Wanneer komt de SOL 2012/2013?

Waarom wil je specifiek met Aboriginals aan de slag gaan? Weet je veel van hun cultuur?

Er zijn honderden verschillende Aboriginal stammen, ieder met eigen gebruiken, vaak eigen taal, land en problemen etc. Er is niet zoiets als 1 Aboriginal cultuur. Het ligt er helemaal aan waar je gaat werken, je insteek, wat je wil gaan doen etc. m.b.t. wat je opties zijn en hoe het zal gaan.

De mensen die de wereld willen redden komen vaak "disillusioned" terug van hun ervaring, maar als je realistisch en nuchter in het werk staat kan het een verrijkende ervaring zijn. Ze zeggen vaak dat er in het werken in de afgelegen gebieden 3 soorten werkers zijn, de 3 M's: Missionaries (de wereldverbeteraars), Mercenaries (de geldwolven) en Mad Men (de geflipten...)
So, take your pick... ;-)
 
Er zijn honderden verschillende Aboriginal stammen, ieder met eigen gebruiken, vaak eigen taal, land en problemen etc. Er is niet zoiets als 1 Aboriginal cultuur. Het ligt er helemaal aan waar je gaat werken, je insteek, wat je wil gaan doen etc. m.b.t. wat je opties zijn en hoe het zal gaan.

Kijk dat bedoel ik maar, heb er weinig verstand van ... ;) Weet van de verhalen alleen dat het met aboriginals (werken) allemaal net wat anders gaat.
 
Kijk dat bedoel ik maar, heb er weinig verstand van ... ;) Weet van de verhalen alleen dat het met aboriginals (werken) allemaal net wat anders gaat.

Yup, it seems a different world sometimes ;)
 
Hahaha! Had toevallig net een collega over de vloer die regelmatig naar diverse plaatsjes gaat om workshops e.d. te geven aan Aboriginals. Afgelopen week moest ze weer heen en toen hadden ze net een begrafenis (gehad) = niemand kwam opdagen voor de workshop. En hun manier van rouwen gaat er anders aan toe dan bij ons, dus ze vermoed dat ze ze een tijd niet gaat zien.

Tijdsbesef is anders dan bij ons en familie is erg belangrijk en walkabout, dat doen ze nog steeds. Dus niet raar opkijken als je mensen een tijdlang niet ziet. Kunnen voor een familielid aan het zorgen zijn of walkabout zijn.

En lang geleden een voorbeeld gehoord van een docent die voor het eerst les gaf aan aboriginals. Hij ergerde zich eraan, dat ze oogcontact vermeden. Later werd hij er door een collega op gewezen, dat dat voor aboriginals een teken van respect is. Voor hen is het iemand recht in de ogen aankijken juist onbeleefd. Het zou kunnen dat hier ook wel weer verschil in zit of ze nog (erg) traditioneel zijn of stads (westers) geworden zijn. Ik heb hier leerlingen die me echt wel aankijken en ik heb niet het idee dat ze me niet respecteren. Ik ben vriendelijke, spraakzame mensen tegengekomen, een enorm onbeleefd exemplaar (zachtjes uitgedrukt) en heel erg verlegen mensen. En ach, in dat opzicht maakt cultuur/achtergrond niet uit ;)

Maar ja, er zijn ruim 200 aboriginal stammen met bijbehorende talen en met hun eigen gewoontes en gebruiken. Zie ook: http://www.abc.net.au/indigenous/map/
Ik twijfel er niet aan, dat het werken met hen een heel bijzondere, leerzame ervaring is en dat het ook erg veel voldoening kan geven, maar verwacht niet dat het makkelijk zal zijn en dat je een erg flexibele houding moet hebben :)
 
Het is inderdaad over het algemeen enorm verschillend van de Westerse cultuur en per verschillende stam/gebied/dorp. Het niet aankijken is voornamelijk in Arnhemland een gewoonte.

Ik las laatst een artikel over "collective cultures" en "individual cultures" en daarin ligt nou precies het verschil. Erg interessant en ook al werk ik al jaren met verschillende Aboriginals door delen van Australie, nog steeds heb ik maar een zeer beperkt idee van hoe delen van hun cultuur precies werken. Het is en blijft een leerproces inderdaad en open en flexibel blijven zijn essentieel!
 
Last edited:
Goede info, bedankt allen!
En vergeet niet, dat niet iedereen "geholpen" wil worden. In het algemeen.
 
Social Work staat op de lijst maar volgens de website van de AASW staat de Nederlandse opleiding MWD gelijk aan hun Social Work. Mensen met SPH hebben met wat creatief schrijven ook een positieve assessment gekregen, maar met CMV wordt dit denk ik wel een uitdaging. CMW en MWD zijn toch wel echt twee verschillende werelden, ook al vallen beide op dit moment in Nederland onder dezelfde Bachelor. Kijk anders eens naar de competenties die je volgens AASW moet bezitten en bedenk of je deze allemaal in je opleiding gehad hebt.
 
Back
Top