Wasmachine meenemen?

STW

New Member
Is het handig de wasmachine mee te nemen uit Nederland of zijn de aansluitingen (waterslang) toch anders?
 
Hm, ik zeg even: Ik denk dat het niet handig is. Misschien zijn er mensen die het hebben gedaan maar in de eerste plaats is het stopcontact anders dan in Nederland. Voltage is wel gelijk. Verder hangt er hier een afvoerslang uit de wasmachine die je weer boven een gootsteen moet hangen (waar het water uit loopt)
En tot slot moet je hem aansluiten aan een kraan, en of die hetzelfde is als in Nederland betwijfel ik ook. Ik heb mijn wasmachine hier gekocht, laten bezorgen en installeren, en ik moet zeggen dat gezien het aantal vierkante meters wat zo'n wasmachine inneemt en de prijs van een nieuwe machine het denk ik verstandiger is om hier een nieuwe te kopen.

Het kan zijn dat ik er naar zit maar het vervoeren van zo'n wasmachine, het formaat in m3 en het risico dat er iets mee gebeurt tijdens het transport zou ik je aanbevelen hem te verkopen en in Australie een nieuwe te kopen. Heb je ook weer garantie.
De wasmachine die ik heb gekocht in de niet zo goedkope winkel genaamt Myer kostte mij $ 689,= oftewel +/- 413 euro. Nou, hoeveel kost een verzekering + transport van weer een extra kubieke meter bij de verhuizer + de eventuele problemen die je ermee kan krijgen?
 
Je moet natuurlijk met al dit soort apparatuur even simpelweg kijken hoe oud het ding is en wat een nieuwe aan de overkant kost. Bovendien moet je een wasmachine en een vaatwasser enorm goed schoonmaken omdat ze huiverig zijn voor beestjes Down Under. Is je machine ouder dan 5 jaar dan kun je volgens mij beter een nieuwe kopen
 
Verder moet je niet alleen rekening houden met het voltage maar ook met [glow=red,2,300]Herz[/glow].
Kan iemand mij vertellen wat gangbaar Herz is in Oz? :smile:
(Het schijnt dan dat je hier in Holland je pomp om kan zetten zodat je langer plezier hebt van je wasmachine Down Under.)

Mariette
 
Ik heb mijn wasmachine wel meegenomen en heb geen enkel probleem gehad met de aansluiting ervan. Alleen de stekker moest vervangen worden en dat was het dan.

Mijn machine was nog zo goed als nieuw dus het kon wel uit om die mee te nemen.


Erna
 
NL's meenemen kan prima, andersom moeilijker. Dit omdat Ozzie-wasmachines (in ieder geval de meerderheid) niet zelf hun water verwarmen maar uitgaan van een warm en koudwater kraan (scheelt aanzienlijk in onderhoud, vaak gaat de verwarming kapot of is ernstig verkalkt, daar heb je hier geen last van).

Wij hebben hier een wasmachine gekocht. In ons eerste huurhuis moest hij in een soort shed staan waar alleen koud water kraan was - en dus alleen koude wasjes. Reden voor ons om de machine niet vanuit NL mee te nemen was ook vocht: volgens mij krijg je zo'n ding nooit helemaal kurkdroog, en als je iets vochtig 3  maanden in een container zet in de tropische zon...

Voltage is hier 10 volt hoger (240V ipv 230V) en dat merk ik met de lampen: NL'se lampen gingen veel sneller op. Inmiddels ook in de PC al een nieuwe voeding gezet (maar ik had ook zitten klooien ermee dus weet niet zeker wie de schuld te geven). Het aantal herzen is gelijk --> 50Hz. Zie verder http://www.kropla.com/electric2.htm voor een vergelijk.

