Wel of niet gaan?

Ja, toeristenvisum was er (2 daagjes) eerder!
Hebben het voor de zekerheid toch maar even aan de CO gevraagd en idd, 489 visum laten valideren.

groetjes allemaal.

Inderdaad is het volgens mij ook zo dat je maar 1 visum hebt. Dus je laatste visum is je geldige visum.

Dit heb ik een maand of 3 geleden nagevraagd bij een support officer van het DIAC, omdat ik ook dacht dat het laatste visum het geldige visum is. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Het meest gunstige visum is je geldige visum.

ha Vanessa, valideren is echt een anti-climax hoor, je gaat gewoon door de douane en dat is het dan. Niemand die welkom zegt of iets bijzonders doet, gaat helemaal vanzelf :).
Gefeliciteerd met je visum!!

Bij ons was de douanier erg aardig en verwelkomde ons als nieuwe inwoners van Australie :D Maar verder is het gewoon doorlopen en de volgende...

kijk weer wat geleerd. Zou echt wel zuur zijn als je anders door aanvraag van een toeristenvisum je 'vaste' visum kwijt zou raken.

Zou ik ook wel een beetje vreemd vinden, maar inderdaad is niet altijd alles logisch.
Dit dus wel blijkbaar!

Hey iedereen,
Zoals beloofd een update na onze reis van 2 maanden.

Om het kort te maken, we zijn er nog altijd niet helemaal uit maar momenteel overheerst bij ons vooral het gevoel van "ik wilde dat ik wél wilde gaan (want we kunnen gaan), maar momenteel wil ik eigenlijk niet (meer) gaan".

Ik/we hebben een aantal zaken nu meer vanuit het standpunt van een volwassene bekeken en er zijn toch wel redelijk wat zaken daar die het voor ons niet meer "hét walhalla op aarde" maken (hoewel ik ergens wou dat het het wél nog was, raar maar maar, ik wilde écht dat ik nog wel wilde gaan).
De dingen die het voor ons niet meer zo aantrekkelijk maken (en ik wil hier echt niemand mee beledigen of schofferen) - en spreek mij gerust tegen aub, misschien kan ik/we zo toch terug op andere gedachten gebracht worden:

* dure huisprijzen voor huizen die kwalitatief veel minder zijn dan de huizen hier. En als het huis nog maar enigszins ruikt naar hedendaags of modern, is het niet betaalbaar. De betaalbare huizen zijn amper of niet geïsoleerd, geen dubbel glas en dat soort toestanden. Mijn schoonzus die in Adelaide woont, zegt dat ze nog nooit ergens zo kou heeft gehad als in de winter in de huizen in Adelaide vanwege het niet isoleren/geen dubbel glas en dat ook de moeite niet wordt gedaan om een deftige verwarming te installeren voor die 1 of 2 maanden dat het maar kouder weer is. Maar die 1 of 2 maanden, is het wel onaangenaam kil in huis want buiten dus een klein plaatselijk kacheltje of zo (dat dan ook maar enkel plaatselijk wat verwarmt) is er niets voorzien.
* ik vind in vele gevallen de suburbs écht verstikkend, huizen die heel dicht op elkaar staan, met die verschrikkelijke "panels" als fencing. Je bent dan zo compleet ingeboxt. Ik zou daar claustrofobisch worden. En ja, er zijn idd nog wel mooiere stukken en plaatsen, maar die zijn dan ofwel 3h van werkgelegenheid gelegen of weeral onbetaalbaar.
* heel veel zwaarlijvigheid, ben ik echt van geschrokken, ze zijn daar écht de Amerikaanse toer aan het opgaan.
* het macho- en drinkgedrag, een beetje het puberale "ik ben geweldig stoer want ik kan ze goed binnenkappen". Wij groeien daar doorgaans wel uit na onze studententijd. Doorgaans hé, ik weet dat er hier ook nog wel van die gevallen rondlopen.
* heel mooie natuur als je het hinterland ingaat, maar je kan er niet buiten komen want dan zijn er die ongelooflijk irritante vliegen.
* de mentaliteit van de aussies, ze zijn snel tevreden, met een tussenoplossing zijn ze al gauw content, in de aard van "it will do". Ze zoeken precies geen langetermijn, structurele oplossingen voor structurele problemen (naar mijn gevoel). Nu, als je snel tevreden bent, leef je ook relaxter natuurlijk, dat weet ik wel, maar ik weet niet of ik me nog aan zo'n mentaliteit kan aanpassen, daarvoor leef ik misschien dan al nét iets te lang in België.
* we zijn er nu ook geweest in volle zomer (te midden van hittegolven, bosbranden, cyclonen en je van top tot teen volledig moeten insmeren als je ook nog maar langer dan 5 minuten zou buiten lopen). Op zich vond ik het op dat vlak nu dus ook niet zo fantastisch, maar ik kan me geen beeld vormen van het leven in Oz in de andere seizoenen, misschien kan je dan wel meer optimaal genieten van het "buitenleven"? In hoogzomer kruipt iedereen tussen 11 en 16h gewoon binnen, en na 20h zit iedereen ook al terug binnen voor de buis precies.

