Wel of niet gaan?

twov

Member
Ik heb lang getwijfeld om een LaStaVa aan te maken. Wij weten nl. helemaal nog niet zeker of we wel willen gaan, maar vnl. door onze leeftijd moesten we het nu proberen, of het voorgoed uit ons hoofd zetten - en dat laatste kan ik dan ook weer maar niet zomaar zonder het op zijn minst
geprobeerd te hebben.

Wij, Rudi en Vanessa, zijn een Belgisch gezin met 2 jonge kindjes (jongens): Alec wordt 4
in december en Loïc is dik 2,5.

15/01/12: via skype aankondiging huwelijk schoonzus (met Australiër) + diezelfde
avond reportage over het nieuwe leven van Robby McEwen en zijn gezin Down Under.
Na jarenlang een sluimerend gevoel is toen bij mij écht het besef gekomen dat de
mogelijkheid van een emigratie naar Australië me niet losliet en het voor ons,
zoals al gezegd, het moment van nu of nooit was. Mijn man is toen volop mee in vnl. toch wel "mijn droom" gestapt, wat ik nog altijd geweldig vind van hem, zéker omdat hij er het meeste voor heeft moeten doen.

Na wat zoeken op internet op M2A gestoten en begin februari een assessment door
hen laten doen, met positieve vooruitzichten (hoofdapplicant is mijn man, als
IT-er). Na alles wat te laten bezinken, besloten om het alleen te proberen en
niet met M2A in zee te gaan (omdat we - tot op heden nog altijd niet - 100% zéker zijn of we
effectief willen gaan en dan vonden we het wel veel geld worden voor iets dat we
"misschien" zouden willen doen).
Daardoor hebben we hier en daar misschien wel wat tijd verloren, maar
uiteindelijk toch ook wel redelijk wat geld uitgespaard.

Het ondertussen afgelegde traject:
- 23/06/12: IELTS Rudi : L: 7,5 - R: 8 - W: 6,5 - S: 8 - eerste hiccup: 0,5
puntje te kort op Writing
- een re-mark aangevraagd voor writing, begin augustus
- 22/08/12: positieve skills beoordeling (ACS) Rudi
- 07/09/12: positieve re-marking writing Rudi: writing met 0,5 punt omhoog
gegaan, dus de benodigde 7 is gehaald !
- 09/09/12: EOI ingediend
- 13/09/12: Vanessa afspraak gemaakt voor IELTS: za 13/12/10
- Vijdag 14/09/12, rond 18 een sms van Rudi: We hebben een invitation gekregen
voor een skilled sponsored provisional visa - subclass 489 ! ! !
Nog geprobeerd of de IELTS-test voor Vanessa toch niet op zaterdag 22/09 kon
(inschrijvingen waren al afgesloten) maar dit was, ondanks een heel welwillend
medewerker van de British Council, niet mogelijk
- 26/10/12: Resultaat IELTS Vanessa: L: 8,5 - R: 9 - W: 7,5 - S: 8,5
- 5/11/12: Visumaanvraag gelodged - bijna 4 uur over gedaan om alle documenten
op te laden - website lag er regelmatig uit
- 16/11/12: medicals in Brussel
- 17/11/12: opladen en doorsturen van uitreksels strafregister (of VOG's voor de Nederlanders) - weer véél geduld moeten hebben.

En nu wachten... maar vnl., als we een visum krijgen, de belangrijkste beslissing van ons leven moeten nemen. En we zijn er nog altijd niet uit, momenteel hangt de balans zelfs al terug meer over naar "in België blijven". En berichten zoals het "busincident" in Melbourne, helpen dan natuurlijk niet maar ik weet, dat soort mensen heb je overal. Nu, van midden december tot midden februari gaan we met het hele gezin naar OZ (van Melbourne naar Adelaide en Sydney, misschien gaan we nog tot aan Brisbane, weten we nog niet, zal er wat van afhangen maar we willen, zéker met de kids, geen té straks schema). Die reis wordt meer dan waarschijnlijk dus eerder een studiereis. Zien we ons hier wonen, aarden en onze kids grootbrengen? Hopelijk kunnen we na die reis de knoop definitief doorhakken...

gr,
Vanessa

Hoi Vanessa, ten eerste dapper en goed dat je je verhaal opschrijft. Welkom bij de club van emogreerders!

