Verpleegkundigen in Australië gezocht i.v.m. AHPRA-drama

Thanks Kims, ik ga eens kijken of ik via hun posts iets meer te weten kan komen. Dat van die stop wist ik niet. Wij kennen wel iemand die in Nieuw-Zeeland woont en zijn vrouw is verpleegkundige. Misschien kunnen zij ons wat meer info geven. Ik ben zelf A2 verpleegkundige, maar ik hoef daarom niet als verpleegkundige te werken. Wij zouden op het beroep van mijn vriend een visum aanvragen, hij is een lasser. Die zouden daar snel werk vinden hebben we gehoord op de emigratiebeurs. Ik zou eventueel willen starten als verpleeghulp en daar ter plaatse terug bijscholen ;-)
 
Last edited:
Het blijkt dat enrolled nurse ook op de skilled occupation list staat voor NZ! Dat biedt toch ook weer meer mogelijkheden ;)
 
Na wat opzoekwerk blijkt enrolled nurse ook op CSOL lijst van Australië te staan. Zou het mogelijk zijn om mij, als A2 verpleegkundige, te registreren als enrolled nurse (in Aus. of NZ)? Ik kom met mijn diploma niet in aanmerking voor een registratie als registered nurse. De opleiding enrolled nurse duurt maar 18 maanden, terwijl ik een opleiding van 3 jaar achter de rug heb. Iemand hier ervaring mee?
 
Na wat opzoekwerk blijkt enrolled nurse ook op CSOL lijst van Australië te staan. Zou het mogelijk zijn om mij, als A2 verpleegkundige, te registreren als enrolled nurse (in Aus. of NZ)? Ik kom met mijn diploma niet in aanmerking voor een registratie als registered nurse. De opleiding enrolled nurse duurt maar 18 maanden, terwijl ik een opleiding van 3 jaar achter de rug heb. Iemand hier ervaring mee?

Ik ken geen Nederlandse "enrolled nurses" die zich hebben geregistreerd in Australie. Ik vraag me af of de Nederlandse opleiding wordt erkend en als dat zo is, zul je waarschinlijk een vergelijkbaar proces als voor "registered nurses" moeten doorlopen inclusief bridging course. Geen idee wat betreft Nieuw-Zeeland. Misschien een idee om contact op te nemen met de AHPRA en Nieuw-Zeelandse nursing board?

Mocht je hier inderdaad de studie overwegen, hou er dan rekening mee dat de studiekosten voor internationale studenten heel hoog zijn...
 
Ik ken geen Nederlandse "enrolled nurses" die zich hebben geregistreerd in Australie. Ik vraag me af of de Nederlandse opleiding wordt erkend en als dat zo is, zul je waarschinlijk een vergelijkbaar proces als voor "registered nurses" moeten doorlopen inclusief bridging course. Geen idee wat betreft Nieuw-Zeeland. Misschien een idee om contact op te nemen met de AHPRA en Nieuw-Zeelandse nursing board?

Mocht je hier inderdaad de studie overwegen, hou er dan rekening mee dat de studiekosten voor internationale studenten heel hoog zijn...
De studie zou ik niet doen. De kosten zijn idd belachelijk hoog. Moesten we de stap wagen, zouden wel wel voor een skilled visa gaan, dan is studeren al een pak goedkoper dacht ik. Ik ga het zeker wel eens uitpluizen, of het mogelijk is om met mijn diploma als enrolled nurse te gaan werken, want het is een goed alternatief als het niet lukt om als registered nurse te gaan werken (beter als AIN). Op de IELTS moet je 6,5 halen academic.
 
Nieuw-Zeeland had trouwens een "block"op het toelaten van internationale verpleegkundigen een paar jaar geleden, maar volgens mij is dat nu niet meer zo. Misschien weet @TessenEmil meer die naar Nieuw-Zeeland wil emigreren als verpleegkundige.

Hoi hoi! @brumby als je mij een PM stuurt dan kan ik je het een en ander melden van de te nemen stappen :). We zijn de laatste dagen wat druk bezig en wat afwezig geweest maar zullen vanaf deze tijd wat meer gaan posten :)

Tot Pm-se :p
 
Hoi hoi! @brumby als je mij een PM stuurt dan kan ik je het een en ander melden van de te nemen stappen :). We zijn de laatste dagen wat druk bezig en wat afwezig geweest maar zullen vanaf deze tijd wat meer gaan posten :)

