wat is duuder of wat is goedkoper in Australië?

[quote author=willem-lenie link=topic=2726.msg30320#msg30320 date=1128368638]
Wit en bruingoed weer een stuk duurder, zeker wasmachines, ( Had dus een hagelnieuwe wasmachine in de container gestopt kostte in Nederland 300 euro, precies dezelfde hier 1000 dollar= dubbele prijs )

Willem

[/quote]

Had even bij 'The Good Guys' gekeken. Ik vindt het allemaal wel meevallen.

O ja, tenten..........spotgoedkoop.
 
The good guys is idd goedkoop. Pay cash, pay less  :up:. Na na na, na na! Come in and meet the good good good guys,... he gestie nou heb ikd e rest van de avond "good vibrations" alla the good guys in mijn hoofd :(. Bedankt he  :up:  :-D :-D Het is maar goed dat ik naar orkest ga zo!
 
Ja 800 toeren machines voor 700 a 800 dollar, 1000, 1200 of 1400 toeren voorladers zijn een stuk duurder, en ik koop dus ook wel eens wat bij de "Good Guys", effe een voorbeeld: , pakte een electrische deken uit het schap en wilde die dus afrekenen. "have you seen a salesperson? " nee dus, wil gewoon die deken en afrekenen, geen gezeur, geen gewacht. No you have to see a sales person first :lol: !! Dan ga je dus op zoek naar zo'n figuur die op zijn vrije dag ook 2e hands auto's verkoopt, begint een heel verhaal.No, I just want to pay ! Dan wordt er een zakrekenmachine getrokken, rekenen en rekenen, nou dan gaat er voor cash 4 dollar af ...wat al die moeite voor 4 dollar, nee betaal wel met een plastic kaart.........oh wacht even, kan nog 2 dollar af  :lol: OK maar kan ik nu gewoon afrekenen en weg. Bij de kassa mag je dan afrekenen He he 30 minuten later sta ik eindelijk buiten, wat een gedoe daar zeg. Heb daar drie electrische dekens gekocht, 1 olie gevulde radiator, 1 fax. printer etc, 1 broodbak machine, ............................ Na na na na na , na na na  :up:

Willem
 
Leuk, al die reacties, het meeste bevestigd toch wel wat we zelf al vermoeden qua kostenniveau.

Wat er wel uitspringt is het wonen in een eigen huis dat je bijna volledig financieert met een hypotheek. Als het gemis aan fiscale aftrekbaarheid + de hogere rente (50% hoger) meeneemt kom je tot de ontnuchterende conclusie dat je hypotheek-'koopkracht' tussen NL en AUS nogal uiteenloopt:

Per netto EUR/AUD die je aan zo'n koophuis kunt besteden kan een huis in NL 2,5 !!!!! keer zo duur zijn als in AUS om op hetzelfde kostenniveau uit te komen .... Het klinkt ongelofelijk, maar reken maar na:

1,6 (factor voor gemis fiscale aftrekbaarheid +/- 40%) * 1,5 (50% hogere hypotheekrente in AUS vergeleken met NL) = 2,5 !!!!

Dat betekent dat een huis van 250.000 AUD in NL netto even duur is om in te wonen dan een huis van 100.000 AUD in AUS, nogal een verschil dus, en dat plaatst de soms wat goedkoper lijkende huizen in AUS in een geheel ander perspectief.

Maw: kun je in NL met je salaris een huis van 250.000 AUD=147.000 EUR betalen, dan kun je met dezelfde netto maandlasten jezelf slechts een huis in AUS veroorloven van 100.000 AUS.

Even slikken .. dat wel. Het bovenstaande geldt natuurlijk niet als je al kapitaal hebt en met deze zak geld in een keer een huis in AUS kan kopen zonder hypotheek, dan is het inderdaad leuk 'shoppen' ....

Ook nog wat positief nieuws voor de veelbellers onder ons:

Je kunt met je PC via het internet GRATIS onbeperkt naar alle vaste tel nr's in AUS/NL/USA/GB/etc. bellen (zeg maar de hele westerse wereld) met www.voipbuster.com ... Heb er inmiddels uitgebreide ervaring mee, en het werkt echt ... Bijzonder makkelijk.

Voor wat betreft levensmiddelen is het mij overigens nog steeds een raadsel waarom Nieuw-Zeeland zoveel goedkoper is dan AUS, ik schat zelfs wel zo'n 30/40% goedkoper, terwijl het land zoveel meer geisoleerd ligt. Iemand enig idee ?

Groet,
Wederhelft van Corine :)
 
[quote author=corine link=topic=2726.msg30712#msg30712 date=1128626798]
Leuk, al die reacties, het meeste bevestigd toch wel wat we zelf al vermoeden qua kostenniveau.

Wat er wel uitspringt is het wonen in een eigen huis dat je bijna volledig financieert met een hypotheek. Als het gemis aan fiscale aftrekbaarheid + de hogere rente (50% hoger) meeneemt kom je tot de ontnuchterende conclusie dat je hypotheek-'koopkracht' tussen NL en AUS nogal uiteenloopt:

Per netto EUR/AUD die je aan zo'n koophuis kunt besteden kan een huis in NL 2,5 !!!!! keer zo duur zijn als in AUS om op hetzelfde kostenniveau uit te komen .... Het klinkt ongelofelijk, maar reken maar na:

1,6 (factor voor gemis fiscale aftrekbaarheid +/- 40%) * 1,5 (50% hogere hypotheekrente in AUS vergeleken met NL) = 2,5 !!!!

Dat betekent dat een huis van 250.000 AUD in NL netto even duur is om in te wonen dan een huis van 100.000 AUD in AUS, nogal een verschil dus, en dat plaatst de soms wat goedkoper lijkende huizen in AUS in een geheel ander perspectief.

Maw: kun je in NL met je salaris een huis van 250.000 AUD=147.000 EUR betalen, dan kun je met dezelfde netto maandlasten jezelf slechts een huis in AUS veroorloven van 100.000 AUS.
....
Voor wat betreft levensmiddelen is het mij overigens nog steeds een raadsel waarom Nieuw-Zeeland zoveel goedkoper is dan AUS, ik schat zelfs wel zo'n 30/40% goedkoper, terwijl het land zoveel meer geisoleerd ligt. Iemand enig idee ?

Groet,
Wederhelft van Corine :)
[/quote]

Daar ben ik het toch niet mee eens. Om er weer op terug te komen(en er lopen al draadjes over dit onder werp)
Ben je niet goed koper uit in NL als in Aus met eigen huis kopen.
Als je rekent dat in NL je nooit je huis af betaald denk ik dat je toch wel duurder uit bent.
Ten eerste moet je een aan betaaling hebben in Aus , maar daarbij krijg een grant voor eerste huiskopers van de state.
Ten tweede als je net als de meeste Aussie's een hypoteek nemen over 25 jaar en het afbetalen in 10 jaar.
Volgens mij heb je  15 jaar minder rente betaald en daar na woont je bijna kosten vrij.
Het is niet zo als in NL dat je dan vermogen belasting moet betalen over je huis dat kennen we niet in Aus.
Goed koper kan het niet volgens mij.
En zoals ik al eerder heb gezegt, de manieren waarop het in NL gedaan word moet je vergeten.
Aus is een ander land met anderen manieren.

GR Ineke   :wink:
 
[quote author=Ineke link=topic=2726.msg30777#msg30777 date=1128671412]
Aus is een ander land met anderen manieren.
GR Ineke   :wink:
[/quote]

Helemaal mee eens, Ineke.

Rene
 
Huizen prijs.

Wij huurden een vrijstand huis met 3 slaapkamers, 2badkamers en zwembad voor ongeveer $1000 per maand dus iets van €600. Ik zou niet weten waar je dat in NL kunt krijgen. Wij vinden het leven in AUS veel goedkoper ook auto's uit etengaan kinderopvang niet te vergeten. Boodschappen even duur. Misschine kwam dit wel doordat wij niet in bijvoorbeeld sunshine coast o.i.d. woonden.
 
@wederhelft van Corine:

Je hebt gelijk dat de rente in AUD hoger is, en je dus meer betaald voor je hypotheek rente. Wel is tegelijk ook de spaarrente hoger. Als je dus een vergelijkbaar product (spaarhypotheek) zou kunnen nemen, dan kan dat best aardig tegen elkaar opwegen.

Daarnaast hebben we in NL wel het voordeel van de rente aftrek, maar daar staat ook wel (ok, niet even veel, maar toch aantikkend) de huurwaardenforfait tegenover.

Dan is ook een vergelijkbaar huis in AU een heel stuk betaalbaarder dan in NL. Ik hoef maar naar onszelf te kijken, nu een vrijstaand huis met 4 slaapkamers, 1 badkamer en 1 garage. Van de meerwaarde na verkoop denken we straks in AU (Perth, niet de duurste, maar wel stad) toch zeker wel 3/4 van de aankoop van een vrijstaand huis (4 slaapkamers, 2 badkamers,dubbele garage) te kunnen bekostigen.

