Two die after car breaks down in outback...

Hai Fae,

Bedankt voor je reactie en je vragen.

Uit jouw woorden begrijp ik dat jij de excuses door de Australische regering belangrijk vindt. Of dat werkelijk belangrijk IS, daar kan ikke geen oordeel over doen. Maar ik begrijp dat het voor sommige mensen blijkbaar wel belangrijk is, en voor sommige mensen niet. Vergelijken met NZ en de Maori's zou ik niet doen, dat zijn immers 2 andere volken, met een andere cultuur, plus, het feit dat NZ dat wel heeft gedaan wil niet zeggen dat dat 'the way to go' is.

Howard heeft helemaal niet uit interne politieke belangen het nagelaten om excuses aan te bieden. Hij vond dat de regering van toen geen excuses hoefde aan te bieden omdat ZIJ niet betrokken waren bij of verantwoordelijk waren op één of andere manier voor alle afschuwelijkheden die hebben plaats gevonden in de tijd dat ze plaatsvonden. Zoiets van 'mijn opa was fout in de oorlog, en dat vind ik vreselijk, maar ik ben hem niet, en daarom kan ik geen excuses aanbieden'. Hij heeft nóóit ondermijnd wat er is gebeurd.

Of het mogelijk is om een mens/bevolkingsgroep in het Westerse gareel te krijgen middels geld? Is dat je vraag? Ik heb er zelf geen mening over. Wel weet ik dat het geld dat door de Australische regering (federal & state) wordt besteed aan Aboriginal communities wordt geaccepteerd door de doelgroep. Misschien zou je diezelfde vraag bij hen moeten neerleggen?

Wat is de definitie van een GOED mens?.. Snap je werkelijk niet wat ik bedoel? Heb jij geen 'gut feeling'? Ik zei 'een goed mens wordt door niemand aangekeken'. Nou okee, als je dat niet snapt, dan leg ik het uit; als ik niet bij jou de ruiten ingooi, geluidsoverlast veroorzaak, zwart werk, me lam zuip en op je gazon uitslaap, mijn of jouw kinderen sexueel misbruik, m'n partner of anderen mishandel, in drugshandel zit, fraudeer, mensen beduvel, m'n vrienden bedrieg en bedonder en ga-zo-maar-nog-een-lange-tijd-door, dan ben ik misschien wel een 'goed mens'. Note: ik laat me niet uit over de oorzaken van zulk gedrag - ik kan heel beschadigd zijn door dingen die ik heb meegemaakt, en ben er heilig van overtuigd dat elke baby een goed mens is.

Nu tijd voor bed. Ik hoor nog wel van je :)

Ireen

P.S. R2D2., bedankt voor de gezonde PM-conversatie :)

[quote author=Fae link=topic=8208.msg108638#msg108638 date=1200917664]
Misschien is het onmogelijk om een mens en/of een bevolkingsgroep in 'het Westerse gareel' te krijgen middels geld en je kunt je natuurlijk afvragen of dit uberhaupt nodig is.
[/quote]

Dat is zeker moeilijk.. en voor sommigen blijkbaar onmogelijk. En dat is lastig.. want wat doe met degenen bij wie het niet lukt? Nu hangen ze wat rond, in een stad, zuipen ze, veroorzaken ze overlast. Abbo's en alcohol = een slechte combinatie heb ik (ook) mogen ontdekken. Agressief.. heel agressief.

Hee Eerainuh,

Ik vind excusus niet zozeer belangrijk, het pardon waar ik op doelde hield veel meer in dan dat. Het zou grote impact hebben op rechten en plichten op allerlei gebieden. Jouw interpretatie van Howards beslissing is weer heel anders dan die van anderen met wie ik hierover gesproken heb. Goed maken kan niet, je koers bepalen in de situatie zoals die nu is wel. En dat kun je materieel proberen op te lossen, dmv hulpverlening, of opgeven, afschrijven etc. Ik beschouw mezelf als gelukkig dat ik door mijn werk (vooral bij de reclassering) geleerd heb het gedrag van mensen los te zien van hun zijn. Dat is soms makkelijker dan anders, maar ik beschouw het vaak als een meerwaarde. Al maakt het het leven soms ingewikkelder. Zwart en wit is lekker makkelijk. Ook iemand die een ander iets verschrikkelijks aandoet (individueel of als groep beschouwd) is een mens met gevoelens. En bijna niemand, uitzonderingen daargelaten, is er op uit om een ander het leven nou eens lekker moeilijk te maken en een ander te kwetsen.

