Visa - Complexe situatie

Nou.. Ik heb wederom de hele immi.gov.au website door zitten spitten om wat onduidelijkheden over het Occupational Trainee Visa op te helderen.

The salary or wages payable to you must be in accordance with Australian laws and practices.

If there is no award, and it is not a volunteer position, you must receive at least the minimum federal award rate.

During your stay in Australia, you must not:

- stop undertaking the nominated and approved occupational training program in relation to which your visa was granted
- undertake any work outside of the nominated and approved occupational training program in relation to which your visa was granted.
Dus er staat dat je NIET naast je training mag werken.

Wat betreft het aantal uren staat er niets vermeld. Alleen voor de sponsored secondary applicants (familie die je meeneemt dus) staat er dit:
The following visa conditions will apply to sponsored secondary applicants who are accompanying you or joining you later in Australia.

During their stay in Australia they:

must not engage in work for more than 40 hours per fortnight

Dus, als ik het goed begrijp: Je bent dus verplicht om in ieder geval het minimum loon te ontvangen, je mag niet naast je stage een bijbaan hebben en als stagiair mag je dus gewoon 40 uur per week werken (meegebrachte familie dus maar 20. maar dat is niet van toepassing).

Overigens heb ik al vele sollicitaties de deur uit gedaan, maar helaas geen enkele reactie ontvangen. De enige bedrijven waar ik tot nu contact mee heb gehad zijn bedrijven die ik via een Nederlandse collega heb benaderd en via een Nederlands meisje dat in Australië stage heeft gelopen. Echter, ben ik met één bedrijf al sinds december(!) in gesprek, maar nog steeds geen duidelijkheid. Ongeveer elke week/elke 2 weken stuur ik een mail om te vragen naar een update. Ik begin mezelf heel opdringerig te voelen, maar aan de andere kant denk ik ook "Als ik niks laat horen, lijkt het misschien alsof ik niet wil"
Het andere bedrijf heeft -naast een mail om me te bedanken voor de sollicitatie en "ik kom erop terug"- niets meer laten horen. Ik heb daarom begin deze week maar zelf gebeld, maar toen was de baas niet aanwezig. Wel mijn naam en telefoonnummer achter gelaten, maar tot nu toe nog niets gehoord.

Hoi Kevin,

Dat je het minimum loon moet ontvangen vind ik heel vreemd. Toen ik op een Occupational Trainee Visa ging mocht ik NIETS ontvangen, dus ook niet voor mijn stage! Overigens is een stage vergoeding bij veel sectoren in Australië ook niet standaard.

In welke branche zocht je ook alweer iets? Mijn tip is om het bij overheidsbedrijven te zoeken, en anders toch zeker zo'n 4 maanden voor vertrek een stagebemiddelingsbureau in te schakelen (a 800 euro ong).

Hoi Kevin,

Dat je het minimum loon moet ontvangen vind ik heel vreemd. Toen ik op een Occupational Trainee Visa ging mocht ik NIETS ontvangen, dus ook niet voor mijn stage! Overigens is een stage vergoeding bij veel sectoren in Australië ook niet standaard.
Tja, wellicht in de tussentijd veranderd. Het staat zo echt op immi.gov.au. (zie mijn quote)
In welke branche zocht je ook alweer iets? Mijn tip is om het bij overheidsbedrijven te zoeken, en anders toch zeker zo'n 4 maanden voor vertrek een stagebemiddelingsbureau in te schakelen (a 800 euro ong).
Ik studeer in Nederland international business and languages, dus marketing gerelateerd (studeerde jij dat niet ook?). In principe weinig voorkeur voor een branche/industrie, en dat maakt het zoeken naar een stagebedrijf erg lastig. Er is zó veel keuze dat een Yellow Pages "openslaan" niet echt zinvol is.
Ik heb inderdaad ook al gekeken naar bemiddelingsbureaus, en dat is erg prijzig ja, zeker voor hetgeen wat zij doen. Ik heb er nu wel één gevonden die ook nog eens je Occupational Trainee Visa helemaal regelt (voor €800 extra).
Een bedrijf zelf vinden en hen het visum laten regelen zou ook nog een optie zijn.