MICHIEL
 
Wij hebben het wasmachine wel meegenomen uit NL en ben er superblij mee! Het is een erg zuinig wasmachine in gebruik (stroom en water) en wast veel beter schoon dan de standaard wasmachines, m.n. de toploaders, hier die we het eerste half jaar gebruikt hebben totdat de container aankwam. Je moet inderdaad de stekker veranderen, maar dat is zo gebeurd. Het enige nadeel is dat ik nog niet echt een wasmiddel naar mijn zin heb gevonden voor frontloaders. Volgens mij wast het gros van de Aussies met een toploader en hiervoor zie je ook de meeste wasmiddelen in de supermarkt.
 
[quote author=michielsylvia link=topic=6940.msg88229#msg88229 date=1177540426]
Het aantal herzen is gelijk --> 50Hz. Zie verder http://www.kropla.com/electric2.htm voor een vergelijk.

MICHIEL
[/quote]

Kijk, hier ben ik nu zo lang naar op zoek geweest, bedankt voor de tip. :up:

Ik wist trouwens niet dat je voor een frontloader ander waspoeder nodig hebt dan voor een toploader, kun je me uitleggen waarom dat is?

Mariette
 
Wij hebben de wasmachine niet megenomen.
De reden was heel simpel: ouder dan 10 jaar en de onderdelen zijn in Oz niet te krijgen.
Dus hebben we er hier een gekocht.
Maarre volgens mij heeft deze gewoon een eigen verwarmimgs element hoor. Ik zal vanavond even goed kijken, maar volgens mij istie gewoon en alleen op koud water aangesloten en hangt de slang niet in de wasbak, maar zit in de afvoerpijp. Net als in NL.
 
[quote author=kallie link=topic=6940.msg88242#msg88242 date=1177557150]
Ik wist trouwens niet dat je voor een frontloader ander waspoeder nodig hebt dan voor een toploader, kun je me uitleggen waarom dat is?
[/quote]

Niet helemaal waar volgens mij. Op mijn pak waspoeier staat alleen dat je meer waspoeier nodig hebt in een toploader en dat hij meer water verbruikt. Wat dat laatste betreft, ik zou dus geen toploader kopen, grote kans dat ze binnenkort vanwege waterrestricties niet meer zijn toegestaan.
Maar, Tasmanie kent nog geen waterrestricties dus jij zit nog goed.
 
Ff over dat waspoeder. Ik heb een frontloader en BIG W verkoopt OMO voor frontloaders en voor toploaders. Ik heb geen idee wat het verschil tussen de poeders is maar de was wordt er in ieder geval schoon mee en daar gaat het om, toch?

Erna
 
Hoi omdat wij altijd op de camping de was doen weet ik alleen iets van deze wasmachines. Ik vind het een ontzettend GROOT voordeel dat deze wasmachines na een half uurtje al klaar zijn. En voor degene die het willen weten, de was is schoon. Als er een frontloader staat, hangt er een briefje bij dat je maar 1/3 van de hoeveel wasmiddel moet gebruiken als bij een toploader. Ik gebruik altijd vloeibaar wasmiddel. ( is het programma van een wasmachine die je in Australie koopt langer als die op de campings ? ) Volgens mij is er geen verschil met de wasmiddelen, alleen dat je in een frontloader minder wasmiddel hoeft te gebruiken.

Groetjes Jojo.

ps, de mag de stekkers niet zelf veranderen he !!  :grin:
 
Volgens mij hebben ze wereldwijd op campings, bejaarden en verzorgingshuizen en overal waar er veelvuldig en door veel verschillende mensen gebruik van wordt gemaakt wasmachines en drogers die en er veel korter over doen en veel grotere trommels hebben.
Op de camping in Italie heb ik ze gezien en pas bij mijn vader in zijn aanleunwoninkje! heb ik de was in de droger gedaan (mijne was stuk, dat heb je altijd net voordat je weggaat!!!!!)
Daar hadden ze net nieuwe apparatuur, trommel was drie keer zo groot en binnen een half uur al droog.
Zijn erg duur in aanschaf maar wel veel degelijker.