Zoals altijd heeft iedereen gelijk, gezien vanuit diens viewpoint. En dat is van een ieder anders; eigen bril, eigen ervaringen, eigen 'kleur', eigen mening. Allemaal prima. Waar ik af en toe last van heb, is dat een ieder zo overtuigd is van zijn eigen punt/mening dat mensen die er anders naar kijken weer allerlei zaken toebedeeld krijgen. Het laten zonder extra te polariseren is dan misschien the way to go.

Zelf vind ik dat het wij en zij denken polariseert en zeer zelden tot een oplossing leidt. Dan wordt het survival of the fittest en in dat kader is het duidelijk wie het loodje legt in de maatschappij zoals die nu is, globaal gezien (zie ook American indians etc). Als je een ander als mens of volk zo stigmatiseert, hebben mensen geen kans. Een van de nu door jou of anderen als 'succesvolle aboriginal' beschreven mensen zou heel wel twee jaar geleden ook nog bij iemand lavenloos in de tuin gelegen kunnen hebben. En op een dag is er in deze mens iets veranderd... daarbij kan ik mij niet voorstellen dat 'opbouwende kritiek' zoals hierboven gebezigd daar iets aan heeft bijgedragen.

Mijn 'gut feeling' van een goed mens is vooral iemand die respect heeft voor zichzelf en zijn omgeving. Dat is voor iedereen anders. Kunstenaars verdienen zelden goed geld en leven vaak van een uitkering. Mij doet kunst helemaal niets, maar voor anderen is het een groter goed. Of daar dan algemeen maatschappelijke gelden voor worden gebruikt, ach. En zoals eerder gezegd; een mens is vele malen meer dan zijn/haar gedrag. Dat leer je overigens ook goed als je een kind hebt: is een kind meteen een mormel als het een keer of veel vaker iets doet wat jij niet leuk vindt? Nee, je blijft ervan houden en gaat zoeken naar oorzaken van het gedrag en gepaste reacties op dit gedrag.

En Luuk, ook zonder alcohol kunnen mensen heel agressief zijn, in woord en daad.

Groet,
Fae

Als er feiten worden vermeld, dan is het jammer als die vervolgens flink verbogen worden als ze ter ondersteuning van een standpunt dienen.

[quote author=Eerainuh link=topic=8208.msg108542#msg108542 date=1200821175]
Misschien vind je het interessant om het budget van en de plannen voor 2007/08 te lezen? Je kan het hier vinden: www.facs.gov.au/internet/facsinternet.nsf/aboutfacs/budget/budget2007-07_indigenous.htm

En dit is een stukje uit de inleiding over het budget:

"Budget backs a better future for Indigenous Australians

“The 2007–08 Indigenous Affairs Budget contains 26 initiatives involving $815.7 million in new and
extended funding over five years focused on remote housing, early childhood, new education
opportunities, health and economic independence. These measures have a net fiscal balance impact
of $748.3 million. This will take total spending on Indigenous specific programmes to a record
$3.5 billion in 2007–08 — 42 per cent more in real terms than Labor spent in its last year in office."

Unquote

Dat is $3.5 billion voor 2.4% van de totale bevolking; +/- 21 miljoen x 2.4% = 504.000 mensen.
[/quote]

[quote author=Eerainuh link=topic=8208.msg108602#msg108602 date=1200880128]
Maar als een land ruwweg 70.000 dollar uitgeeft aan elk lid (vrouw, man, kind) van een bepaalde groep (en dat geld komt van ..... juist), dan zou ik niet zeggen dat ze het zo slecht voor hebben met die groep.
[/quote]

Op mijn calculator is $3.5 billion gedeeld door 504.000 mensen gelijk aan $6944/mens. Geeft al een heel ander beeld dan het hierboven genoemde getal.

