Vicky & Christof: even voorstellen

Het is alweer een hele tijd geleden dat ik nog iets postte op dit forum en ik ben eerlijk gezegd ook een hele tijd hier niet meer komen kijken. Dat heb je als er geen schot in de zaak zit en je eigenlijk niet teveel geconfronteerd wil worden met blije verhalen...

Na meer dan 8 maand zoeken heb ik nog steeds geen werk gevonden als maatschappelijk werker. Dit deprimeert enorm en we beginnen te denken dat we onze droom mogen opbergen, of op zijn minst 10 jaar opbergen en beter eerst hier een kindje maken. Want ik word nu 30 en de tijd tikt voort... Nog een reden waarom we steeds pessimistischer worden over Australië: we denken niet dat we het benodigde bedrag (toch 20000 euro) kunnen bijeen sparen op 3 of 4 jaar tijd. Chris zegt dat we eerder voor NZ moeten gaan, omdat het leven daar minder duur is en we dus minder nodig hebben om daar iets op te starten (auto kopen, huishuur,...) maar ik weet het zo niet. NZ spreekt me ook erg aan, maar dan op geheel andere vlakken dan Aus en de twijfel is toch groot of 'alles wel gaat lukken en naar succes leiden' terwijl er in Aus toch meer werkzekerheid etc. is. Ik lees toch ook verhalen van mensen die in NZ geen werk vinden en het erg moeilijk krijgen... En één van de redenen waarom Australië altijd heeft aangesproken is toch dat je er goed geld kunt verdienen, andere levensstijl (ja je moet er best moeite voor doen, ben ik me zeker van bewust) zodat je uiteindelijk meer kunt genieten van het leven. Voor ons betekent dat vooral meer geld over houden om te reizen. En dan wil ik dus niet naar NZ om daar even veel als hier te verdienen, ook al zit je dan wel in een prachtig land waarin je zelf veel kunt reizen...

Daarboven komt dat ik ook denk dat het voor NZ juist moeilijker is om een permanent visum te krijgen (zelfs een tijdelijk) toch naar wat ik heb begrepen uit een gratis kansbeoordeling van Visa4you. Hier zou er echter misschien wel een deurtje zijn via mijn bachelor toerisme die ik in 2 jaar zou moeten halen, om daarmee werk te vinden, en dat zal in Aus sowieso geen optie zijn, daar kan het enkel met werkervaring in de zorg. V4Y liet weten dat NZ niet makkelijk mensen toelaat met net genoeg punten (100) maar dat je al eerder 140 moet hebben. Terwijl je in Aus wel genoeg hebt aan 60 zolang je aan de vereisten voldoet.

Veel twijfels over de toekomst dus hier, veel frustratie omdat we 'stil staan' en geen toekomstplannen kunnen maken, en omdat het er nu naar uit ziet dat we onze droom niet gaan kunnen waar maken... Om te kunnen sparen moeten we onze passie, reizen, opgeven en Chris denkt soms luidop dat we het beter allemaal nog wat uitstellen en nog wat mooie reizen maken... Het niet kunnen reizen steekt wel (wel nog een mooie en goedkope reis naar Noorwegen gedaan in juni maar bij mij kriebelt het constant om weg te gaan en nu kan ik niks meer gaan plannen) maar ik wil ook liever niet emigreren als ik 40 ben! En dan moet dat ook nog eens met een kindje, wordt alles nog eens des te moeilijker!


Wou dit toch even delen, misschien zijn hier wel mensen die ons kunnen helpen met onze NZ-Oz twijfels en weet anders iemand een goed forum mbt emigratie naar NZ???

groetjes, Vicky
 
Ik heb 9 jaar in Nieuw Zeeland gewoond en ja, het is een geweldig land. de huizen zijn er inderdaad goedkoper, natuurlijk zijn de grotere plaatsen wat duurder, maar schrok wel toen we met het geld dat we hadden van ons verkochte huis en land in NZ alleen een stukje zand konden kopen hier! Ik woon al 7 jaar niet meer in NZ, maar de lonen liggen daar over het algemeen wat lager en de kosten zijn ook lager, hoewel naar ik hoor wel erg gestegen sinds 7 jaar geleden en ook de economie is er niet geweldig. Wij reisten niet veel toen we daar woonden, zeker niet naar het buitenland, omdat we daar toendertijd gewoon het geld niet voor hadden. Als we er nu zouden wonen met onze beroepen zal het wel meevallen. Ik mis het nog wel heel erg, want in NZ zelf reizen is geweldig want je hoeft geen lange afstanden te rijden om iets nieuws te zien. Mijn man is een kiwi en wilt niet terug...

