Two die after car breaks down in outback...

Goddorie, ben ik effe dom... wat is OPAL?

Dat ze alles snuiven wat te snuiven valt, dat is een erkend probleem, dat heppik wel opgepikt. Zouden ze dan tóch heppie d'r uitgepiept zijn? Ik weet eigenlijk niet of er opvolgend nieuws is geweest.

[quote author=Eerainuh link=topic=8208.msg108512#msg108512 date=1200757971]

Goddorie, ben ik effe dom... wat is OPAL?

[/quote]

Wikipedia:

OPAL is a variety of low-aromatic petrol developed in 2005 by BP Australia to combat the rising use of petrol as an inhalant in remote indigenous Australian communities.[1]

Typical unleaded petrol contains 25% aromatics, such as benzene, toluene, ortho-xylene and para-xylene. In contrast, Opal contains only 5% aromatics, which means that it has less of the toluene and other solvents which produce the intoxication (or "high") that inhalant users are seeking. The Australian Government subsidizes Opal's provision in remote communities.

Prior to the introduction of Opal, Comgas (a brand of the aviation fuel avgas) has been used in many communities to discourage misuse of fuel as an inhalant.[2] However, unlike Opal, Comgas contains tetra-ethyl lead (TEL), which is absorbed into the bodies of inhalant users (and anyone who breathes the exhaust, even unintentionally).

Ja, :blush:, dat had ik natuurlijk ook zelf kunnen opzoeken, muts die ik ben! Bedankt voor je moeite :)

Door alle garages in Alice Springs wordt het afgeraden om daarop (Opal)te rijden omdat het op de lange termijn een negatieve invloed zou hebben op je auto ( motor problemen, hogere slijtages etc), dus tanken we maar weer de duurdere super.

Mondwater staat bij de supermarkt achter slot en grendel. Lijmen, spray cans idem dito. Alcohol wordt alleen vanaf 14.00 uur verkocht (take away) en niet op zondag, etc. etc. Met dank aan de oorspronkelijke bevolking, wij passen ons wel aan  :x

Cheers

Willem

Ja, het is een ingewikkelde toestand en erg triest dat het zover is gekomen. Het is bijna een massale zelfmoordpoging, om en masse zo gruwelijk legless te worden. Mooi klote voor de kids, en zonde van het geld. Maar ja, wie weet, komt het ooit een keer goed.

[quote author=willem-lenie link=topic=8208.msg108529#msg108529 date=1200807925]
Mondwater staat bij de supermarkt achter slot en grendel. Lijmen, spray cans idem dito. Alcohol wordt alleen vanaf 14.00 uur verkocht (take away) en niet op zondag, etc. etc. Met dank aan de oorspronkelijke bevolking, wij passen ons wel aan  :x

Cheers

Willem
[/quote]

Excuus dat ik misschien wat "fel" wordt ...  :up:

Het lijkt mij voor iedere "non-indiginous" Australier duidelijk dat de slechte humanitaire situatie van veel aborigines (dus inclusief de snuifproblematiek waar we het nu over hebben), nooit was veroorzaakt als "de blanke kolonist" (even generaliseren) een ietsiepietsie rekening had gehouden met de cultuur en levenswijze van de aboriginees.

Het lijkt mij dan ook ongepast om :x te zijn op het feit dat de blanken zich moeten aanpassen. Tuurlijk moet je alles doen om het snuiven tegen te gaan. Maar in ieder geval niet om de "urban myth against OPAL" in leven te houden. Die is allang onderuit gehaald, en wordt even vaak weer aangedragen.

"Met dank aan de kolonisten die deze uitzichtloze situatie hebben gecreeerd en nog deels voortzetten! :x " zal dus beter op zijn plaats zijn i.p.v. "met dank aan de oorspronkelijke bevolking :x "

Gelukkig gaat het met een groter deel van de oorspronkelijke bevolking goed!