Alé ja, ik kan een volledig verkeerd beeld hebben over de dingen, maar zo komt het bij ons toch over.

Momenteel zijn wij niet overtuigd genoeg van het feit dat we het daar zoveel beter gaan hebben, om een hele (zelfs eventueel maar proeftijdelijke) migratie aan te gaan. Misschien dat we er binnen een paar maanden, als alles wat bezonken is, we Oz toch beginnen missen, ik weet het niet...

Vanessa

Helder.
Ik denk dat veel zaken die jij tegen bent gekomen écht streekafhankelijk zijn. Ik heb ook hartje zomer in Exmouth gebivakkeerd: niet te doen. Maar Tasmanië daarentegen was een ware oase. In de winter zal het wel precies omgekeerd zijn. Misschien een goed idee om een 'insulation company' te gaan starten? Dubbelglas en steenwol en voila... kostje gekocht;). Ik ben ook wel benieuwd hoe anderen over de door jou opgesomde knelpunten denken...

Hoi Vanessa, het is zoals jullie het zelf hebben ervaren. Anderen zullen daar ongetwijfeld een andere mening over hebben, wat natuurlijk altijd mag. In jullie geval zou ik je eerste post in dit draadje nog eens lezen en dan dan terug kijken naar je laatste bericht. Ergens proef ik daar een hele sterke twijfel en lees ik tussen de regels ook het een en ander. Zet eerst dat eens op een rijtje voor jullie zelf.

Hoi Vanessa,

Voor wat betreft de huizen ben ik het deels met je eens. Ze doen weinig moeite om de boel te isoleren met dubbelglas. Ons huurhuis is van 2009 / 2010 en zelfs daar hebben we geen dubbelglas en alleen in de woonkamer airco. De prijs voor dit redelijke nieuwe huis valt reuze mee (265), het is alleen wel 40 min met de trein vanaf het CBD. Wat je wel steeds meer ziet is dat ze van die rolluiken aan de voorkant maken. Dat isoleert natuurlijk ook. Al zul je dat in huurhuizen wellicht minder snel zien omdat het vaak 'investeringsobjecten' zijn. Ons Nederlandse huurhuis wat we hiervoor hadden was ondanks dubbelglas waarschijnlijk slechter geisoleerd. Daar voelde je het gewoon tochten ondanks dat alle ramen dicht waren.

Hoe de winter hier is moeten we nog ervaren. Ik hoop dat het meevalt :)

Zwaarlijvigheid klopt op zich ook wel, maar dat zie je ook steeds meer in NL (en waarschijnlijk ook belgie). Het is niet voor niets dat er steeds meer programma's als obese en de grootste verliezer op TV komen...

