Visum granted, maar waar halen we dat stickertje?

Sjoem

XPdite Sponsor
OK, we hebben het visum gekregen, maar het is nu wat onduidelijk hoe we verder moeten gaan. Van iedereen lezen we dat je als Nederlanders in Berlijn een stickertje moet halen voor in je paspoort. Echter wij dachten dat het wel leuk zou zijn om ‘m in Parijs op te halen. Dus hebben we vandaag de Franse ambassade gebeld. En dan krijg je… een Canadese helpdesk! Un petit strange huh? 

Nou ja, ze namen wel meteen op. Hele aardige oma aan de lijn die ons vertelde dat dat stickertje toch helemaal niet per se van te voren opgehaald hoeft te worden, dat kan ook als je in Australië bent. Op een of andere manier zijn we hier niet helemaal van overtuigd. We zitten nu met 3 vragen:

1) Heeft iemand - een Nederlander dan he ;) -  met een Skilled Independent visum ervaring met het ophalen van ’t stickertje in Parijs? En hoe neem je direct contact met hun op?
2) Is het verplicht dat stickertje in je paspoort te hebben als je Australië binnenkomt?
3) Duurt ’t echt 5 dagen voor je dat stickertje krijgt na aanbieden van je paspoort? Dat staat in de visum grant brief, maar ik las op het forum dat mensen hem meteen meekregen.

Als Parijs niet lukt is ’t geen ramp ofzo. We hebben vandaag ook de Berlijnse ambassade gemaild en vraag 3 gesteld. Maar ja, daar hebben we nog geen antwoord op.

Groeten
Jeroen
 
Heey Jeroen,

Ik zit eigenlijk met ongeveer dezelfde vraag maar dan voor belgen, we hebben het ook niet helemaal door waar we nu moeten zijn voor ons stickertje. Dus als er een belg meeleest... wij zijn ook nog stickerloos  :| Ik heb trouwens ook een voorkeur voor Parijs en wil er absoluut geen 5 (dure) dagen doorbrengen.

Groetjes,
T
 
Hoi

Ik dacht toch echt dat voor de Nederlanders die naar Australie gaan je naar berlijn moet, Maar zeker ben ik hier niet van.
Is het niet zo dat je na het bericht "visum granted" nog 5 dagen moet wachten voor je naar berlijn kunt.
Wij zijn geweest en hebben binnen een uur onze paspoorten met sticker terug gekregen (eind 2007)

Kees
 
Hoi Tinneke, leuk he denk je dat je helemaal klaar bent met al 't visum geregel, krijg je dat weer  :grin: nou ja kan er ook nog wel bij joh
 
Hey sjoem,

Super goede vraag!  :up: Wij zitten straks ook met hetzelfde idee om naar parijs te gaan.

Sascha leest hoop ik ook ff mee, die zijn namelijk in Parijs geweest om een visum op te halen.

Ik lees aandachtig mee naar alle antwoorden om er zelf ook wat wijzer van te worden.
 
Als Nederlander(en volgens mij als belg ook) moet je de sticker van Berlijn krijgen. Wij hebben gewoon de paspoorten aangetekend opgestuurd en hadden die zonder verdere kosten binnen een week weer terug!! Van al het geld dat je daarmee uitspaart kun je dan alsnog een weekend naar Parijs :up:
 
Opsturen zal waarschijnlijk de handigste manier zijn (zeker de goedkoopste ;-)). Over die 5 dagen... wel apart hoor. Volgens mij heeft iedereen die (in Berlijn in ieder geval) zijn visum is gaan ophalen alleen maar hoeven 'wachten' voor het loket, maar zodra het paspoort afgegeven was meestal in een half uurtje of zo weer terug. Met sticker ... Misschien dat het in parijs wat anders werkt? Of had je misschien toch de Canadese ambassade aan de lijn ..  :grin:
 
Volgens mij hoef je niet perse in Berlijn het stickertje op te halen hoor.....

Als je wil zou je zelfs nog door kunnen vliegen naar Nieuw Zeeland en daar de sticker in je paspoort laten zetten. Het zou toch vreemd zijn dat het visum afgegeven is in Adelaide (daar waar de ASPC zit) en dat zij vervolgens in hun systeem aangeven dat je de sticker alleen via Berlijn kunt afhalen (en dat ook alleen Berlijn toegang heeft tot jouw gegevens, omdat je toevallig in NL woont).. Overal ter wereld zal elke australische ambassade kunnen inzien van wie de visa granted is en dus een corresponderend stickertje in je paspoort zetten....

Ik weet het persoonlijk alleen niet zeker of je wel Australië binnenkomt zonder sticker. Gevoelsmatig zou ik zeggen van wel, aangezien het visum natuurlijk direct gekoppeld is aan je paspoortnummer en die heb je immers bij je, maar om het zekere voor het onzekere te nemen zou ik idd wel bij een ambassade ergens in Europa de sticker ophalen.....
 
