Tom Tom Navigatiesysteem

Voor alle motorrijders onder ons, heb een tijdje geleden de TomTom Rider aangeschaft voor op de motor en dat werkt echt perfect.Via bluetooth gesproken route in je helm, maar ook je telefoon voor handsfree bellen en zelfs sms-en. Voor een kijkje hoe het eruit ziet http://www.tomtom.com/products/category.php?ID=1&Language=8 Ook het scherm is in de volle Australische zon, uitstekend te zien op je motor. Echte aanrader ( helaas alleen niet echt goedkoop)

Cheers

Willem
 
Volgens een maatje van me die in Aus woont doet een tom tom 910 met Aus kaart het prima, er zijn er nog meer die het ook goed doen de digi snelwegen zijn dus gewoon goed in kaart gebracht. maar dat kan je ook hier lezen.
Gr Pat
 
Ik heb een paar jaar geleden een TomTom 700 gekocht in NL( toen we daar op vakantie waren) en meegenomen naar Oz. Doet het prima. Alleen is nu de kaart behoorlijk verouderd. Er is wel een nieuwe, maar die moet je gewoon weer volledig aanschaffen (geen "update" regeling). En die kaarten zijn behoorlijk aan de prijs - zeker vergeleken met kaarten van EU en NA.

En na 8 jaar hier (in Oz) weet ik al aardig de weg :) Dus laat ik het nog maar even zo......

Nadeel is overigens wel - en ik denk in elke grote stad - dat ie het in Sydney bijv. niet erg doet. Tussen de hoge gebouwen laat ie het afweten en bovendien in de tunnels (Eastern Distributor, Lane Cove Tunnel en Cross City....). Dan kom je de tunnel uit en dan moet tommie toch wel heel lang nadenken voor ie weer weet waar ie is....  :-(

En links rijden.... Dat is de veiligste manier van rijden. Deden die oude engelsen al, want dan kwam je mekaar tegen met het zwaard en de lans aan de "goede" kant.... (meeste mensen zijn nl. rechthandig).
 
[quote author=willem-lenie link=topic=2405.msg92927#msg92927 date=1182072337]
Voor alle motorrijders onder ons, heb een tijdje geleden de TomTom Rider aangeschaft voor op de motor en dat werkt echt perfect.Via bluetooth gesproken route in je helm, maar ook je telefoon voor handsfree bellen en zelfs sms-en. Voor een kijkje hoe het eruit ziet http://www.tomtom.com/products/category.php?ID=1&Language=8 Ook het scherm is in de volle Australische zon, uitstekend te zien op je motor. Echte aanrader ( helaas alleen niet echt goedkoop)

Cheers

Willem
[/quote]
Dat ziet er zo cool uit dat je het zou willen hebben al heb je het niet nodig.
Maar alle gekheid op een stokje, toen men begon met gps wilde ik daar niet van weten en ging koppig door met mijn kaarten en boeken, waar ik trouwens honderden exemplaren van heb ergens liggen en die hebben een klein fortuin gekost bij wijze van spreken. Vorig jaar hebben we een nieuwe wagen gekocht, gps was inbegrepen. Enja, nu zou ik dat ding niet meer kunnen missen, dat ding brengt je foutloos overal heen.
En na 8 jaar hier (in Oz) weet ik al aardig de weg  Dus laat ik het nog maar even zo......
Weet ik nog niet zo zeker Henk, ik ben ook koppig maar dat ding leert me altijd iets nieuws ook al ken ik de weg.
Groeten Henk
 
[quote author=-+henk+- link=topic=2405.msg92941#msg92941 date=1182079096]
Nadeel is overigens wel - en ik denk in elke grote stad - dat ie het in Sydney bijv. niet erg doet. Tussen de hoge gebouwen laat ie het afweten en bovendien in de tunnels (Eastern Distributor, Lane Cove Tunnel en Cross City....). Dan kom je de tunnel uit en dan moet tommie toch wel heel lang nadenken voor ie weer weet waar ie is....  :-(
[/quote]
En het wordt al helemaal vervelend als er afslagen in de tunnel zijn.
Wij zijn in Sydney flink de weg kwijt geraakt na een tunnel.
Die tunnels daar hebben ons trouwens ook nog een boete gekost :x

Bart
 
@Wilbert, wij hebben inmiddels hier een TomTom gekocht, kregen het niet aan de praat op de pocket pc. Hebben hier anderhalf jaar rondgereden zonder TomTom en met de kaarten en stadsplattegronden op schoot.  :grin: De ene ruzie na de andere! Toen maar besloten een TomTom te kopen. Jeeemig! Geweldig! We komen overal!! En beide in een goed humeur!
 