Tja, wellicht in de tussentijd veranderd. Het staat zo echt op immi.gov.au. (zie mijn quote)

Ik studeer in Nederland international business and languages, dus marketing gerelateerd (studeerde jij dat niet ook?). In principe weinig voorkeur voor een branche/industrie, en dat maakt het zoeken naar een stagebedrijf erg lastig. Er is zó veel keuze dat een Yellow Pages "openslaan" niet echt zinvol is.
Ik heb inderdaad ook al gekeken naar bemiddelingsbureaus, en dat is erg prijzig ja, zeker voor hetgeen wat zij doen. Ik heb er nu wel één gevonden die ook nog eens je Occupational Trainee Visa helemaal regelt (voor €800 extra).
Een bedrijf zelf vinden en hen het visum laten regelen zou ook nog een optie zijn.

Ja, dan zal dat wel veranderd zijn. Maar ik vind het vreemd dat een bedrijf 'verplicht' zou zijn je minimaal het minimum loon te betalen als een stage vergoeding vaak niet standaard is.

Ik heb Social Work gestudeerd, wel een heel andere kant op :).

Het visum laten regelen voor 800 euro extra is echt bizar. Zo moeilijk is dat visum niet hoor. En het bedrijf kan dit ook niet voor je regelen. Zij moeten een gedeelte doen om eerst 'goedgekeurd' te worden als stage bedrijf, maar daarna moet je de rest toch echt zelf doen.
Zou je eens wat Nederlandse bedrijven op kunnen noemen waar je met jouw studie goed stage zou kunnen lopen? Dan zal ik eens denken of ik soort gelijke dingen in Australië kan bedenken.

Wanneer wil je ook alweer gaan?

Zou je eens wat Nederlandse bedrijven op kunnen noemen waar je met jouw studie goed stage zou kunnen lopen? Dan zal ik eens denken of ik soort gelijke dingen in Australië kan bedenken.

Wanneer wil je ook alweer gaan?
Pfoe, een aantal Nederlandse bedrijven.. Ook dat kan van alles zijn. Zo ken ik mensen die bij Zalando afgestudeerd zijn, maar ook event management bureaus, banken, bedrijven in de muziek industrie, een bedrijf als Philips is mogelijk. Eigenlijk zijn alle bedrijven mogelijk, zolang zij maar baat kunnen hebben bij een onderzoek dat marketing gerelateerd is (marktonderzoek, imago onderzoek, communicatiemiddelen ,in-/verkoop, etc.)

Het gaat om de periode september - januari, vrij snel dus al (zeker als je de 4 maanden voor het visum erbij telt!). Ik begin hem echt te stressen.. Zeker nu ik ook merk dat mijn Australische vriendin en ik op het eind van ons latijn lopen. We zijn nu echt ontzettend klaar met zover uit elkaar leven. Gelukkig komt ze 11 april een maand naar Nederland, en daarna een paar maanden (tot ik mee terug kan) in Schotland bij familie :)

In dat geval zou ik toch een stagebureau laten zoeken en ze een deadline geven ivm visum. Het kost wel veel geld, maar de kans dat je in zo'n korte tijd zelf een stage geregeld krijgt is best klein. Ik heb toendertijd een volledig jaar contact gehad met mijn stage bedrijf tot het er officieel doorheen was. Een beetje hetzelfde als het bedrijf wat jij hierboven hebt beschreven.

Het visum laten regelen voor 800 euro extra is echt bizar. Zo moeilijk is dat visum niet hoor. En het bedrijf kan dit ook niet voor je regelen. Zij moeten een gedeelte doen om eerst 'goedgekeurd' te worden als stage bedrijf, maar daarna moet je de rest toch echt zelf doen.
Ik denk dat ik het visum ook zelf ga regelen. Het stagebureau wat ik nu op het oog heb geeft aan dat zij een Occupational Trainee Visa kunnen regelen, dus ik ga er ook vanuit dat zij contacten hebben met bedrijven die op basis van dit visum al meerdere afstudeerders hebben gehad. Dan is het zelf aanvragen van het visum al een fluitje van een cent (de eerste stap - de aanvraag voor het bedrijf - kan dan al overgeslagen worden, toch?)

