Vliegen, bzzzz

[quote author=Jan and Erna link=topic=7385.msg95641#msg95641 date=1185437969]
Thanks @Bits zal kijken of het ooit gaat lukken.

@Inge vitamine B wil wel eens helpen tegen prikkende beestjes, mij lusten ze gelukkig niet maar Jan vinden ze ook o zo lekker.
Wel kriebelen ze in je oren en neus.

Erna
[/quote]

mmmmhhh raak ik dan toch aan de Vegemite Erna????????? :grin:

Ik denk altijd maar zo: als een huis geen fly screens heeft, dan valt het blijkbaar nogal mee met het vliegende gespuis. Wat ik overigens veel erger vind, zijn sand flies. Die zijn echt gemeen en vooral tijdens dusk zijn ze all over the place. Lelijke beten kan je daar aan overhouden, die 2 weken jeuken, bèèèh!

Irene, je hebt helemaal gelijk, beter 100 vliegen dan een paar sand flies, dat zijn echt heel gemeen.

Jolanda

@ Ann, soms zijn ze er, soms niet.
Meestal in de zomer als het vochtiger is.
Tip, ik heb een hele voorraad Azaron uit NL. Ik vind dit het beste helpen als ik toch gestoken word.

Groetjes Jolanda.

Azaron! Dáár heb ik lang niet van gehoord! :) Overigens werkt ook Tea Tree Oil verbazingwekkend goed.

Wat betreft de muggen; water is een breeding ground voor muggen. Dus leuke fonteintjes of vijvers kunnen een enorme overlast veroorzaken, evenzo sommige beplanting. Dat is niet lekker als je buiten wilt zitten. Plus, muggen kunnen dragers zijn van sommige ziekten, voor mens en dier. Wel hebben we fly screens waar het nodig is, en dat maakt het in ieder geval bínnen prettiger dan in N'land, want laat je daar een avondje het huis doorwaaien, dan zit je weer met de muggen binnen.

Good night :)

[quote author=Eerainuh link=topic=7385.msg95713#msg95713 date=1185533929]

Azaron! Dáár heb ik lang niet van gehoord! :) Overigens werkt ook Tea Tree Oil verbazingwekkend goed.

Wat betreft de muggen; water is een breeding ground voor muggen. Dus leuke fonteintjes of vijvers kunnen een enorme overlast veroorzaken, evenzo sommige beplanting. Dat is niet lekker als je buiten wilt zitten. Plus, muggen kunnen dragers zijn van sommige ziekten, voor mens en dier. Wel hebben we fly screens waar het nodig is, en dat maakt het in ieder geval bínnen prettiger dan in N'land, want laat je daar een avondje het huis doorwaaien, dan zit je weer met de muggen binnen.
Good night :)
[/quote]

Wij hebben altijd spuitbussen met Aerogard bij de hand (citronella basis) en die helpen vrij goed. Je bespuit jezelf (alle blote delen) er mee en de muggen en vliegen blijven op afstand. Verder hebben wij rond ons terras struiken met lavendel staan (had de vorige eignaar geplant tegen de vliegen) helpt wat minder....
Vijvertjes en zo kunnen, maar je moet er dan wel vissen in hebben want die eten de muggelarven wel op.

Hoi Wilbert, ze zullen hier ook best wel iets hebben, maar ik persoonlijk vind Azaron het beste werken. En een extra voorraaddje nemen voor de zekerheid neemt ook niet veel ruimte in.

We hebben in 2002 twee keer in een muggenplaag gezeten. Na de eerste keer was mijn Azaron op. Bij de tweede muggenplaag kon ik hier helaas niets vinden wat zo goed helpt. Heb zelfs toendertijd mijn Azaron mee naar de apotheek genomen. ( ik zat ook wel helemaal onder de muggenbultjes )
Misschien zijn er nu wel andere produkten op de markt, maar ik heb het zekere voor het onzekere genomen.
Voorkomen is natuurlijk het beste en daarvoor heb ik Bushman plus. Sterk spul.

