wat komt er een hoop bij kijken hè? Grappig dat jullie ook Hazeleger hebben gekozen, wij zijn tot nu toe alleen maar heel enthousiast. Ze hebben ons huis al leeggehaald, alles opgeslagen, hij komt de laatste spullen straks uit ons huurhuis halen en dat alles zonder daar wat extra voor te rekenen.

En ja, ook wij merkten hoeveel je verzamelt. Nemen jullie niet alles mee, dat je voor een 20-ft container gaat? Dat haalden wij helemaal niet.......

Fijn dat de vluchten geboekt zijn, dan heb je een echte datum. En wat spannend bij je werk, heel veel succes daarmee!

Groet,
Annemarie

Hehe, dat gesprek met m'n werkgever is achter de rug. Ze kwamen uit de lucht vallen toen ik vertelde dat we naar Australië gaan. Wij zijn er nu al zolang mee bezig dat het voor ons allemaal zo vanzelfsprekend geworden is, en dan vergeet ik soms hoe rauw het soms op andermans dak kan vallen. Nu ja, uiteindelijk viel het mee, ze zijn bereid mij min. 1 jaar onbetaald verlof te geven, de kans dat het het tweede jaar goedgekeurd wordt is toch nog iets van 90% (ik kan maar voor 1 jaar max. aanvragen, dus volgend jaar moet ik weer een formuliertje invullen en dan maar hopen dat het nog steeds oké is...) Dat is alweer een zorg minder.

Nemen jullie niet alles mee, dat je voor een 20-ft container gaat? Dat haalden wij helemaal niet.......

Nee hoor, dat gaan we met gemak vol krijgen en dan moeten we nog een heleboel achterlaten. Jeroen heeft een aantal meubels zelfgemaakt, en die willen we toch wel meenemen. Hij heeft ook een enorme hoeveelheid gereedschap, en dat zijn allemaal van die dingen die veel plaats innemen en die je niet op mekaar kan duwen. Vier fietsen nemen ook wel wat plaats in, en de kids willen absoluut onze trampoline meenemen. Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel we erin gaan krijgen, als er nog plaats over is, des te beter, maar ik vrees dat er eerder te weinig plaats dan teveel gaat zijn. Als ik hier op 't forum in oude draadjes lees dan zie ik toch vaak dat mensen er spijt van hebben dat ze bepaalde dingen niet meegenomen hebben. We gaan wel proberen wat dingen te verkopen, maar veel krijg je er toch niet voor, en we hebben geen zin om in Australië al ons spaargeld uit te geven aan nieuwe dingen nadat we ze hier voor een habbekrats hebben weggedaan. En in verhouding is het veel goedkoper om een volledige container te huren dan een aantal dozen op te sturen.

Ja, ik denk dat Hazeleger wel wat klanten heeft hier op 't forum. Het is dankzij het forum dat ik hen gecontacteerd heb. Aangezien wij in België wonen dacht ik dat het niet zou lukken, maar ik heb toch maar een mailtje gestuurd omdat iedereen er zo positief over was, en het was geen enkel probleem.
Voor jullie komt het wel heel erg dichtbij he! Hoe doen jullie dat dan die laatste maanden als Hazeleger alles al weggehaald heeft? Logeer je bij familie?

Succes met de afscheidsfeestjes (die nu wel zullen beginnen zeker... :lol: )

Gelukkig is het goed gegaan bij je werkgever, kan me voorstellen dat ze wel schrokken. Maar goed, een jaartje heb je in ieder geval en 'wie dan leeft, dan zorgt' toch?

Wij hebben alles wat we voor 4 maanden wonen, werken, leven nodig hebben, meegenomen naar een huurhuis wat we met veel geluk ook in Soest hebben gevonden. De laatste spullen (toch nog wel zo'n 15 dozen, ben ik bang) worden de dag voor vertrek door Errie Hazeleger opgehaald, hij was daar heel flexibel in. Wat scheelt waarschijnlijk is dat zij vlakbij zitten (Soest-Nijkerk is zo'n 10 tot 15 km). Maar goed, ben er toch super blij mee!

De auto's kunnen we ook tot de laatste week houden, wel lekker! Inderdaad zijn we al her en der aan het afscheid nemen wat veel gezellige weekenden tot gevolg heeft...... :wink: Iedereen wil graag nog even samen eten o.i.d. dus de weekenden zitten vol tot vertrek (we proberen het wel met 1 afspraak per weekend te doen, anders wordt het echt te veel met alles wat er verder nog bij komt kijken....

