Wel of niet gaan?

Zijn we nog maar net door heel de papierenberg van ons 489 visum (of welke nummer het ook alweer is), of we kunnen al half opnieuw beginnen, dit maal voor ons toeristenvisum voor onze reis van half december tot half februari.

Please provide:
- details of your reason for visiting Australia
- a full travel itinerary covering your travel arrangements and dates of travel to and from Australia
- a description of the activities you plan to undertake over the period of your intended stay in Australia
- statement about your intentions after departure from Australia.

Ok, allemaal geen drama en komt wel in orde, maar hierna heb ik voor de eerstkomende maanden mijn buik écht wel effe vol van het woord "visum" of "please provide additional information" .
Enkel voor VISUM GRANTED sta ik nog open :)

We zijn nu een week verder en nog steeds geen OK voor mijn toeristenvisum. Begin er toch wel wat zenuwen van te krijgen, over 9 dagen vertrekken we!

Ja, heb het ook al gedacht, maar anderzijds staat er wel dat het tot 10 werkdagen kan duren, dus ik ga nog wel even afwachten.
Bij iedereen was het visum dus gewoon (automatisch) toegekend, mijn man, onze kids, mijn schoonfamilie, bij iedereen, behalve bij mij! Grrrrr.

Probleem is ook dat je totaal geen zicht hebt op het feit ofdat de dingen die je hebt doorgestuurd ook effectief zijn toegekomen en dergelijke (net zoals bij het andere visum). Ze hebben op papier wel een goed systeem, maar in de praktijk moeten ze er toch nog wel serieus aan sleutelen hoor (zéker softwarematig).

Bij ons was het ook altijd zo dat mijn vriendin haar toeristen visum onmiddelijk kreeg en het bij mij altijd 1 werkdag duurde. Maar een week is dan wel weer lang...

'k zou toch bellen... Wij hebben zoiets meegemaakt... drama, want de documenten waren niet ontvangen... bleh, wel dus! Lag op de verkeerde 'stapel', of verkeerde map/file/weetikhet... Als het niet ok is, heb je nog tijd voor actie.

Alé, heb naar aanleiding van jullie ervaringen toch al maar eens een mailtje gestuurd, via de link waar je zogezegd je status kan opvolgen maar wat op zich eigenlijk niets aan informatie geeft. Nu bellen heeft geen zin want dan krijg ik toch niemand aan de lijn (vermoed ik toch?). Als ik woensdag nog niets heb vernomen, bel ik woensdag héél vroeg wel eens?

Toeristen visum?
Heb ik nooit aangevraagd! Gewoon ticket boeken en in het vliegtuig een formuliertje invullen en daarmee is de kous af.
Of hebben jullie iets speciaals?

???? Volgens mij mag de vliegmaatschappij je niet eens accepteren op Schiphol zonder geldig visum. Stel je voor dat de OZ douane je niet toelaat, mogen zei je weer mee terug nemen op de eerste vlucht terug.

Volgens mij staat er zelfs op de site van Diac dat je geen tickets moet boeken voor je een visum hebt (anders heb je wellicht voor niets een ticket gekocht...)

Je hebt wel een visum nodig. Ik was het afgelopen keer vergeten, stonden we daar in een hele lange rij met onze 2 kleintjes die echt niet een uur stil staan, zijn we eindelijk aan de beurt, jammer joh, geen visum dus geen boarding pass. Kon ik dat bij een andere balie alsnog regelen, duurde ook erg lang, en voor 3 personen was dat best duur, en vervolgens weer terug in die lange rij... Not amused!

Verder zou het ook de bedoeling zijn om in Oz een beetje stressvrijer te kunnen leven. Maar, en ja dat is een beetje mijn materialistisch kantje, in mijn droombeeld hoort daar wel een huisje met een zwembad(je) bij, zéker in zo'n klimaat met 2 kinderen. Maar stressvrijer leven betekent dat ik maar maximaal halftijds meer zou werken. Maar ik weet niet of we met zo'n inkomen ons dat kunnen veroorloven. Verder zit mijn man in de IT, wat wil zeggen dat we waarschijnlijk toch niet zo ver van Adelaide zullen kunnen wonen want daar is de meeste werkgelegenheid (we moeten sowieso naar SA - regionally sponsored). Ik denk dat we uiteindelijk in dezelfde ratrace en frustraties van files gaan terechtkomen als hier.

Heb even je post hierboven ge-edit, Vanessa, maar reageer op het hele verhaal.