Of je moet gaan of niet moet gaan kan ik niet voor je beslissen. Wel zou ik incidenten zoals nu in Melbourne 'negeren'. Dat kan overal gebeuren en is niet typisch Australisch, in Nederland vermoorden buurmannen hun buurmeisjes, worden politici en filmmakers gedood en geldtransporten opgeblazen.... Ook niet echt lekker dus. En België, ach dat is ook geen land zonder vlekjes, zal niet op de details ingaan verder. Dus zet de incidenten uit je hoofd, deze komen in je iegen land denk ik vaker voor. wel is het uiteraard goed om je eventuele nieuwe thuisland gewoon eerlijk kritisch te bekijken. Zodat je niet een onwerkelijk positief plaatje krijgt van Australië.

Maar on a positive note; goed dat je studie een trip gaat maken! Wij hebben in 2009 en 2011 een soort van vakantie/onderzoeksreis gedaan waarna we de visum aanvraag ingestart hebben. We gaan nu weer een studiereis van een maand doen in en rondom Canberra (+Sydney en Melbourne), om te kijken of ons gevoel nog steeds klopt als we ons echt in het huisje-boompje-beestje aspect gaan verdiepen.

Ook wij zijn de visum procedure gestart zonder dat ik echt 100% zeker wist dat ik wilde gaan (wanneer weet je eigenlijk echt iets zeker? Dit is een lastig te beantwoorden bijna filosofische kwestie) Maar door de visum procedure en de trips naar Australië wordt het gevoel om te gaan wel sterker. Al gaat er geen week voorbij dat ik een momentje heb van "...ach, we hebben het hier goed, why bother..." Dat is meestal als ik moe ben of zo trouwens. Dan lijkt die berg op eens wel erg groot. Wij kijken dus erg uit naar onze trip in december om weer eens te zien/checken waarom we ons leven zo overhoop aan het gooien zijn.

Veel succes met je trip en je gedachten! Keep us posted!!!

Hi twov!

Wij hebben dezelfde emotionele roller coaster meegemaakt en wel twee keer! Ik kan je uit ervaring vertellen dat het (voor ons dan) een soort van op-en-neer zal blijven. Zijn we hier, dan lokt daar en andersom. Als migrant verlaat je het een en begin je het ander. Hetgeen je hebt 'verlaten' is deel van je persoonlijkheid en zal in die zin altijd onderdeel van je leven uit blijven maken. En hetgeen je begint, zal zijn tijd nodig hebben om ook onderdeel van je persoon te worden (Phoah, ingewikkeld op de vrijdagavond na een wijntje ;)). De vraag is of het op termijn lukt om de twee met elkaar te mengen en dat zal voor een groot deel van je persoonlijkheid afhangen, misschien niet eens zo van 'verblijfplaats'. Veel succes met wikken en wegen. Wij hebben ook ergens een lastava, kun je eens lezen. Daar wordt ook de negatieve kant van de zaak belicht... het leven gaat hier niet, net zo min als daar, altijd over rozen...

Good luck!
Kathleen

Helemaal eens met Afterbang plus: Is het een onomkeerbaar besluit?

Ik denk het niet. Het kost je uiteraard geld en tijd, maar je krijgt er een enorme ervaring en het "uitsluiten" van het "hoe zou het zijn als...?" gevoel voor terug.

Vanwege jouw verhaal had ik uitsluiten al tussen quotes gezet :D ik kan me overigens ook wel vinden in jouw ervaring... En al kon ik het niet, het is jouw ervaring, dus dan was het mijn beperking geweest ;)

Het blijft een lastige beslissing, maar voor mijzelf gold: ik wil niet over zoveel jaar in een bejaardenhuis zitten en terug kijken op mijn leven en denken: dat had ik zo graag willen doen, maar toen puntje bij paaltje kwam...

Het is niet meer zoals 50 jaar geleden, dat mensen emigreerden en niet meer terug konden. Je moet hier helemaal opnieuw beginnen, dat is waar, maar als je je daarop instelt (EN jullie hebben elkaar) dan is het goed te doen.
En incidenten zoals in Melbourne? Idioten heb je overal. In Adelaide zijn ze nu bang voor een bikie war. Ook niet leuk.

