Kennelijk leeft het onderwerp gewoon verder, ook al zouden jullie er over ophouden....maar ik wil nog wel even reageren. Mijn ervaring als christen is, dat wij prima door 1 deur kunnen met moslims. We hebben zelfs goede moslim-vrienden, waar we prima diepte gesprekken mee kunnen voeren.
Het probleem in Nederland is m.i. dat, nadat we ons vrijgevochten hebben van allerlei kerkelijke regeltjes (je kunt je afvragen hoe christelijk dat eigenlijk was) en eindelijk het keurslijf uitgeband hebben, we nu geconfronteerd worden met een religie, die weer allemaal regels gaat opleggen. Daar hebben vrije Nederlanders dus geen zin in. Het gaat helemaal niet om geen respect hebben voor een ander geloof, of intolerantie, maar om het feit, dat we weer teruggeperst dreigen te worden in dat keurslijf.
Aan de andere kant zien moslims Amerika en West Europa als christelijke landen. Als we de geschiedenis nagaan en kijken wat wij als 'christelijk' neergezet hebben (kruistochten, abortus in Amerika als vette geldpot, lang-leve-de-vrijheid in Nederland: laat je jeugd maar gewoon kapot gaan aan de drugs) dan kan ik me wel voorstellen dat veel mensen, inclusief moslims, niet zo'n hoge pet ophebben van christenen.
Ik hoop dus dat christenen zullen gaan doen wat hun opdracht is: Heb je naaste lief zoals jezelf (en die andere leuke is: heb je vijanden lief). Volgens mij geldt dit overal ter wereld. En wat ons betreft: we zijn bezig om te kijken of we naar NZ of Tas kunnen. Vanwege de ruimte, de rust en ik hoop, minder media-invloed. Hier in NL ben je bijna alleen maar bezig je een slag in de rondte te werken om je rekeningen betaald te krijgen.
groetjes, Jeannette