[quote author=corine link=topic=2726.msg30712#msg30712 date=1128626798]
Leuk, al die reacties, het meeste bevestigd toch wel wat we zelf al vermoeden qua kostenniveau.
Wat er wel uitspringt is het wonen in een eigen huis dat je bijna volledig financieert met een hypotheek. Als het gemis aan fiscale aftrekbaarheid + de hogere rente (50% hoger) meeneemt kom je tot de ontnuchterende conclusie dat je hypotheek-'koopkracht' tussen NL en AUS nogal uiteenloopt:
Per netto EUR/AUD die je aan zo'n koophuis kunt besteden kan een huis in NL 2,5 !!!!! keer zo duur zijn als in AUS om op hetzelfde kostenniveau uit te komen .... Het klinkt ongelofelijk, maar reken maar na:
1,6 (factor voor gemis fiscale aftrekbaarheid +/- 40%) * 1,5 (50% hogere hypotheekrente in AUS vergeleken met NL) = 2,5 !!!!
Dat betekent dat een huis van 250.000 AUD in NL netto even duur is om in te wonen dan een huis van 100.000 AUD in AUS, nogal een verschil dus, en dat plaatst de soms wat goedkoper lijkende huizen in AUS in een geheel ander perspectief.
Maw: kun je in NL met je salaris een huis van 250.000 AUD=147.000 EUR betalen, dan kun je met dezelfde netto maandlasten jezelf slechts een huis in AUS veroorloven van 100.000 AUS.
....
Voor wat betreft levensmiddelen is het mij overigens nog steeds een raadsel waarom Nieuw-Zeeland zoveel goedkoper is dan AUS, ik schat zelfs wel zo'n 30/40% goedkoper, terwijl het land zoveel meer geisoleerd ligt. Iemand enig idee ?
Groet,
Wederhelft van Corine
[/quote]
Daar ben ik het toch niet mee eens. Om er weer op terug te komen(en er lopen al draadjes over dit onder werp)
Ben je niet goed koper uit in NL als in Aus met eigen huis kopen.
Als je rekent dat in NL je nooit je huis af betaald denk ik dat je toch wel duurder uit bent.
Ten eerste moet je een aan betaaling hebben in Aus , maar daarbij krijg een grant voor eerste huiskopers van de state.
Ten tweede als je net als de meeste Aussie's een hypoteek nemen over 25 jaar en het afbetalen in 10 jaar.
Volgens mij heb je 15 jaar minder rente betaald en daar na woont je bijna kosten vrij.
Het is niet zo als in NL dat je dan vermogen belasting moet betalen over je huis dat kennen we niet in Aus.
Goed koper kan het niet volgens mij.
En zoals ik al eerder heb gezegt, de manieren waarop het in NL gedaan word moet je vergeten.
Aus is een ander land met anderen manieren.
GR Ineke :wink: