Visa denied...

Gefeliciteerd!!!
Ben wel benieuwd naar een paar dingen. Als het goed is ben je nu al in OZ? Hoe heb je het voor elkaar gekregen dat je een toeristenvisum van 6 mnden krijgt?
Ik was toevallig gisteren de site van immi aan t doorspitten en daar staat dat je niet met een toeristenvisum naar OZ mag als je doel een ander visum is. Ik vroeg me nl af stel dat wonder boven wonder ons huis veel sneller verkoopt dan dat ik mijn visum binnen heb, of ik dan alvast daar heen mag gaan. Of dat ik gewoon zal wachten met mijn visum indienen en het pas in OZ aanvragen, maar ik begreep van wat er op de site staat dat beiden niet mag. Jij blijkbaar wel, dus ben erg benieuwd!
Bedankt en enjoy!

Hmmm, die topic titel aanpassen wilt niet helemaal lukken. Maar dat maakt het nieuws er niet minder leuk om!

Ik heb een toeristenvisum aangevraagd op aanraden van mijn CO. Ik heb deze (ook op aanraden) schriftelijk ingediend bij de ambassade in Berlijn. Je kan kiezen om hem aan te vragen voor 3-6-9-12 maanden. Ik heb uiteindelijk voor 6 maanden gekozen omdat dat me net genoeg speling zou geven met het toekennen van mijn spouse visum. Het enige nu is dat ik 4 werkdagen het land uit moet. Visum aangevraagd buiten Australie? Dan moet je ook buiten Australie zijn als ie wordt toegekend. Ik heb geen gedoe of iets gehad hier bij de douane toen ik 2 maanden geleden op Melbourne binnenkwam. Het enige waar je op moet letten is dat je alles invult als een toerist. Dus die kaartjes die je in het vliegtuig krijgt vraagt hoe lang je blijft, je purpose etc. Baseer alles op je toeristenvisum en niet op het feit dat je in afwachting bent van een ander visum.

Punt is: het mag gewoon en er zijn heel veel mensen die het op die manier doen.

Succes!

Groetjes, Anja
 
Gefeliciteerd! Echt super :)

Ik check nu ook iedere dag mijn mail. De aanvraag voor mijn partnervisum is 17-07-2012 binnengekomen bij de ambassade in Berlijn.

Mail je CO een keertje of ze je een update kunnen geven over de status van je aanvraag. Dat heb ik vorige week gedaan, en toen kreeg ik direct reactie dat ik meer nieuws zou krijgen deze week wat dus goed nieuws was! Mijn aanvraag was 20-07-12 dus zou het gewoon vragen!

Succes!

Groetjes, Anja
 
Dank je, erg goed om te weten!
En je hebt wel alleen een enkele reis gekocht? Ach dat weten ze bij de douane toch niet.
 
Oh ja das waar..duhuh... vreemd dat ze daar dan niet moeilijk over doen want welke toerist koopt nou een one-way ticket?
 
Hoi anja, wat fijn dat het toch nog is gelukt!
Ik begin net pas met alles uit te zoeken en heb hulp nodig bij de eerste stappen...

Waar en hoe kom je aan een case officer? Jij bent dus uiteindelijk op een tourist visa weggegaan terwijl je al spouse visa had aangevraagd? Hoe ben je begonnen met de aanvraag? Mijn vriend is australier en woont dus daar. Wil heel graag asap die kant op.
 
Die Case officer komt vanzelf als je al je papiertjes ingeleverd hebt. Dan kom je op zijn of haar stapeltje. Et Voila!
 
Hoi anja, wat fijn dat het toch nog is gelukt!
Ik begin net pas met alles uit te zoeken en heb hulp nodig bij de eerste stappen...

Waar en hoe kom je aan een case officer? Jij bent dus uiteindelijk op een tourist visa weggegaan terwijl je al spouse visa had aangevraagd? Hoe ben je begonnen met de aanvraag? Mijn vriend is australier en woont dus daar. Wil heel graag asap die kant op.

Hoi!

Een case officer wordt je toegewezen inderdaad zodra je je aanvraag indiend bij de ambassade. Maar ik zal je vertellen hoe alles bij mij is gegaan...