Ik heb vanochtend een e-mail gehad van het bedrijf waar ik sinds december mee in gesprek ben. Op dit moment kunnen ze nog geen stageplek aanbieden, omdat er nog een aantal ontwikkelingen lopende zijn. Zodra deze afgerond zijn kan er met zekerheid gezegd worden of ik er wel of niet terecht kan. Dit duurt echter 4 - 6 weken. En dit betekent uiteraard niet dat ik dan met zekerheid bij dit bedrijf aan de slag kan.
4 tot 6 weken van nu is geloof ik de 2 week van april, en ik wil de aanvraag van het visum in werking hebben vóór 22 april (dat is ongeveer 4 maanden en 2 weken voor mijn eventuele vertrek). Als dan toch blijkt dat zij mij geen plek aan kunnen bieden, gaat het wel erg krap worden natuurlijk.

Ik heb nu dus twee opties:
1) Ik wacht nog even met een stagebureau en probeer zelf nog wat te vinden om iets achter de hand te hebben als het eerste bedrijf definitief een nee wordt;
2) Ik schakel nu een stagebureau in, met het risico dat het eerste bedrijf alsnog een ja wordt, maar wel alles op tijd heb geregeld.

Wat een dilemma, nu al!

Tot nu toe nog geen verdere reactie's gehad. Wel wil ik vanavond even het andere bedrijf waar ik contact mee heb gehad even bellen. Ik heb nu ook het mobiele nummer van de baas (staat op een visitekaartje dat zij aan mijn vriendin heeft gegeven), maar wellicht is dat weer een beetje té persoonlijk iemand aanspreken?

Tot nu toe nog geen verdere reactie's gehad. Wel wil ik vanavond even het andere bedrijf waar ik contact mee heb gehad even bellen. Ik heb nu ook het mobiele nummer van de baas (staat op een visitekaartje dat zij aan mijn vriendin heeft gegeven), maar wellicht is dat weer een beetje té persoonlijk iemand aanspreken?

Hey Kevin, die baas heeft vast niet voor niets haar visitekaartje gegeven. Neem aan dat het de bedoeling was dat het via je vriendin bij jou terecht zou komen? In dat geval zou ik gewoon de stoute schoenen aantrekken, wie weet waar het je brengt!

Hey Kevin, die baas heeft vast niet voor niets haar visitekaartje gegeven. Neem aan dat het de bedoeling was dat het via je vriendin bij jou terecht zou komen? In dat geval zou ik gewoon de stoute schoenen aantrekken, wie weet waar het je brengt!
Dat is zeker waar. Eigenlijk heel grappig. Een Nederlands meisje is dit jaar op stage geweest in Australië en heeft in een warenhuis mijn vriendin leren kennen. Zij zijn goede vriendinnen geworden, en op de verjaardag van het Nederlands meisje was de baas van het bedrijf ook. Daar heeft mijn vriendin met de baas gesproken. Ook heeft het Nederlands meisje "een goed woordje" voor me gedaan, waarna er al vrij snel een reactie op mijn sollicitatie kwam.

Ik heb vorige week naar het bedrijf gebeld (het nummer dus via mijn vriendin gekregen), maar toen was de baas niet aanwezig. Degene die de telefoon opnam, heeft mijn naam en nummer opgeschreven en zou het doorgeven. Hier heb ik (helaas) nog niets van gehoord. Ik zou het gewoon op hetzelfde nummer weer eens kunnen proberen, er is immers niks mis met initiatief tonen. Mocht ze er dan niet zijn, kan ik altijd nog op het mobiele nummer bellen en eventueel een voicemail bericht inspreken. Ik vind het wel lullig dat ik haar zou storen in een vergadering o.i.d.