Er zijn wat draadjes over het achterlaten van familie e.d., waarin heel zinnige, herkanbare verhalen naar voren komen. Ik meen me te herinneren, dat iemand daadwerkelijk de voors en tegens op papier had gezet en tijdens de dipmomenten (want die krijg je wanneer je daadwerkelijk de stap zet en hier terechtkomt) zich daarop gericht heeft: waarom heb ik hier ook alweer voor gekozen.
En de prachtige term emogreren. :)

Ik ben het met je eens, dat het hebben van een gezin de keuze enorm beinvloedt. Ik ben alleen en als ik zo terugkijk, dan moet ik zeggen, dat het net lijkt alsof ik wat impulsiever te werk ben gegaan. De beslissing was genomen, na 1,5 jaar ofzo was het visum op zak. Toen kwamen ineens de twijfels en de paniek en desondanks gewoon doorgaan. Geen validatiereis (vond ik zonde van m'n geld), maar gewoon in 1x met m'n hele hebben en houden. Verstandig? Geen idee, maar het is goed gekomen :)

Verder is communicatie heel belangrijk. M.n. richting je ouders. Zij pakken het goed op, begrijp ik, en dat scheelt enorm. Ik heb mijn vader er heel nauw bij betrokken, voornamelijk omdat mijn moeder relatief kort daarvoor was overleden. Hij snapte het en steunde me onvoorwaardelijk.
Het meest fantastische is, dat hij me hier afgelopen jaar bezocht heeft en net zo'n Aussie fan geworden is als ikzelf :) En hij snapt helemaal waarom ik de keuze genomen heb. Ik heb overigens nog een broer (en zijn gezin) in NL wonen, dus had niet het gevoel hem echt achter te laten, hoewel het me uiteraard niet makkelijk viel.
Met Skype wordt de wereld ook een stuk kleiner. Ik Skype wekelijks met mijn vader en het voelt daardoor niet alsof hij zo ver weg zit. 'Even overleggen' kan gewoon :)

Er zijn ook diverse reacties geweest op mensen die aangeven stressvrijer te willen leven. Daarover leken de meningen toch wel overeen te komen: stressvrijer leven kan ook in NL en Belgie. Als je het te druk hebt e.d. dan ligt dat toch vooral aan jezelf. Komt hard over, is niet zo bedoeld! Maar ik herinner me iemand die vond dat hij/zij te weinig tijd had voor de kinderen e.d. en tja, ik heb als alleenstaande natuurlijk makkelijk praten, maar redeneer dat wanneer ik gezegend zou zijn met een gezinnetje ik daar tijd voor vrij zou maken. Kinderen komen nl op de 1e plaats. Maar dat is mijn mening :)

Je geeft aan de je droombeeld een huis met een zwembad is. En als je op dit forum rondkijkt dan zul je zien, dat er mensen zijn die werkelijk adembenemend mooi zijn komen te wonen en een droombaan hebben. Dat geldt niet voor iedereen!!! Hou dat alsjeblieft goed voor ogen!

Je begint hier helemaal opnieuw: je moet een baan zien te vinden, een woning zien te vinden die EN naar je zin is EN betaalbaar, je moet weer een vriendenkring opbouwen, scholen zien te vinden voor je kinderen, etc..
Als deze dingen zijn niet zomaar gerealiseerd. Sommigen gaat het heel goed en vlot af. Bij anderen duurt het wat langer.

Niemand kan de keuze voor jullie maken, maar hou goed voor ogen waar je het voor doet en of het opweegt tegen wat je nu hebt. Het gras lijkt wel groener, maar...
Maar als je sterk het gevoel hebt dat je toekomst hier ligt (dat had ik tenminste), tja, je leeft maar 1x. Ipv jullie woning te verkopen zou je het wellicht kunnen verhuren. Het vliegtuig dat naar Australie vliegt, vliegt nl ook weer terug naar Belgie. Niet geschoten is altijd mis.

Lang verhaal kort: ook maar eens zo'n voors en tegenlijstje maken?? :)

Succes!!!
Janka

???? Volgens mij mag de vliegmaatschappij je niet eens accepteren op Schiphol zonder geldig visum. Stel je voor dat de OZ douane je niet toelaat, mogen zei je weer mee terug nemen op de eerste vlucht terug.

Volgens mij staat er zelfs op de site van Diac dat je geen tickets moet boeken voor je een visum hebt (anders heb je wellicht voor niets een ticket gekocht...)
Als jullie (Afterbang en Yuud) het zeggen, zal het wel zo zijn. In dat geval zal mijn reisagent het wel geregeld hebben voor ons.