Groeten Sander

[quote author=r2d2 link=topic=8208.msg108536#msg108536 date=1200814650]
Excuus dat ik misschien wat "fel" wordt ...  :up:

Het lijkt mij voor iedere "non-indiginous" Australier duidelijk dat de slechte humanitaire situatie van veel aborigines (dus inclusief de snuifproblematiek waar we het nu over hebben), nooit was veroorzaakt als "de blanke kolonist" (even generaliseren) een ietsiepietsie rekening had gehouden met de cultuur en levenswijze van de aboriginees.
[/quote]

Ik wil niet teveel op deze discussie in gaan maar dit is wel een grappige opmerking. Dit is precies het geen wat een abo je verteld mocht je ooit het pech hebben om met zo iemand in discussie te raken.
Waarschijnlijk een beetje naïef maar we zijn allemaal mensen van vlees en bloed je kan of met je neus in de benzine gaan hangen of iets gaan doen met je leven. Om nou iets van, wat is het 150 -200 jaar geleden naar voren te halen is een beetje  :sleep: :sleep:

Wat mij betreft wordt hier in Oz veel te voorzichtig met het probleem om gegaan. Van de week nog een TV motten repareren van een paar abos. Gebroken lcd omdat ie van tafel was gepleurd. Wat dacht je,.. ik moest hem onder Garantie repareren. :wall: Paar weken terug precies het zelfde probleem bij een lief ouderlijk Australisch stel die moesten voor de rep mooi 1300AUD op tafel leggen voor een net gekochte TV. :wall:

Maar in ieder geval niet om de "urban myth against OPAL" in leven te houden. Die is allang onderuit gehaald, en wordt even vaak weer aangedragen.
Ik heb geen idee hoe die opal fuel is gemaakt maar ik weet wel uit eigen ervaring dat de kwaliteit van de benzine wel degelijk invloed kan hebben op de timing en prestaties van je motor. Vooral het timing verhaal kan schade veroorzaken. Ik ben daar toevalig nu mee bezig anyway lang verhaal.

cheers Barry

Hoi Sander,

Misschien vind je het interessant om het budget van en de plannen voor 2007/08 te lezen? Je kan het hier vinden: www.facs.gov.au/internet/facsinternet.nsf/aboutfacs/budget/budget2007-07_indigenous.htm

En dit is een stukje uit de inleiding over het budget:

"Budget backs a better future for Indigenous Australians

“The 2007–08 Indigenous Affairs Budget contains 26 initiatives involving $815.7 million in new and
extended funding over five years focused on remote housing, early childhood, new education
opportunities, health and economic independence. These measures have a net fiscal balance impact
of $748.3 million. This will take total spending on Indigenous specific programmes to a record
$3.5 billion in 2007–08 — 42 per cent more in real terms than Labor spent in its last year in office."

Unquote

Dat is $3.5 billion voor 2.4% van de totale bevolking; +/- 21 miljoen x 2.4% = 504.000 mensen.

Overigens denk ik precies hetzelfde als Bear; het is aan iedereen zelf om iets van het leven te maken, en door blijven malen en je leven verknallen omdat er ooit misdaden zijn begaan tegen jouw voorouders, is géén reden om het bijltje er bij neer te gooien. Dat heeft Nederland ook niet gedaan na de afschuwelijkheden van twee Wereldoorlogen.

Ik las trouwens op bovengenoemde site dat het gros van de Aborigines zich Christen beschouwt, dát verbaast me; had ik nooit verwacht.

Groetjes,

Ireen.

[quote author=Bear link=topic=8208.msg108538#msg108538 date=1200819234]
Waarschijnlijk een beetje naïef maar we zijn allemaal mensen van vlees en bloed je kan of met je neus in de benzine gaan hangen of iets gaan doen met je leven. Om nou iets van, wat is het 150 -200 jaar geleden naar voren te halen is een beetje  :sleep: :sleep:
[/quote]

Dat iedereen moet proberen zoveel mogelijk uit zijn leven te halen, en daar grotendeels zelf sturing aan moet geven ben ik helemaal met je eens. Deze drang tot levensverbetering is over het algemeen juist ook sterk bij mensen die emigreren (of plannen hebben tot emigratie) naar een ander land. Dus mensen die binnen dit topic reageren!