Groetjes Jolanda

De sand flies zijn actief. Deze keer hebben ze ond verrast in Gladdstone en Rockhampton, aan de rivier.
Niet te geloven, we ztten dus helemaal onder de bultjes ( bulten ) dan heb ik het niet over een 10 bultjes. Ja op een voet / been wel ja.
En het jeukt ................en maar smeren met Azaron. ( zelfs dat helpt niet meer )
Heeft er iemand tips om de beten te voorkomen. De producten die je gewoon kunt kopen, helpen niet.

Help ............... Jolanda  :up:

Wij hebben Aerogard, helpt wel een beetje.
Om de jeuk te minderen gebruiken we Vicks Vaporub, en dat werkt echt goed.

Succes  :up:

Cheers,
Jolanda

Ik heb hier met een mate over die bl%#$dy zandvliegjes gehad en dat ze goed kunnen bijten, prikken .....

Hij zei dat ze niet bijten maar gewoon letterlijk op je urineren.
Dit is een zware zuururine die verschrikkelijk bijtend gevoel geeft.
Was je been of de plek zo warm mogelijk met water af.
Niet krabben of aankomen dan verspreid je het en word het erger.

En niet kapot slaan dan word het nog erger.

Welcome in Australia.

Jack :evil:

Ik vind een mix van dettol en baby-olie goed helpen en als je toch onder zit (zoals ook ik nu na een weekend Moreton Island) helpt bij mij gewoon de dettol goed. Is een anti-septic voor vanalles en nog wat qua huidaandoeningen.......

Dus......ik heb zwitsal baby-olie gekocht (want dat vind ik zo lekker ruiken!!!) en gemixt met Dettol gaat dat best goed!

Henriette

Hoi allemaal,
Ik heb bij de drogist FexoTabs gekocht. Het jeuken werd echt tegek. De ergste jeuk is een beetje weg.
Ik heb nog wat Emla, smeer ik op de grootste bulten en op de kleine Azaron.
Morgen ga ik eens met jullie huis /tuin middeltjes aan de slag als het niet beter gaat.

Het kunnen ook Midges zijn ipv Sandflies.

In ieder geval bedankt. ( welkom in de tropen  :lol: ) groetjes Jolanda  :up:

Hoi Jolanda,

Ze zijn nasty, nasty, nasty!!!

Tea Tree Oil is behoorlijk goed na gebeten te zijn. Om te voorkomen; alles wat citronella in zich heeft. Er ligt me iets bij dat Tea Tree Oil is ook goed om insecten weg te houden. Maar daar zijn zoveel middelen voor. Ik gebruik zelf een biologisch product, van Miessence. 't Heet geloof ik 'Personal Spray', zo even uit het blote hoofd, maar zoiets dus, en is te krijgen in Health Food shops e.d.

Vroeger gebruikten wij Eurax ter verzachting, een betere anti-jeukcrème heb ik nooit gevonden.

Dus verder; Citronella candles, en wat ook heel lekker is om neer te zetten onder de tafel (en verkrijgbaar bij o.a. Coles & Bunnings) is 'Natural mosquito protection' Sandalwood Sticks. Ruiken best lekker.

En vooral niet tijdens dusk buiten zitten...

P.S. Jack, heb nog even zitten zuuke, en weet nu dat er rond de 250 soorten midges zijn, en een paar soorten ervan zijn van de bijtende soort, maar nix over een 'urinerende' soort (waarom zouden ze dat überhaupt doen?):

"Only the female bites: she needs a blood meal to fertilise her eggs. They are known as pool feeders because they use their proboscis like a saw to create a tiny hole in the skin into which a pool of blood can flow. Saliva is injected into the pool to help the flow of blood. It is this saliva that causes the allergic reaction and itching."

