Ik ben blij dat wij niet de enigen zijn die het allemaal zo duur vonden! Op het forum lees je daar eigenlijk niet zo heel veel over, terwijl het toch wel heel belangrijk is vind ik. Hopelijk is het idd zo dat Australiërs goed verdienen, maar wij hadden er ons al op ingesteld dat we daar, toch zeker in het begin, (veel) minder zouden verdienen dan hier, en dan gaan we echt wel moeten krabben om rond te komen.
Wij plannen om in de buurt van Brisbane te gaan wonen. We willen gerust verder van de steden af, maar ik vrees dat dat niet zal gaan met Jeroen zijn werk.
We kunnen alleen maar hopen op een instorting van de huizenprijzen, maar daar zijn ze op het Britse forum al lang over aan het speculeren en het gebeurt maar niet :-(
Kijk in ieder geval heel erg uit naar de verhalen van de nieuwe emigranten die in augustus verhuisd zijn. Spannend
Dan zal ik er maar eens iets over schrijven, zodat je het hoort van een nieuw bakken QLD-er.
Wij wonen sinds augustus in the Sunshine Coast. Ik heb al wel gehoord dat het een stuk duurder was geworden. ( beetje kletsen met forummers maar dan in een PM )
De prijzen in de supermarkt vond ik in eerste instantie ook behoorlijk hoog.Maar we moeten natuurlijk niet vergeten dat het dollars zijn, en hoe snel kunnen we (precies) omrekenen? Tuurlijk, sommige producten vind ik erg duur, vooral groenten en fruit jammer genoeg.Irritant is dat alle fast food zooi veel goedkoper is dan een gezonde maaltijd zelf te maken/koken. ( raar dat er zo ontzettend veel dikke Aussies zijn )
Huren is belachelijk duur vind ik. Wij betalen voor een klein flatje ( wel 2 slaapkamers,1 badk.)$ 340,- per week( is € 964,- per 4 weken ).We hoeven geen verzekering te betalen want het is gemeubileerd en dus verzekering incl.Ook water ( tot een bepaalde hoogte ) is incl. Er is geen gas, dus alleen electr moeten we zelf betalen.Van milieu belasting of gemeente belasting heb ik nog niks gehoord.
In NL hadden we een hele grote flat met 2 slaapk,1 badk voor € 375,- per maand.Maar dan nog vaste lasten rond de 350,- ofzo?
Maarrrrrr hier wonen we op 2 min loopafstand van het strand, in een rustige leuke buurt, en een groot winkelcentrum op 15 minuten loopafstand.We zitten hier dus heerlijk!
Wat zou het kosten om zoiets in NL te vinden.....?
We willen heel graag een appartement aan zee kopen ooit... maar we weten dat dat waarschijnlijk nooit haalbaar zal zijn.Dus komen we waarschijnlijk uit op een land en house package ( waarin alles incl. is, wat we verschrikkelijk vinden! ) maar wel het best betaalbare, en dat zal dan op max 30 min rijden zijn naar het strand.Er zijn genoeg leuke wijken die niet zo heel ver van het strand af liggen, maar voor op loopafstand zul je echt een miljonair moeten zijn.
Wij horen ook verhalen dat de huizen markt wel eens zou gaan instorten, maar wanneer en of?? Das niet te voorspellen natuurlijk.Dus we wachten het op ons gemakje af.
Kijk vaak op realestate.com.au en je kunt de huur en koop prijzen in de gaten houden.Ik vond het heerlijk om op die site rond te kijken en je krijgt dan een idee wat je kunt verwachten.
Wat wel fijn is om te weten, is dat ik van iedereen tot nu toe hoor, dat je hier meer verdient dan in NL.Het lijkt mij niet waarschijnlijk dat jij/ jullie minder en al helemaal niet VEEL minder zult gaan verdienen.
Mijn vriend verdient hier meer dan wat je in NL zou krijgen als je voor een baas werkt.( en dan moet je denken aan €1000,- in de maand meer )
Ook zijn de bedragen wat ik heb gezien voor medisch receptioniste ( mijn vakgebied ) veel meer dan wat ik in NL kreeg.( per maand zou het +/- € 500,- meer zijn )
En de benzine is veel goedkoper!( jammer genoeg hebben we nu een bak die veel meer zuipt ) :grin:
Neemt idd niet weg dat er andere redenen zijn om naar daar te verhuizen, bij mij nog steeds met stip op nummer 1 de vriendelijkheid van de mensen.
Dan zou je hier goed zitten want jou nummer 1 vind ik helemaal kloppen! Echt overal vind ik de mensen behulpzaam en vriendelijk. Soms misschien een beetje TE, dat je denkt dat is nep.Maar dat liever dan het gesjagerijn in NL.
Nee wat dat betreft zit je in QLD goed.Ik heb gehoord van sommige Aussies dat het in andere delen wel anders kan zijn. ( b.v Melbourne , maar das een grote stad, dus misschien niet te vergelijken? )
De mensen hier worden niet gefrustreerd van je als je iets niet snapt of niet verstaat.Ze zijn over het algemeen echt heel aardig en grappig.I love the Sunhine Coast! :smile: