Ik vind dat er op dit forum zeker ruimte moet zijn voor zowel de positieve als de negatieve ervaringen.
En ja, de beslissing om al dan niet te gaan, blijft lastig. In het laatste jaar dat ik in Nederland woonde, deed ik bijvoorbeeld ineens leuke, nieuwe contacten op en had ik ook zoiets van: als het niet lukt met dat visum, dan ga ik dit of dat doen. En ergens was het toen jammer om naar Australie te verhuizen... Maar ik was toe aan een (toegegeven: wat ingrijpende) verandering en daar komt voor mezelf bij, dat ik altijd het gevoel gehad heb, dat mijn toekomst niet in NL lag.
Ik woon hier nu ruim 4 jaar en mis nog steeds NLse dingen. Ik wil je punten even bij langs gaan om te helpen een beeld te schetsen voor degenen die nog bezig zijn en twijfelen e.d.. Ik vind het nog steeds boeiend en leerzaam om de ervaringen van anderen te lezen en hoop dat anderen dat met het lezen van mijn ervaringen ook zo ervaren.
Let wel: het gaat de een makkelijker af dan de ander. Het is een hele omschakeling. Je laat veel achter. Kunt hier ook veel weervinden.
En onthou: welke keuze jullie ook besluiten te maken, het is voor jullie de juiste! Dat kan een ander niet bepalen!
*
dure huisprijzen voor huizen die kwalitatief veel minder zijn dan de huizen hier.
Dat ligt er inderdaad aan waar je woont. In de steden zal het prijzig zijn en het ligt er wellicht aan wat je in NL of Belgie gewend bent. Ik moet nog steeds wennen aan de houten vloeren, houten constructies en gipswanden e.d.. Ongelooflijk, maar ja, ik mis de betonconstructies... Hahaha!
Isolatie is inderdaad een 'ramp', hoewel ik in NL ook met tochtende ramen en deuren zat, ondanks dat de woning dubbele beglazing had e.d.. Ik zit nu in een woning met een split(?)airconditioning, waarbij in mijn geval alleen de woonkamer verwarmd of gekoeld wordt (en als ik de deuren openzet evt de slaapkamers ook wat). Een hele verbetering met wat ik had. In een andere woning waaide ik 's winters bijna van de bank af en als ik de ramen aan de binnenkant waste, kwam het water er aan de buitenkant onderuit... Die woning was duidelijk slecht onderhouden...
Als huurder ben je ook zeker niet zo beschermd als in NL (en naar ik aanneem: als in Belgie).
* ik vind in vele gevallen de suburbs écht verstikkend, huizen die heel dicht op elkaar staan, met die verschrikkelijke "panels" als fencing.
De 'panels' zijn inderdaad wennen, maar met 'white ants' wil je echt geen houten schutting. Ook geen houten huisconstructie wellicht... Ik heb er deels struiken voorstaan. Ik woon regionaal en echt niet luxe, maar ook zeker niet 'verstikkend', maar kan me voorstellen, dat het in sommige suburbs zo aanvoelt. Voor zover ik bekend ben met Adelaide, had ik dat gevoel echter alleen bij sommige unit-blokken.
En opnieuw: het is ook wat je gewend bent: ik heb 10 jaar lang in een ruime flat gewoond, maar wel 5-hoog. Mooi groot balkon, maar geen privace vanwege de 'gaas'constructie en het haalt het toch niet bij een eigen tuin. Ik vond de rijtjeshuizen in NL altijd zo saai en zo weinig privacy.
* heel veel zwaarlijvigheid, ben ik echt van geschrokken, ze zijn daar écht de Amerikaanse toer aan het opgaan.
Ik zie dat hier in mijn directe omgeving inderdaad meer dan in NL, maar het is een trend waar we qua rijke, westerse landen helaas heen gaan. Het zal hem in het eet- en leefpatroon zitten en het valt mij op, dat ten eerste het hier veel laagbouw is: geen trappen. En als je dan in een flatgebouw zit qua werk, dan is het eerste wat je ziet de lift. Het trappenhuis is vaak even zoeken. Dus het wordt mensen ook wel erg makkelijk gemaakt.