Dat is zeker waar. Eigenlijk heel grappig. Een Nederlands meisje is dit jaar op stage geweest in Australië en heeft in een warenhuis mijn vriendin leren kennen. Zij zijn goede vriendinnen geworden, en op de verjaardag van het Nederlands meisje was de baas van het bedrijf ook. Daar heeft mijn vriendin met de baas gesproken. Ook heeft het Nederlands meisje "een goed woordje" voor me gedaan, waarna er al vrij snel een reactie op mijn sollicitatie kwam.

Ik heb vorige week naar het bedrijf gebeld (het nummer dus via mijn vriendin gekregen), maar toen was de baas niet aanwezig. Degene die de telefoon opnam, heeft mijn naam en nummer opgeschreven en zou het doorgeven. Hier heb ik (helaas) nog niets van gehoord. Ik zou het gewoon op hetzelfde nummer weer eens kunnen proberen, er is immers niks mis met initiatief tonen. Mocht ze er dan niet zijn, kan ik altijd nog op het mobiele nummer bellen en eventueel een voicemail bericht inspreken. Ik vind het wel lullig dat ik haar zou storen in een vergadering o.i.d.
Een goede manager heeft haar telefoon uit of op stil staan tijdens meetings. Dus ik zou me daar geen zorgen om maken.

Dan is het zelf aanvragen van het visum al een fluitje van een cent (de eerste stap - de aanvraag voor het bedrijf - kan dan al overgeslagen worden, toch?)
Nee, dat gok ik niet hoor. Volgens mij moet bij elke nieuwe aanvraag, eerst het bedrijf 'goedgekeurd' worden. Maar daar kan ik het mis in hebben..

Ik heb net een uitgebreid Skype gesprek gehad met het stagebureau. Ze hebben bedrijven in Sydney die studenten aannemen met het Occupational Trainee Visa, daarnaast zijn de meeste stages ook betaald (tussen $350 en $500 per maand).
Er is ook aangegeven dat ze al bedrijven hebben die reeds genomineerd zijn, en dus niet nog een keer genomineerd hoeven te worden, wat ontzettend veel tijd scheelt.

Het enige probleem is, dat ik niet zelf het visum aan mag vragen en dat dus €800 kost (+€800 voor het in contact brengen met een bedrijf). Dat is ruim €1600 en dan heb ik alleen nog een stagebedrijf. De kans is wel 98% dat ik ook daadwerkelijk een bedrijf vind.

Zelf geen succes gehad tot nu toe. Ik heb nog naar het bedrijf gebeld waar ik eerst contact mee heb gehad. Maar dat gesprek verliep een beetje raar. Eerst heel persoonlijk, toen het standaard interview gedoe, en daarna kreeg ik ineens het advies om mijn CV wat uit te breiden en haar om tips te vragen. Toen ik zei "Ok, dat zal ik doen", zei ze doei en hing ze op. Geen idee dus wat ik daar nu mee moet. Ze liet me bijna niet aan het woord, dus had ook niet de tijd om vragen te stellen o.i.d..

Hee Kevin,

Veel geld ja!! Wat raar dat je niet zelf het visum aan MAG vragen.
Maar zoals je zegt inderdaad wel hoge kans dat je een bedrijf hebt.
Weet je al wat je gaat doen?

Groetjes Gwen

Hee Kevin,

Veel geld ja!! Wat raar dat je niet zelf het visum aan MAG vragen.
Maar zoals je zegt inderdaad wel hoge kans dat je een bedrijf hebt.
Weet je al wat je gaat doen?

Groetjes Gwen
Als redenen waarom een student het niet zelf mag regelen, gaven zij het volgende:
- Ze hebben een contactpersoon bij de immigratiedienst in Adelaide. Die regelt al hun aanvragen (en zal ongetwijfeld ook meedelen in de kosten)
- Het is een lastig proces en het bureau heeft ervaring met verzamelen van documenten, etc. Dus gestructureerder enzo.

Natuurlijk neem ik die redenen wel met een korreltje zout, maar aan de andere kant begrijp ik het ook wel. Veel mensen lezen zich niet echt in op alle benodigdheden, mogelijkheden, etcetera, en dan wordt het al gauw een zooitje.