Je kan even kijken op nieuwzeelandforum.nl of http://nieuwzeeland.startpagina.nl/prikbord/ daar kan je vast wel vanalles vinden.

succes
jo
 
Hoi Vicky.

Wat vervelend voor jullie dat jullie 'vast' zitten voor nu. Inderdaad een niet fijn gevoel.
Is het een mogelijkheid om ander werk te doen, zodat jullie toch kunnen sparen? Of misschien net over de grens in Nederland in de gehandicapten sector? Daar is volgens mij nog wel het een en ander in werk te vinden.
Misschien domme vraag maar waar komt die 20.000 euro vandaan die jullie bijeen moeten sparen voor de emigratie?
 
Inderdaad heel vervelend te lezen dat je het gevoel hebt vast te zitten. Het is heel herkenbaar, je hebt een droom en je wil liever vandaag dan morgen de volgende stap zetten.

Ook ik vraag mij, net als Gwen, af waar het bedrag van €20.000 vandaan komt. Natuurlijk, als je visumaanvragen (evt. bureau), tickets, verhuizingen, aanschaf auto, huis e.d. optelt dan kom je een heel eind met wat je op je spaarrekening zou moeten hebben, maar zoals ik het lees in je post is het een keiharde eis of regel. Klopt dat? Of lezen we het gewoon verkeerd? :)
 
Hoi Vicky.

Wat vervelend voor jullie dat jullie 'vast' zitten voor nu. Inderdaad een niet fijn gevoel.
Is het een mogelijkheid om ander werk te doen, zodat jullie toch kunnen sparen?

Ik snap niet goed wat je bedoelt, Gwen...
Elders, in deze thread geloof ik, heb ik al uitgelegd waarom het juist als maatschappelijk werker moet zijn. Sluit aan bij mijn diploma toegepaste psychologie, waar ik nog geen werkervaring mee heb opgedaan, en heeft het voordeel tegenover bv. sociaal werk - wat in mijn ogen wel quasi hetzelfde is - dat ik maar 2 jaar ervaring nodig heb en geen 3. Community worker wordt door vetassess beoordeeld, social work door een andere.

Over de grens is al wat ver voor mij; ik woon in Brugge en heb geen auto. Gehandicaptenzorg zou een optie kunnen zijn, maar ben toch vooral op zoek naar eerstelijnshulp gezien ik geen ervaring heb en mijn diploma (en dus ook kennis) al van een paar jaar geleden zijn...

Ik doe al een tijdje fabrieks-/bandwerk, bij gebrek aan beter en omdat het toch aardig verdient, maar ben onlangs zonder werk gevallen en dat maakt het extra moeilijk om te sparen natuurlijk. Ben nu dus eigenlijk naar 2 jobs tegelijk aan het zoeken.

Die 20000 is gewoon een richtlijn die we onszelf hadden opgelegd, had ik het hier ook al eens over gehad en dit is wat we denken nodig te hebben voor alle kosten voor de visumaanvraag, vliegtickets, plus wat we nodig hebben om daar te starten (huis huren, waarborg, auto en meubels kopen, en wat reserve voor als we niet meteen werk vinden...) Dus eigenlijk wat Sjar zegt :) Denk dat dat toch realistisch is...
 
met minder dan 20k zou ik me niet zo prettig gevoeld hebben. En dat terwijl we na een week werk hadden.

Je zegt "Sluit aan bij mijn diploma toegepaste psychologie, waar ik nog geen werkervaring mee heb opgedaan, en heeft het voordeel tegenover bv. sociaal werk - wat in mijn ogen wel quasi hetzelfde is - dat ik maar 2 jaar ervaring nodig heb en geen 3."