Bedenk dat dat heel anders werkt voor mensen die in een land wonen, waar ze constant om hun heen worden uitgekotst door zowel de community waaruit ze verbannen zijn, als de overwegend blanke regionale centra, en waarvoor de mogelijkheden tot verbetering een stuk beperkter zijn (laat staan emigratie). Een vicieuze spiraal waar niet iedereen zelf uit kan raken. Dat is nu juist een kenmerk van een verslaving. Sommige mensen beschikken niet over die sterke wil om te stoppen met roken of om te stoppen met snuiven. Helemaal als je voor je gevoel in een uitzichtloze situatie zit.

Trek er trouwens maar gerust 100 jaar vanaf voor wat betreft de fysieke misdaden. De landrechten- en rassenpolitiek is nog van uit de jaren '70. (Het decennium waar veel van ons geboren zijn!)

Ik denk, zoals Ireen aangeeft, dat er ook niet 1 aboriginal te vinden is die zijn leven "verknalt" vanwege de gebeurtenissen uit vroegere tijden, maar alleen vanwege de huidige situatie.

Van de week nog een TV motten repareren van een paar abos. Gebroken lcd omdat ie van tafel was gepleurd. Wat dacht je,.. ik moest hem onder Garantie repareren. :wall: Paar weken terug precies het zelfde probleem bij een lief ouderlijk Australisch stel die moesten voor de rep mooi 1300AUD op tafel leggen voor een net gekochte TV. :wall:

Los van het feit dat ik het voorval net als jij echt belachelijk vind, is het ook een stuk toonzetting wat telt. Zet "een paar abos" eens tegenover "lief ouderlijk Australisch stel". Het zegt al genoeg hoe er over hun gedacht wordt.. toch?

Ik heb geen idee hoe die opal fuel is gemaakt maar ik weet wel uit eigen ervaring dat de kwaliteit van de benzine wel degelijk invloed kan hebben op de timing en prestaties van je motor. Vooral het timing verhaal kan schade veroorzaken. Ik ben daar toevalig nu mee bezig anyway lang verhaal.

Hoe het gemaakt wordt weet ik ook niet, maar ik meen dat het pingelen wordt veroorzaakt door een verkeerd octaangehalte, en opal heeft meen ik octaangehalte 91. Dit is volgens mij gelijk aan "regular".. maar weet dit niet zeker! Heb je alle andere mogelijke oorzaken uitgesloten?

Dank je wel voor de info Ireen, zal er morgen wat uitgebreider naar kijken.

Groeten Sander

ZIJ en WIJ, daar gaan we weer, jammer hoor.

Degenen die geïnteresseerd zijn in de Aborginees cultuur kan ik twee boeken aanraden: Aboriginal Health and History (Hunter) en Why warriors lay down and die (Trudgen).
Hierover op een constructieve manier in gesprek zijn kan gelukkig wel met mensen die uitgaan van Een wereld, Een volk en vooral Liefde...

Groet, Fae

[quote author=Luuk link=topic=8208.msg108564#msg108564 date=1200843254]
Ze mogen leven hoe ze willen leven. Maar val daar "ons" dan niet mee lastig. Australie is best groot, als je wilt zuipen/snuiven en mensen lastig wilt vallen is er genoeg ruimte om dat te doen op een plek waar anderen er geen last van hebben.
[/quote]

Het gros echter niet (imho). En die zijn lastig. En dat is prima, maar ga dan wel lastig zitten wezen in je eigen hutje op de hei, waar ze vroeger ook zaten. Maar nee, dat moet dan weer net in de steden.

Inderdaad... verstoppen, negeren en wegstoppen zodat je het niet ziet. Dat is de beste manier om het probleem uit te bannen als we terugkijken in de geschiedenis. :thinking:

Australie is een enorm groot land, maar juist op en rond de bruikbare stukken (vruchtbaar, natural resources, constante waterbron, enz.)  zijn dorpen en steden gebouwd. Wat er over is is nauwelijks geschikt om daar op te wonen, zonder kunstmatige hulpmiddelen waarover indiginous niet over beschikken. (irrigatie, enz.). als je dan ook nog eens "tussen wal en schip valt" doordat je verbannen bent uit je community dan blijft er weinig keus over toch?

Heb zelf geweld meegemaakt met abbo's.. omdat ik relatief lang in W.A. en N.T. ben geweest. Ik vind het geen prettige mensen.