Groet,

Tommy

Hoi Vanessa,

Ooit heb je bedacht dat je in Australië iets kunt vinden waar je misschien al lang naar op zoek bent, of die je leven mooier maken. Minder stressvol leven heb ik gelezen, en misschien spelen er in je hoofd nog wat meer dingen. Welke nadelen die je nu noemt zouden dat echt in de weg kunnen staan mocht je in Australië gaan wonen? Sommige nadelen die je noemt zijn een feit, maar hoeven niet direct van invloed te zijn op wat je hoopt te bereiken of waar jullie gelukkig van worden. En sommige dingen kun je ook zelf veranderen (bijvoorbeeld het om 20:00 voor de buis zitten)

Aan de andere kant doet het gevoel dat je aan het begin van je post beschrijft me heel erg denken aan het verbreken van een liefdesrelatie; soms geef je nog heel veel om iemand, maar is het gevoel gewoon weg. Je zou willen dat het er nog wel was, maar het is er niet meer. Moeilijk te accepteren dat de toekomst die je voor jezelf in gedachten had er toch niet (meer) blijkt te zijn en op een gegeven moment wordt de knoop doorgehakt.

Alles even laten bezinken klinkt wel als een goed plan. Grote verschil met een relatie is dat Australië zich niet aan het lijntje gehouden zal voelen ;)

Hoi Vanessa,

Niemand kan natuurlijk iets doen aan een gevoel dat jullie hebben gekregen. Zo'n gevoel kan helaas ontstaan door allerhande ervaringen die je op doet op zo'n reis. Het even laten bezinken is denk ik een prima idee. Misschien het besef dat het waarschijnlijk nergens op aarde perfect of zoals je zei "het walhalla" is en dan nuchter afwegen welke plek voor jullie het beste is. Is dat Australie, prima, is dat het niet, ook prima. Het belangrijkste is dat je je thuis voelt op de plek waar je gaat wonen.

Succes met de afwegingen.

Dat is inderdaad heel mooi gezegd Margriet en de vergelijking gaat goed op. Het voelt aan als afscheid nemen, afscheid van een droom die ik al zolang heb, maar ik wil er eigenlijk nog geen afscheid van nemen. Ik kan het nog niet echt helemaal loslaten. Dus ja, het gaat ergens dan ook wel gepaard met "pijn".

Goh ja, we zien wel. Ik begin nu wel meer en meer te zien en te beseffen wat ik hier allemaal heb, en eens de knoop volledig is doorgehakt (maar het zal maar geleidelijk aan gaan denk ik), kunnen we dan ook terug écht ons volop in ons leven hier storten (zoals ons huis verder afwerken etc) en dat zal ook deugd doen.

Ik hou jullie nog op de hoogte.

gr,
Vanessa

kunnen we dan ook terug écht ons volop in ons leven hier storten (zoals ons huis verder afwerken etc) en dat zal ook deugd doen.

Zo ervaar ik het ook: Ben je met de emigratie bezig, dan zou je bijna vergeten hier en nu te leven doordat je je helemaal richt op je droom...

Wake up!

Mooi om je droom zo te lezen, Vanessa! En hoe het uiteindelijk voelt na lang denken en wikken en wegen. Ik heb ook wel dat als het hier zo koud is, ik alleen maar aan koala's en kangoeroes kan denken en ik niets liever wil dan in het vliegtuig stappen en definitief naar Australië te gaan. Maar ja, ik weet ook dat het gras echt niet groener is aan de overkant. Succes met je keuzes...

Hoi Vanessa, ik heb met interesse dit draadje gelezen en ben benieuwd hoe je er nu, een paar maanden later, in staat.

Hey A&G,

Ik ben er nog altijd volop met bezig maar de balans blijft overhangen naar niet gaan. Mijn gevoel blijft en wordt zelfs enkel maar versterkt. Ik heb deze morgen tegen mijn man nog gezegd dat ik in mijn hart eigenlijk al voor 99% zéker weet dat we niet meer zullen gaan, maar zolang de termijn van ons visum niet verstreken is, zal in mijn hoofd die deur toch nog altijd op een kleine kier blijven staan.