Tot Pm-se :p
Hey, bedankt voor het aanbod! Wij zijn alles nog wat aan het bekijken, staan nog niet zo ver als jullie. Maar als ik jullie nodig heb, weet ik jullie te vinden :) Ik blijf jullie volgen in ieder geval. Misschien kan ik jullie ook een tip geven. Kijk eens even op deze website www.mmedical.nl Ze stonden op de emigratiebeurs in Houten en heb gewoon een foldertje meegenomen (heb ze niet gesproken) Heb het nu eens gelezen en het is wel interessant voor jullie. Enige minpuntje is dat er in de brochure vooral sprake is van vacatures voor verpleegkundigen en op de website geen vacatures te vinden zijn (wel voor artsen). Ze helpen je ook met je visa aanvraag en het is gratis. Misschien toch wel eens de moeite om contact met hen op te nemen ;)
 
Ook ik lees even mee. Ik heb hbo-v gedaan. twee jaar ervaring op een cardiologie afdeling en nu 14 jaar ervaring als ambulanceverpleegkundige. Ook een aantal cursussen die internationaal zijn. En dus ook in australie erkent zijn voor paramedics. Ik ben dus heel benieuwd wat mijn kansen zullen zijn.
 
Ook ik lees even mee. Ik heb hbo-v gedaan. twee jaar ervaring op een cardiologie afdeling en nu 14 jaar ervaring als ambulanceverpleegkundige. Ook een aantal cursussen die internationaal zijn. En dus ook in australie erkent zijn voor paramedics. Ik ben dus heel benieuwd wat mijn kansen zullen zijn.

Hi, er zal zeker werk (en een visum) voor je zijn als ervaren verpleegkundige, maar eerst moet je je beroep en ervaring laten erkennen voor je visa en je AHPRA registratie regelen. Reken voor de registratie 9-12 maanden met veel papierwerk en een "bridging course" van 3 maanden voltijd in Australie met kosten rond de $10.000 minimum.

Je kan met je AHPRA registratie relatief makkelijk een 457 sponsorship visa krijgen via een werkgever, maar dat is een tijdelijk visum voor 4 jaar waar zowel voor- als nadelen aanzitten. Als je eenmaal in Australie bent, kun je na een jaar als verpleegkundige een permanent visum aanvragen. Of je kan de lange en zekerder visumroute kiezen en gaan voor een "skilled independent permanent residency" (189), dit geeft meer vrijheid maar duurt aanzienlijk langer om te verkrijgen en kost veel meer geld. Ligt er dus aan wat je wil :)

Voor info over je visum, zie: www.border.gov.au
en voor de AHPRA: www.ahpra.gov.au

Succes ermee!
 
Hi, er zal zeker werk (en een visum) voor je zijn als ervaren verpleegkundige, maar eerst moet je je beroep en ervaring laten erkennen voor je visa en je AHPRA registratie regelen. Reken voor de registratie 9-12 maanden met veel papierwerk en een "bridging course" van 3 maanden voltijd in Australie met kosten rond de $10.000 minimum.

Je kan met je AHPRA registratie relatief makkelijk een 457 sponsorship visa krijgen via een werkgever, maar dat is een tijdelijk visum voor 4 jaar waar zowel voor- als nadelen aanzitten. Als je eenmaal in Australie bent, kun je na een jaar als verpleegkundige een permanent visum aanvragen. Of je kan de lange en zekerder visumroute kiezen en gaan voor een "skilled independent permanent residency" (189), dit geeft meer vrijheid maar duurt aanzienlijk langer om te verkrijgen en kost veel meer geld. Ligt er dus aan wat je wil :)

Voor info over je visum, zie: www.border.gov.au
en voor de AHPRA: www.ahpra.gov.au

Succes ermee!

Zou je even iets meer kunnen vertellen over de voor-en nadelen van een tijdelijk visum? ;)

Gisteren via FB contact opgenomen met AHPRA i.v.m. mijn diploma. Het zou in het Engels vertaald een 'associate degree' zijn. Nog geen 24u later antwoord gekregen van AHPRA, maar niet veel wijzer geworden. Om echt zeker te zijn zou ik mij moeten registreren bij AHPRA, maar dan moet ik eerst genoeg punten op de IELTS test hebben, klopt dat? Nu ben ik niet van plan om die bridging course te doen en zou het dan wel zonde vinden van tijd en geld moest mijn diploma niet geldig zijn. Ik heb ook een bericht gestuurd naar de nursing council van NZ, maar nog geen antwoord gehad.
 
Last edited:
Gisteren via FB contact opgenomen met AHPRA i.v.m. mijn diploma. Het zou in het Engels vertaald een 'associate degree' zijn. Nog geen 24u later antwoord gekregen van AHPRA, maar niet veel wijzer geworden. Om echt zeker te zijn zou ik mij moeten registreren bij AHPRA, maar dan moet ik eerst genoeg punten op de IELTS test hebben, klopt dat? Nu ben ik niet van plan om die bridging course te doen en zou het dan wel zonde vinden van tijd en geld moest mijn diploma niet geldig zijn. Ik heb ook een bericht gestuurd naar de nursing council van NZ, maar nog geen antwoord gehad.