Maar een goede beslissing om nog een keer deze kant op te komen om het op safe te spelen. Heb ik destijds ook gedaan.
Soms mis ik NL wel (theeleuten met vriendinnen, het Groninger toneel (dat ga ik hier echt niet vinden!)), maar heb er ook veel voor terug gekregen. Geen luxe huis met zwembad en adembenemend uitzicht :) Maar wel een thuis :)
En ruimte..... En - OK nu woon ik 400 km bij Adelaide vandaan - geen files!!!

Gewoon rondkijken, kijken of het gevoel (nog) klopt, en dan met elkaar om de tafel en onthou: welke beslissing jullie ook gaan nemen: het is voor jullie de juiste. Kan niemand anders wat over zeggen.

Desondanks: succes met het nemen van de beslissing!
Janka

Voor ons was het ook een beslissing wel of niet, wel of niet....toen we eenmaal "wel" hadden besloten was het een kwestie van zo snel mogelijk vertrekken. Je hebt overal ter wereld zijn voor en tegens, zo ook hier. MAAR je hebt niet overal ter wereld "de ruimte" en inderdaad kom nog eens orienteren of je gevoel nog juist is.

Net zoals Janka (Beebmeep) zegt, de wereld is dusdanig kleiner geworden door "internet"
Je hoeft geen 6 weken op een boot te vertoeven om terug te gaan naar Belgie....

Succes met je beslissing!

hoi Vanessa
ja, spannend he, het zijn keuzes die de rest van je leven bepalen en dat doe je niet even op een namiddag. Vind het een hele slimme keus om eerst een trip te maken om te zien wat en hoe en waar. En dan op gevoel kiezen ;)

wat misschien een idee is om te kijken of je een (paar) keer bij mensen op bezoek kunt. Je ziet een stukje van het dagelijkse leven wat je niet ziet vanaf de camping en je hebt de kans om te kletsen over de gewone dingen.
Je bent hier in elk geval van harte welkom! en ik weet 100% zeker dat er hier een heleboel meer zijn waar dat voor geldt.

Wat misschien een idee is om te kijken of je een (paar) keer bij mensen op bezoek kunt. Je ziet een stukje van het dagelijkse leven wat je niet ziet vanaf de camping en je hebt de kans om te kletsen over de gewone dingen.

Dit is zeker een aanrader. Wij zijn in 2011 een paar dagen bij Sacha en Dirk geweest en dat heeft ontzettend veel geholpen. Je ziet dan de wereld toch ook weer van een andere kant, de gewone dingetjes enz. En je ziet dat de emigratie wateren niet altijd zo diep zijn als je denkt.

Succes!

Inderdaad, een paar dagen bij "gewone" mensen in huis helpt enorm. Wij hebben zelf een paar dagen bij familie in huis gezeten in Melbourne, maar hebben toch gekozen om Perth ons thuis te noemen. Het is de moeilijkste beslissing die je in je hele leven neemt om alles en iedereen achter te laten, maar voor ons is het de beste beslissing geweest die we ooit hadden kunnen maken!

Wat de mensen hierboven zeggen kan ik alleen maar beamen. Niks is namelijk zo verhelderend om bij verschillende mensen een dag of paar dagen te logeren en zo de dagelijkse gang van zaken mee te maken (of verstoren ;)).

Hey allemaal,

Wil nog even verduidelijken dat zowel mijn man als ik, toen we elkaar nog niet kenden, al in Australië zijn geweest. Ik zelfs 2 x, en iedere keer had ik iets van "dit is mijn land, hier wil ik zijn". En dat gevoel is altijd wel wat gebleven, maar toen had ik nog geen kinderen. Nu is dat helemaal anders en, hoewel het gevoel er nog is, bekijk ik het ook helemaal anders.

