Tja, het is in ieder geval iets waar wij ook nog nooit van gehoord hadden... (en de rest van het forum ook niet)
Als je je medicals doet zijn er blijkbaar 3 "scores" die je kan krijgen: ofwel wordt je afgewezen, ofwel krijg je een A (alles in orde) ofwel krijg je een B (ze hebben hun bedenkingen bij iets en willen dat eerst nader bekijken). Als je een A krijgt (wat de meesten krijgen), dan heb je normaalgezien 1 jaar vooraleer je je visum moet gaan valideren, maar als je een B krijgt wordt dat meteen gereduceerd tot een half jaar. Je krijgt dan ook alleen een visum als je je akkoord verklaart om een health undertaking te doen. Dwz dat je je binnen de 6 weken na aankomst in Australië moet melden bij een instantie, zij gaan dan zelf een onderzoek doen en je moet dan akkoord gaan met de behandeling die zij voorstellen. Als je weigert dat document te ondertekenen krijg je geen visum, als je het wel ondertekent krijg je je visum maar moet je je natuurlijk wel aan de voorwaarden houden.
Jeroen heeft dus een B gekregen, wij (en de panelarts) vermoeden dat het te maken heeft met medicijnen die hij al sinds 2004 neemt voor zijn maag wegens een scheurtje in het middenrif. De meeste mensen die een health undertaking moeten doen moeten dat owv problemen met de longfoto's. Maar die waren bij Jeroen allemaal in orde, zijn bloed ook, dus het kan eigenlijk alleen maar die maag zijn. Maar helemaal zeker weten we het niet, hebben verschillende mails gestuurd om het te weten te komen maar niemand kan het ons blijkbaar zeggen.
Jeroen vond het niet zo leuk om die form te moeten ondertekenen, want je verklaart je akkoord met een behandeling die je niets eens kent. Aan de andere kant heb ik wel genoeg vertrouwen in de Australische gezondheidszorg, en denk ik dat het niet slecht is dat het nog eens herbekeken wordt, want onze Belgische arts, en de Nederlandse arts waar Jeroen nog steeds gaat verschillen ook van mening over de behandeling, en een derde mening is dan wel meegenomen.
Ik hoop voor jullie dat het niet zo ver komt, want het is toch een extra onzekere factor, plus je tijdsplanning gaat de mist in. Maar: het is nog altijd beter dan weigering van het visum owv medische redenen!
Succes!