wat is duuder of wat is goedkoper in Australië?

liz-lizzy

New Member
Hallo allemaal,
Gisteren vroeg mijn oma aan mij: "Lizzy wat is er nou duurder in Australië dan hier"
Ik wist eigenlijk niet echt veel op te noemen.Misschien een flesje water ofzo?
Weten jullie nog producten?
Het kan zijn dat er al een keer over deze topic is gesproken.Mijn excuses  :p
Lizzy,
 
  • Bier (in de bottleshop)
  • Wijn (inde bottleshop)
  • Post verzenden
  • Koffie (in de supermarkt)
  • Ik vond 2e handsauto's hier relatief duur
  • Mobiele telefonie
  • Internet
 
Mmm, echt uitgebreide ervaring heb ik nog niet, maar op basis van ons bezoek in AUS vorig jaar zou ik eigenlijk denken dat ALLES wel duurder is dan in NL met uitzondering van het volgende:

- benzine
- nieuwe auto's
- vlees
- energie

Een omgekeerd lijstje dus, met name wonen is ook een stuk duurder als je netjes corrigeert voor rentetarieven en fiscale zaken.

Rekening houdend met de iets lagere belastingtarieven (vooral in de eerste schijven) en de iets lagere lonen in AUS, zou ik dan wel denken dat de koopkracht in AUS toch wel een stuk lager ligt dan in NL, kunnen doorgewinterde australiegangers met recenter NL-ervaringen daar iets over zeggen ?

Op tal van plaatsen loopt AUS (nog) achter op NL wat betreft economische hervormingen en liberalisering; Telstra is bv pas onlangs geprivatiseerd !! (ipv KPN ongeveer 6 jaar geleden) en ook de afstanden brengen met zich mee dat lokale concurrentie niet echt levensvatbaar is, met als gevolg hogere prijzen.

Als ik iets verkeerd inschat hoor ik het natuurlijk graag, maar vooralsnog hou ik als aankomend-emigrant rekening met een flink lagere koopkracht dan in NL :)
 
"een flink lagere koopkracht dan in NL "
Dat is niet mijn ervaring. En mijn Australische vrouw vindt NL ontzettend duur ;-) Maar zo groot zijn de verschillen niet.
Je bent het wel op de goede manier aan het bekijken. Als je omrekent van A$ naar euro en dan vergelijkt, wordt je niets wijzer want dat is elke week anders.
Ik denk dat het veel uitmaakt waar je woont. In Sydney verschillen de prijzen van bijna alles per regio, en in heel Australie zal dat nog wel erger zijn.

Of de loonbelasting echt lager is in Oz, weet ik niet. Als je de NL hypotheekrente aftrek in acht neemt, heb je een ander (ondoorzichtig) verhaal. En dat gedoe met Medicare (begrijp het nog steeds niet helemaal) helpt ook niet. Buiten kijf staat de lagere BTW.

Communicatiekosten zijn in Oz relatief hoog.
Onderwijs.
Bus.
Vers brood.
Kinderkleding en speelgoed. (Tot mijn grote verbazing, aangezien het precies dezelfde Chinese kinderarbeidertjes zijn die het maken.)
 
[quote author=juul link=topic=2726.msg30163#msg30163 date=1128261114]

Buiten kijf staat de lagere BTW.

... en de flink hogere rente die je voor je geld krijgt. Wij hebben ons geld vastgezet voor 5.2% rente bij the Commonwealth Bank. We konden kiezen uit 3 of 9 maanden. Kom daar maar in NL maar eens om.

groetjes
[/quote]
 
[quote author=corine link=topic=2726.msg30162#msg30162 date=1128259557]
Op tal van plaatsen loopt AUS (nog) achter op NL wat betreft economische hervormingen en liberalisering; Telstra is bv pas onlangs geprivatiseerd !! (ipv KPN ongeveer 6 jaar geleden) en ook de afstanden brengen met zich mee dat lokale concurrentie niet echt levensvatbaar is, met als gevolg hogere prijzen.
[/quote]

Telstra is juist nog niet helemaal geprivatisserd. Er zijn discussies of de laatste aandelen die de overheid heeft wel verkocht zouden moeten worden. Ik ben van mening dat juist door de afstanden concurrentie op telefoongebied niet kan werken. Daarom vind ik dat Telstra eigendom van de overheid moete blijven (althans voor een deel). Voor een private partij is de outback namelijk helemaal niet interessant (weinig mensen, ver uit elkaar, dus dure infrastructuur).
 
Wonen duurder? Ik geloof dat we relatief net zoveel kwijt zijn als in NL. Misschien wel iets minder?