Er zijn online veel tips te vinden over voorkomen van bijten (of aanwezigheid van sandflies en biting midges) en hoe een beet te behandelen. Google op 'midges', en er komt genoeg info.

Hoi Irene,
het zijn de sandflies die urineren op je huid, niet de midges.
Maar de tip van Jack om meteen de plek met warm water te wassen, werkt helaas niet.
Je merkt het pas als je het in de huid  wrijft en dan is het dus te laat. We hebben er last van
gehad in Broome.
Maar wat we nu hebben is echt te gek hoor. We hebben zelfs heel de nacht opgezeten van de jeuk.
Nu is het minder aan het worden, maar we zien er niet uit. Het zijn allemaal donker rode / paarse plekken
geworden.
We hebben vandaag wel de Tea Tree OIl gekocht en het lijkt wat te verzachten.
De andere tips durfde we niet meer aan ivm ontstekingen.
De citronella kaarsen zijn voor buiten daar hebben we vandaag ook voor gekeken, maar deze keer zat heel het plafon van de camper onder. Dus we wilden iets voor binnen hebben. Maar even goed sprayen.

Maar in ieder geval bedankt Jolanda  :up:

Mijn meissie had er toen ook flinke last van.
Toen we in the purple pub aan de bar zaten te kletsen met een inwoner van dit indrukwekkend stadje zei die man dat naast de purple pub een soort kruidewinkel zit met ook geneesmiddeltjes.
Die vrouw was van aboriginees afkomst en maakte geneesmiddeltjes zelf.
Ook tegen zandvliegenpies :grin: :grin:
Die man ging met ons mee naar dat winkeltje en sprak met die vrouw, vrouw was weg en kwam terug met een rose/paarse tube.
De bultjes moesten we aantippen met dit spul.
Na het douchen tipte mijn meissie de bulten aan en de volgende ochtend waren alle bulten volledig uitgedroogd en de jeuk was weg.
Wel hield ze allemaal witte stipjes over maar die gaan weg als je de zon de kans geeft om bij te kleuren.

Jack :evil:

Nou, ikke wéér zuuke! Ik kan ook al niets vinden over urinerende sand flies!

Wel dit:

From Wikipedia, the free encyclopedia

Members of the subfamily Phlebotominae are known outside of the United States by the name sand fly. This subfamily includes numerous genera of blood-feeding (hematophagous) flies, including the primary vectors of leishmaniasis, sandfly fever. In the New World, leishmaniasis is spread by sand flies of the genus Lutzomyia, which are common inhabitants of caves, where they feed on bats. In the Old World, the disease is spread by sand flies of the genus Phlebotomus.

Female sand flies suck blood from many warm-blooded animals because the blood helps to create eggs. Only female sand flies bite, and use their mouthparts to create a pool of blood, which is then sucked up. They inject histamine to prevent blood clotting, similar to the feeding habits of a female mosquito.

Females lay their eggs in humid soil rich in organic matter. One blood meal can result in the creation of up to 100 eggs.

Sand flies are small (with a body size of about 3mm in length), making them hard to detect. Their bite is sometimes not felt and leaves a small round, reddish bump that starts itching hours or days later. Use of insect repellent is recommended in areas where sand flies are present.

Voor dat ik die sand flies guilty as charged bevind van urineren in het openbaar, wil ik daar eerst wel 's wat over lezen! Voor zover ik weet (oh nee, dat telt niet :-D)... voor zover ik ooit gehoord heb én kan vinden is een sand fly hetzelfde als een (biting) midge. Zie o.a. ook hier voor meer info: http://medent.usyd.edu.au/fact/bitmidge.htm (plenty of sites over de sand fly/midge).

Ik ben nu razendbenieuwd naar een artikel dat onderbouwt dat een sand fly/midge op mens en dier plast en dat vooral uitlegt waaróm dan.

Nu jullie effe zuuke :)

Back