Jullie ook heel veel succes met alles!

Groet,
Annemarie

Zo, weer eventjes een update.

Ons huis staat vol half ingepakte dozen, we zijn de vloer beneden opnieuw aan het vernissen dus alle meubels staan ook nog eens een beetje op mekaar, kortom het is hier een gigantische puinhoop. Ben 2 weken geleden echt begonnen met inpakken, dankzij een vriendin die wel van aanpakken weet. En maar goed ook, want wat er hier allemaal uit die kasten komt vraagt behoorlijk wat werk om uit te sorteren en weg te brengen. Een aantal meubels die weg kunnen staan al klaar in de garage om dit weekend naar hun nieuwe eigenaars te gaan, en gisteren is een vriendin mijn voorraad mozaïeksteentjes komen halen, die helaas niet meekunnen naar Oz.

Vorige week is Errie Hazeleger langsgeweest met een heleboel verhuisdozen en inpakmateriaal. Hij zegt dat slechts de helft van wat we hebben in de container past :shock: Dat wordt dus nog heel veel werk en zorgvuldig uitzoeken de komende weken. Wij dachten dat zo'n container vullen op een dagje wel klaar was, maar nee, ze hebben drie dagen nodig! Ook wel logisch als ik hoorde wat er allemaal bij komt kijken. Met als gevolg dat ik op mijn laatste verjaardag in België de hele dag zou zitten inpakken en dat we bijna een week in een leeg huis zouden zitten. Geen zin in <_< Dus maandag meteen naar Singapore Airlines gebeld, en yes, we hebben kosteloos onze vertrekdatum kunnen omboeken naar 30 augustus. Kan dus gewoon nog mijn verjaardag vieren, een afscheidsfeestje voor de familie geven op 20 augustus, en dan zitten we ook maar 3 dagen meer in een leeg huis.

Heb ondertussen mijn eerste afscheidsfeestje al achter de rug, in de club waar ik elke week ging schilderen. Het was leuk en tegelijkertijd geeft het wel een gevoel van verlies, en besefte ik pas dat ik toch heel erg gehecht bent geraakt aan al die mensen daar. Ach ja, verhuizen geeft altijd een dubbel gevoel, ik ben zo blij dat ik weg kan uit België, maar het feit dat je mensen moet achterlaten maakt het dan wel weer heel erg moeilijk. Het zullen nog zware maanden worden...
België op zich ben ik echt kotsbeu. Dat gezaag met die regering die maar niet komt, al die regeringsbeloftes die gedaan worden maar waarvan niks in huis komt, al die zaken die jaren aanslepen en waar maar geen oplossingen voor komen. Tjonge, wat een stelletje prutsers. Ik heb het echt helemaal gehad en ik hoop van harte dat er geen nieuwe verkiezingen meer komen voor we weg zijn. Ze zoeken het maar uit.

Zo, dat gezegd zijnde ga ik maar weer verder met vloeren vernissen :wink:

We zijn er geraakt! Zitten ondertussen al meer dan een week in Oz. Wat vliegt de tijd.

Eventjes in het kort opschrijven wat er nog allemaal gebeurd is, en een aantal tips voor toekomstige emigranten...

De laatste maanden waren zeer stressig, en de laatste week was een hel. We hadden nauwelijks tijd om adem te halen. Ik ga het hier nu niet allemaal opnieuw schrijven, op ons blog staat het allemaal uitgeschreven.

Belangrijke tip in ieder geval voor mensen die een container huren: zorg dat je op de dag dat de mensen van het containerbedrijf komen heel duidelijk klaarstaan hebt wat allemaal mee moet, en hou de spullen voor vliegtuig en dingen die niet mee moeten in een kamer apart waar ze niet mogen komen. Want dat inpakken gaat zo snel, als het niet allemaal duidelijk gescheiden is worden zij chagrijnig en jij heel erg opgejaagd.