Voor je academic IELTS moet je minimaal een 8 van de 9 scoren op alle onderdelen. Voor velen is dat pittig!
Hoe bedoel je, je bent niet van plan om een bridging course te doen? Dat is namelijk een voorwaarde van registratie bij de AHPRA...
 
Voor je academic IELTS moet je minimaal een 8 van de 9 scoren op alle onderdelen. Voor velen is dat pittig!
Hoe bedoel je, je bent niet van plan om een bridging course te doen? Dat is namelijk een voorwaarde van registratie bij de AHPRA...
Ik zou gewoon willen weten of ik kan werken als enrolled nurse. Dat heb ik ook gevraagd, maar daar konden ze geen antwoord op geven. Als registered nurse is waarschijnlijk hopeloos, want ze spreken enkel van een bachelor wat dat betreft. Voor een enrolled nurse hoef je ook geen 8 te halen op de IELTS (6,5). Dus ik zou graag willen weten of ik mij kan registreren als enrolled nurse, maar blijkbaar is daar niets over geweten. Het heeft dus niet echt zin voor mij om mij te registreren als registered nurse, want dat wordt toch nooit goedgekeurd o_O
 
Ik zou gewoon willen weten of ik kan werken als enrolled nurse. Dat heb ik ook gevraagd, maar daar konden ze geen antwoord op geven. Als registered nurse is waarschijnlijk hopeloos, want ze spreken enkel van een bachelor wat dat betreft. Voor een enrolled nurse hoef je ook geen 8 te halen op de IELTS (6,5). Dus ik zou graag willen weten of ik mij kan registreren als enrolled nurse, maar blijkbaar is daar niets over geweten. Het heeft dus niet echt zin voor mij om mij te registreren als registered nurse, want dat wordt toch nooit goedgekeurd o_O

Oh ja, enrolled nurse... even vergeten, sorry. Apart dat ze daar geen antwoord op kunnen geven, al verbaast het me niks... Typical zullen we maar zeggen. Een 6,5 is op zich te doen. Je zou het kunnen overwegen maar kost je wel het nodige...tijd, energie en geld...

Succes ermee!
 
Thanks! Ik wacht even het antwoord van NZ af, eens kijken wat ze daar zeggen ;)

Wauw, wat een duidelijk antwoord vanuit NZ!

Hi

Thank you for your email.
You would need to apply for whichever scope you are registered under in you home country.

Yours sincerely,

....

Daar helpen ze mij ook niet echt verder mee! Hier ben ik een registered nurse...

Het antwoord vanuit Australië was minder formeel, kwam ook veel behulpzamer en vriendelijker over. Ze heeft veel info meegestuurd waar ik ondertussen al wat wijzer uit geworden ben.
Ik zou een level 6 VPK zijn (associate degree) en een bachelor VPK is level 7 .

Toch wel wat teleurgesteld in NZ...
 
Hee Brumby,

Je kan je niet in Aus registreren als enrolled nurse als je een registered nurse bent in Nederland (dus, HBO-V).

Ben je in Nederland verpleegkundige niveau 4 kan je je helaas én niet registreren als enrolled nurse, maar ook niet als een registered nurse. Zelfs niet na bridging course. Dit is omdat ze niveau van opleiding voor een niveau 4 lager schalen dan de Australische bachelor of nursing. En helaas kennen ze het begrip van VPK niveau 4 niet in Aus. Ze hebben alleen de RN wat 4-jarige uni is, of een enrolled nurse wat dus de 18 maanden is.

Enige optie om als een enrolled nurse aan de slag te gaan is de 18-maanden opleiding te volgen.
 
Hee Brumby,

Je kan je niet in Aus registreren als enrolled nurse als je een registered nurse bent in Nederland (dus, HBO-V).

Ben je in Nederland verpleegkundige niveau 4 kan je je helaas én niet registreren als enrolled nurse, maar ook niet als een registered nurse. Zelfs niet na bridging course. Dit is omdat ze niveau van opleiding voor een niveau 4 lager schalen dan de Australische bachelor of nursing. En helaas kennen ze het begrip van VPK niveau 4 niet in Nederland.

Enige optie om als een enrolled nurse aan de slag te gaan is de 18-maanden opleiding te volgen.

Hey, ik ben een Belgische VPK met een A2 diploma (3 jaar voltijds), dus geen bachelor. Ik zou een level 6 hebben en een bachelor een level 7. Enrolled nurse is level 6. Ik zou mijn assesement dus moeten doen als level 6, maar dit kan je dit alleen maar doen voor RN of ER. Wel spijtig dat je je als A2 VPK niet kan registreren als EN, gezien je toch een level hoger zit en een driejarige opleiding hebt gedaan ipv 18 maanden :(
 
Last edited:
Back
Top