afterbang
XPdite Sponsor
I didn’t get soup but am still enjoying the conversations. And made some friends along the way.Deze is voor jou @Red dust
I left my ‘bubble’ to talk to people about the voice – it was better than I could have imagined | Laura Thompson
I thought doorknocking would mean butting heads with people who shared different values. But people approached the topic with curiosity and respectwww.theguardian.com
Ik heb het minder gevolgd dan jullie, maar toch vind ik dit een fijn idee en vooruitzicht m.b.t. ACT.“white Australia doesn’t want to give blackfellas anything, even when it’s nothing”.
Melissa Lukashenko
Yep, niet onverwacht maar wel zeer teleurstellend. QLD extra teleurstellend aan de onderkant van de lijst. ACT zoals ik al verwachtte weer het meest progressief met ~70% ja stemmen.
Hopen dat het uiteindelijk toch het begin is van verandering.
Hopen dat het uiteindelijk toch het begin is van verandering.
“white Australia doesn’t want to give blackfellas anything, even when it’s nothing”. Melissa Lukashenko
Melissa Lucashenko is een Aboriginal auteur en zij heeft die uitspraak gedaan.Precies, het mooie is dat er volgens mij nog nooit zó veel aandacht is geweest onder de hele bevolking. Hopelijk een step in de goede richting. Het is nu zaak aan de politiek om door te pakken op een goede manier die geen weerstand op roept "ze luisteren niet naar de uitslag" (want dat risico ligt op de loer).
Bah wat een verwerpelijke en kinderachtige reactie.
Je kan pro verbetering voor aboriginals zijn en tegen de manier waarop ze het nu wilden doen (dat was mijn positie). Om dan racistisch te gaan zeggen dat de blanken hen niks gunnen. Dit is gewoon een discrimerende opmerking.
Hopelijk dat dit soort verwerpelijke houdingen wegblijven uit het ja én het nee kamp. Want anders gaat er dus niks veranderen.
Ik denk dat je een beetje het point mist.Vandaag vanuit Nederland de uitslagen gevolgd. Voor mij een verwachte uitkomst, zeker gezien wat beide partijen inbrachten. Nu door en blijven communiceren. Uiteindelijk zijn het de mensen die verandering moeten brengen niet een wet, adviesorgaan of overheid.
En daarnaast, als ik het er niet mee eens was/begrijpen waar de frustratie het vandaan komt zou ik het niet quotenMelissa Lucashenko is een Aboriginal auteur en zij heeft die uitspraak gedaan.
Ik merk dat je een andere kijk erop hebt, en dat is zoals het is. Voor mij is het belangrijker hoe mensen met elkaar omgaan. Hier staat ook in de grondwet dat iedereen gelijk is ongeacht kleur, geloof of geaardheid. Als politieagent zie en hoor ik op straat andere geluiden dan dat. Verandering moet bottom up zijn en niet opgelegd. De hele discussie is nu op gang gebracht. Mensen hebben erover gedacht. Daar zit de winst. Nu het momentum vasthouden en stap voor stap verbeteringen doorvoeren. Niet wat gestemd is gebruiken als excuus maar blijven nadenken over waarom er zo gestemd is. Vanuit daar verder. Blijven praten en elkaar overtuigen dat het beter moet.Ik denk dat je een beetje het point mist.
Verandering is de wens die de mensen naar hun vertegenwoordigers in de overheid brengen. De overheid vertaalt die wens in wetgeving. En wetgeving is de waan van de dag gebaseerd op het heilige framework van de grondwet die zelf lastig te veranderen is. Het was dus cruciaal om de Voice in de grondwet te verankeren zodat hun bestaan en stem voorgoed verzekerd zijn ongeacht welke waan-van-de-dag-overheid er zit. Grootste gemiste kans ever.
Ik snap wat je zegt, en ik had het in principe liever ook niet (nodig gevonden) dat het in de grondwet werd vastgelegd omdat het wellicht vanuit sommige opzichten terechte munitie is voor een Nee stem.Ik merk dat je een andere kijk erop hebt, en dat is zoals het is. Voor mij is het belangrijker hoe mensen met elkaar omgaan. Hier staat ook in de grondwet dat iedereen gelijk is ongeacht kleur, geloof of geaardheid. Als politieagent zie en hoor ik op straat andere geluiden dan dat. Verandering moet bottom up zijn en niet opgelegd. De hele discussie is nu op gang gebracht. Mensen hebben erover gedacht. Daar zit de winst. Nu het momentum vasthouden en stap voor stap verbeteringen doorvoeren. Niet wat gestemd is gebruiken als excuus maar blijven nadenken over waarom er zo gestemd is. Vanuit daar verder. Blijven praten en elkaar overtuigen dat het beter moet.
- De één noemt het <the largest part of> White Australia gunt ons zwarte bevolking niets'.
Dit is precies wat het discrimenerende is.
Huidskleur of etniciteit wordt er bij gehaald, terwijl het een niet terzake doende feit is voor het grote deel van de mensen die stemt.
Helaas voor een deel van de extreem rechtse ja stemmers wel en waarschijnlijk de tegenknie in het ja kamp ook.
Het gaat voor sommigen om ras. Niet voor niets haalde ik eerder "the ugly side of the no vote" aan."The fatuous attempts to depict a simple, straightforward Voice to Parliament as analogous to apartheid is divisive scaremongering at best, or a clear rejection – yet again – of the presence and participation of First Nations Peoples in our society, at worst. And a rejection of recognition of the original inhabitants of this land from its primary founding document is a vote for their continued exclusion based on race. And that, Senator Hanson, is apartheid."
Prof. Andrea Durbach, Director Australian Human Rights Institute UNSW, in antwoord op Pauline Hanson's onjuiste statement dat de elected Voice body als raciale minderheid meer politieke macht heeft dan de meerderheid.
Het gaat alleen maar over ras.
Donkey Voting is a thing ja, in een land met compulsory voting.Ik heb bij het tellen van de stemmen gezien dat een flink aantal stemmers de instruction wel zeer letterlijk hebben opgevat.
Write 'Yes' or 'No' werd letterlijk opgevolgd en 'Yes or No' werd op het formulier geschreven.