Ten tweede: als je zelf kan inpakken, doe het dan zelf. Want ook al hadden ze ons verzekerd dat ze 'economisch' zouden inpakken, dat deden ze niet. Daar nemen ze gewoon de tijd niet voor. Alles moet snelsnel gaan. Ik had al een paar dozen ingepakt, en ik had elk klein gaatje opgevuld, al was het met een zakdoek. Toen ik hun zag inpakken werd ik even niet goed, en ik heb dan ook toen ze 's avonds weggingen een aantal dozen terug opengemaakt. Nou, de gaten die ik daarin gevonden heb... Alle kleren van mijn dochtertje pasten erin ...

En aansluitend de derde tip: ga er niet van uit dat ze wel weten wat mee moet en wat niet. In de dozen die ik geopend heb heb ik oa een lege verpakking van onze moviebox gevonden, een oud picknickdeken (vol gras en blaadjes..), 2 oude kussens die nochtans op de hoop lagen die niet mee moest, een plastieken potje met wat takjes in dat volgens mij toch overduidelijk afval was, was gewoon zo in een doos gezet.... Dus haal alles weg dat niet ingepakt moet worden, ook al vind je dat het overduidelijk is dat het afval is, achteraf heb ik van anderen gehoord dat iemand ooit een volle asbak in 1 van zijn dozen gevonden had die gewoon zo mee verpakt was...

Vierde en heel belangrijke tip: zij pakken alles gewoon zo in zoals het is, dus stoelen, zetels, ed... worden niet uit elkaar gehaald (ondanks dat in de offerte stond: demontage van meubels). Wij hebben veel dingen van Ikea, en we hadden ook al gezegd dat dat allemaal uit elkaar gehaald kon worden. Toch hebben ze bij het inschatten van de plaats in de container geen rekening gehouden daarmee, waarschijnlijk omdat ze nog nooit die dingen uit elkaar gehaald hebben. Daardoor kregen wij te horen dat we meer dan de helft van onze spullen moesten wegdoen, want er was geen plaats voor... Jeroen heeft het uiteindelijk allemaal zelf uiteen gehaald, en zij waren hoogst verwonderd over hoeveel plaats je daarmee uitspaart. Gevolg: we hadden plaats over in onze container! En dat is helemaal ergerlijk, omdat we al veel dingen weggedaan hadden en die konden we dus in laatste instantie niet meer in de container zetten. Alles wat we weggedaan hebben hadden we gewoon kunnen meenemen. Toen ik daar een opmerking over maakte kregen we te horen dat dat eigenlijk onze eigen 'schuld' was, want dat dat nooit gedaan werd, al die meubels uit elkaar halen... Nou, weet in ieder geval dat je er enorm veel plaats mee uitspaart.

Vijfde tip: probeer zoveel mogelijk zaken die wegkunnen maar die je wel wil meenemen als er plaats over is in huis te houden, zodat je die in laatste instantie nog in de container kan zetten. Wij hadden een heleboel twijfelgevallen, en toen we plaats over hadden zijn die allemaal nog kunnen ingepakt worden. Spijtig genoeg hadden we niet genoeg spullen meer om ook alle resterende plaats nog op te vullen (dat was al weg naar familie en vrienden en goede doelen, omdat wij ervan overtuigd waren dat het niet meer in de contaner zou passen).

Zesde tip: wij mochten per persoon 30 kg bagage meenemen (10 kilo extra wegens emigratie). Staar je daar niet blind op! Pak gewoon in alsof je 2 maanden op vakantie gaat. Ik had dit keer veel meer opzij gelegd voor het vliegtuig dan als we gewoon op reis gaan, met als gevolg dat we 12 kilo boven ons gewicht zaten,. We hadden wel al een proefinpakking gedaan, en het was ongeveer het juiste gewicht, maar toen uiteindelijk echt alles ingepakt moest worden, ook papieren en toiletgerief dat hier en daar nog rondslingerde, was het ineens veel meer gewicht. En onze container was ondertussen weg... Dus we hadden plaats over in onze container, en dan hebben we de avond voor vertrek nog een heleboel spullen moeten achterlaten omdat we ver boven ons gewicht zaten... Vooral gewicht van alle papieren die je moet meesleuren mag je niet onderschatten.

Wij zijn verhuisd met Hazeleger, en ik wil hen zeker niet met de vinger wijzen, ik denk dat het bij alle containerbedrijven zo een beetje hetzelfde is. En wij waren er ook onvoldoende op voorbereid. Maar ja, als je dit voor de eerste keer doet weet je natuurlijk ook niet alles. We hebben het duidelijk onderschat.