Nu, het is en het blijft hier in de eerste plaats nog altijd een forum voor mensen die wél verzot zijn op Oz en wél graag zouden emigreren, dus ik wil mijn dan misschien al té negatieve visie hier niet te veel blijven herhalen. Ik heb gisteren nog een getuigenis van iemand gekregen, die voor mij mijn gevoel alleen maar bevestigd. De persoon die ik nu ben geworden, kan volgens mij niet meer aarden in OZ. Moest ik 10 jaar jonger geweest zijn en nog niet de levenservaring hebben die ik nu heb, zou ik dat misschien wel kunnen, maar nu niet meer.

Als je er toch graag verder over wil "praten", graag, maar dan stel ik voor om dat misschien via PB's te doen.
Bedankt voor de interesse.
gr,
Vanessa

Hey A&G,

Ik ben er nog altijd volop met bezig maar de balans blijft overhangen naar niet gaan. Mijn gevoel blijft en wordt zelfs enkel maar versterkt. Ik heb deze morgen tegen mijn man nog gezegd dat ik in mijn hart eigenlijk al voor 99% zéker weet dat we niet meer zullen gaan, maar zolang de termijn van ons visum niet verstreken is, zal in mijn hoofd die deur toch nog altijd op een kleine kier blijven staan.

Nu, het is en het blijft hier in de eerste plaats nog altijd een forum voor mensen die wél verzot zijn op Oz en wél graag zouden emigreren, dus ik wil mijn dan misschien al té negatieve visie hier niet te veel blijven herhalen. Ik heb gisteren nog een getuigenis van iemand gekregen, die voor mij mijn gevoel alleen maar bevestigd. De persoon die ik nu ben geworden, kan volgens mij niet meer aarden in OZ. Moest ik 10 jaar jonger geweest zijn en nog niet de levenservaring hebben die ik nu heb, zou ik dat misschien wel kunnen, maar nu niet meer.

Als je er toch graag verder over wil "praten", graag, maar dan stel ik voor om dat misschien via PB's te doen.
Bedankt voor de interesse.
gr,
Vanessa

Helder en reeel. Ik stel het op prijs dat je het deelt. Zoals eerder is genoemd zitten ook mensen op dit forum minder overtuigd zijn, laat ik het diplomatiek houden... Dit zijn ook emoties en observaties die waard zijn genoemd te worden... ik heb een vermoeden dat je niet de enige bent ;) Australie is ook een prachtig vakantieland, je hoeft er niet persé te wonen, toch?!

Good luck Vanessa & Co!

Hey Katleen,

"Australie is ook een prachtig vakantieland" --> Inderdaad, alleen spijtig dat een retourticketje zoveel kost (en dat x 4 in ons geval), en dat ik met het ouder worden jetlag ook niet meer zo goed verteer, zéker niet met 2 kleine sprotten wiens bioritme dan ook helemaal overhoop ligt :)

En ik vind persoonlijk ook wel dat er op dit forum ruimte moet zijn voor een meer kritische noot. Het gaat hem uiteindelijk om een wel héél levensbepalende stap die mensen zetten.
Nu, pas op, ik vind dat er zéker ook genoeg positieve dingen zijn aan Australië waarvoor ik zou willen dat ik nog wel wilde gaan. En de reden om niet te gaan heeft voornamelijk te maken met mijn persoonlijkheid, waarvan ik weet dat die zich te veel zou ergeren omdat ik al te veel "Belgisch" gekneed ben.

De beslissing om niet te gaan is voor mij ook nog altijd een struggle hoor, omdat ik een beetje het gevoel heb nu wat in een "zwart gat" te vallen. Moesten we wel gaan, dan zou het de komende jaren allemaal weer spannend en exciting en challenging zijn. Nu moeten we gewoon doorgaan met het verder "consolideren" van ons leven hier, geen écht nieuwe uitdagingen. Dus ja, dat is toch ook even slikken en verwerken.

gr,
Vanessa

alle respect, en ik ben het met je eens dat of je je ergens gelukkig voelt niet voor iedereen hetzelfde is. Mijn zus zou in Oz ook echt niet aarden (en ja, ik mag haar erg graag).

als je moeite hebt met het zwarte gat-gevoel, is het misschien een idee om een nieuwe uitdaging te zoeken. Ook kleine uitdagingen kunnen veel plezier geven! Misschien een nieuwe hobby of project, een sportieve uitdaging, een nieuwe vriendschap of studie?