Misschien is dat omdat je ze niet begrijpt? Misschien is dat omdat je juist alleen de kansarmen op straat ziet, en niet de succesvolle aboriginal die aan het werk is, en die je dus niet op straat ziet rondhangen? Beetje generaliserend vind je niet?

Het is lullig wat er gebeurd is.. maar het is 200 jaar geleden. 200 jaar om zich aan te passen, inclusief alle fondsen/hulp die de afgelopen jaren beschikbaar zijn geweest. En er zijn er die zich wel aan hebben gepast, het kan dus.

Lullig.. een mooie understatement. :-(
Zoals ik in een eerdere post al schreef, is het onzin te denken dat het zolang geleden is. Tot in de jaren '70 zijn kinderen weggehaald bij hun ouders! De halfcasts die wij hebben gesproken hebben nooit een juridische uitspraak hierover gezien (een rechtelijke oordeling) omdat het toen volgens de wet legaal was. Het weggehaald worden bij je ouders, met als doel het "indiginous er uit fokken" en "het ontkennen van een cultuur door je te dwingen tot een ander geloof" lijkt mij een traumatische ervaring of niet? Helemaal als het niet als misdaad wordt erkend. Kijk maar hoe gevoelig dat nog ligt in NL. (troostmeisjes, slavenmonument, de opmerking van Maxima over het ontbreken van een Nederlandse cultuur, enz.)

Het is lullig wat we hebben gedaan.. maar niet onoverkomelijk. En zo stellen ze zich wel op. En zo gedragen ze zich ook.

Zoals ik ook al eerder schreef, is er ook niet 1 aboriginal te vinden is die zijn leven "verknalt" vanwege de gebeurtenissen uit vroegere tijden, maar alleen vanwege de huidige situatie. Helaas is de beschikbaarheid van verschillende fondsen erg klein en de inzet ervan is vaak ook nog eens dubieus. (ook al lijkt het veel volgens de berekening van Ireen... NL geeft geeft 4 keer zoveel uit aan ontwikkelingsgeld aan andere landen! Vergeleken met wat Australie uitgeeft aan de eigen oorspronkelijke bevolking.)

Maar ik denk dat Fae gelijk heeft, en aangezien we toch al aardig "off-topic" zal ik het hierbij laten.

Groeten Sander

Australie is inderdaad groot, dus waarom moesten de blanken dan zonodig de cultuur en de achtergrond van de Aborigines uitroeien? Waarom lieten ze ze niet gewoon met rust? Eerst hebben de blanken de oorspronkelijke bevolking zo ongeveer alles afgepakt (inclusief hun kinderen), vervolgens hebben ze hen alcohol en andere verslavende middelen gegeven en nu worden zij er van beschuldigd lui en verslaafd te zijn. Het is de wereld op z'n kop en een typisch voorbeeld van blanke arrogantie.
Waarom zouden zij zich moeten aanpassen aan de blanken? Zij waren hier het eerst. Waarom passen de blanken zich niet aan? Sorry, maar ik word altijd spontaan misselijk als ik dit soort discriminatie en blanke ingenomenheid hoor.
Wat is misgegaan kan nooit meer ongedaan worden gemaakt, maar een flinke dosis bescheidenheid is zeker op z'n plaats.

Rixta

Heeft iemand de moeite genomen om het rapport te lezen dat ik eerder postte? Indien van wel, dan mag het duidelijk zijn dat Australië als land 'bends over backwards'.

In het totale algemene wereldbeeld wil ik gewoon 's vragen waarom volkeren juist NIET ergens moesten komen en land afpakken. Voor mij hoeft het niet, maar de mensheid heeft zolang ze bestaat niet anders gedaan dan uitbreiden van hun land door ontdekken en/of er om vechten, en wanneer had dat dan moeten stoppen? Heeft iemand daar een antwoord op? Elk volk heeft wel weer een ander volk onder de duim gekregen, elk volk heeft her en der land gepikt en is het ook weer ontnomen. En dat gebeurt nog steeds. Moeten we nou in elk land ons verantwoordelijk voelen omdat onze voorouders er ooit 's zijn binnengevallen? (Bij de weg, Aborigines hebben altijd rondgetrokken).

