wat is duuder of wat is goedkoper in Australië?

:)Helemaal mee eens Rene; of je wilt naar Oz gaan of je blijft lekker in Nederland dromen over alle goede dingen van Oz en ok er zitten natuurlijk ook wel nadelen aan dit mooie land maar voor mij is het toch nog steeds een vande beste keuzes die ik in mijn leven heb gemaakt :cool:
 
Ik vind het niet noodzakelijk om te vergelijken. Maar wel grappig om te doen. Toen wij in NL zaten vond ik het heerlijk om een beetje over Australie te bomen. En te horen wat er nou anders is. Dus hier komt er nog een :D

IJs/ijsjes vinden wij duurder ;). Maar wel lekker hoor. Bovendien is het nog altijd goedkoper dan yoghurt. Dus nemen wij lekker ijs als toetje :D:D Maar koop je het bij een ijscoman, zaak dan betaal je hier al snel $3,50 voor een bolletje. Het wordt echt gezien als delicatesse.
 
[quote author=jufrebekka link=topic=2726.msg30982#msg30982 date=1128809400]
Ja in Brisbane is het na 7 uur 's avonds gewoon gratis parkeren. Midden in de stad :up:. Maar daar staat tegen over dat ze dus ook op de straat mogen parkeren. En als je dan een twee baans weg hebt, en je rijdt braaf links. Dan mag je om de honderd meter weer even naar rechts om een geparkeerde auto te ontwijken. Nu rijd ik dus ook maar rechts... niet echt zoals het hoort, maar wel veel sneller! :D
[/quote]Effe off-topic, 'keep left' geldt alleen als de toegestane snelheid 90 of meer km/u is, dacht ik  :up:
 
nog maar even terugkomen op het duurdere huizenverhaal....

-ook al heb je je eigen huis met eigen geld betaald of afbetaald, dan nog steeds 'kost' dit huis je geld omdat je geinvesteerde kapitaal geen rente oplevert wanneer het op de bank zou staan. Een volledig zelf betaald huis van pakweg 200.000 AUD zonder hypotheek met een AUS marktrente van 5% kost dus nog steeds zo'n 850 AUD per maand (200.000x5%/12). Dat zijn nl. de gederfde renteinkomsten van je huis-kapitaal !

in WA gaan de huizen prijzen nog steeds 10-15% per jaar omhoog, dit verhaal gaat daar dan weer niet op.
Ook zijn der overdrachtskosten verwaarloosbaar tov Nederland...
 
Ik maak uit deze topic op dat er veel wordt vergeleken met huizen met 3 tot 4 slaapkamers en minstens 1 badkamer. Nu is het mij opgevallen in Australië en ook op realestate.com.au dat een gemiddelde woning in Australië bijna altijd:
  • vrijstaand is
  • een parkeerplaats heeft
De vaste lasten: electriciteit, lager liggen dan in Nederland. Nu ik in mijn eentje naar Australië wil gaan emigreren ben ik niet direct op zoek naar zo'n groot huis. Aan een woning met 2 slaapkamers en een badkamer heb ik voldoende, het feit dat er vaak een parkeerplaats bij wordt geboden en dat het huis vrijstaand is is al helemaal luxe. Deze huizen zie ik zijn afhankelijk van hoe ver buiten in mijn geval Melbourne voor zo'n $ 150.000,= t/m 190.000,= te koop staan. Omgerekend in Euro's: € 90.000,= t/m 114.000,=. Wat de salarissen betreft: Weer even uitgaande van mijzelf: http://www.payscale.com/salary-survey/vid-3175/fid-7636 dan heb ik net uitgerekend dat een webdeveloper / webdesigner in Victoria gemiddeld een bruto maandinkomen heeft van $ 32607 / 12 * 0,6 = € 1630,35.
Komt ongeveer gelijk uit met een Nederlandse webdesigner / developer. Tenminste, uitgaande van mijzelf. Het is mijn vermoeden dat er in bepaalde sectoren in Nederland meer verdiend wordt en in andere weer minder.
Wat dat betreft denk ik dus wel zeker te weten dat ik in Australië veel beter uit ben; Werken voor het zelfde salaris en de kosten van het (relatief) goedkope Australië.
 
@hawk,

spijker op z'n kop....het verwachtingspatroon voor de gemiddelde ozzie is inderdaad een vrijstaand huis, dubbele garage, studeerkamer, twee woonkamers en 3-5 slaapkamers, 2 badkamers op een blok van 500-1000m2. maar heb je dat wel echt nodig?

voor een "unit" ben je bakken minder geld kwijt. misschien minder mooi, soms slecht onderhouden, en altijd zonder fatsoenlijk balkon/tuin maar meestal zeer betaalbaar. en niet te ver van het CBD.

denkt dat de meeste emigranten er wat wonen betreft flink op vooruit willen gaan, een van de reden van emigratie. maar als je blij bent met een 1 bad en 2-slaapkamer unit in een (laagbouw) complex heb je het financieel gezien een stuk makkelijker!
 