Ik vind dat er op dit forum zeker ruimte moet zijn voor zowel de positieve als de negatieve ervaringen.
En ja, de beslissing om al dan niet te gaan, blijft lastig. In het laatste jaar dat ik in Nederland woonde, deed ik bijvoorbeeld ineens leuke, nieuwe contacten op en had ik ook zoiets van: als het niet lukt met dat visum, dan ga ik dit of dat doen. En ergens was het toen jammer om naar Australie te verhuizen... Maar ik was toe aan een (toegegeven: wat ingrijpende) verandering en daar komt voor mezelf bij, dat ik altijd het gevoel gehad heb, dat mijn toekomst niet in NL lag.

Ik woon hier nu ruim 4 jaar en mis nog steeds NLse dingen. Ik wil je punten even bij langs gaan om te helpen een beeld te schetsen voor degenen die nog bezig zijn en twijfelen e.d.. Ik vind het nog steeds boeiend en leerzaam om de ervaringen van anderen te lezen en hoop dat anderen dat met het lezen van mijn ervaringen ook zo ervaren.
Let wel: het gaat de een makkelijker af dan de ander. Het is een hele omschakeling. Je laat veel achter. Kunt hier ook veel weervinden.
En onthou: welke keuze jullie ook besluiten te maken, het is voor jullie de juiste! Dat kan een ander niet bepalen!

* dure huisprijzen voor huizen die kwalitatief veel minder zijn dan de huizen hier.
Dat ligt er inderdaad aan waar je woont. In de steden zal het prijzig zijn en het ligt er wellicht aan wat je in NL of Belgie gewend bent. Ik moet nog steeds wennen aan de houten vloeren, houten constructies en gipswanden e.d.. Ongelooflijk, maar ja, ik mis de betonconstructies... Hahaha!
Isolatie is inderdaad een 'ramp', hoewel ik in NL ook met tochtende ramen en deuren zat, ondanks dat de woning dubbele beglazing had e.d.. Ik zit nu in een woning met een split(?)airconditioning, waarbij in mijn geval alleen de woonkamer verwarmd of gekoeld wordt (en als ik de deuren openzet evt de slaapkamers ook wat). Een hele verbetering met wat ik had. In een andere woning waaide ik 's winters bijna van de bank af en als ik de ramen aan de binnenkant waste, kwam het water er aan de buitenkant onderuit... Die woning was duidelijk slecht onderhouden...
Als huurder ben je ook zeker niet zo beschermd als in NL (en naar ik aanneem: als in Belgie).
* ik vind in vele gevallen de suburbs écht verstikkend, huizen die heel dicht op elkaar staan, met die verschrikkelijke "panels" als fencing.
De 'panels' zijn inderdaad wennen, maar met 'white ants' wil je echt geen houten schutting. Ook geen houten huisconstructie wellicht... Ik heb er deels struiken voorstaan. Ik woon regionaal en echt niet luxe, maar ook zeker niet 'verstikkend', maar kan me voorstellen, dat het in sommige suburbs zo aanvoelt. Voor zover ik bekend ben met Adelaide, had ik dat gevoel echter alleen bij sommige unit-blokken.
En opnieuw: het is ook wat je gewend bent: ik heb 10 jaar lang in een ruime flat gewoond, maar wel 5-hoog. Mooi groot balkon, maar geen privace vanwege de 'gaas'constructie en het haalt het toch niet bij een eigen tuin. Ik vond de rijtjeshuizen in NL altijd zo saai en zo weinig privacy.

* heel veel zwaarlijvigheid, ben ik echt van geschrokken, ze zijn daar écht de Amerikaanse toer aan het opgaan.
Ik zie dat hier in mijn directe omgeving inderdaad meer dan in NL, maar het is een trend waar we qua rijke, westerse landen helaas heen gaan. Het zal hem in het eet- en leefpatroon zitten en het valt mij op, dat ten eerste het hier veel laagbouw is: geen trappen. En als je dan in een flatgebouw zit qua werk, dan is het eerste wat je ziet de lift. Het trappenhuis is vaak even zoeken. Dus het wordt mensen ook wel erg makkelijk gemaakt.
Gelukkig ken ik ook genoeg mensen die een normale lichaamsbouw hebben.