Nederland heeft ingepikt, Nederland is zelf weer ingepikt, en zo is het gegaan met alle landen in de wereld over duizenden jaren. Duitsland zat in 60 jaar gelden nog in Nederland, maar daar kijken we hen nu toch ook niet meer op aan?

Overigens Sander, ik zou zelf niet zo zeker van m'n woorden zijn als jij. Je doet het klinken als of Australië niets doet voor haar Aborigines, en dan heb je het echt heel erg fout. Geld gaat naar allerlei commissies die bestaan uit Aborigines, en ja, dáár blijft het vaak aan de strijkstok hangen.

Het is eigenlijk bizar hoe de Aborigines door sommige mensen worden bekeken als zielige mensen die zo zijn omdat de regering niet voor hen zou zorgen. Als je op die manier naar mensen kijkt, dan onderschat je hun capaciteiten, in my humble opinion. Zoals ik al eerder zei; iedereen heeft dezelfde rechten, en Aborigines nog meer. Ik heb geen flauw idee hoe het Australië heden ten dage kan worden verweten dat er Aborigines zijn die problemen hebben. Er gaan bákken met geld en hoopjes hulp naar die communities en er wordt positief gediscrimineerd. Is dat omdat Australië zo naar is tegen Aborigines? Iedereen heeft hier een kans, maar je moet 'm wel nemen!

Ik weet één ding zeker; Australiërs hebben (begrijpelijk, wij zijn ook zo), de pest aan mensen die problemen veroorzaken of zich op de één of andere manier misdragen en daar hun medemens mee belasten. Of die nou Spaans, Nederlands, Aboriginal of Koreaan zijn, dat maakt geen bal uit. Een goed mens wordt door niemand aangekeken, wat voor kleur 'ie ook heeft. Een goed mens wordt gerespecteerd.

Ook snap ik de vergelijking niet tussen wat Nederland aan ontwikkelingshulp uitgeeft en wat Australië aan 500.000 Aborigines uitgeeft. Misschien moest Nederland meer geld aan haar eigen problematiek uitgeven, wie weet? Maar als een land ruwweg 70.000 dollar uitgeeft aan elk lid (vrouw, man, kind) van een bepaalde groep (en dat geld komt van ..... juist), dan zou ik niet zeggen dat ze het zo slecht voor hebben met die groep.

Australië is al heel lang bang om door de media aangevallen te worden op hun Aboriginal beleid en haalt daardoor de gekste fratsen uit; een zwembad bij een school bouwen omdat anders de kinderen niet naar school komen. Wel heb je ooit??? Dat is toch de verantwoording van de ouder?

Zeker te weten Sander en alle andere lieve mensen die denken dat Australië het verzuurt voor de Aborigines; ik waardeer jullie zorg, maar kijk ook 's in je eigen omgeving, en luister naar de ellende die sommige mensen meemaken; met wat voor handicaps, fysiek of mentaal, ze leven, en kijk dan ook 's hoe sterk sommige van hen zijn; mensen die hebben besloten dat verleden níet hun huidige bestaan te laten dicteren. Die júist door hun verleden positieve beslissingen maken. Die zeggen 'mijn vader sloeg mij en de rest van de familie, maar IK zal er alles aan doen zo níet te worden". Als je zo 's gaat rondkijken, in alle stilte, dan zie je dat ieder huisje z'n kruisje heeft.

Ik denk dat het veeeeel beter is om te zien wat wél de mogelijkheden voor Aborigines zijn dan ze te blijven behandelen als een zielig volk dat door anderen zich in het verderf heeft moeten storten.

Bedankt in ieder geval voor de conversatie :)

Ireen

[quote author=r2d2 link=topic=8208.msg108590#msg108590 date=1200866258]
Maar ik denk dat Fae gelijk heeft, en aangezien we toch al aardig "off-topic" zal ik het hierbij laten.
[/quote]

Heb wel de moeite genomen en geregeageerd via PB. Ik kon het niet laten  :grin:

Ja, het zijn inderdaad hele zielige mensen, die we vooral veel geld moeten geven, zodat ze vooral lekker door kunnen gaan met hun nutteloze leven. Gewoon geld in blijven pompen, meer subsidie, meer knuffelen, meer hulp.. natuurlijk!