Wij hebben tomtom op Marks Palm. Heerlijk!! Ik geloof dat hij ook de kaarten van Australie al heeft. Het is zo fijn om gewoon ergens naartoe te kunnen rijden zonder ruzie onderweg :) Heb wel een goed richtingsgevoel, maar kan niet zo heel snel navigeren, dus is het heel handig!
 
[quote author=Annemiek link=topic=2405.msg93019#msg93019 date=1182164910]
Wij hebben tomtom op Marks Palm. Heerlijk!! Ik geloof dat hij ook de kaarten van Australie al heeft. Het is zo fijn om gewoon ergens naartoe te kunnen rijden zonder ruzie onderweg :) Heb wel een goed richtingsgevoel, maar kan niet zo heel snel navigeren, dus is het heel handig!
[/quote]

Nou, feilloos zijn die dingen niet.... Soms moet je toch echt je eigen gezond verstand er bij houden. Komt nog wel eens voor dat Tommie ons de verkeerde exit op een round-about wil laten nemen of een afslag te vroeg of te laat. En - zoals ik al eerder aangaf: tunnels heeft ie het moeilijk mee..... En op sommige plaatsen kun je niet even gewoon gaan stilstaan tot de GPS weer "Locked" is. Dus: een leuk hulpmiddel maar wel blijven opletten.
 
Mijn "tomie" zit naast me en kan nog koken ook.
En ruzie tijdens het rijden?
Nog nooit gehad. Dan rijden we toch een stukje door, draaien en proberen het van de andere kant?
Geen probleem.
Wordt toch lastig als je je volledig laat vertrouwen op de techniek. Als het uitvalt, dan weet je totaal niet meer waar je bent.
Het zal niet de eerste keer zijn dat dat ding je door een eenrichtingsweg wil sturen.....

Voor de 4WD hebben we er wel eentje, maar die houdt zijn/haar mond.
Lekker rustig, maar je kan wel zien waar je zit in de bush en waar de track (weg kan je het vaak niet meer noemen) naar toe gaat.
 
Well put Wilsil...

Ik vind het juist leuk om ergens met een kaart/weg vragen ergens te komen. Met zo'n tomtom weet ik de weg volgende keer niet (zelfde als je met iemand mee rijdt: let je ook niet op). Dat hoeft ook niet omdat tommie je braaf weer naar dezelfde plek brengt maar toch...

Ach: ik ben gewoon niet zo'n gadget-man. Ieder z'n meug: no worries!
 
Ik heb juist het tegenovergstelde, met een GPS heb ik veel meer de tijd om om me heen te kijken ipv in de stress op borden letten of kaarten lezen, de TNO kwam tot nog een aantal verrassende voordelen.
Satellite navigation technology has a positive influence on road safety, according to a report from Dutch research firm TNO.
The report found that drivers who do not have a sat nav device on average have 12 percent more damage claims to their vehicles and five percent more damage costs. This was attributed to the fact that the use of a satellite navigation system improves driver behaviour in unknown areas, heightens alertness and reduces stress levels.
GPS can also be a saviour at the petrol pump. It was revealed that the use of a GPS device reduces the amount of miles driven by 16 percent and reduces travel time in an unknown area by 18 percent.
Drivers with GPS devices stop 25 percent less frequently and are stationary for 35 percent less time, the report concluded. The study was initiated by a group of industry players, including GPS device manufacturer TomTom.

Cheers

Willem
 
Stress??? Komt niet in m'n woordenboek voor Willem... :wink: Als ik ergens 10 minuten later aankom omdat ik niet in 1x goed reed: so be it...