Hi!!

2 badkamers op een blok van 500-1000m2. maar heb je dat wel echt nodig?
ja, ja en nog eens ja :-D...zeker als je veel "overzeese" gasten krijgt voor langere tijd en dat is voor een hoop emigranten toch nog wel eens het geval. Ik zou het in ieder geval absoluut niet kunnen met een badkamertje met ons eigen gezinnetje PLUS aanwaaiende vakantie gangers :)

Groetjes
Syl
 
Dan jullie wel voor de reacties.
Misschien mag de woning met 2 slaapkamers / 1 badkamer, parkeerplaats enz. er niet zo schitterend uit zien en zijn er nogal eens overzeese vakantiegangers. Maar ik denk er eerlijk gezegd niet aan om, voor het geval dat er vakantiegangers bij mij willen logeren een huis te huren / kopen met 3 slaapkamers en 2 badkamers.
Oftewel, ik moet dan zelf meer betalen zodat het mogelijk wordt dat mijn oude vrienden / kennissen gratis bij mij kunnen logeren en eten. Mij niet gezien.
 
Fair enough :) zo dachten wij er in het begin ook over. Maar nu hebben wij inmiddels twee kids (die op een leeftijd komen dat ze hun"eigen plekkie" nodig hebben en bovendien werken wij regelmatig thuis. Ik denk dat het geen overbodige luxe is om in ieder geval 1 extra kamer(tje) te hebben dan het aantal vaste bewoners.

Tuurlijk ga je geen super duper luxe holiday woning aanschaffen voor het geval dat. Maar het is gewoon een goed idee om een klein beetje verder in de toekomst te denken. En met een beetje zoeken kun je meestal best een woning vinden met die extra kamer of met die extra badkamer voor dezelfde prijs.

Groetjes
Syl :)
 
Okee, voor redelijke prijzen valt inderdaad altijd wat te zeggen. Dichter bij het werk wonen is ook een goed idee. Natuurlijk zal iedereen met alles rekening moeten houden. Woon je verder van je werk af in een goedkoper huis, dan heb je weer meer transportkosten dan dat je op de fiets naar je werk kan. Wat betreft de extra logeerkamer, tsja op dit moment denk ik er niet aan om er extra geld voor neer te leggen, het scheelt op de aanschaf van een huis toch vaak wel zo'n $ 20.000,=. Maar inderdaad Syl, Ik ben met je eens dat het zeker handig is om er een extra kamer bij te hebben. Het prijskaartje geeft uiteraard de doorslag.

Tot slot, ik ben in ieder geval blij dat de goedkoopste woningen in Australië woningen zijn die:
  • Ver buiten de stad liggen
  • Vrijstaand zijn
  • een parkeerplaats hebben
  • nog altijd heel goed bewoonbaar zijn
En niet
  • Aan de drukste openbare weg liggen
  • flatwoningen zijn
  • waar je dus te maken hebt met beneden / boven / onder en rechts buren waar er altijd wel één is die van geluidsoverlast houd
Zoals in Nederland en dan met name in de randstad.
 
Ook even aan denken dat je huis een inverstering is,
een advies, je kan beter een slecht huis in een hele goede straat kopen,
dan een mooi huis is een slechte straat.
Huisen kun je mooier maken straaten niet.
Maar dat is hier ook zo geloof ik.

Gr Ineke  :up:
 
[quote author=Ineke link=topic=2726.msg32081#msg32081 date=1129640367]
Ook even aan denken dat je huis een inverstering is,
een advies, je kan beter een slecht huis in een hele goede straat kopen,
dan een mooi huis is een slechte straat.
Huisen kun je mooier maken straaten niet.
Maar dat is hier ook zo geloof ik.

Gr Ineke  :up:

[/quote]
Precies, je kan een huis opknappen, maar niet een straat / buurt.
 
Hallo beste Oz fan's!


Wat is er nou eigenlijk duurder in Oz? en wat goedkoper dan in nederland?



Alex
 
En ook hier lopen al genoeg topics over ;)

Kijk hier eens bijvoorbeeld:
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=2726.0

Of hier:
http://www.xpdite.net/forum/index.php?topic=245.0

Er zijn er nog genoeg. Als je zoekt op "duurder" of "goedkoper" kom je een heleboel tegen.
 
Wat ik in ieder geval heb gemerkt is dat bier duurder is in Oz.
Ik meen iets van 13 dollar voor 6 flesjes Coopers van 375 ml. Prijs ben ik niet zeker van, maar was zeker meer dan je voor bier in NL betaald.

Verder is benzine dan weer een stuk goedkoper.

- Ben
 
wat is duurder! ok maar wat is er alemaal goedkoper dan behalve benzine? dank daarvoor trouwens! :)

Scheelt het een boel de benzine prijs met hier?


Alex
 
Echt waar Lin? :up:Dat maakt autorijden weer wat leuker ook meteen! :)

En wegenbelasting? ook per gewicht van de auto en ook goedkoper dan hier?


Greets,

Alex
 
Back
Top