Er is niets op tegen om je sticker op elke willekeurige Australische ambassade op te halen. Ik heb als Nederlander de aanvraag in de VS ingediend en kreeg de visum grant wanneer ik in Peru was. Heb de paspoorten opgestuurd naar Santiago (op dat moment was de ambassade in Lima nog niet heropend) en kreeg ze na ruim een week weer terug. De brief geeft volgens mij ook aan dat je het op iedere ambassade op kunt halen.

Ik weet niet of de sticker benodigd is voor entry, maar ik zelf had het wel nodig om de korting voor immigranten voor het vliegticket te kunnen verkrijgen. Vervolgens heb je het in Ozzie ook snel weer nodig om het met de betreffende instanties te regelen. Als je de sticker dus niet van te voren haalt, dan is stap 1 na aankomst het ophalen van dat stickertje.
 
Ik heb het even nagekeken op onze grant letter, en je moet dus minimaal 5 dagen wachten voordat je bij de ambassade terecht kunt.(nadat je dus je grant letter hebt gehad)
Zal wel te maken hebben met updaten ofzo

Kees
 
bedankt voor jullie antwoorden!

over de 5 dagen: in onze grant letter staat:

"IMPORTANT - Visa holders should allow at least five working days after presenting their passport to a departmental office for the evidencing process to be completed."

Maar goed, ik lees dat iedereen 'm meteen meekrijgt dus zal wel los lopen.

We gaan 't stickertje in ieder geval van te voren ophalen, niet zo leuk als je na 20 uur vliegen terug moet he!

thanx
 
[quote author=Sjoem link=topic=10215.msg143063#msg143063 date=1247571024]
bedankt voor jullie antwoorden!

over de 5 dagen: in onze grant letter staat:

"IMPORTANT - Visa holders should allow at least five working days after presenting their passport to a departmental office for the evidencing process to be completed."

Maar goed, ik lees dat iedereen 'm meteen meekrijgt dus zal wel los lopen.

We gaan 't stickertje in ieder geval van te voren ophalen, niet zo leuk als je na 20 uur vliegen terug moet he!

thanx



[/quote]
Misschien bedoelen ze hier mee;
dat het 5 dagen duurt, na het processen van het paspoort, voordat je visum overal bekend is?

Bart
 
uit onze grandletter;

IMPORTANT – Visa holders should allow at least five working days after presenting their passport to a departmental office for the evidencing process to be completed.


nadat we eerst via mail een afspraak hebben gemaakt zijn we naar Berlijn gereden en hebben de volgende dag om 10 uur ons paspoort afgegeven en na even wachten de passen inclusief sticker weer terug gekregen......

mail ze anders even  :smile:

groetjes
Monja
 
Tja, wij hebben hetzelfde natuurlijk  :smile:. Gaan het liefst naar Parijs. Volgens mij heeft Sacha dat idd gedaan (als nederlander).
Nederlanders zouden naar Berlijn moeten, Belgen naar Parijs,....in principe. Volgens mij als je een belletje pleegt vinden ze t wel goed.
maar ik heb 2x geprobeerd Parijs te bellen, maar dat is niet gelukt.
Dus als iemand het juiste nr. weet.....

Website Parijs:

Alternatively, you may attend our office to obtain your visa label. If you wish to obtain an appointment, please forward us a copy of your visa grant letter (with the original subject line) to visa.paris@dfat.gov.au.

Important: Please note we require up to 5 working days to print a label once the passport is received by this office.
Our office processes visa applications from nationals and residents of the following countries:

Metropolitan France (NOT the French DOMs or TOMs), Belgium, Luxembourg, the Principalities of Monaco and Andorra


Website Berlijn:

Alternatively, you may attend our office to obtain your visa label. Please see our website for contact details and opening hours.

See: Contacts

The Department of Immigration and Citizenship (DIAC) in Berlin processes all offshore visa applications for residents of the following countries (regardless of your citizenship, if you are resident in one of these countries, you may lodge your application in Berlin):

Denmark, Estonia, Finland, Germany, Iceland, Italy, Latvia, Liechtenstein, Lithuania, Malta, The Netherlands, Norway, Portugal, Sweden and Switzerland 
 
Het simpelste zou natuurlijk zijn om hem op te sturen. Wij sturen deze week nog een mailtje naar Parijs om 't zeker te weten en dan vliegen de passen op de post. Geen getreuzel meer voor mij, ik wil WEG!  :cool:
 
Dag slatsr,

Je zegt in je reply dat je de visumstikker nodig had om de korting voor 'immigranten voor het vliegticket te kunnen verkrijgen'. Welke korting bedoel je hier als ik vragen mag? Hoe kom je daar aan? Had ik nog niet van gehoord.