[quote author=Luuk link=topic=8208.msg108622#msg108622 date=1200902940]
Nationally, 46% of all Indigenous people aged 15-64 years were not in the labour force in 2001.
[/quote]

Dit feit is correct, maar deze vermelding geeft in combinatie met de voorgaande post wel erg de indruk dat dat het werkloosheidscijfer is. Dat is het dus niet. Dit betreft de arbeidsparticipatie (of in dit geval gebrek daaraan). De non-indigenous scoren dan ook nog 27% theedrinkers. Als je kijkt naar werkloosheid, dan is het 20% vs 7%. Bron: http://www.abs.gov.au/Ausstats/abs@.nsf/0/bc6a7187473c6fb6ca256dea00053a29

Ieder zijn mening, maar laten we in elk geval de feiten de feiten laten...

Wat bedoelen ze volgens jouw dan met het "labour force"..?

Overigens heb ik nog nooit een Ozzie positief over Abbo's horen praten. Jullie?

[quote author=Luuk link=topic=8208.msg108670#msg108670 date=1200950009]
Wat bedoelen ze volgens jouw dan met het "labour force"..?
[/quote]

Labour force is het totaal van werkenden en werkzoekenden. Als je geen werk hebt, maar ook geen behoefte hebt om te werken of om andere reden niet werkzoekend bent, dan behoor je dus niet tot de labour force. Zo worden bijvoorbeeld in Nederland de arbeidsongeschikten (zo'n 900.000 mensen) niet tot de labour force gerekend, anders zouden ze onder werkzoekende vallen en dan zou de werkloosheid in Nederland beduidend hoger uitvallen.

[quote author=Luuk link=topic=8208.msg108670#msg108670 date=1200950009]
Overigens heb ik nog nooit een Ozzie positief over Abbo's horen praten. Jullie?
[/quote]

:donttell: Abbo's zijn ook Ozzie's

Hai Fae,

bedankt voor je uigebreide reactie.

Ik weet HET ook niet. Ik zie dingen aan de ene kant, en zie dingen aan de andere kant. Ikzelf vind niet dat ik A of B moet kiezen. En ja, ik begrijp je helemaal dat het je kan storen dat mensen zo overtuigd van hun eigen mening zijn dat er geen ruimte voor overdenking meer is. Helaas is het wél een manier waarop veel mensen de/een/hun gekte overleven, om het zo maar te zeggen. Maar het sluit deuren, zonder meer.

Nou voel ik mij een individueel, maar ik weet wel dat bepaald gedrag niet getolereerd kan worden. Als ik dat gedrag tóch vertoon, dan kom ik waarschijnlijk in de gevangenis. Nou stel je voor dat ik altijd een rood petje met een propellortje draag, zoiets:  :prop:. En ik vertoon onrespectvol gedrag naar anderen, ik gooi m'n kont tegen allerlei kribben die me worden aangeboden, maar accepteer er wel een paar die mij bevallen. Goed, dat ben ik dan. Maar nou zijn er méér mensen die een rood petje met propellor dragen, en een grote groep van hen vertoont het vervelende gedrag zoals ik doe. Tja, dan is de kans heeeel groot dat bij andere mensen een alarmbel afgaat als het gaat over de Rode Petjes Met Propellor (RPMP). Ik denk dat de RPMP dan niet bezig is om een positieve bijdrage te leveren aan zichzelf en zijn omgeving.

Ik schreef het al eerder; als de RPMP een plezierige, respectvolle groep is, dan heeft geen mens een probleem met hen. Worden er geschreven wetten en ook ongeschreven wetten overtreden, dan verliezen mensen het respect voor de RPMP.

En daar zit 'm de kneep. Ik denk dat geen mens voor de lol een bevolkingsgroep gaat zitten afzeiken (behalve als het gaat om op de hak nemen, natuurlijk). Voortvloeiend uit die gedachte komt bij mij de vraag boven borrelen; is het zo dat alleen de non-RPMP geen respect hebben voor RPMP, of gebeurt het omgekeerde óók? En bij die laatste vraag komt er vaak een wrevel naar boven.
Een grote groep van de RPMP staat bekend voor excessive drinking drinken, en domestic violence, en dat zijn de non-RPMP na een tijd automatisch gaan associëren met "RPMP". Jammer voor mijn buurvrouw, want die doet geen vlieg kwaad, ík ben een rotte appel, maar zij niet.