Benzine lijkt goedkoop, maar is hier ook ontzettend gestegen. Dus is voor de mensen hier ook niet goedkoop meer (ze moeten een groter deel van hun inkomen aan benzine uitgeven). Daarentegen vind ik de bus wel goedkoper dan in NL. Zeker met Martijn zijn studentenkorting. Een 10 trip saver ticket (mag je tien keer in zone 1-2-3 (bijv) reizen) is hier ietsie meer dan 20 dollar. In verhouding is dat iets van 4-5 strippen per keer (ongeveer even lang in de bus) of 2-3 strippen (als je het probeert te vergelijken hoever je van de stad zit).

Ik heb helemaal niet het gevoel dat we hier minder koopkracht zouden hebben dan in NL. Het fijnste vind ik dat we hier minder vaste kosten hebben. Wegenbelasting is lager. Heel veel dingen betaal je of per jaar of per fortnight. Hoeven we dus niet meer naar om te kijken voorlopig. Elektriciteit is echt stukken goedkoper. Wij koken nu elektrisch (in NL ook) en betalen VEEL minder. We betalen minder per drie maanden dan wat we in NL per maand kwijt waren!

Internet enzo, tja dat is gewoon wat duurder. Maar hier is er ook niet zo'n bloeiende markt. Net als mobiele telefonie. Daar moet je echt bij uitkijken dat je niet in een 24 month plan wordt geduwd. 

Wat ik eigenlijk wil zeggen: het is lastig vergelijken. Maar geniet van de stroopwafels en yoghurt nu het nog kan!  Want hier zijn ze niet zo lekker en stukken duurder! :-D
 
En dan nog een mening van ons, gebaseerd op enkele vakanties, informatie van familie en vrienden die in Perth wonen, en redelijk onderzoek van onszelf tijdens de vakanties:

Werk:
Gemiddeld gesproken verdien je in AU dezelfde dollars als in NL euros. Wel hebben we de indruk dat hoger opgeleid werk in AU relatief beter betaald (dus: meer dollars in AU dan euros in NL).

Levensonderhoud:
Gemiddeld gesproken kosten de boodschappen in AU in dollars hetzelfde als in NL in euros. Wel is het een daar duurder en het ander hier duurder.

Auto:
Een gemiddelde auto aanschaffen kost in Australie minder dollars als hier euros. Daarbij heb je dan ook nog eens meer war voor je geld (zwaardere motor standaard en zo meer). Verzekering lijkt in dollars vergelijkbaar met hier euros. Benzine is weliswaar ook in AU (Perth) een hele dollar per liter, maar ja, in NL zitten we ook al rond de EUR 1,40. Wegenbelasting is in AU verwaarloosbaar of niet.
Per saldo (nogmaals: onze mening) is autorijden in AU een heel stuk goedkoper dan in NL.

Huizen:
Als we kijken naar ons huidige huis (vrijstaand, 170m2 woonoppervlakte, 780 m2 grond, 4 slaapkamers, 1 badkamer en een bergzolder), heeft een vraagprijs (staat te koop trouwens, nog interesse ???!!!) van EURO 474.000. Kijk je op de diverse makelaar sites, dan zie je volop huizen in/rond Perth met 4 slaapkamers, 2 badkamers, 200m2 woonoppervlakte, 500 - 700 m2 grond, etc voor prijzen zo rond de 350.000 a 400.000 dollar. En dan heb je het dus over een suburb van een grote stad. Zou je het centrum intrekken wordt het snel duurder, trek je van de stad af, wordt het ook weer snel goedkoper.
Natuurlijk, hier kun je de hypotheek rente aftrekken, in AU niet. Daartegenover hebben we hier weer zoiets als huurwaardeforfait, dat kent men in AU (volgens mij) niet.
Lijkt me duidelijk...

Belasting:
Voor zover we weten hebben de belastingschalen in AU een lager percentage als hier. Tevens zijn de schalen groter (althans, de grens van een schaal in dollars is hoger dan de grens van de schaal in NL in euros)

Alles bij elkaar hebben we dus het idee dat je in Australie gemiddeld een betere koopkracht hebt dan in NL.

Natuurlijk, zoals altijd is een en ander ook afhankelijk van je precieze situatie. In AU is de hypotheek niet aftrekbaar EN de rente hoger, dus is het lenen van een ton dollars (niet te verwarren met Ton van Ton en Ineke ;-) ) duurder dan in NL. Staat weer tegenover dat als je spaargeld hebt, je weer meer rente ontvangt.

M.vr.gr.

Perthpete.
 