Natuurlijk, als je het gehele huis moet financieren, dan gaat het wel wat schelen natuurlijk. Maar toch ben ik er volledig van overtuigd dat wonen in AU een stuk voordeliger is dan in NL.....

M.vr.gr.

Perthpete
 
Helemaal eens Ineke!!! :up:

Als je rekent dat in NL je nooit je huis af betaald denk ik dat je toch wel duurder uit bent.
Het aantal mensen dat hier hun huis zo goed als afbetaald hebben en dan een tweede (derde, etc.) huis kopen is ook significantly higher dan in Nederland.

Groetjes
Syl
 
Mee eens, AUS is een ander land met andere gewoontes, maar een aantal opmerkingen nav de reacties zou ik graag willen maken:

- voor gelijke prijzen krijg je in AUS meer 'huis' dan in NL, dat is waar
- een eigen huis in NL valt buiten de vermogensbelasting, alleen 2e of 3e huizen vallen daaronder

- ook al heb je je eigen huis met eigen geld betaald of afbetaald, dan nog steeds 'kost' dit huis je geld omdat je geinvesteerde kapitaal geen rente oplevert wanneer het op de bank zou staan. Een volledig zelf betaald huis van pakweg 200.000 AUD zonder hypotheek met een AUS marktrente van 5% kost dus nog steeds zo'n 850 AUD per maand (200.000x5%/12). Dat zijn nl. de gederfde renteinkomsten van je huis-kapitaal !

- wanneer je wel degelijk je huis met pakweg 90% hypotheek financiert gaat mijn rekensommetje van factor 2,5 dus toch echt op; tenzij iemand mij uit kan leggen waar mijn cijfers niet kloppen. M.a.w. een starter op de AUS huizenmarkt kan zich per AUD een 2,5 keer zo goedkoop huis veroorloven dan in NL met gelijke netto woon maandlasten. Natuurlijk speelt mee dat andere zaken in AUS weer goedkoper kunnen zijn, maar voor wonen is het toch een stuk duurder.

Voorbeeldje: nu zijn wij voor onze prima (koop) eensgezins-woning netto slechts 450 euro per maand kwijt. Als ik in AUS (omg. Brisbane) iets wil huren met 4 slaapkamers ben ik toch echt min. AUD 1100-1200 = EUR 700 per maand kwijt. Dat is dan weliswaar een vrijstaand huis (gelukkig ;-), maar een beslist hoger kostenplaatje.

Op termijn mikken we ook wel op een koop-woning hoor, maar dat vergt wat meer orientatie ter plekke vermoed ik. En dan maar hopen dat het een huis wordt met fatsoenlijke isolatie, ADSL,  etc  :). Een ding staat vast, het vergaren van kapitaal in NL en het uitgeven ervan in AUS is een voordelige move ...
 
Hi Corine!

voor gelijke prijzen krijg je in AUS meer 'huis' dan in NL, dat is waar-
Je krijgt hier al snel Veel meer huis.  :)

ook al heb je je eigen huis met eigen geld betaald of afbetaald, dan nog steeds 'kost' dit huis je geld omdat je geinvesteerde kapitaal geen rente oplever
vandaar dat een hoop mensen hier na verloop van tijd een tweede (etc.) huis aanschaffen en het eerste huis verhuren, Op deze manier wordt het (of kan het) belasting technisch interessant worden. was elders op dit forum al een kleine discussie over.

Maar het blijft toch een beetje appels met peren vergelijken, hier is het "huizen kopen" nou eenmaals anders dan in Nederland. En je kunt het natuurlijk zo goedkoop/duur maken als je zelf wilt. En er zijn heel betaalbare woningen te vinden, zowel koop als huur. Kijk, als je smack bang in het midden van de stad wilt gaan wonen in een vrijstaande Queenslander (ik roep maar wat) dan kom  je voor stevige prijzen te staan. 

Als ik zo om mij heen kijk dan zie ik hier heel veel jonge mensen die hun eerste woning kopen en genoeg mensen op een mediocre salaris die zich een huis kunnen veroorloven dus het valt in de praktijk best mee.

Niet zo veel rekenen........gewoon doen :-D :up:

Groetjes
Syl
 
[quote author=Syl link=topic=2726.msg30899#msg30899 date=1128720770]
Niet zo veel rekenen........gewoon doen :-D :up:
[/quote]

Syl:

Perfecte uitspraak !

