Wel of niet gaan?

G'day Vanessa,

Enige wat ik hier op kan antwoorden is dat je volledig gelijkt hebt. Als je langer kon blijven zul je het nog veel erger ervaren. Maar je moet je eigen kijk op de realiteit die je in Nederland hebt opgebouwd achter je laten en de dingen accepteren zoals ze zijn, en die zijn hier nou eenmaal anders hier. En pas dan kun je hier een beter leven leiden, anders moet je inderdaad gewoon lekker in Nederland blijven klagen.

Veel mensen hier praten leuk in je gezicht maar doen dan geen zak voor je. Dat ligt niet aan mij maar iedereen in mijn sector en vrienden groep ervaart dat zo, zelfs de Aussies vinden veel mensen 'rude'. Vond ik in Nederland veel erger van toepassing.

Dit is een land waar je aan je zelf moet denken, want de regering doet het niet voor je dus waarom zou inwoner het wel voor jou doen zonder iets terug verwachten.
Dit is natuurlijk een kijk op de realiteit wat beetje negatief is en kan zo ook 100de dingen over Nederlanders vertellen.

Ik kom zeker ook mensen tegen die wel erg vriendelijk zijn en dingen voor je doen, gelukkig is mijn baas zo. En heb zo ook meer mensen ontmoet en dat gebeurd vanzelf als je accepteert dat de logica van mensen wel eens anders kan zijn dan van ons Nederlanders.

Huizen probleem heb ik geen last want ik woon in Townsville, daar is het altijd zo'n 30 graden het gehele jaar. Dit is een van de reden waarom ik het zo geweldig hier vindt, in plaats van dat vieze grijze weer in Nederland.
Je kan hier met een zeer makkelijk baan bakken met geld verdienen vergelijking met NL en dan lijkt het leven wel een grote vakantie! Zo laad ik mijn crossmotor in mijn SS ute en 10 minuten later rij ik door de bush waar ik allerlei wilde dieren zie....

You are the observer and creator of your own reality.

Nou gak ffkuhs een moederdags kaart naar NL opsturen.

Cheers, Will.

Hey iedereen,
Zoals beloofd een update na onze reis van 2 maanden.

Om het kort te maken, we zijn er nog altijd niet helemaal uit maar momenteel overheerst bij ons vooral het gevoel van "ik wilde dat ik wél wilde gaan (want we kunnen gaan), maar momenteel wil ik eigenlijk niet (meer) gaan".

Ik/we hebben een aantal zaken nu meer vanuit het standpunt van een volwassene bekeken en er zijn toch wel redelijk wat zaken daar die het voor ons niet meer "hét walhalla op aarde" maken (hoewel ik ergens wou dat het het wél nog was, raar maar maar, ik wilde écht dat ik nog wel wilde gaan).
De dingen die het voor ons niet meer zo aantrekkelijk maken (en ik wil hier echt niemand mee beledigen of schofferen) - en spreek mij gerust tegen aub, misschien kan ik/we zo toch terug op andere gedachten gebracht worden:

* dure huisprijzen voor huizen die kwalitatief veel minder zijn dan de huizen hier. En als het huis nog maar enigszins ruikt naar hedendaags of modern, is het niet betaalbaar. De betaalbare huizen zijn amper of niet geïsoleerd, geen dubbel glas en dat soort toestanden. Mijn schoonzus die in Adelaide woont, zegt dat ze nog nooit ergens zo kou heeft gehad als in de winter in de huizen in Adelaide vanwege het niet isoleren/geen dubbel glas en dat ook de moeite niet wordt gedaan om een deftige verwarming te installeren voor die 1 of 2 maanden dat het maar kouder weer is. Maar die 1 of 2 maanden, is het wel onaangenaam kil in huis want buiten dus een klein plaatselijk kacheltje of zo (dat dan ook maar enkel plaatselijk wat verwarmt) is er niets voorzien.
* ik vind in vele gevallen de suburbs écht verstikkend, huizen die heel dicht op elkaar staan, met die verschrikkelijke "panels" als fencing. Je bent dan zo compleet ingeboxt. Ik zou daar claustrofobisch worden. En ja, er zijn idd nog wel mooiere stukken en plaatsen, maar die zijn dan ofwel 3h van werkgelegenheid gelegen of weeral onbetaalbaar.
* heel veel zwaarlijvigheid, ben ik echt van geschrokken, ze zijn daar écht de Amerikaanse toer aan het opgaan.
* het macho- en drinkgedrag, een beetje het puberale "ik ben geweldig stoer want ik kan ze goed binnenkappen". Wij groeien daar doorgaans wel uit na onze studententijd. Doorgaans hé, ik weet dat er hier ook nog wel van die gevallen rondlopen.
* heel mooie natuur als je het hinterland ingaat, maar je kan er niet buiten komen want dan zijn er die ongelooflijk irritante vliegen.
* de mentaliteit van de aussies, ze zijn snel tevreden, met een tussenoplossing zijn ze al gauw content, in de aard van "it will do". Ze zoeken precies geen langetermijn, structurele oplossingen voor structurele problemen (naar mijn gevoel). Nu, als je snel tevreden bent, leef je ook relaxter natuurlijk, dat weet ik wel, maar ik weet niet of ik me nog aan zo'n mentaliteit kan aanpassen, daarvoor leef ik misschien dan al nét iets te lang in België.
* we zijn er nu ook geweest in volle zomer (te midden van hittegolven, bosbranden, cyclonen en je van top tot teen volledig moeten insmeren als je ook nog maar langer dan 5 minuten zou buiten lopen). Op zich vond ik het op dat vlak nu dus ook niet zo fantastisch, maar ik kan me geen beeld vormen van het leven in Oz in de andere seizoenen, misschien kan je dan wel meer optimaal genieten van het "buitenleven"? In hoogzomer kruipt iedereen tussen 11 en 16h gewoon binnen, en na 20h zit iedereen ook al terug binnen voor de buis precies.

Alé ja, ik kan een volledig verkeerd beeld hebben over de dingen, maar zo komt het bij ons toch over.

Momenteel zijn wij niet overtuigd genoeg van het feit dat we het daar zoveel beter gaan hebben, om een hele (zelfs eventueel maar proeftijdelijke) migratie aan te gaan. Misschien dat we er binnen een paar maanden, als alles wat bezonken is, we Oz toch beginnen missen, ik weet het niet...

Vanessa

Hier ben ik nog eens. Is de kogel al door de kerk. Begot nog niet! Wel zou je kunnen denken dat door de schitterende zomer die we hier nu hebben, de zin om te gaan helemaal wegebt maar dat is helemaal niet waar. Door de fantastische zomer die we hier nu hebben, besef ik des te meer dat ik meer van dit wil en besef ik maar wat ik hier (doorgaans) jaarlijks mis en wat ik in OZ alle jaren zou kunnen hebben.

Momenteel is het bij mij zo, dat ik op zich heel graag voor 2 à 3 jaar naar OZ zou gaan om van ons voorlopig visum een permanent visum proberen te maken. We houden ons huis hier in België, maar dan moeten we het wel verhuurd krijgen. Maar om dat te kunnen doen aan de prijs die we er in principe voor zouden moeten krijgen... hmmm, ik weet niet of dat gaat lukken want daarvoor is de locatie dan weer niet 100% ideaal. Maar als het dan niet lukt om een permanent visum te bemachtigen of het bevalt ons uiteindelijk toch niet, kunnen we gewoon terugkomen. Nu ja, voor ons zou dat wel "gewoon" zijn, maar voor de kinderen zou het dan 2x een ingrijpende verandering in hun leven zijn, en ik weet niet of ik zo egoïstisch kan/mag zijn. Ik ben zelf op 8-jarige leeftijd nog maar simpelweg binnen België verhuisd en dat was voor mij helemaal geen goede ervaring en pas de laatste jaren begin ik te beseffen dat dat toch een serieuze invloed heeft gehad op bepaalde facetten aan mezelf, aan hoe ik op sommige vlakken nu ben.

And the saga continues...

• Like
Reactions: FOL
Back