Wij zijn duurder uit in wonen dan in Nederland, we betalen zo´n 750 euro per maand, da´s bijna het dubbele van onze hypotheek in NL, wij wonen hier wel in een mooie buurt in (vinden wij) een mooi huis, vrijstaand met veel meer ruimte en tuin etc. Ik heb toevallig alle VASTE kosten van verzekeringen, wonen, telfoon, water, medicare, extra health insurance etc op een rijtje gezet en we zijn evenveel in geld kwijt als in Nederland, maar ik rij hier wel in een mooie 4wheel drive rond en in Nederland een 2 wheel fiets! :-D . Dagelijkse boodschappen vinden we hier niet duur, vooral vlees is erg goedkoop. Je kan voor 8dollar50 uit eten in een club, voorgerecht en hoofdgerecht , dat is rond de 5 euro, heb ik in Nederland nog niet meegemaakt. Nieuwe  CD's en DVD's zijn hier goedkoper. Wit en bruingoed weer een stuk duurder, zeker wasmachines, kleerkasten etc. Al met al denk ik dat het leven voor ons een beetje goedkoper is maar de kwaliteit veel en veel hoger. Salarissen liggen ietsje lager dan in Nederland, belasting is ook lager, voor mensen met kinderen. Kinderbijslag is hier veel en veel hoger dan in NL, bij ons 3x zo hoog. Voor elk in Australie geboren kind van permanent residents.........3000 erbij op je bankrekening, kadootje van de regering!! In Nederland heb je dan wel de hypotheek aftrek, maar dat is nog wel en dat gaat toch heus echt een keer weg, krijg je eerst een ( andere ) belasting verlaging en weg is de aftrek. Koop je hier je eerste huis dan krijg je 7000 dollar. Kleren zijn goedkoper dan in NL en het maakt hier helemaal niet uit wat je aanhebt, hoeft geen mode te zijn of designer label!!blikje cola ( OK in de aanbieding, maar dat is iedere maand), 30 eurocent Ieder dag de krant, ja ook op zondag is hier goedkoper dan in Nederland ( nieuws wat er in staat weer minder :lol: ) BTW is hier 10% ipv 19% in Nederland, dat scheelt behoorlijk. Alcohol en sigartetten zijn hier uitgesproken duur. Telefoon goedkoper, internet duurder.

Voor als je hier zit maakt het eigenlijk niets uit. duur blijft duur, goedkoop blijft goedkoop, je veranderd je leven ook niet drastisch. Voor degene die nog komen en denken aan spullen meenemen of hier opnieuw kopen is het wel goed om over na te denken. ( Had dus een hagelnieuwe wasmachine in de container gestopt kostte in Nederland 300 euro, precies dezelfde hier 1000 dollar= dubbele prijs )

Willem
 
Ik denk ook dat je gewoon moet gaan met de instelling dat alles anders is. Dat je op sommige gebieden een beetje moet inleveren. Maar je krijgt op andere gebieden juist weer wat terug. De aanschaf van onze tweedehands auto vonden we redelijk aan de prijs. Maar de verzekering vonden wij juist weer een lachertje (we betalen minder dan in NL en hebben nu all risk ipv wa). Toch blijft het een bom duiten ( :-D) want ons salaris is een stuk lager. Daarom vind ik het moeilijk vergelijken. Je zou het eigenlijk moeten uitrekenen in percentage van je salaris  :-D. Zijn er liefhebbers???  :roll:
 
Wat ik in de meeste reacties niet terugzie is dat de kosten van levensonderhoud heel erg afhangen van waar je woont in Australie. Mijn indruk is dat Sydney (+ burbs) een dure stad is om te wonen en te leven, daarna Melbourne en daarna de rest.

In Brisbane, waar ik woon en werk, verdien ik best fors minder dan dat ik in NL zou doen, maar ik vind mezelf wel veel 'koopkrachtiger' dan in NL  :)
 
[quote author=corine link=topic=2726.msg30162#msg30162 date=1128259557]
Mmm, echt uitgebreide ervaring heb ik nog niet, maar op basis van ons bezoek in AUS vorig jaar zou ik eigenlijk denken dat ALLES wel duurder is dan in NL met uitzondering van het volgende:
- benzine
- nieuwe auto's
- vlees
- energie
[/quote]

Dit lijstje is wel een beetje erg kort door de bocht genomen vind ik... Ik kom nog regelmatig frisdrank automaten hier tegen waar je een dollar in moet gooien. Vraag me of af er in NL nog automaten bestaan die voor 60 eruocent een blikkie uitspugen. En, wel eens een hapje wezen eten ergens of een bakkie wezen doen? Dat vind ik hier ook echt stukken goedkoper...Verder zijn de parkeerkosten hier (=Adelaide overigens), ook goedkoper dan in de gemiddelde nederlandse grote stad. Bellen naar het buitenaldn is ook goedkoper. Ik bel voor 1 dollarcent naar Nederland, want is de goedkoopste in NL om naar Oz te bellen? Maar misschien geld dit alles wel alleen voor Adelaide, en het zal ongetwijfeld duurder zijn in Sydney, Melbourne, enz.

