Hey Vicky en Christof, welkom op het forum en veel succes met het vinden van een antwoord op je vragen.
In je eerste berichtje las ik toch nog veel twijfel en onduidelijkheden waarmee jullie worstelen.
Misschien is een verkenningsreis toch een goed idee dan?
Wij hadden alleen maar positieve gevoelens tov Australië en zijn toch in de regio die we verkozen gaan reizen.
En beetje met het idee 'laat ons hier snel met ons hoofd tegen de muur lopen en dan kunnen we dit gekke plan opbergen'.
Dat is dus niet gebeurd
. De reis bevestigde alleen maar dat we dit echt wel wilden.
Maar dan nog... een paar weken reizen is anders dan de dagelijkse realiteit natuurlijk... We hadden Australië liever ontdekt via een WHV, maar we zijn jammer genoeg te oud.
Alleszins zitten we volop in het papierwerk en ander geregel, we hebben zelfs nu soms nog wat angst en vragen, maar we zijn zo ver gekomen dat we sowieso naar Australië trachtten te emigreren omdat we als oude mensen niet met spijt willen terugdenken. En valt het ginder toch te hard tegen dan is er niets onomkeerbaar, toch? België blijft wel liggen hoor..dus desnoods komen we terug... (Of heel Nederland blijft liggen, kan ik niet beloven ivm de stijgende zeespiegel
)
Ivm met je opmerking dat je nog veel tijd hebt en dat 3 jaar lang is... Vergis je niet, de tijd vliegt als je met dit soort zaken bezig bent.
Het Australische emigratiebureau waar we mee werken hield ons eerst voor dat oktober-november 2012 haalbaar was, want dat we een eenvoudige procedure voor de boeg hadden.
Dat was in juni 2012.
Ondertussen zijn er verwikkelingen, extra papierwerk en een hoop andere zaken in de weg komen liggen en zijn we dus al 2013 en hebben we momenteel zelfs geen idee wanneer we eindelijk kunnen gaan...We hopen nog steeds op april/mei, maar denken dat het zelfs nog langer kan duren...
Met als gevolg, huis reeds verkocht en wonende op een studio en ik werk al niet meer (omdat ik tijd wou hebben om alles snel voor te bereiden), nu heb ik tijd te over natuurlijk
Elk dossier is uniek en kan dus anders verlopen dan verwacht.
Wij hebben gekozen voor een Australisch bureau die we op de beurs in Utrecht (emigratiebeurs.nl 9/10 februari 2013) ontmoet hadden en tijdens onze reis ook bezocht hebben.
Voordeel => Ze zitten dichter bij de bron.
Nadeel => communicatie verloopt moeilijker vanwege tijdsverschil en hun 'No worries' mentaliteit. Een mentaliteit waar we wel van houden, maar niet op dit moment terwijl we met 1 van de grootste stappen in ons leven bezig zijn.
Om maar te zeggen dat we in juni 2012 dachten om in november 2012 definitief te verhuizen en dat het misschien wel een jaar later wordt....
Dit soort "tegenslagen" gebeuren meer wel dan niet en daar kan je beter mentaal op voorbereid zijn en je niet door laten ontmoedigen.
Emigratie is soms een moeilijk en langzaam proces, maar als je uiteindelijk je doel bereikt, zal het de moeite waard geweest zijn.
Alleszins veel succes en als wij er ooit geraken en jullie op verkennisreis gaan dan kom je maar eens lang in Port Macquarie waar we hopen terecht te komen (kustgebied tussen Brisbane en Sydney in NSW zonder de echt tropische temperaturen van sommige delen van Queensland).
Jor, Kath en Seppe.