Het is erg mooi dat de regering veel projecten heeft om de probleemgevallen binnen de RPMP te helpen, en er zijn allerlei grants waar ik een beroep op kan doen, als ik dat wíl.

Die 7000 piek (ja, sorry, ik raakte ook het spoor bijster, want in de UK gebruiken ze 12 nullen voor een biljoen), gaat naar mensen die het nodig hebben, en niet iedere Aborigine is afhankelijk. Stel (stel) dat de helft self-sufficient is, dan is er 14.000 per Aborigine available. Enzovoort. Dat gaat naar voorzieningen waar je als non-Aborigine geen recht op hebt.

Ik heb vorig jaar meer dan 11.000 dollar aan out-of-pocket medical expenses gehad. Elf Duizend! Krijg ík geen extra hulp bij :-(

Als je googled, dan zie je hoeveel hulp er is voor Aborigines; een hoop.

Met dank voor deelneming aan de discussie,

Ireen :)

P.S. Aan iedereen in general, de term 'Abo' heeft her en der een heel negatieve bijklank. Dus als je het woord gebruikt, hou dat in the back of your mind :)

[quote author=Eerainuh link=topic=8208.msg108675#msg108675 date=1200963455]

P.S. Aan iedereen in general, de term 'Abo' heeft her en der een heel negatieve bijklank. Dus als je het woord gebruikt, hou dat in the back of your mind :)

[/quote]
mmm interessant de meeste ozzies hier op het werk etc gebruiken die term. ok "I sort of knew dat het niet helemaal propper is,.. maar heel negatief dat ook weer niet.. I'll keep it in mind.
tanks. :up:

[quote author=Luuk link=topic=8208.msg108703#msg108703 date=1200999355]
Marokkaan heeft ook een negatieve klank.[/quote]Een Marokkaan is iemand met de Marokkaanse nationaliteit. Als dat al een negatieve klank heeft, alleen omdat jij toevallig een paar ettertjes kent die toevallig Marokkaans zijn, of om wat voor reden dan ook, dan moge het wel duidelijk zijn hoe ontzettend jij loopt te generaliseren...

Nou ontzettend........... je kan wel horen dat je al sinds 2002 in Australie zit, er lopen er tegenwoordig meer dan een paar van die (ettertjes) rond, voor mij DE reden om in 2005 voorgoed te emigreren ( en ik ga nooooooooooooooooit meer terug)

Cheers

Willem

Er is een boompie hier (zie foto), die je niet meer mag noemen hoe 't heet: Blackboy Tree. Da's namelijk discriminerend. Ahem. Je kan het ook als eer zien, maar goed, waarom positief zijn als je ook negatief kan zijn  :|

au053200.jpg

Zo was er ook een rugby league player, "Nigger Brown", naar wie een grandstand vernoemd was. De man noemde zichzelf ook Nigger, en kwam aan zijn nickname omdat hij als kind juist zo wit was. Maar toen was er Aboriginal leider Stephen Hagan, en die vond dat dat niet kon, dat dat discriminerend was en vond dat de grandstand hernoemd moest worden (waar bemoeide hij zich eigenlijk mee?). Dat valt een beetje onder het kopje 'No more HO HO HO for Santa Claus". Ik weet eigenlijk niet hoe het afgelopen is met die naam. Kan 't Steve nog 's vragen, als niemand anders het googled voor ik het antwoord weet ;-)

[quote author=Hans de Visser link=topic=8208.msg108707#msg108707 date=1201001526]
Marokkaan heeft ook een negatieve klank.[/quote]Een Marokkaan is iemand met de Marokkaanse nationaliteit. Als dat al een negatieve klank heeft, alleen omdat jij toevallig een paar ettertjes kent die toevallig Marokkaans zijn, of om wat voor reden dan ook, dan moge het wel duidelijk zijn hoe ontzettend jij loopt te generaliseren...
[/quote]

Wil je mij er buiten laten aub? Ik trek conclusies. Marokkaan heeft in Nederland een negatieve klank, net als het woord allochtoon, en het woord neger. Zulke woorden worden niet gebruikt in de media. Het woord allochtoon wilde men toch niet meer gebruiken? We moeten het woord "Medelander" gebruiken. Net als het woord "Negerzoen". Het woord "nigger" is in de USA ook een woord met een negatieve klank. Dit heb ik niet verzonnen, ik concludeer.

