Heeft iemand de moeite genomen om het rapport te lezen dat ik eerder postte? Indien van wel, dan mag het duidelijk zijn dat Australië als land 'bends over backwards'.
In het totale algemene wereldbeeld wil ik gewoon 's vragen waarom volkeren juist NIET ergens moesten komen en land afpakken. Voor mij hoeft het niet, maar de mensheid heeft zolang ze bestaat niet anders gedaan dan uitbreiden van hun land door ontdekken en/of er om vechten, en wanneer had dat dan moeten stoppen? Heeft iemand daar een antwoord op? Elk volk heeft wel weer een ander volk onder de duim gekregen, elk volk heeft her en der land gepikt en is het ook weer ontnomen. En dat gebeurt nog steeds. Moeten we nou in elk land ons verantwoordelijk voelen omdat onze voorouders er ooit 's zijn binnengevallen? (Bij de weg, Aborigines hebben altijd rondgetrokken).
Nederland heeft ingepikt, Nederland is zelf weer ingepikt, en zo is het gegaan met alle landen in de wereld over duizenden jaren. Duitsland zat in 60 jaar gelden nog in Nederland, maar daar kijken we hen nu toch ook niet meer op aan?
Overigens Sander, ik zou zelf niet zo zeker van m'n woorden zijn als jij. Je doet het klinken als of Australië niets doet voor haar Aborigines, en dan heb je het echt heel erg fout. Geld gaat naar allerlei commissies die bestaan uit Aborigines, en ja, dáár blijft het vaak aan de strijkstok hangen.
Het is eigenlijk bizar hoe de Aborigines door sommige mensen worden bekeken als zielige mensen die zo zijn omdat de regering niet voor hen zou zorgen. Als je op die manier naar mensen kijkt, dan onderschat je hun capaciteiten, in my humble opinion. Zoals ik al eerder zei; iedereen heeft dezelfde rechten, en Aborigines nog meer. Ik heb geen flauw idee hoe het Australië heden ten dage kan worden verweten dat er Aborigines zijn die problemen hebben. Er gaan bákken met geld en hoopjes hulp naar die communities en er wordt positief gediscrimineerd. Is dat omdat Australië zo naar is tegen Aborigines? Iedereen heeft hier een kans, maar je moet 'm wel nemen!
Ik weet één ding zeker; Australiërs hebben (begrijpelijk, wij zijn ook zo), de pest aan mensen die problemen veroorzaken of zich op de één of andere manier misdragen en daar hun medemens mee belasten. Of die nou Spaans, Nederlands, Aboriginal of Koreaan zijn, dat maakt geen bal uit. Een goed mens wordt door niemand aangekeken, wat voor kleur 'ie ook heeft. Een goed mens wordt gerespecteerd.
Ook snap ik de vergelijking niet tussen wat Nederland aan ontwikkelingshulp uitgeeft en wat Australië aan 500.000 Aborigines uitgeeft. Misschien moest Nederland meer geld aan haar eigen problematiek uitgeven, wie weet? Maar als een land ruwweg 70.000 dollar uitgeeft aan elk lid (vrouw, man, kind) van een bepaalde groep (en dat geld komt van ..... juist), dan zou ik niet zeggen dat ze het zo slecht voor hebben met die groep.
Australië is al heel lang bang om door de media aangevallen te worden op hun Aboriginal beleid en haalt daardoor de gekste fratsen uit; een zwembad bij een school bouwen omdat anders de kinderen niet naar school komen. Wel heb je ooit??? Dat is toch de verantwoording van de ouder?
Zeker te weten Sander en alle andere lieve mensen die denken dat Australië het verzuurt voor de Aborigines; ik waardeer jullie zorg, maar kijk ook 's in je eigen omgeving, en luister naar de ellende die sommige mensen meemaken; met wat voor handicaps, fysiek of mentaal, ze leven, en kijk dan ook 's hoe sterk sommige van hen zijn; mensen die hebben besloten dat verleden níet hun huidige bestaan te laten dicteren. Die júist door hun verleden positieve beslissingen maken. Die zeggen 'mijn vader sloeg mij en de rest van de familie, maar IK zal er alles aan doen zo níet te worden". Als je zo 's gaat rondkijken, in alle stilte, dan zie je dat ieder huisje z'n kruisje heeft.
Ik denk dat het veeeeel beter is om te zien wat wél de mogelijkheden voor Aborigines zijn dan ze te blijven behandelen als een zielig volk dat door anderen zich in het verderf heeft moeten storten.
Bedankt in ieder geval voor de conversatie
Ireen