Als je nu meer dan een jaar geen werk kan vinden, dan duurt het langer om 2 jaar werkervaring te hebben met toegepaste pscyhologie, dan met social work waar je blijkbaar 3 jaar voor nodig hebt. Soms is de kortste weg niet altijd de snelste.
Daarbij is/was het alternatief fabriekswerk, dan kan je beter op zoek gaan naar iets wat al meer in de richting ligt toch?

Ik kan me jullie frustratie overigens goed voorstellen. Wij zaten -albeit wat minder- ook vast en dat is enorm frustrerend.
 
Hallo Vicky,
Ik ben Inge 40 jaar oud uit Eernegem, ik heb ook het diploma toegepaste psychologie en dit diploma werd door naric goedgekeurd als bachelor voor je visumaanvraag. Ik heb nooit iets met dit diploma gedaan maar ben wel door dit diploma in de interimsector en hr branche terechtgekomen. Deze jaren ervaring hebben er toe geleid dat ik toch een beroepserkenning kon krijgen via vetasses. Functie Information and Organisation, moet wel zeggen dat het emigratieburo hier een heel een belangrijke rol heeft gespeeld hebben, zij hebben op basis van mijn cv gekeken welke functie ze zouden kunnen gebruiken om op de sol lijst voor te komen. Daarna hebben we dit beter vorm gegeven, eerste maal aanvraag beroepserkenning was niet gelukt maar na bijsturing en de contacten van M2A de tweede keer wel. Omdat ik in de loop van de procedure wat vertraging had opgelopen was ik ondertussen verjaard en verloor ik zowaar 10 punten maar door de state sponsorship kon ik deze ophalen. Dus regio's bekijken is in de voorbereidende fase heel moeilijk omdat je niet weet via welke staat je een sponsorship kan krijgen want de beroepslijsten zijn niet overal identiek. Mijn broer woont nabij melbourne maar ik had slechts 1 optie nl SA maar daar zijn we intussen al over en gewend aan het idee. We zijn ondertussen al 2jaar bezig en momenteel in de laatste fase , vanmiddag medisch onderzoek jiehaa! Als je een detail wil van mijn kosten moet je maar berichtje sturen , ik heb alles opgelijst in excel. Indien we onze grant krijgen gaan we in april op validatie met de bedoeling tegen eind 2014 te verhuizen . Spannend... En als je eens wil afspreken laat maar iets weten tis niet ver!
 
20.000 € is zeker genoeg als je niet volledig met een bureau in zee gaat, maar als je wel met een bureau in zee gaat dan gaat daar enorm veel geld naartoe natuurlijk en dan is 20.000 € plots niet meer zo veel.
 
Je zegt "Sluit aan bij mijn diploma toegepaste psychologie, waar ik nog geen werkervaring mee heb opgedaan, en heeft het voordeel tegenover bv. sociaal werk - wat in mijn ogen wel quasi hetzelfde is - dat ik maar 2 jaar ervaring nodig heb en geen 3."

Als je nu meer dan een jaar geen werk kan vinden, dan duurt het langer om 2 jaar werkervaring te hebben met toegepaste pscyhologie, dan met social work waar je blijkbaar 3 jaar voor nodig hebt. Soms is de kortste weg niet altijd de snelste.
Daarbij is/was het alternatief fabriekswerk, dan kan je beter op zoek gaan naar iets wat al meer in de richting ligt toch?

Hey FOL,

Ja weet je, voor mij is het allemaal nog wat vaag aangezien ik noot in de sector gewerkt heb. Ik mijn ogen zijn sociaal werk en maatschappelijk werk quasi hetzelfde, of zal ik eerder zeggen: er zijn veel jobs die toch als beide omschreven kunnen worden. Ik denk dan toch aan de eerstelijnshulp, waar je vooral onthaal doet en mensen doorverwijst, of dingen zoals budgetbeheer... Het is ook voor zo'n functies dat ik steeds heb gesolliciteerd. Ik kan natuurlijk ook op zoek gaan naar andere jobs die omschreven kunnen worden als 'youth worker' of 'family support worker' of met gehandicapten ('disabilities nogwat') want deze vallen allemaal onder welfare support worker en hebben 2 jaar ervaring nodig voor vetassess. Het probleem is natuurlijk wel dat ik ook 2 jaar hetzelfde soort werk moet doen, dus als het gaat om een tijdelijke job (en het merendeel zijn vervangingscontracten etc.) moet ik daarna alweer een job vinden die daar perfect bij aansluit.
Als je gaat kijken in de ANZSCO omschrijving komen de taken van community worker (onder welfare support) en social worker wel grotendeels overeen. Alleen is social worker skill level 1 en welfare support is skill level 2. Dit zorgt er ook wel voor dat ik veel twijfel heb over hoe men gaat beoordelen, er bestaat een risico dat als ik een skills assessment aanvraag, het toch niet goed genoeg gaat zijn, dat ze zeggen dat het niet overeen komt met community work.

Punt is, na 8 maanden zoeken is er idd al behoorlijk wat tijd gepasseerd, maar ik verkies toch nog steeds 2 jaar ervaring boven 3 jaar. In het slechtste geval wordt mijn werk dan toch niet aan zien als community work en moet ik nog een jaar langer werken om het dan als social work proberen aan te brengen...

En voor de duidelijkheid: ik blijf dus zoeken naar die job, maar omdat ik nu zonder werk zit, zoek ik ook nog steeds naar tijdelijk werk, in een fabriek ofzo. Daarom dat ik zei dat ik nu naar 2 jobs tegelijk zoek ;)

Hallo Vicky,
Ik ben Inge 40 jaar oud uit Eernegem, ik heb ook het diploma toegepaste psychologie en dit diploma werd door naric goedgekeurd als bachelor voor je visumaanvraag.

Hey Inge,

Dat is in ieder geval al fijn om te horen dat ze niet moeilijk doen over dat diploma. Mag ik vragen waar je dat gestudeerd hebt? Natuurlijk is het nog iets anders wat de betekenis van je diploma is bij de skills assessment, ze moeten toch ook vinden dat je genomineerd beroep aansluit bij je diploma, dacht ik toch? Als ik het goed begrijp was vetassess hier niet makkelijk in te overtuigen, en dat is ook een beetje mijn vrees. Heb hier nog al gelezen dat het daar geen makkelijke zijn.

Om op de rest te reageren: wij zouden het liefst naar Melbourne gaan, maar we zullen ook afhangen van een state sponsorship aangezien community worker enkel op de CSOL staat, dus een independent visum is al niet mogelijk (zou denk ik wel gaan met social work). Nu ging ik er altijd al een beetje van uit dat dit geen hindernis zou zijn, maar moet dat eigenlijk ook eens bekijken of je dan wel kunt gaan voor Victoria. Dat zou wel een domper zijn als het daar niet op de beroepslijst staat (moet ik nog even zoeken, tenzij iemand me hier zo een link kan geven? :p) maar zoals je zegt, is dat ook niet onoverkomelijk. Het belangrijkste is uiteindelijk dat je in Australië geraakt he!

Voor jou ziet het er nu dus goed uit, nog even spannend afwachten!

En om ook nog even op Jor zijn post te reageren: we hopen dat we het zonder bureau kunnen, we hebben die moeite er zeker voor over om de hoge kosten uit te sparen. Maar als het, zoals in Inge haar geval, een moeilijk dossier blijkt en je toch afgewezen wordt, dan kun je niet anders dan het opnieuw proberen met een bureau. Je geeft natuurlijk niet zomaar op, en doorzetting loont gelukkig ook vaak!! :)
 
Heb ontdekt dat community worker dus niet op de State Nominated Occupation List van Victoria staat :( Wel op die van SA, en Adelaide was onze tweede keus, al sprak Melbourne toch veel meer aan....

Serieuze domper dus, tenzij dit in de komende jaren nog zou veranderen... Dus ofwel ons richten op SA, ofwel toch een jaar langer wachten en het proberen als social worker...

Kan iemand zeggen hoe vaak deze lijst wordt aangepast, is dit één keer per jaar? (net aangepast zag ik).
 
Volgens mij, maar weet ik niet 100% zeker, is de lijst nu wat dynamischer. Maar er zijn denk ik mensen die dat beter weten.
 