Dit onderwerp is al vaker aangesneden en sommige dingen zijn erg lastig te vergelijken. Bijvoorbeeld energie, is misschien duurder (geen idee eigenlijk). Maar gebruik je hier net zoveel energie als in NL? Of juist minder? In een warme streek heb je veel de airco aan, maar minder de kachel. Maar kost dit meer??

Anyway, ik heb hier de indruk dat ik beduidend koopkrachtiger ben dan in Nederland. Maar ik moet erbij zeggen dat ik nooit echt alles precies op een rijtje heb gezet...

Cya,

Vin

ps. schiet me nog ff wat te binnen, DOMINO'S PIZZA voor 5.95 dollar, bargain!
 
Parkeren in Caloundra (en dan bedoel ik plekjes ongeveer OP het strand  :up: is helemaal gratis! En in Brisbane in de stad ook na 7 uur 's avonds. Hahahah probeer dat maar eens in Zandvoort of Den Haag  :lol:.
 
[quote author=Vinvanmil link=topic=2726.msg30332#msg30332 date=1128400995]
Bellen naar het buitenaldn is ook goedkoper. Ik bel voor 1 dollarcent naar Nederland, [/quote]

Wat voor nummer is dat??? Mijn zus in Oz zal wel interesse hebben in dat nummer. Ze belt nu voor 4 dollarcent.

want is de goedkoopste in NL om naar Oz te bellen?

Wij bellen via preselect voor 4 eurocent en via een 0900 nummer (dank je Ineke) voor 2 eurocent.

Rene
 
Mijn zus kennende, zal wel een gewone telefoon willen gebruiken en niet iets wat aan een computer aangesloten is.
:blond:

Rene
 
Ik weet nog goed dat parkeren in Sydney, naast de Botanical gardens 9 dollar was voor een hele dag. Goed, krijg dat maar eens voor elkaar in centrum Amsterdam (or any other 'grote stad' in NL). En wat denk je van kamperen voor 5 euro in een national park....(15 eurp minimaal in Europa..) ennuh, een bord thai food voor 8 dollar. Of gratis BBQ-en op het strand! Of gratis naar de plee, for god sake! Vergeet de kleine dingetjes vooral niet. In NL betaal je zelfs toeristen belasting in eigen land!
 
[quote author=Rene-L link=topic=2726.msg30355#msg30355 date=1128409196]
[quote author=Vinvanmil link=topic=2726.msg30332#msg30332 date=1128400995]
Bellen naar het buitenaldn is ook goedkoper. Ik bel voor 1 dollarcent naar Nederland, [/quote]

Wat voor nummer is dat??? Mijn zus in Oz zal wel interesse hebben in dat nummer. Ze belt nu voor 4 dollarcent.

want is de goedkoopste in NL om naar Oz te bellen?

Wij bellen via preselect voor 4 eurocent en via een 0900 nummer (dank je Ineke) voor 2 eurocent.

Rene
[/quote]

Hi Rene.

Heb weer een goedkoper bellen naar Aus en NZ gevonden, preselect 1643 moet ook even aan gemeld worden,
maar dan bel je voor 0 cent per minut, ja echt waar 0 cent  allen de start tarief is 0.09 cent.
Met anderen woorden het laatste gesprek met mijn dochter was 1 uur en 20 min koste 0.09 cent.      :call:
Goed he'.

Gr Ineke.
 
Hi Ineke,

Een beetje  :eek:fftopic: [size=14pt]MAAR[/size]........

[size=12pt]Hartelijk bedankt voor de tip.[/size]
Ik denk dat er een heleboel forummers dit ook wel héél interessant zullen vinden.

En dan dacht ik zo goedkoop uit te zijn met je vorige telefoon nummer. Heb nog wel met mijn zus voor bijna een uur aan de telefoon gezeten.

Voor meer informatie heb ik hun weblink opgezocht>>>>

http://www.1643telecom.nl/index2.php
Als ik straks thuis kom, meteen alles overzetten naar dit nieuwe telefoonnummer!!!!!!! :up:

Misschien moeten we wel een draadje beginnen "Wat is goedkoper in Nederland??" :rotflmao:

GR. Rene
 
Back
Top