Ik heb mezelf (en mijn vriendin) t/m zondag de tijd te geven om het te bedenken/overleggen. M`n vriendin blijft dus sowieso een paar maanden in Schotland (mei - juli sowieso), en we kunnen misschien ook daar blijven voor mijn stage. Dan zou ik de kosten van het bureau, de vlucht en het visum al niet hebben. Dat geld kunnen we dan aan de huur van een appartement uitgeven, bijvoorbeeld. Daarmee lopen we natuurlijk wel het risico dat mijn vriendin heimwee kan krijgen, aangezien zij nooit eerder in Europa is geweest; zij geen werk kan vinden of zonder werk komt te zitten of wat dan ook.. Ik ben al wel 8 maanden in Australië geweest en ben ervan overtuigd dat ik geen heimwee ga krijgen.. Maar dat brengt weer extra kosten met zich mee.

Overigens heb ik al een hele tijd een zaak lopen tegen mijn oude werkgever (lang verhaal zal ik jullie besparen). Vandaag toevallig weer eens iets van gehoord en het lijkt erop dat ik het geld ga ontvangen waar ik recht op heb (zo`n €1300). Maandag even bellen over hoe dat precies in elkaar zit. Dat zou namelijk echt ideaal zijn, dat geld gaat dan meteen naar het bureau.
Wel veel geld, maar een goede kans van slagen (98%) is best wel prettig, lijkt me.
Zeer zeker waar HardCore. Het is veel geld, maar dan heb je wel met zekerheid een stage en ook zo goed als zeker een betaalde stage (iets wat je zelf bijna niet kunt vinden). Daarnaast ook geen "gezeur" met de aanvraag van het visum, aangezien dat allemaal voor je geregeld wordt.

Succes met de keuze!! Laat maar weten wat jullie besloten hebben.
En ik zal met je meeduimen over dat geld van je oude werkgever. Zou inderdaad mooi uitkomen!

Ik (en voornamelijk ik inderdaad) heb besloten om het te doen. Ik wil echt té graag terug naar Australië dat financiën me niet eens meer zoveel uitmaken. Bijlenen bij de IB-groep kan heel makkelijk tegen een goede rente, dus dan doe ik dat maar naast mijn salaris die ik tijdens de stage ga ontvangen.

Morgen bel ik de advocaat even om te vragen hoe groot de kans wordt geacht dat ik daadwerkelijk dat geld ga krijgen. Daarna gaat er een telefoontje naar het stagebureau om alles in werking te zetten.

Succes ermee!! Fijn dat je een keuze hebt kunnen maken. Dan weten jij en je vriendin waar jullie aan toe zijn :). Wanneer wilde je ook alweer vertrekken!?

Succes ermee!! Fijn dat je een keuze hebt kunnen maken. Dan weten jij en je vriendin waar jullie aan toe zijn :). Wanneer wilde je ook alweer vertrekken!?
Thanks Gwen! :) Pfoe ja, we waren ook wel echt toe aan iets definitiefs.. Continu die onzekerheid wat er nu gaat gebeuren is écht een killer. Mijn vriendin is toch al zo onzeker van karakter (ik ook trouwens!), en dan helpen dit soort dingen niet. Gelukkig komt ze over ruim een maandje voor 4 weken naar Nederland, waarna ze in Schotland blijft tot ik mee terug vlieg.

Als het goed is vlieg ik eind augustus mee terug, zodat ik begin september aan het afstuderen kan beginnen :)

Thanks Gwen! :) Pfoe ja, we waren ook wel echt toe aan iets definitiefs.. Continu die onzekerheid wat er nu gaat gebeuren is écht een killer. Mijn vriendin is toch al zo onzeker van karakter (ik ook trouwens!), en dan helpen dit soort dingen niet. Gelukkig komt ze over ruim een maandje voor 4 weken naar Nederland, waarna ze in Schotland blijft tot ik mee terug vlieg.

Als het goed is vlieg ik eind augustus mee terug, zodat ik begin september aan het afstuderen kan beginnen :)
Klinkt perfect!!

Back