Visa - Complexe situatie

Kevin L

Active Member
Hallo,

Ik heb een vraagje m.b.t mijn situatie en een mogelijke emigratie naar Australië. Het gaat hier om meerdere soorten mogelijkheden qua visa, dus kon ik niet direct een specifiek topic vinden waar dit in paste. Als het hier niet goed staat, mijn excuses.

Van februari 2012 t/m september 2012 heb ik op een Working Holiday Visa in Australië gezeten. Ik heb daar een hele leuke vriendin aan over gehouden, waar ik nu bijna 7 maanden een relatie mee heb. Echter, zijn we nu 3 maanden niet bij elkaar. In April komt zij naar Nederland en eventueel naar Schotland waar zij familie heeft (dat is immers dichterbij dan Australië). Ons plan is om daarna weer in Augustus 2013 naar Australië te gaan. Ik kan met mijn studie in het buitenland afstuderen, wat dus ook mijn plan is.

Als ik het zo goed zie op immi.gov.au, is de enige keuze voor het afstuderen de Occupational Trainee Visa, die ik dan voor 6 maanden kan gebruiken. Daarna is mijn afstudeerstage afgelopen en vervalt dit visum dus ook weer.
Ik zou heel graag de grote stap willen nemen om naar Australië te emigreren, en dit is dan weer een stuk lastiger, gezien onze situatie. Op het moment dat mijn stage is afgelopen, hebben wij een relatie van 1,5 jaar (waarvan 6 maanden in verschillende landen, en ervan uitgaande dat de relatie standhoudt).

Als ik het zo goed heb, hebben we dan 2 mogelijkheden:
1) Een bedrijf dat mij sponsort voor een vaste baan, dus Employer Nomination Scheme visa
2) Haar ten huwelijk vragen en binnen de 9 maanden trouwen (dus Prospective Marriage visa), vervolgens het Partner Visa aanvragen.

Uiteraard is trouwen wel een hele grote stap en ik wil niet trouwen puur voor het visum. Mijn vraag aan jullie is nu, heb ik deze informatie zo correct op een rijtje? We zitten in een lastige situatie (komen bijv. niet in aanmerking voor een de facto visa, omdat we niet 12 maanden hebben samengewoond), maar ik neem aan dat dit soort dingen wel vaker voorkomen. Zijn er nog meer visa waar ik aan zou kunnen denken? etc. etc.

Alle informatie/ervaring van mensen die hier eerder mee te maken hebben gehad, of er iets vanaf weten is van harte welkom!

Bedankt.

Hmmm, diy is een beetje 'out of my league' en het lijkt er op dat je de Visa Wizard op immi.gov.au al gevonden hebt. Maar er zitten er hier aardig wat die meer ervaring hebben met liefde overzee. Dus ik denk dat je wel (ervarings)deskundigen gaat vinden.

Ter info, er is een Even voorstellen topic. Het wordt zeer gewaardeerd als je daar als eerste post met een beetje achtergrond info :up:

Hey, je zou daar zelfs dit stukje al in kwijt kunnen ;)

Succes en alvast welkom!

Hmmm, diy is een beetje 'out of my league' en het lijkt er op dat je de Visa Wizard op immi.gov.au al gevonden hebt. Maar er zitten er hier aardig wat die meer ervaring hebben met liefde overzee. Dus ik denk dat je wel (ervarings)deskundigen gaat vinden.

Ter info, er is een Even voorstellen topic. Het wordt zeer gewaardeerd als je daar als eerste post met een beetje achtergrond info :up:

Hey, je zou daar zelfs dit stukje al in kwijt kunnen ;)

Succes en alvast welkom!
Bedankt voor je reactie. Ik heb meteen een thread aangemaakt in het Even Voorstellen topic, altijd leuk natuurlijk! :)

Hoi Kevin,

Je ziet de beste optie even over het hoofd. Namelijk: een spouse visum. Als je aan kunt tonen dat je al 1 jaar of langer een relatie hebt, dan kun je op basis daarvan een visum krijgen. Hoef je niet voor getrouwd te zijn!! Er zijn best veel mensen op het forum die via die weg geemigreerd zijn of daar op dit moment mee bezig zijn. Het belangrijkste is dat je bewijs verzameld van jullie relatie. Maar je hoeft dus ook niet samen te wonen/in hetzelfde land te wonen dat jaar. Goed he!

