Je zegt "Sluit aan bij mijn diploma toegepaste psychologie, waar ik nog geen werkervaring mee heb opgedaan, en heeft het voordeel tegenover bv. sociaal werk - wat in mijn ogen wel quasi hetzelfde is - dat ik maar 2 jaar ervaring nodig heb en geen 3."
Als je nu meer dan een jaar geen werk kan vinden, dan duurt het langer om 2 jaar werkervaring te hebben met toegepaste pscyhologie, dan met social work waar je blijkbaar 3 jaar voor nodig hebt. Soms is de kortste weg niet altijd de snelste.
Daarbij is/was het alternatief fabriekswerk, dan kan je beter op zoek gaan naar iets wat al meer in de richting ligt toch?
Hey FOL,
Ja weet je, voor mij is het allemaal nog wat vaag aangezien ik noot in de sector gewerkt heb. Ik mijn ogen zijn sociaal werk en maatschappelijk werk quasi hetzelfde, of zal ik eerder zeggen: er zijn veel jobs die toch als beide omschreven kunnen worden. Ik denk dan toch aan de eerstelijnshulp, waar je vooral onthaal doet en mensen doorverwijst, of dingen zoals budgetbeheer... Het is ook voor zo'n functies dat ik steeds heb gesolliciteerd. Ik kan natuurlijk ook op zoek gaan naar andere jobs die omschreven kunnen worden als 'youth worker' of 'family support worker' of met gehandicapten ('disabilities nogwat') want deze vallen allemaal onder welfare support worker en hebben 2 jaar ervaring nodig voor vetassess. Het probleem is natuurlijk wel dat ik ook 2 jaar hetzelfde soort werk moet doen, dus als het gaat om een tijdelijke job (en het merendeel zijn vervangingscontracten etc.) moet ik daarna alweer een job vinden die daar perfect bij aansluit.
Als je gaat kijken in de ANZSCO omschrijving komen de taken van community worker (onder welfare support) en social worker wel grotendeels overeen. Alleen is social worker skill level 1 en welfare support is skill level 2. Dit zorgt er ook wel voor dat ik veel twijfel heb over hoe men gaat beoordelen, er bestaat een risico dat als ik een skills assessment aanvraag, het toch niet goed genoeg gaat zijn, dat ze zeggen dat het niet overeen komt met community work.
Punt is, na 8 maanden zoeken is er idd al behoorlijk wat tijd gepasseerd, maar ik verkies toch nog steeds 2 jaar ervaring boven 3 jaar. In het slechtste geval wordt mijn werk dan toch niet aan zien als community work en moet ik nog een jaar langer werken om het dan als social work proberen aan te brengen...
En voor de duidelijkheid: ik blijf dus zoeken naar die job, maar omdat ik nu zonder werk zit, zoek ik ook nog steeds naar tijdelijk werk, in een fabriek ofzo. Daarom dat ik zei dat ik nu naar 2 jobs tegelijk zoek
Hallo Vicky,
Ik ben Inge 40 jaar oud uit Eernegem, ik heb ook het diploma toegepaste psychologie en dit diploma werd door naric goedgekeurd als bachelor voor je visumaanvraag.
Hey Inge,
Dat is in ieder geval al fijn om te horen dat ze niet moeilijk doen over dat diploma. Mag ik vragen waar je dat gestudeerd hebt? Natuurlijk is het nog iets anders wat de betekenis van je diploma is bij de skills assessment, ze moeten toch ook vinden dat je genomineerd beroep aansluit bij je diploma, dacht ik toch? Als ik het goed begrijp was vetassess hier niet makkelijk in te overtuigen, en dat is ook een beetje mijn vrees. Heb hier nog al gelezen dat het daar geen makkelijke zijn.
Om op de rest te reageren: wij zouden het liefst naar Melbourne gaan, maar we zullen ook afhangen van een state sponsorship aangezien community worker enkel op de CSOL staat, dus een independent visum is al niet mogelijk (zou denk ik wel gaan met social work). Nu ging ik er altijd al een beetje van uit dat dit geen hindernis zou zijn, maar moet dat eigenlijk ook eens bekijken of je dan wel kunt gaan voor Victoria. Dat zou wel een domper zijn als het daar niet op de beroepslijst staat (moet ik nog even zoeken, tenzij iemand me hier zo een link kan geven?
) maar zoals je zegt, is dat ook niet onoverkomelijk. Het belangrijkste is uiteindelijk dat je in Australië geraakt he!
Voor jou ziet het er nu dus goed uit, nog even spannend afwachten!
En om ook nog even op Jor zijn post te reageren: we hopen dat we het zonder bureau kunnen, we hebben die moeite er zeker voor over om de hoge kosten uit te sparen. Maar als het, zoals in Inge haar geval, een moeilijk dossier blijkt en je toch afgewezen wordt, dan kun je niet anders dan het opnieuw proberen met een bureau. Je geeft natuurlijk niet zomaar op, en doorzetting loont gelukkig ook vaak!!