(Op zijn Nikes: Just do it ... ;-))

M.vr.gr.
Perthpete
 
PertPete jij had het eerder in dit draadje over de benzine prijs van 1 dollar per liter maar ondertussen betaal ik hier aan de pomp toch alweer tussen de 1.25 en 1.30 per liter.
De benzine prijs is hier in 3 maanden zo'n 25 cent gestegen je ziet daarom ook dat veel mensen hum slurpende 4weel drive's willen verkopen en overgaan op "normalere" auto's.

Cheers vanuit Bayswater Perth


Ps. wat was het weer een heerlijke zonnige dag vandaag.
 
En vanuit een hot Brisbane onze benzine prijzen zijn inmiddels weer een beetje aan de "normale" kant  $1.12 vandaag......maar waar zijn die tijden van de two digits.....kan me namelijk nog goed 73ct herinneren van niet zo heel lang geleden :-(

Groetjes
Syl :)
 
Dat is waar Syl "jongen mensen kunnen in Australie" makkelijker een huis vooroorloven dan hier. Het wordt hier in Nl.  de jonge lui zowat onmogelijk gemaakt en als ze dan eindelijk een huis hebben, hebben ze geen geld meer over om maar iets wat anders te doen....vakantie, uiteten.etc
Mijn man heeft hier een goed betaalde baan,toch is het de laatste 2 jaar elke keer de centjes om draaien om de maand door te komen.Van de belastingen wordt je hier gek en als Zalm ons beloofd dat de koopkracht volgend jaar vooruit gaat dan word in het zelfde Journaal nog even medegedeeld dat de energie kosten met 500 euro per huishouden omhoog gaat .
Ik denk nog steeds "what the f... are we doing here" maar mijn man heeft nog steeds het licht niet gezien of will het niet zien.
Nog even terug op de goedkopen parkeer kosten in Oz- viel het mij eveneens op dat je werkelijk overal je auto kwijt kan (midden in de stad sydney) want overal hebben ze parkeer garages onder gebouwd.Dat hoeven wij hier in A'dam ook niet te proberen en zeker niet voor die prijs.
miel
 
Ja in Brisbane is het na 7 uur 's avonds gewoon gratis parkeren. Midden in de stad :up:. Maar daar staat tegen over dat ze dus ook op de straat mogen parkeren. En als je dan een twee baans weg hebt, en je rijdt braaf links. Dan mag je om de honderd meter weer even naar rechts om een geparkeerde auto te ontwijken. Nu rijd ik dus ook maar rechts... niet echt zoals het hoort, maar wel veel sneller! :D
 
[quote author=corine link=topic=2726.msg30889#msg30889 date=1128715205]
En dan maar hopen dat het een huis wordt met fatsoenlijke isolatie, ADSL,  etc  :).
[/quote]

:lol1:

Fatsoenlijke isolatie heb ik nog niet gezien in Australie.
Bij ons kun je op sommige plekken zo langs de deurpost naar buiten kijken en ik heb nog nergens dubbele beglazing gezien.

Al met al denk ik dat je in Australie voor hetzelfde geld meer huis en meer ruimte hebt, al is het dan waarschijnlijk wel een huis van iets mindere 'kwaliteit'.
 
Al met al denk ik dat je in Australie voor hetzelfde geld meer huis en meer ruimte hebt, al is het dan waarschijnlijk wel een huis van iets mindere 'kwaliteit'.

Precies Sander daar sluit ik me bij aan! Je kan sommige dingen ook doodrekenen  :wink: (niet verkeerd bedoeld hoor, ieder het zijne) en dan begin je nooit ergens aan. Als je echt alles wilt vergelijken Corine, moet je de complete economie/prijzen/rentes/oudedagsvoorzieningen etc. etc. op een rijtje zetten. En dan nog zal meestal het gevoel van iets/over iets de doorslag geven. Ik denk dat als je alle info hier op het forum dooleest je ook best wel een 'gevoel' krijgt van de kosten van onderhoud etc.

Groetjes Miranda  :)
 
Kan mij niet het gevoel ontgaan, maar, als je naar Australië gaat om daar een nieuw leven op te bouwen, neem je dan de eventuele hogere cq lagere prijzen van alles "voor lief"?

Ok, het is natuurlijk altijd de moeite waard om eea te vergelijken, maar toch........

Rene
 
Back
Top