Even over de term stressvrij, ik heb gewoon een fulltime baan en sta ook regelmatig in de file MAAR...ik ervaar minder stress!!! Voorbeeld: Als er iets mis gaat op het werk word ik niet omgeven door teamleden en/of managers die geirriteerd zijn, negatief zijn. Niets van dit alles, men gaat gewoon door en probeert het probleem op te lossen en als dat niet meteen kan, jammer dan, dan gebeurt het later!! Relaxed, zonder stress werken...love the Australian way!!

Hey iedereen,

Nog bedankt voor alle input, zéker ook jij Janka, en ik ben het 100% met je eens, stressvrijer leven, daar kan je thuis ook voor zorgen. Mijn man en ik hebben sowieso tegen elkaar gezegd dat, als de beslissing valt om in België te blijven, we hier dan enkele zaken willen veranderen. Ofwel zoekt hij ander werk, niet meer in de consultancy waar hij naar alle uithoeken van het land kan worden gestuurd, maar bij één vaste werkgever, zal op zich wel minder interessant zijn maar ja. En ideaal zou zijn als hij dan eventueel ook 4/5de kan werken, zoals ik nu al doe. Ofwel ga ik voor een échte parttime en werk ik écht nog maar halftijds. Want ook ik ben van mening, kids come first.

Het achterlaten van vrienden, goh, ik ben al meermaals serieus teleurgesteld in mensen waarvan ik dacht dat het vrienden waren dus daar heb ik wel iets minder problemen mee, familie daarentegen, dat blijft maar dat zal altijd zo zijn, zoals je het zo mooi zegt "emogreren" omvat het allemaal.

Verder nog even meedelen dat mijn toeristenvisum dinsdag in orde is gekomen, maar nog belangrijker, heb een half uurtje mail gekregen van mijn man met volgende mededeling:

Noti
fication of grant of a Skilled Regional Sponsored (Provisional) (class SP) subclass 489
(Skilled - Regional Sponsored (Provisional)) visa
Ons andere visum is dus ook binnen!!!
Ik moet eerlijk toegeven dat de ontlading wel iets minder is dan toen wanneer we de invitation kregen.

Is er alleen iemand die weet of we dit visum nu dan best ook ineens laten valideren wanneer we volgende naar Australië gaan? Ik denk van wel want er staat ergens "must make first entry to Australia before 06 November 2013". Heeft iemand een idee hoe dat in zijn werk gaat, een visum laten valideren? Duurt dat lang? Het is maar dat er iemand ons komt oppikken in Melbourne volgende week en als we daar eventueel nog 2h bij de migratiedienst zitten, kunnen we dat misschien best even laten weten.

@ Hardcore: ik denk idd ook wel dat je reisagent daar dan wel voor zal gezorgd hebben want ook voor een toeristische vakantie is een visum nodig :).

gr,
vanessa

ha Vanessa, valideren is echt een anti-climax hoor, je gaat gewoon door de douane en dat is het dan. Niemand die welkom zegt of iets bijzonders doet, gaat helemaal vanzelf :).
Gefeliciteerd met je visum!!

ha Vanessa, valideren is echt een anti-climax hoor, je gaat gewoon door de douane en dat is het dan. Niemand die welkom zegt of iets bijzonders doet, gaat helemaal vanzelf :).
Gefeliciteerd met je visum!!
Dat ligt eraan :p Als je ze tot drie keer toe vraagt of je nu echt een valide visum hebt en de rest van je leven daar mag wonen als je dat wilt en tot drie keer toe met een grote smile voor ze staat.... dan vinden ze je erg grappig ;)

Je toeristenvisum vervalt volgens mij als je een ander visum hebt gekregen. Maar ik heb het allemaal niet helemaal goed gevolgd dus misschien zeg ik nu wel iets heel doms/logisch, haha.

gefeliciteerd!En success met het maken van de keuze... Hopen dat de vakantie je meer duidelijkheid kan geven.

Inderdaad is het volgens mij ook zo dat je maar 1 visum hebt. Dus je laatste visum is je geldige visum.

Dat betekent volgens mij ook dat je laatste visum je vorig visum laat vervallen. Maar wellicht dat een expert daar meer over weet. Ik denk dus doordat je nu je '489 visum' hebt gekregen, heb je geen toeristenvisum meer....

Back