Gelukkig ken ik ook genoeg mensen die een normale lichaamsbouw hebben.
*
het macho- en drinkgedrag, een beetje het puberale "ik ben geweldig stoer want ik kan ze goed binnenkappen".
Hier kan ik niet echt over meepraten. Ben geen kroegganger en mijn vrienden/kennissenkring hier weet, dat ik met mate drink en respecteert dat. De paar keer dat ik naar een kroeg geweest ben hier, had ik inderdaad wel zoiets van: een aantal zijn al erg vroeg aangeschoten. Erg vroeg is voor mij dan 20uur ofzo.
Ik merkte overigens wel, dat een aantal collega's het raar vond dat ik niet of amper drink. En tijdens een afsluitende 'trophy night' van mijn 1e dartseizoen, had ik een teamlid, die niet snapte, dat ik daarin nogal zwart/wit ben: als ik drink, rij ik niet. Als ik rij, drink ik niet. Ik vind dat duidelijk en heb een prima avond met een glaasje fris.
Maar zoals gezegd: mijn vrienden en goede kennissen weten en respecteren dit.
*
heel mooie natuur als je het hinterland ingaat, maar je kan er niet buiten komen want dan zijn er die ongelooflijk irritante vliegen.
Ligt aan het seizoen
Als je in het voorjaar naar buiten gaat heb je die ongelooflijk irritante magpies die gaan 'swoopen'
Heel fijn wanneer je op je fiets bent
Maar ik snap 'm. Vliegen genoeg hier.
*
de mentaliteit van de aussies, ze zijn snel tevreden, met een tussenoplossing zijn ze al gauw content, in de aard van "it will do". Ze zoeken precies geen langetermijn, structurele oplossingen voor structurele problemen (naar mijn gevoel).
Dat hoor/lees ik vaker ja. Heb soms het gevoel, dat sommige aussies 'laid back' iets te ver hebben doorgevoerd...
Maar ik heb er zelf niet echt last van.
*
we zijn er nu ook geweest in volle zomer (te midden van hittegolven, bosbranden, cyclonen en je van top tot teen volledig moeten insmeren als je ook nog maar langer dan 5 minuten zou buiten lopen).
Australie is een land waar huidkanker het meest voorkomende soort kanker is, dus ja, ik smeer me 'zelfs' in de winter in als ik bijv in de tuin bezig ben. Het ligt er inderdaad aan waar in Australie je zit. Ik zit 400km bij Adelaide vandaan, waar de noorderwind soms net als een enorme fohn aanvoelt en je dan compleet gezandstraald wordt.
Ik merk dat ik 's winters naar verhouding meer buiten zit dan 's zomers, hoewel er in de zomer natuurlijk de nodige BBQs zijn om naar toe te gaan. Maar ik vind het heerlijk om in de winter, 's middags buiten in het zonnetje te zitten. Ingesmeerd en al
's Zomers is het overdag vaak te warm. Ik merk overigens, dat ik qua verwarming/koeling mijn airco 's winters meer aan heb, dan 's zomers. Ik werk fulltime, dus dat scheelt ook, maar blijkbaar heb ik meer last van (te) koude avonden, dan te warme.
Of iedereen om 20uur voor de TV hangt? Tja... dat deed ik in NL ook... Hier ben ik momenteel vrijwel geen enkele doordeweekse avond thuis en dan vind ik het wel lekker om op zaterdagavond wat TV te kijken.
En dat anderen dat eventueel doen, houdt natuurlijk niet in dat jullie dat ook zouden moeten doen. Je past je hier aan, maar je neemt ook eigen gebruiken mee. Dus wat jullie nu zoal 's avonds doen, zouden jullie hier wellicht ook gaan doen.
Maar ik begrijp en respecteer zonder meer jullie keuze om evt in Belgie te blijven!
groetjes,
Janka