Ik ben begonnen met alle benodigde formulieren uit te printen (en heel heel slecht, ik ben er nu al helemaal uit hoe die allemaal heten, ga zo even kijken). Die ben ik gaan invullen en gaandeweg kom je erachter welke documenten zij van jouw verwachten (kopieen paspoort, police clearance etc etc.) Je moet op een bepaald moment je medicals gaan doen (je krijgt een bericht van je CO als die zover is met jouw aanvraag, de meeste mensen hebben hun papieren dus al ingestuurd op dat moment). Er is nog maar 1 arts in NL die dit voor emigraties naar Australie doet en die zit in Amsterdam. Ik ben naar Antwerpen gegaan, dit was goedkoper en heb er een weekend weg van gemaakt. (artsen die hiervoor in aanmerking komen zijn online te vinden, geef zo de site) Ik heb echter niet gewacht tot mijn CO hier om vroeg, sterker nog ik had nog niets ingestuurd naar Berlijn. Ik heb besloten mijn aanvraag met de uitslagen van mijn medicals (die stuurt de arts voor je op) tegelijk in te sturen om het proces in Berlijn te versnellen. Scheelt je een paar weken in wachttijd namelijk (dacht ik). Na mijn medicals is de hele papierwinkel naar Berlijn gegaan en vanaf dan is het afwachten of je CO meer documenten van jou nodig heeft of het is puur wachten (als alles compleet is) op een goed- of afkeuring van je aanvraag. Ik heb beide keuzes van mijn CO doorlopen, maar zoals zoveel mensen hier al zeiden: de aanhouder wint!

http://www.immi.gov.au/migrants/partners/partner/309-100/

Bovenstaand is de site waar je alles kan vinden over de spouse visa. Kosten, formulieren, regels etc. Ik heb de volgende formulieren ingevuld en opgestuurd:

Form 47sp (applicant)
Form 40sp (sponsor)
Form 80 (character assesment)
Form 26 & 160 (medicals, die lever je in bij de arts)
Form 888 (min. 2x, zijn witness statements van Australian citizens die verklaren dat jij in een genuine relationship zit met je vriend)

Verder:
Written statements van jou en je vriend over je relatie. Zitten regels aan verbonden wat je moet vertellen, die moet je op de site kunnen vinden.
Bewijs van je relatie (foto's, skype history, telefoon history, facebook, gezamelijke rekening, e-mails etc. verzin het maar)
Gecertificeerde kopieen of originele documenten, welke precies kom je tegen op form 47sp en 40 sp, staat een checklist aan het eind.
Pasfoto's, 4 van mij, 2 van mijn vriend.
Bewijs finaciele status, of employment, van je vriend, hij moet kunnen aantonen dat hij jou waar nodig kan onderhouden.

Euhm, meer kan ik even niet opkomen. Ik had mijn hele aanvraag ingescand maar heb dit blijkbaar niet hier bij mij in Australie, anders had ik dat wel opgestuurd.

Nadat mijn eerste aanvraag was afgekeurd heb ik een tweede ingestuurd. Met een hoop mazzel (of juist niet) kreeg ik dezelfde case officer als de eerste keer die samen met haar manager mij aanraadde een tourist visa aan te vragen om mijn wachttijd niet in NL uit te hoeven zitten. Mijn vriend had namelijk zijn werk in NL al opgezegd, we hadden al tickets gezien en wilden niet meer wachten. Ik heb mijn tourist visa aanvraag niet digitaal gedaan maar met de hand en naar Berlijn gestuurd. Zo was het voor hun makkelijker mijn documenten en aanvragen met elkaar te linken. Voor dit visum kreeg ik een andere CO maar die heeft samen gewerkt met mijn CO van mijn spouse visum om het rond te krijgen. Je kan kiezen voor een tourist visa van 3-6-9 of 12 maanden. Ik ging voor die van 12 maanden maar had geen sufficient funds hiervoor dus heb ik die van 6 maanden gekregen. Het was een beetje een gok allemaal, want als mn spouse visum er niet op tijd door zou komen had ik het land weer uit gemoeten of een nieuw tourist visum moeten aanvragen, maar het kwam gelukkig goed. Het is wel zo, vraag je je visum aan buiten Australie, dan moet je het land uit om het te laten finalizen. Ik ga komende vrijdag 6 dagen naar Fiji (och wat een straf), hun ronden alles dan af en als ik terug kom is het helemaal rond. Doe je het in Australie, dan moet je ook in het land zijn als je het toekennen.

Nou, ik hoop dat je hier al iets aan hebt. Je mag me ook mailen als je wilt (anja_doorn@hotmail.com). ik zit namelijk niet elke dag op het forum maar wel op mijn mail. Succes in ieder geval en houd ons op de hoogte!

Groetjes,

Anja
 
Hey Anja,

Super fijn dat je dit hier zo neer hebt gezet! Ik kan zien dat ik zelf aardig op weg ben met de formulieren en bewijzen enzo. Maar schriftelijk een eventueel tourist of ander visum aan te vragen later, daar had ik nog niet aan gedacht! Gaat op mijn goede ideeën lijstje :)

Gefeliciteerd met je visum natuurlijk! Erg vervelend inderdaad om een aantal dagen naar Fiji te moeten, maar probeer er toch wat van te maken :p
 
Weer iemand van wanneer tot wanneer dat jaar loopt ivm het aantal mogelijk toe te kennen visa?
 
Het gaat gelijk met het financiele jaar, dat loopt van en tot juni/juli, maar voor een partner visum is er geen limiet Staat niet alleen op de website van immigratie, maar is toen ook bevestigd door mijn CO.
succes met alle voorbereidingen!
 
Back
Top