Overigens nodig ik je uit om 's avonds eens gezellig over straat te gaan met je dochter. Of nee, je dochter alleen. Door Rotterdam.

Maargoed, blijkbaar valt het woord Abo ondertussen in de categorie: "woorden die eigenlijk heel normaal zijn maar door de mensen zelf een negatieve klank hebben gekregen". Net als Marokkaan, neger, nigger, allochtoon, etc. etc.

Hoe zou dat komen? Omdat wij allemaal generaliseren? Of zou er meer achter zitten? Is het onze schuld? Zijn ze zo zielig en knuffelen wij ze niet genoeg?

Ik heb de oplossing! We gaan eeuwig geld pompen in de verschillende minderheden.. en dan lekker thee met ze drinken en buurtvaders aanstellen! Dat werkt! Want een beetje kritisch zijn mag vooral niet, dat is discrimineren en generaliseren.

Beste mensen,

Ik vind het stuitend om te zien hoe steeds meer 'discussies' op dit forum (zoals dit draadje met van origine een heel ander onderwerp) in no-time uitlopen op gegeneraliseer en discrimenerende en kwetsende opmerkingen over andere bevolkingsgroepen, of het nu om Marokkanen, Aboriginals of Turken gaat .
Behalve dat ik het vind getuigen van kortzichtigheid en benepenheid om persoonlijke ervaringen in het algemene te trekken, hebben de auteurs kennelijk ook gebrek aan andere uitlaatkleppen dan dit forum.
En hier wringt de schoen wat mij betreft, ik vind dat het hier niet thuishoort en vraag me dan ook af of de Moderators hier ook niet een duidelijker standpunt in kunnen nemen.

Alvast dank!

Bedankt!

Gooi er maar een slotje op. Je hebt gelijk, discussiëren is niet goed, laten we onze hoofden vooral in het zand steken. Dat is makkelijker, en je weet zeker dat je niemand kwetst.

Ik neem nog een kopje thee. Iemand anders ook?

Hi Ireen,

Jij ook bedankt voor het 'gesprek'. Je antwoord is gewogen, ik begrijp nu waar je vandaan komt.
De opmerking over de black boy vind ik dan weer een beetje uit proportie. Zover ik begrepen heb, heeft de boom van den beginne (komst ontdekkingsreizigers) en botanische naam gekregen en werd de black boy en latere bijnaam. Die nu dan als minder gepast wordt geacht.
Ik laat het hier ook weer bij voor dit topic, medelezers hebben gelijk: we dwalen af.

Groet,
Fae

[quote author=Hans de Visser link=topic=8208.msg108707#msg108707 date=1201001526]
[/quote]

Oh, vertel ze dit in Parijs ook eens..  :up: Kijken hoe ze daar reageren. Of die oudjes in Slotervaart bij wie hun auto afgefikt is, maar geen geld terugkrijgen van de verzekering.

Kopje thee Hans? Of liever een goed gesprek en nog wat meer buurtvaders?

Een glas, een plas en alles is weer zoals het was.

[quote author=tampet link=topic=8208.msg108716#msg108716 date=1201009281]
Beste mensen,

Ik vind het stuitend om te zien hoe steeds meer 'discussies' op dit forum (zoals dit draadje met van origine een heel ander onderwerp) in no-time uitlopen op gegeneraliseer en discrimenerende en kwetsende opmerkingen over andere bevolkingsgroepen, of het nu om Marokkanen, Aboriginals of Turken gaat .
Behalve dat ik het vind getuigen van kortzichtigheid en benepenheid om persoonlijke ervaringen in het algemene te trekken, hebben de auteurs kennelijk ook gebrek aan andere uitlaatkleppen dan dit forum.
En hier wringt de schoen wat mij betreft, ik vind dat het hier niet thuishoort en vraag me dan ook af of de Moderators hier ook niet een duidelijker standpunt in kunnen nemen.

Alvast dank!
[/quote]

Mee eens! Meer wil ik er niet over zeggen.

Back