Momenteel verblijven we bij familie. Onze bedoeling was eigenlijk om hier ter plaatse rond te kijken naar een plaatsje om te wonen en waar een goede school is. Maar: zolang je geen werk hebt is het heel moeilijk om iets te kunnen huren. We weten niet hoelang het gaat duren voor we werk vinden, en ondertussen moeten de kinderen eigenlijk naar school. Dus Jeroen zijn neef stelde voor om de kinderen alvast hier in te schrijven. Probleem dat ik daarmee heb is: je moet voor beide kinderen een volledig uniform kopen, en dat is niet gewoon een trui en een broek. Nee, daar horen ook sokken en hoeden en sportuniform en gymschoenen en gewone schoenen en zelfs boekentassen bij! En binnen een paar maanden moet je dat weer nieuw gaan kopen... Hoe doen andere mensen dat?

Voorlopig ga ik het hierbij laten. Nog een laatste tip voor mensen met kinderen: schrijf je zo snel mogelijk in bij Centrelink voor family assistance (kindergeld). Je kan dat gewoon online doen. Betalingen gebeuren met terugwerkende kracht vanaf dat je je ingeschreven hebt...

Hey Denise en Jeroen, bedankt voor je tips en veel plezirr!

1vraagje: Op je blog schreef je dat Nederlanders een theorie of praktijktest moeten doen om in QLD rijbewijs te krijgen en Belgen niet? Echt waar? Daar had ik nog nooit ietsvover gehoord....

Hey ja, dat las ik ook op je weblog, maar ik heb m'n QLD rijbewijs ook zo gekregen zonder test te doen (en ik had een NL rijbewijs). Dat moet dan iets nieuws zijn ofzo...

Hi Denise en Jeroen,

Super dat jullie daar nu zijn en wat een stress zeg met jullie container! En wat raar dat ze de meubels etc. niet uit elkaar haalden. Wij hebben onze spullen ook met Hazeleger verhuisd en alles wat mogelijk was, is uit elkaar gehaald (juist alle Ikea bureaus, kasten en Lundia kasten). Daar hebben we helemaal niet om gevraagd, dat werd automatisch gedaan.

Hopelijk komt jullie container straks in ieder geval netjes aan.

Heel veel plezier daar!
Annemarie

Dank je wel voor de tips... wij staan op het punt met Hazeleger te gaan verhuizen... Zullen nu toch alles maar klaar zetten in de garage.
Voor de schooluniformen heb ik ergens een tip gelezen dat je die ook tweedehands kunt kopen. Misschien is dat een idee voor zo'n korte periode??
Veel succes met opstarten!!

1vraagje: Op je blog schreef je dat Nederlanders een theorie of praktijktest moeten doen om in QLD rijbewijs te krijgen en Belgen niet? Echt waar? Daar had ik nog nooit ietsvover gehoord....

tja, ik heb het niet gecheckt, maar Ingeborg, de vrouw van Jeroen zijn neef, was heel verwonderd dat we geen testen moesten doen, omdat haar vriendin, die 2 jaar geleden uit Nederland geëmigreerd is wel een test moest doen. Maar dat is natuurlijk al 2 jaar geleden, en mss staat NL nu ook wel op die lijst van 20 landen. Ik vond het ook al wel raar dat Belgen dat niet zouden moeten en Nederlanders wel. Of staan wij mss bekend als ontzettend goede chauffeurs ...? :rolleyes:

En wat raar dat ze de meubels etc. niet uit elkaar haalden. Wij hebben onze spullen ook met Hazeleger verhuisd en alles wat mogelijk was, is uit elkaar gehaald (juist alle Ikea bureaus, kasten en Lundia kasten). Daar hebben we helemaal niet om gevraagd, dat werd automatisch gedaan.

De boekenrekken en de grote zetels werden wel door hen uit elkaar gehaald, maar ik heb het over de stoelen en de eenpersoonszetels. Die wilden ze gewoon zo inpakken, maar je spaart ontzettend veel plaats uit als je die ook uit elkaar haalt. En dat doen zij dus normaalgezien niet.

Voor de schooluniformen heb ik ergens een tip gelezen dat je die ook tweedehands kunt kopen. Misschien is dat een idee voor zo'n korte periode??

ja, dat gaan we proberen. Al hoop ik nog steeds dat 1 van ons 2 snel werk zal vinden, zodat we toch meteen naar de goede school op zoek kunnen....

Back