Groetjes Gwen

Hoi Kevin,

Je ziet de beste optie even over het hoofd. Namelijk: een spouse visum. Als je aan kunt tonen dat je al 1 jaar of langer een relatie hebt, dan kun je op basis daarvan een visum krijgen. Hoef je niet voor getrouwd te zijn!! Er zijn best veel mensen op het forum die via die weg geemigreerd zijn of daar op dit moment mee bezig zijn. Het belangrijkste is dat je bewijs verzameld van jullie relatie. Maar je hoeft dus ook niet samen te wonen/in hetzelfde land te wonen dat jaar. Goed he!

Groetjes Gwen
Als ik het zo goed heb, is dat dus het (temporary) partner visa? In dat geval ben ik dus een "de facto applicant" en daar staat bij eligibility:
You and your partner must have been in a de facto relationship for the entire 12 months immediately prior to lodging your application.
en
What is the relationship requirement?
Applicants seeking to demonstrate a de facto relationship with their partner must provide evidence that for the period covering at least the twelve months before the visa application is lodged:
  • they had a mutual commitment to a shared life to the exclusion of all others
  • the relationship between them is genuine and continuing
  • they live together, or do not live separately and apart, on a permanent basis.
Sowieso hebben wij niet samen gewoond. Die 4 maanden dat we bij elkaar waren, hadden we elk ons eigen adres. Nu 6 maanden uit elkaar, zij 3 maanden in Europa (ook niet samenwonen) en de komende 6 maanden die ik daar hopelijk ga door brengen zullen we misschien ook niet samen gaan wonen. Dat zijn al 19 maanden met op en neer gereis zonder bij elkaar te hebben gewoond.

Wat voor bewijs willen zij daar zien om dit te kunnen bewijzen? Liefde is een gevoel en lijkt mij vrij lastig te bewijzen eigenlijk.

Bewijzen zijn: Telefoonrekeningen, Skype logfiles, dingen die je voor elkaar betaald hebt (etentjes, bioscoop) en dan daarvan de rekening afschriften of creditcard afschriften enz.

Kijk even de LaStaVaZa's door van wat mensen die hetzelfde pad hebben doorlopen. Even zoeken in de topics maar er zitten aardig wat lovebirds tussen de laatste maanden.

Bewijzen zijn: Telefoonrekeningen, Skype logfiles, dingen die je voor elkaar betaald hebt (etentjes, bioscoop) en dan daarvan de rekening afschriften of creditcard afschriften enz.
Ik neem aan dat dat dan wel goed zit. Sowieso wordt er regelmatig (zeker eens of tweemaal per week) zo`n uur tot 2 uur geskyped, telefoonrekeningen hebben we niet aangezien we altijd WhatsApp gebruiken (waar we dan wel weer een hele chatlog van kunnen aantonen), ik heb haar regelmatig mee naar dingen genomen en betaald en vice versa.
Kijk even de LaStaVaZa's door van wat mensen die hetzelfde pad hebben doorlopen. Even zoeken in de topics maar er zitten aardig wat lovebirds tussen de laatste maanden.
Wat zijn LaStaVaZa's?

In ieder geval bedankt voor je reactie. Ik ga ook eens de bestaande topics doorspitten!

Je hoeft niet perse samengewoond te hebben. Velen hebben visum gekregen zonder samen gewoond te hebben. Als je uit legt waarom je niet samen hebt gewoond (in dit geval ivm visum bijv) en je stuurt genoeg bewijs mee dat je wel al minimaal een jaar een relatie hebt, dan is het ook goed.

LaStaVaZa staat voor Laatste Stand van Zaken :).

Groetjes Gwen

Kijk vooral ook eens bij Tweety. In haar geval hadden ze ook geen jaar samen gewoond.

Top! Ik ga daar eens naar kijken! Thanks voor alle reacties!!

Weten jullie misschien hoe "streng"/strikt/moeilijk het is om een Occupational Trainee Visa te krijgen? Hoe lang de aanvraag ongeveer duurt? En, zijn er veel bedrijven in Australië die de moeite willen doen voor zo een visum?
Ik wil voor mezelf een uiterlijke datum hebben als richtlijn waarop ik een stagebedrijf moet hebben gevonden (voor zover dat mogelijk is natuurlijk), zodat ik de kans op tijdnood een beetje kan terugdringen.

Weten jullie misschien hoe "streng"/strikt/moeilijk het is om een Occupational Trainee Visa te krijgen? Hoe lang de aanvraag ongeveer duurt? En, zijn er veel bedrijven in Australië die de moeite willen doen voor zo een visum?
Ik wil voor mezelf een uiterlijke datum hebben als richtlijn waarop ik een stagebedrijf moet hebben gevonden (voor zover dat mogelijk is natuurlijk), zodat ik de kans op tijdnood een beetje kan terugdringen.
Ik ben de vorige keer op een Occupational Trainee Visa gegaan. Je moet toch zeker wel op zo'n 4 maanden rekenen voordat je hem hebt. Er komt het e.e.a. aan papier werk bij kijken. Eerst moet het bedrijf dingen insturen en moeten zij 'goedgekeurd' worden als stagebedrijf. Dan jij dingen insturen en daarna je paspoort naar Duistland sturen voor de sticker. Je zult het vast al wel weten, maar op dat visum mag je dus 0,0 dollar verdienen in Australië! Houdt daar rekening mee ;-).

Ik ben de vorige keer op een Occupational Trainee Visa gegaan. Je moet toch zeker wel op zo'n 4 maanden rekenen voordat je hem hebt. Er komt het e.e.a. aan papier werk bij kijken. Eerst moet het bedrijf dingen insturen en moeten zij 'goedgekeurd' worden als stagebedrijf. Dan jij dingen insturen en daarna je paspoort naar Duistland sturen voor de sticker. Je zult het vast al wel weten, maar op dat visum mag je dus 0,0 dollar verdienen in Australië! Houdt daar rekening mee ;-).
Ah, 4 maanden. Dat is dus zorgen dat ik vóór april een stagebedrijf heb gevonden. Het liefst dus half maart een toezegging van een stagebedrijf. Dan heb ik een mooi richtpunt :)

Ik wist inderdaad van de stagevergoeding. Dat is niet zo erg, want dat is toch al erg ongebruikelijk voor Australië heb ik vernomen.

Ah, 4 maanden. Dat is dus zorgen dat ik vóór april een stagebedrijf heb gevonden. Het liefst dus half maart een toezegging van een stagebedrijf. Dan heb ik een mooi richtpunt :)

Ik wist inderdaad van de stagevergoeding. Dat is niet zo erg, want dat is toch al erg ongebruikelijk voor Australië heb ik vernomen.

Klopt ja.

Hoe wil je een stagebedrijf gaan zoeken? Pure nieuwsgierigheid :)

Klopt ja.

Hoe wil je een stagebedrijf gaan zoeken? Pure nieuwsgierigheid :)
Ik ben al in gesprek met een geweldig stagebedrijf (via een kennis opgedaan), maar daar krijg ik pas over 2 weken bericht van. Collega waarmee mijn onderzoeksvoorstellen besproken moeten worden is op vakantie.

Daarnaast ben ik druk bezig met het zoeken van potentiële bedrijven, mocht het eerste gesprek op niets uitlopen. Internet, yellow pages. Het probleem is alleen dat ik niet precies weet voor wat voor soort bedrijf ik wil werken. International Business and Languages is een enorm brede opleiding en dit heeft voorlopig nog niet echt een positief resultaat. Ik zie door de bomen het bos niet meer, zeg maar.

Ik ben al in gesprek met een geweldig stagebedrijf (via een kennis opgedaan), maar daar krijg ik pas over 2 weken bericht van. Collega waarmee mijn onderzoeksvoorstellen besproken moeten worden is op vakantie.

Ooh spannend!! Houdt me op de hoogte. Welke stad?

Ooh spannend!! Houdt me op de hoogte. Welke stad?
Ik heb vorige keer 5 maanden in Sydney gewerkt, maar 8 maanden in Wollongong gewoond, heb daar familie :) Dus ga voor deze keer ook weer in Sydney kijken natuurlijk :)

Heb niet alles gelezen...

Bewijs van relatie is vrij simpel.
Stuur foto's waar jullie samen opstaan op allerlei gelegenheden, vakatie/verjaardag/bruiloft/what ever.
Kaartjes en brieven die over en weer gestuurd zijn.

Dat was voor on voldoende, ik had het voordeel dat mijn ik mijn vrouw al zo'n 11 jaar kende (zij heeft 10 jaar af en aan in NL gewoond) voor we trouwden..

Dus ik had niet eens hoeven trouwen voor een spous visum?

Back