Je lijkt Cohen wel. Theedrinken, oogkleppen op en doorgaan. Die aanpak is ook zeer succesvol in Slootervaart. 

Ik zou wel eens werkloosheidscijfers willen zien.

Nationally, 46% of all Indigenous people aged 15-64 years were not in the labour force in 2001.

:up:

Theedrinken! Geen probleem.

Anyway, het maakt natuurlijk niet uit dat ze niet werken. Dat moeten ze lekker zelf weten. Als ze niet wensen mee te doen aan de Westerse cultuur is dat prima natuurlijk. Maar laat ze dan ook niet zielig hun handje op houden, of lastig zijn. Laat ze dan leven zoals ze leefden, in de natuur, bij een kampvuurtje met een kangoeroe erop.

Nogmaals; ze verdienen steun, mits ze zich ook inzetten om de Westerse cultuur op te pakken.

vervolgens hebben ze hen alcohol en andere verslavende middelen gegeven en nu worden zij er van beschuldigd lui en verslaafd te zijn. Het is de wereld op z'n kop en een typisch voorbeeld van blanke arrogantie.

Ach wat zielig nou...... Mijn voorouders zijn toch ook eens in aanraking gekomen met alcohol.... Ikzelf toch ook... Ik maak toch zelf de keuze of ik me het leplazerus zuip en dope snuif, slik of spuit. Wat een onzin dat WIJ ze verslaafd zouden hebben gemaakt aan alcohol en drugs.

Alle Aboriginal verkeersdoden zijn  zeker OOK onze schuld, ja vroeger liepen ze gewoon een eindje en nu hebben WIJ ze aan auto's geholpen......

Australie is inderdaad groot, dus waarom moesten de blanken dan zonodig de cultuur en de achtergrond van de Aborigines uitroeien? Waarom lieten ze ze niet gewoon met rust?

Ja ja vredelievend, opbouwend volkje die Aboriginals

There are historical reports of tribal wars in the early 1800's and earlier. W.D. Tarlinton, an early settler at Cobargo, reported in the early 1800's that 'Aborigines roamed the district and blacks from the tablelands frequently journeyed down to make war on the Cobargo blacks'. This story was recounted in the first history of the Bega Valley written by A.B. Chauncey in 1916 -

'About the beginning of the last century the Monaro tribes had encroached on the land of the coast tribes, and the savages' way of settling disputes was by war. As was usual, the chiefs met beforehand to decide all particulars, and the spot chosen for the conflict was where the Cobargo Showground is now. This was about 1830, and the actual fight was witnessed by the late W.D. Tarlinton. The battle lasted all day, being won by the Monaro tribes, and the next morning there were 60 dead blacks on the field'.
Tribal wars often ended in massacres. It would also appear that Aborigines exterminated a race of native Pygmies who once lived in Australia.

"Girls from the Dieri tribe would be kidnapped by their intended husbands and friends, who would then drag her away, she screaming and biting as much as she was able. If she put up too much resistance, other men were called in to help constrain the struggling girl. Then all of the men took turns to have sex with her over a one or two-day period, which was regarded as consummation of the marriage. After this the group, with the resigned girl in tow, would return to camp, where there were 'several days of ceremonial dancing, during which time there was between her and the men of the camp a period of unrestricted licence, not even excluding herfather'." --'Bad Dreaming' by Louis Nowra
Cheers

Willem

Eerainuh, ik heb toch wel een paar opmerkingen en vragen nav jouw bericht.

Australie heeft uit interne politieke belangen een belangrijke slag nagelaten enige jaren geleden, nl het grote pardon naar de bevolkingsgroep (zoals dat in New Zealand wel richting Maori's is gegaan). Ook dit kun je nalezen/nazoeken als je geinteresseerd bent in de ins en outs.

Misschien is het onmogelijk om een mens en/of een bevolkingsgroep in 'het Westerse gareel' te krijgen middels geld en je kunt je natuurlijk afvragen of dit uberhaupt nodig is.
Wellicht gaat het veel meer om bejegening en respect voor anderslevenden?

Wat is de definitie van een GOED mens?

Groet,
Fae

Back