* het macho- en drinkgedrag, een beetje het puberale "ik ben geweldig stoer want ik kan ze goed binnenkappen".
Hier kan ik niet echt over meepraten. Ben geen kroegganger en mijn vrienden/kennissenkring hier weet, dat ik met mate drink en respecteert dat. De paar keer dat ik naar een kroeg geweest ben hier, had ik inderdaad wel zoiets van: een aantal zijn al erg vroeg aangeschoten. Erg vroeg is voor mij dan 20uur ofzo.
Ik merkte overigens wel, dat een aantal collega's het raar vond dat ik niet of amper drink. En tijdens een afsluitende 'trophy night' van mijn 1e dartseizoen, had ik een teamlid, die niet snapte, dat ik daarin nogal zwart/wit ben: als ik drink, rij ik niet. Als ik rij, drink ik niet. Ik vind dat duidelijk en heb een prima avond met een glaasje fris.
Maar zoals gezegd: mijn vrienden en goede kennissen weten en respecteren dit.

* heel mooie natuur als je het hinterland ingaat, maar je kan er niet buiten komen want dan zijn er die ongelooflijk irritante vliegen.
Ligt aan het seizoen :) Als je in het voorjaar naar buiten gaat heb je die ongelooflijk irritante magpies die gaan 'swoopen' :) Heel fijn wanneer je op je fiets bent :) Maar ik snap 'm. Vliegen genoeg hier.

* de mentaliteit van de aussies, ze zijn snel tevreden, met een tussenoplossing zijn ze al gauw content, in de aard van "it will do". Ze zoeken precies geen langetermijn, structurele oplossingen voor structurele problemen (naar mijn gevoel).
Dat hoor/lees ik vaker ja. Heb soms het gevoel, dat sommige aussies 'laid back' iets te ver hebben doorgevoerd...
Maar ik heb er zelf niet echt last van.

* we zijn er nu ook geweest in volle zomer (te midden van hittegolven, bosbranden, cyclonen en je van top tot teen volledig moeten insmeren als je ook nog maar langer dan 5 minuten zou buiten lopen).
Australie is een land waar huidkanker het meest voorkomende soort kanker is, dus ja, ik smeer me 'zelfs' in de winter in als ik bijv in de tuin bezig ben. Het ligt er inderdaad aan waar in Australie je zit. Ik zit 400km bij Adelaide vandaan, waar de noorderwind soms net als een enorme fohn aanvoelt en je dan compleet gezandstraald wordt.
Ik merk dat ik 's winters naar verhouding meer buiten zit dan 's zomers, hoewel er in de zomer natuurlijk de nodige BBQs zijn om naar toe te gaan. Maar ik vind het heerlijk om in de winter, 's middags buiten in het zonnetje te zitten. Ingesmeerd en al :) 's Zomers is het overdag vaak te warm. Ik merk overigens, dat ik qua verwarming/koeling mijn airco 's winters meer aan heb, dan 's zomers. Ik werk fulltime, dus dat scheelt ook, maar blijkbaar heb ik meer last van (te) koude avonden, dan te warme.
Of iedereen om 20uur voor de TV hangt? Tja... dat deed ik in NL ook... Hier ben ik momenteel vrijwel geen enkele doordeweekse avond thuis en dan vind ik het wel lekker om op zaterdagavond wat TV te kijken.
En dat anderen dat eventueel doen, houdt natuurlijk niet in dat jullie dat ook zouden moeten doen. Je past je hier aan, maar je neemt ook eigen gebruiken mee. Dus wat jullie nu zoal 's avonds doen, zouden jullie hier wellicht ook gaan doen.

Maar ik begrijp en respecteer zonder meer jullie keuze om evt in Belgie te blijven!

groetjes,
Janka

Back