Ik heb het nu vbv. veel moeilijker met de gedachte om mijn ouders hier achter te laten. We zijn intussen ook al 10 jaar verder, dus die mensen zijn ook al wat ouder. Ik heb zo'n (schuld)gevoel dat ik die mensen in hun (cru gezegd) "laatste levensfase" in de steek laat. Dat zijn wel de mensen die alles voor mij gedaan hebben en nu dat het zover is dat zij mijn hulp misschien meer gaan nodig hebben, trek ik naar het andere eind van de wereld. Ok, ik heb hier nog wel een zus (die ik ook niet graag achter laat, maar ja, zij heeft ook haar gezin en onze kinderen schillen nogal in leeftijd dus wij zitten beiden sowieso in andere levensfasen) en ze hebben haar nog natuurlijk, maar ik vind het ook niet eerlijk dat allemaal op haar nek te schuiven. Nu, momenteel zijn mijn ouders absoluut nog niet hulpbehoevend hoor, maar toch, ooit gaat dat wel eens komen waarschijnlijk.
Nu ik zelf kinderen heb, kan ik me ook beter inleven in hoe het moet voelen als je kind komt zeggen dat het emigreert naar de andere kant van de wereld. Ik weet écht niet hoe ik zelf in dat geval zou reageren. Tussen haakjes, mijn ouders reageren wel heel goed op onze eventuele plannen.

Verder zou het ook de bedoeling zijn om in Oz een beetje stressvrijer te kunnen leven. Maar, en ja dat is een beetje mijn materialistisch kantje, in mijn droombeeld hoort daar wel een huisje met een zwembad(je) bij, zéker in zo'n klimaat met 2 kinderen. Maar stressvrijer leven betekent dat ik maar maximaal halftijds meer zou werken. Maar ik weet niet of we met zo'n inkomen ons dat kunnen veroorloven. Verder zit mijn man in de IT, wat wil zeggen dat we waarschijnlijk toch niet zo ver van Adelaide zullen kunnen wonen want daar is de meeste werkgelegenheid (we moeten sowieso naar SA - regionally sponsored). Ik denk dat we uiteindelijk in dezelfde ratrace en frustraties van files gaan terechtkomen als hier.
Ik kijk ook al enkele maanden op realestate.com.au, en ik moet zeggen, de huisprijzen vallen toch serieus tegen. Hetgeen in ons budget zou vallen (met zwembad) is allemaal zoooooo oubollig (zo typisch dat Britse dat je daar nog veel terugvindt) en vraagt zoveel renovatie om het naar onze smaak te brengen, dat dat uiteindelijk ook niet meer betaalbaar wordt. Als je dan weet dat we hier 5 jaar geleden een huis gezet hebben naar onze stijl en smaak met alle comfort.
Goh, gaan we dat allemaal opgeven ...

Alé ja, hopelijk is ons gevoel wat duidelijker na de reis, want ik wil écht geen jaren op 2 gedachten blijven hinken. Want zolang je blijft denken "we gaan misschien nog wel naar daar", leef je hier op bepaalde vlakken ook niet voluit (zoals hier ons huis verder in orde maken ed).

Vanessa

Bye the way, nog bedankt iedereen voor de hartelijke uitnodigingen. We verblijven de eerste dagen in Melbourne bij Australische kenissen en in Adelaide gaan we ook eens afspraken met geëmigreerde Vlamingen.

Maar wie weet, I might still take you up on your offers :)

gr,
Vanessa

Hey Vanessa,
Nice one, jouw post verduidelijk je situatie behoorlijk. Ik ken het, iedereen hier kent het wel. Zijn geen eenvoudige dingen waar je mee te maken krijgt. Ook al had je 10 broers/zussen om voor ze te zorgen, je gaat toch je ouders verlaten. En de mensen met wie je een steeds betere band krijgt over de tijd...

Maar het is goed om een beslissing te maken. Inderdaad kun je maar beter zekerheid hebben voor jezelf dan voor langere tijd met vage plannen te "hinken op twee gedachten".

Minimalistisch leven en relaxter leven kan hier en dat kan daar ook. Maar het kost offers. Inkomen, dus luxe, maar wel in ruil voor tijd. Ruimte kun je hier ook vinden, maar meestal wel ten koste van reistijd naar je werk. Kostbare kwaliteitstijd dus. Waar leg je de lat? Alles hebben is een luchtkasteel. Wil je het één, dan kost het je wat anders. Succes met de keuze. I am interested, so keep us posted if you please.

Hey Vanessa,
Ik ben ook helemaal nieuw hier, zit nog in NL en ook bezig met voorbereiden. Maar blijft zeer zeker heel lastig om alles achter te laten, moet op het moment ook nog niet denken aan de dag van het daadwerkelijk afscheid nemen. Dapper dat jullie toch de kans nemen om te kijken of het wat is. Heel veel succes! Groetjes Loes

Back