Groeten,
Flore
 
[quote author=FloreD link=topic=10215.msg143141#msg143141 date=1247605154]
Dag slatsr,

Je zegt in je reply dat je de visumstikker nodig had om de korting voor 'immigranten voor het vliegticket te kunnen verkrijgen'. Welke korting bedoel je hier als ik vragen mag? Hoe kom je daar aan? Had ik nog niet van gehoord.

Groeten,
Flore
[/quote]
Flore,

Ik herinner niet meer precies de naam van de organisatie, maar de brief die je bij de grant letter krijgt geeft het wel aan. Deze organisatie bemiddelt met bepaalde maatschappijen lagere prijzen voor een enkeltje Australie voor nieuwe permanent residents. Het levert niet altijd de goedkoopste tickets op, dat hangt af van de prijzen die andere maatschappijen rekenen. Ik heb van anderen op dit forum gelezen dat het vanuit Nederland niet altijd iets oplevert. Maar voor mij vanaf Peru was het wel voordeliger, aangezien er niet echt een alternatief is voor LAN/Qantas.

Groet,
Rene
 
Onderstaande staat in de Grant letter:

===============
Travel to Australia

Having been granted visas to enter Australia as migrants, the visa holders must make their own
travel arrangements and pay their own airfares. However, visa holders may be eligible for a
special reduced one-way economy fare, as well as a more generous baggage allowance.

These concessions, which may be available to prospective migrants through the International
Organization for Migration, are the result of negotiations with a large number of international
carriers on designated routes.

To receive more information on International Organization for Migration concessional fares,
baggage allowance and eligibility criteria, please do not hesitate to contact International
Organization for Migration at:

Email: IOMAustralia@iom.int
Website: http://www.iom.int
Facsimile: +61 2 62573743
============

Ik heb 't zelf nog niet gechecked, maar zou kunnen schelen. Alleen snap ik niet helemaal waarom je dan dat visumstickertje nodig hebt? Moet je een kopie paspoort meesturen of zo?

groet
Jeroen
 
Da's ook toevallig, we zijn echt NET terug uit Berlijn waar we de stickers hebben opgehaald. Ook wij vonden het in eerste instantie wat eigenaardig dat we nog visastickers nodig hadden, maar hebben besloten geen enkel risico te nemen en zijn afgelopen maandag het vliegtuig ingestapt om de stickers persoonlijk af te halen.
Hiervoor hebben we het volgende gedaan:
- contact opgenomen met de Australische ambassade in Berlijn om een afspraak te maken. Tip: niet doen, maar ga daar gewoon 's ochtends langs, je hebt echt geen afspraak nodig en het bespaart je ongeveer 50,- aan telefonische wachttijden om die afspraak te maken
- met oa die uitnodiging (per mail verstuurd) EN de visa grant letter EN de paspoorten uiteraard naar Berlijn gegaan, is maar een uurtje met het vliegtuig
- in hotel Park Plaza Wallstreet gelogeerd, fantastisch hotel (met mooie aanbiedingen nu) en op nog geen 100 meter afstand vd ambassade (hotel zit op de Wallstrabe 23-24 en ambassade op 76-79)
- meteen ff wat toeristische rekpleisters afgevinkt; echt een indrukwekkende stad Berlijn!

Vanmorgen dus om 10.00 uur een afspraak om de visa evidence op te halen (het is een evidence!). Moesten er een kwartier van te voren zijn, vrij uitvoerige security check en punktlich zoals dat alleen in Duitsland is (ook al is het de australische ambassade) werden we om 0945 uur opgeroepen in de wachtkamer...paspoorten en grant letter overhandigd....baliemedewerker grapte nog: 'That will take about two hours, hahhahha' (met Duits accent) en precies een kwartier later werden we weer opgeroepen om de paspoorten met stickers overhandigd te krijgen en werd ons een nice trip toegewenst. Al met al heeft het dus precies 15 min geduurd!

Je kunt de paspoorten (dus niet de kopies) ook aangetekend opsturen, is een goedkoper alternatief, maar wij pakken elke gelegenheid aan om er een leuk tripje omheen te bouwen :)

Wat ook toevallig is, is dat ik net een mail terug heb van IOM over de travel concessions. Blijkt dat we (475 visa holders) een korting op een enkel zouden krijgen en extra bagage mee mogen nemen. Die korting zie ik echt niet, prijzen die hij doorgaf voor een enkel in oktober komen helemaal overeen met die als ik zelf zou boeken. En een stop over (overnachting in ons geval) is niet toegestaan. Plus een fee voor IOM a 90 Euro als je via hen boekt....
Extra bagage is echter toegestaanl: 40 kg per persoon. Dat dan weer wel :)

Hoop dat je hier wat aan hebt!  Succes!
 
Back
Top