Maar don't get me wrong: ik zie de voordelen van zo'n hulpmiddel ech wel maar gewoon niet aan mij besteed  :|
 
Ik heb altijd met de kaart op schoot gereden en nog nooit verdwaald word het druk op de weg geef ik de kaart aan mijn buurvrouw die tevens mijn vriendin is en als die verkeerde aanwijzingen geeft draai ik om en neem ik de volgende keer wel de goede route. Stress en ruzie daarom hebben we nog nooit gehad.  Zoals ol eerder las kom ik toch gewoon 10min later aan...........................lekker belangrijk hoelaat ik aan kom, toch???
 
Mijn ouders zijn op dit moment in Frankrijk op vakantie met hun nieuwe tomtom. Ze gebruiken het als speeltje: voor een dagtocht geven ze de begin- en eindpunten in en later vervolgens de KORTSTE route berekenen. Deze stuurt hen over de kleinste en daarmee mooiste weggetjes. Omdat ze zich niet hebben voorbereid (ze hebben wel een kaart in de auto hoor) laten ze zich bijna chaufeuren door de mooiste plekjes.

Michiel
 
The report found that drivers who do not have a sat nav device on average have 12 percent more damage claims to their vehicles and five percent more damage costs.

Dat geldt misschien voor auto's, maar op zee heeft de GPS toch nadelige gevolgen.
Ik heb 3 jaar op de grote vaart gezeten en ook gebruik gemaakt van de toen aanwezige systemen: NavSat, Loran, Decan etc.
In de laatste trips waren de GPSen ook bij ons aan boord geplaatst, eindelijk.
Echter moesten we nu vaker uitwijken voor andere schepen, midden op de grote plas. Waarom?
Iedereen met GPS vaart dezelfde route, langs dezelfde lijn en DUS komt vaken een ander tegen op dezelfde koers.
Eerder zagen we nooit een ander schip, nu regelmatig.
 
Dat is grappig iemand van de grote vaart, ik ben toevallig bezig met me marcon-b en heb al me vaarbewijs 1&2 en me basis marifoon. Vrijdag om 15u examen dan ben ik klaar voor de vaart. wel plezier vaart hoor. Ga het niet beroepsmatig doen. Maar ik ga dus niet alleen varen op de gps gewoon van de kaart af, heb het niet voor niets zitten leren. Maar wat je dus zegt heb ik nooit aangedacht. Als iedereen op de gps vaart neemt iedereen de zelfde route. Hoe doen die gps-en op het water? zijn die te vertrouwen? Of vaar je dood leuk op een wrak of zandbank?
gr pat
 
Sinds Amerika de militaire code niet meer gebruikt en vrij gegeven heeft voor iedereen, is de GPS zeer nauwkeurig.
Het probleem is echter de zeekaart.
Vooral op de Amazone rivier zeggen ze dat je geen GPS mag gebruiken. Doe je het wel, dan vaar je dwars over het land. De kaart is niet mbh van GPS gemaakt, maar met de oude en vertrouwde peilingen.
Iedere company heeft vaste routes van A naar B en iedereen gebruikt die routes. Daarom kom je elkaar tegen.
 
[quote author=Paht3 link=topic=2405.msg93151#msg93151 date=1182250742]
Dat is grappig iemand van de grote vaart, ik ben toevallig bezig met me marcon-b en heb al me vaarbewijs 1&2 en me basis marifoon. Vrijdag om 15u examen dan ben ik klaar voor de vaart. wel plezier vaart hoor. Ga het niet beroepsmatig doen. Maar ik ga dus niet alleen varen op de gps gewoon van de kaart af, heb het niet voor niets zitten leren. Maar wat je dus zegt heb ik nooit aangedacht. Als iedereen op de gps vaart neemt iedereen de zelfde route. Hoe doen die gps-en op het water? zijn die te vertrouwen? Of vaar je dood leuk op een wrak of zandbank?
gr pat
[/quote]

Heb je al gevaren of heb je eerst je vaarbewijzen gehaald en ga je nu varen ?
 
Back
Top