Annelies en Thijs naar Australië

Ja, de huizenmarkt in de grote steden is een verhaal apart. Maar zoals jij het beschrijft heb ik het in Sydney nooit meegemaakt. Nu zochten wij wel naar een huis in de buitenste suburbs en voor mijn dochter een kamer dicht bij de uni, dus waarschijnlijk iets minder 'hot'. Maar ik ken de makelaarstypetjes wel en hun houding verbaast me niets. Als je niet interessant voor hun bent, laten ze je letterlijk hun andere gezicht zien. Een andere tip is om naar de supermarkt in de buurt te gaan. Dat geeft een goed beeld van de mensen die er in de wijk wonen. Dat kan ook nog al eens verschillen. Maar eerst maar eens zien om ergens tussen te komen. Succes!
 
Wij hadden soortgelijke ervaringen. Makelaars in Sydney zijn fat cats. Ze hoeven geen moeite te doen want een huis wordt toch wel snel verkocht/verhuurd.

Zeker zonder huurhistorie in Australia en ook nog eens met een huisdier was het nog eens een extra uitdaging om 'er tussen te komen'.

Inderdaad zijn wij voor de bezichtingen eerst een rondje langs onze selectie gereden. Dan vallen er meestal een aantal af door de omgeving of omdat de foto's iets rooskleuriger zijn dan de werkelijkheid.
 
Ik las laatst trouwens dat Melbourne de hoogste huurprijzen van Australie heeft. Hoger nog dan Sydney (itt koopprijzen). Dat geeft ook wel een beetje een scheve vraag- en aanbod verhouding aan en verklaart dat gekkenhuis en die kapsones van de makelaars. Nog even over de makelaarstypes: zij zijn best wel gevoelig voor status en geld. Dus laat de Hollandse 'Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg' houding maar even varen. Overdonder ze door je netste kleren aan te doen, je netjes op te maken (voor @blck_bnny dan) en te doen of je veel geld hebt en heel wat bent. Ook wel eens leuk voor een middagje :p Over het algemeen kijken Australiërs best wel op tegen ons Nederlanders/Europeanen. Maak een snel rondje door het huis en zorg dat je op tijd weer bij de makelaar terug bent. En zorg inderdaad voor referenties.
 
Last edited:
hahahah ja ik herken het weer, je moet ze gewoon omkopen, niks gelogen, gebeurd gewoon.
Heb ik zelf ook eens een verhaaltje in mijn lastava aan besteed.

Helaas zitten wij ook weer in de zoekershoek, aangezien onze landlord genoodzaakt is om het huis te verkopen.... jammer maar goed, gelukkig zijn makelaars hier in de bergen nog wel gewoon aardig en ook al is er meestal meer vraag dan aanbod, de manier waarop men zaken doet, is heel wat vriendelijker. Tja das ook weer zo'n afweging om mee te nemen.
Ik ga straks even een biertje doen in de kroeg hier, daar worden de deals gemaakt ;)

En ja dat is dus wel een nadeel, bij verkoop moet je verkassen.
 
hahahah ja ik herken het weer, je moet ze gewoon omkopen, niks gelogen, gebeurd gewoon.
Heb ik zelf ook eens een verhaaltje in mijn lastava aan besteed.

Helaas zitten wij ook weer in de zoekershoek, aangezien onze landlord genoodzaakt is om het huis te verkopen.... jammer maar goed, gelukkig zijn makelaars hier in de bergen nog wel gewoon aardig en ook al is er meestal meer vraag dan aanbod, de manier waarop men zaken doet, is heel wat vriendelijker. Tja das ook weer zo'n afweging om mee te nemen.
Ik ga straks even een biertje doen in de kroeg hier, daar worden de deals gemaakt ;)

En ja dat is dus wel een nadeel, bij verkoop moet je verkassen.
Dat was weer een hele andere benadering. Ook een leuk verhaal :)
Jammer dat jullie weer moeten verkassen. Maar jullie zitten nu dicht bij het vuur en jullie vinden vast gauw iets anders.
 
Wij hebben bij ons eerste huurhuis ook aangeboden om meer te betalen dan de huurprijs, maar een tientje ofzo in de week extra, maar het zorgt ervoor dat je net boven de rest uitsteekt. En aangegeven dat we handig zijn en kleine klusjes prima zelf willen doen. Ook feit dat we zelf een woning hadden gehad, bleek later doorslaggevend. Dat bleek allemaal belangrijker dan dat we 2 honden meebrachten. Maar het is een leuke en spannende bezigheid!
 
daar moet je geld voor hebben @FritsC :p:D:eek::rolleyes:o_O
en in ons geval 20% voor een deposit haha not happening any time soon
Reminder to self, buy powerball ticket;)

20% deposit?? Je weet dat dat niet waar is he?

Zonder 20% deposit betaal je een Lenders buying insurance (LBI). Dat is een vast bedrag bij de aankoop. Je hoeft dan vaak maar 5% of 10% aan te betalen. Details moet je zelf opzoeken die weet ik niet. Maar heb vaak zat gehoord dat mensen dat doen.
 
Klopt! Ik dacht dat het LMI, Loan Mortgage Insurance, heette. Maar vergis je niet in dat bedrag. Wij waren een aantal jaren geleden bezig met een huis en moesten toen rond de $35.000 aan premie betalen. Daar hadden wij even niet op gerekend. Natuurlijk hangt dat af van de aankoopprijs van je huis, de hoogte van het te lenen bedrag en van je deposit, maar wij hebben ervoor gekozen om nog maar even door te sparen.
 
tijdelijk visum is toch wat lastiger dan met een PR op zak....eerst maar weer eens een nieuw dak vinden om te huren o_O
 
Zorg dat je aan de praat komt met wat lawnmowers en tuinmannen. Die mannen weten vaak als eerste dat een huisje leegkomt en kennen de eigenaar.
 
Weer even een korte update. Na mijn naïeve huisbezichtiging ben ik van m'n luie gat gekomen.
In het gezellige praatje met recruiters en dergelijke naar tips gevist om aan een huis te komen. Printer gekocht, heel boekwerk gemaakt van zo'n 15 pagina's met gegevens met onder andere bank statements die ons spaargeld laten zien en een cover letter om je vingers bij af te likken. Redelijk wat huizen bekeken en een paar gevonden die we echt leuk vonden. Dus bij drie hebben we ge-applied voordat we de binnenkant van het huis gezien hadden, want we waren met de fiets al langs geweest en hadden de buurten en huizen al bekeken. Verder gezorgd dat we bij twee huizen als eerste bij de bezichtiging aanwezig waren. Meteen bij binnenkomst een praatje gemaakt met de makelaar. Boekwerk in handen duwen. Situatie uitgelegd en gezegd dat we meteen kunnen intrekken en het nodige vooruit willen betalen. Het derde huis is nog niet op de markt.

Bij de twee huizen waar we dit deden zeiden ze dat we zo goed voorbereid waren en dergelijke dat het wel goed zou komen. Bij eentje ging ik er extra hard in en je zag dat de anderen die kwamen bezichtigen eigenlijk al afhaakten, dus we hebben goeie hoop. Het werkt ook in ons voordeel dat het nu feestdagen zijn, waardoor het wat rustiger is op de bezichtigingen. Tegelijkertijd is dat ook weer frustrerend, want het betekent dat we op alles moeten wachten. Reacties op sollicitaties, reacties op huizen. Er is niets ergers dan moeten wachten... haha.

Dat is weer de update qua huizen! We still like it here ;)
 
Back
Top