Over 2 jaar kan het alweer anders zijn. Blijft lastig.

1 klein dingetje nog over werkervaring opdoen in Belgie (in ons geval NL). Als de beroepen zo dicht bij elkaar liggen, kan je ook wel bepaalde kanten benadrukken (;)) bij het omschrijven van je werkervaring tegen de tijd dat je je assessment moet doen. Of dat nu voor social worker of community worker is.

In ieder geval succes, een moeilijke keuze in lastige tijden.
 
Nog wat meer opzoekingswerk gedaan, en ziet er niet naar uit dat ik als social worker kan gaan, je moet immers ook echt een diploma social work hebben. De inhoud van mijn opleiding gaat echt teveel verschillen daarvan. Geen Victoria dan maar....

Zitten blijkbaar nog veel social workers hier op het forum, maar voor zover ik zag allemaal uit Nederland, met een sph of mdw diploma en daar kan ik me niet veel bij voorstellen, heel andere benamingen dan hier in België. Vreemd genoeg nog geen community workers gevonden.

Kan alleen maar hopen dat het de komende jaren nog op de SOL komt te staan, maar daar heb ik eigenlijk geen goed oog op met die nieuwe regering (waar ik eigenlijk verrassend weinig over lees hier... :rolleyes: )
 
Ach politics... Over een paar jaar zijn ze weer ingewisseld voor andere brulkikkers. Wat moet je er van zeggen. Hoop dat die Abbott de soep wat kouder op gaat dienen dan dat hij van plan was.
 
Heb een Australische vriend die er zodanig veel over post en klaagt op Facebook, dat ik er toch behoorlijk wat over ben gaan lezen. Vond dat het me wel redelijk aan ging omdat ik er wellicht ooit ook ga wonen, maar heb dan weer de indruk dat veel immigranten niet veel geven om politiek (doe ik hier ook niet hoor). Maar kan me niet van het idee ontdoen dat hij alleen maar slecht voor het land gaat zijn. Zal er verder maar niet op ingaan :p
 
Heb een Australische vriend die er zodanig veel over post en klaagt op Facebook, dat ik er toch behoorlijk wat over ben gaan lezen. Vond dat het me wel redelijk aan ging omdat ik er wellicht ooit ook ga wonen, maar heb dan weer de indruk dat veel immigranten niet veel geven om politiek (doe ik hier ook niet hoor). Maar kan me niet van het idee ontdoen dat hij alleen maar slecht voor het land gaat zijn. Zal er verder maar niet op ingaan :p

Heb heel het politieke verhaal ook gevolgd hoor en heb er wel degelijk een mening over, maar ik wou het forum gezellig houden :)
In ieder geval heb ik niet veel vertrouwen in die gladde Abbot, maar we wachten af....
En ben ook niet zo zeker dat het alternatief beter zou zijn...

Voor ons Belgen (en Nederlanders ook, denk ik) lijkt dat systeem van maar 2 echte grote partijen sowieso gek...
En de mensen waarmee ik hier over politiek sprak gaven me de indruk dat ze moesten kiezen tussen de "cholera" en de "pest" als het over Rudd en Abott ging....
Ik blijf me wel verbazen hoe klein de Greens zijn hier....
 
@ Jor, ach je moet maar zo denken, de "greens" waren 20 jaar geleden in Nederland ook klein en met sommige dingen lopen ze hier echt 20 jaar achter in vergelijking met Nederland (soms nog langer)

groetjes Johan
 
@ Jor, ach je moet maar........Nederland (soms nog langer)
groetjes Johan

Idd Johan, maar ik hoop dat het over 20 jaar niet te laat is voor sommige plekken in Australië (Great Barrier Reef heeft serieus afgezien de laatste decennia en blijkbaar is er kans op iets ongelooflijk destructief: https://secure.avaaz.org/nl/australian_coal_disaster_global/?thrZreb) Mensen beseffen niet wat de moeite is om te beschermen tot het te laat is... En degene die mede verantwoordelijk zijn voor teloorgang weten het vaak wel, maar houden de rest dom of liegen de mensen wat voor in het belang van het grote geld....
 
Last edited:
Back
Top