Zijn jullie nu nog aan het rondtrekken dan?
Hoe lang gaan jullie dat nog volhouden?
Nog ff dan mogen jullie ook weer een stekkertje bevestigen hoor, hopenlijk ook professionele basis en niet alleen bij jezelf thuis. :grin: :up:

Mariette
 
Hoi Mariette, ja zijn nog steeds aan het rond trekken / werken. Zijn nu in Stockton ( NSW ). Eind doel is Cairns. Als we daar zijn moeten / willen we beslissen waar we gaan wonen. Zal moeilijk worden. Natuurlijk zijn we ook in Tasmanie geweest, geweldig.
Ga dan ook eens serieus nadenken over de wasmachine.
Wij hebben alleen onze persoonlijke spullen ( 15 dozen ) bewaard, dus de rest kopen we hier.


Jojo.
 
Is op zich natuurlijk schitterend als je alles nieuw kunt kopen, maar ja een huishouden voor 5 personen is toch wel een dure hobby.
We gaan al voor een deel nieuwe meubels, bedden voor al de jongens.
Dus als we een beetje kunnen bezuinigen op de rest is dat voor ons mooi meegenomen.
Tenzij natuurlijk die miljoenen bij ons gaan vallen dan worden het inderdaad een paar dozen en de rest zien we daar wel, haha :grin:

Mariette
 
Als je toch een container hebt zou ik zeker die wasmachine meenemen. Moet zeggen dat ik een bijlage in de offerte van WFL heb gehad waarin stond dat je wel 100% zeker moest weten dat de wasmachine droog is. Er stond bij vermeld dat wasmachines zeker gecontroleerd worden en dat bij eventuele water resten de kosten erg hoog zijn!

Zelf krijg ik een container nooit vol en de offertes voor 5 m3 liggen toch ruim boven de 2000 euro. Persoonlijk kies ik er dus voor om dan maar met nieuwe spulletjes te starten en gewoon 4 a 5 dozen met dingen waar ik erg aan gehecht ben via TNT te versturen. Of er moet iemand zijn die rond sept oktober nog wat ruimte in zijn/haar container richting melbourne over heeft.....zodat ik op deze manier wat kan verschepen (tegen vergoeding natuurlijk).

Groetjes Chantal
 
[quote author=michielsylvia link=topic=6940.msg88229#msg88229 date=1177540426]
NL's meenemen kan prima, andersom moeilijker. Dit omdat Ozzie-wasmachines (in ieder geval de meerderheid) niet zelf hun water verwarmen maar uitgaan van een warm en koudwater kraan (scheelt aanzienlijk in onderhoud, vaak gaat de verwarming kapot of is ernstig verkalkt, daar heb je hier geen last van).

MICHIEL
[/quote]

Maar?? Wassen de Australiers dan alles op 1 temperatuur als de machine niet zelf verwarmd?? Warm water uit de kraan is meestal redelijk constante temperatuur, maar je wast hier op 30,40,60 of evt 90 graden........Hoe doe je dat dan, dan moet ie toch bijverwarmen???

Ineke
 
Helemaal kurkdroog?

Yep, hetvolgende staat in mijn offerte van WFL:

***Importing a washing machine is no problem but quarantine will check it for dirty water. Make sure that it is completely dry. If they find water it’s very expensive***

@Ineke
Nog nooit de was gedaan in Australie?? Ze kennen daar geen temperaturen maar de standen cold, warm en hot dus wat dit mag betekenen....Volgens mij is hot nog steeds niet zo warm als de Nederlandse 60 graden, zag de australiers tenminste heel wat bleek bij hun witte was gooien.  De meeste wasmachines in Australie, tenminste degene die ik op campings en in hotels enz heb gebruikt, waren voorzien van een aansluiting op zowel de warme als de koude kraan.
 
Maar het verschil in warm en hot moet toch ergens vandaan komen.
Of is hot alleen de warme kraan, en is stand warm met wat koud water erbij??
Nou: bleek bij je was doen is niet echt goed voor je was, en zeker ook niet voor het milieu........
Zal wel even slikken worden in het begin, en waarschijnlijk groezelige was :wink:
 
Back
Top