Of ALLE HBO opleidingen hier meteen een fulltime Uni is, durf ik niet te zeggen. In geval van de Hanzehogeschool in Groningen, weet ik dat ze op hun Engelse website zichzelf Hanze University noemen en mijn opleiding stond hier gelijk aan een Bachelor (2 jaar uni). Maar laat je opleiding vooral door VETASSESS beoordelen. Moet toch voor je visum
Voor de rest sluit ik me bij Martijn en Mountains aan.
En als je selectie criteria moet beantwoorden: dat is een apart document waarbij je elk criterium apart moet beantwoorden. Dus niet denken, zoals ik dat deed bij m'n 1e sollicitatie: die vragen beantwoord ik wel in m'n sollicitatiebrief, want dan wordt je sollicitatie meteen aan de kant gelegd.
Ik heb destijds ook een sollicitatie workshop gedaan en daarbij benadrukte de docente het belang van een goede beheersing van de Engelse taal. En ter illustratie: er zat een man bij uit Korea en die was hier destijds al zo'n 3 jaar. Had wel werk gehad, maar zat toen zonder en kwam niet aan de bak. Niet verwonderlijk: zelfs 1-op-1 was hij amper te verstaan...
Sommigen lukt het om via een recruitings agency aan de slag te komen, maar mijn ervaring (en van de verhalen van anderen) is, dat ze je evt wel op gesprek willen hebben, maar dat je er verder niet teveel van moet verwachten.
Vrijwilligerswerk wordt hoog aangeschreven en is een goede manier om contacten, werkervaring EN Australische referenties op te doen. Kijk bijv op:
www.volunteeringsa.org.au/ voor SA.
Zelf ben ik aan de slag gekomen door mogelijke werkgevers te benaderen en te vragen of ik een korte stage kon lopen (3 weken). Nu werk ik in het bibliotheekwezen, waarbij concurrentie niet zo'n rol speelt als bij het commerciele bedrijfswezen, maar ik weet dat dit ook bij anderen gewerkt heeft.
Ik ben hierdoor als casual aan de bak gekomen. Zeker geen vetpot, maar ik kon er na een paar maanden m'n huur mee betalen, en dat was een vreugdesdans waard! Daarna is het voor mij allemaal vrij vlot verlopen, maar dat is natuurlijk ook geluk hebben. En willen verhuizen...
Voor de mensen die nog in NL zitten: het feit dat je beroep op de SOL lijst staat, houdt niet in dat ze hier op je zitten te wachten. Je moet hier vanaf nul beginnen en je bewijzen. Mijn ervaring destijds (6 jaar geleden) was, dat de meesten zo'n 6 maanden zonder werk zaten of alleen casual werk hadden met weinig uren. Na die 6 maanden hadden de meesten wel werk, met wat meer vastigheid na een jaar.
Ik weet niet hoe dat nu zit. Uiteraard kende ik toen ook wel mensen die hier al bijna 2 jaar zaten en maar niet aan de bak kwamen, maar dat waren vooral Aziaten die slecht Engels spraken of niet teveel moeite leken te willen doen voor een baan. Aussies lijken het op prijs te stellen wanneer we initiatief tonen.
Zelf heb ik overigens niet de ervaring van 'Aussies eerst', maar dat kan 'm in de branche zitten waarin ik werkzaam ben. Wel werd er veel waarde gehecht aan m'n Australische referenties.
Maar goed, met de huidige arbeidsmarkt zal het vinden van een baan knap lastig zijn en ik benijd de werkzoekenden niet!