Werk is moeilijk te krijgen

Monica

New Member
Mocht je naar Australië gaan dan is het toch wel slim om eerst een baan te hebben want wat is het moeilijk om aan werk te komen. Mijn man heeft 17 jaar ervaring als project manager, heeft mega grote projecten gedaan en een indrukwekkende CV. Hier wordt je gewoon aan de kant geschoven als je geen Australiër bent. De recruiting bureaus geven dit ook aan, Australiërs gaan voor. Mijn man heeft al tegen de 400 x gereageerd en is maar een paar keer op gesprek geweest met assessments en al maar als er een Australiër net zo goed is dan gaat de baan toch echt naar hem. Ze kunnen niet duidelijk aangeven waarom jij het niet bent geworden. Je krijgt 9 van de 10 keer geen reactie op je sollicitatiebrief.

Natuurlijk wil je dit niet lezen als je van plan bent om te emigreren en denk je dat jij wel een goed genoeg CV hebt om aan een baan te komen, dat dachten wij ook maar feit is wel dat ons spaargeld er hard door heen gaat en dat wij na een half jaar nog steeds zonder werk zitten. Dan kan het nog zo fijn zijn hier, je hebt toch werk nodig dus ik zou zeggen, denk goed na.........werk vinden is echt moeilijk. Wij wonen in Sydney waar er zeker wel 2 tot 3 banen per dag zijn waar mijn man helemaal passend op is en nog steeds geen werk............dat is niet normaal toch?

Mocht iemand dit lezen en denken, he,.....ik ken iemand die een project manager nodig heeft, houden wij ons aanbevolen want anders wordt het toch echt terugkeren voor ons......snik, snik. Dit is onze laatste sprankje hoop. Mijn man solliciteert door het gehele land, wij gaan wonen daar waar er een baan op ons wacht. Wij zitten in Sydney omdat wij dachten dat daar de meeste werkgelegenheid was, dat is ook zo maar blijkbaar zitten ze niet op ons te wachten.


Zo dat lucht op, moest het toch even kwijt, wij voelen ons ook zo machteloos.
 
oeffffffffffff ja dat is minder.....helaas is jullie verhaal hier maar al te bekend. Er zijn er meer hier die ondanks de beste opleidingen, jarenlange ervaring en geweldige mentaliteit moeite hebben om werk te vinden in hun vakgebied.
Maar niet opgeven, het komt goed. Hou vol!!!
 
Hoi Monica, Jullie verhaal is helemaal herkenbaar! Bij ons is het gelukkig goed gekomen, wij zijn nu 1,5 jaar hier, maar bij mijn man heeft het ook 5 maanden geduurd voordat hij een baan vond (hij is ook Mechanical Project manager). Het is hier ook behoorlijk spannend geweest. Uiteindelijk heeft hij een hee goede baan gevonden op gelijkwaardig niveau via een contact dat hij in NL al had en waar hij al 9 maanden voor 'in de race' was. We tellen nog dagelijks onze zegeningen dat we zo'n geluk hebben gehad. Het is echt ontzettend moeilijk en inderdaad, zonder Australische werkervaring schuiven ze je per definitie al aan de kant (oké, er zal hier en daar een uitzondering zijn, maar over het algemeen werkt het zo). Zelf was ik in Nederland HRM adviseur, maar ik werk sinds 1,5 jaar bij Coles in nightshifts, Misschien is dit een idee voor een van jullie? Vaak hebben ze hier wel mensen nodig en het betaalt redelijk goed. Uiteindelijk ben ik ook overdag gaan werken en als ik zou willen had ik zelfs fulltime kunnen gaan. Eigenlijk maakt het helemaal niks uit wat je doet uiteindelijk, als er maar geld binnen komt. Ik heb ook als laatste sprankje hoop destijds een oproep geplaatst op FB, volgens mij is er ook een groep 'Dutchies in Sydney'. Ik zou het gewoon proberen. Mensen zijn vaak bereid om met elkaar mee te denken en er kwamen ongelofelijk veel tips en handreikingen binnen. Mensen die je CV willen ontvangen en intern persoonlijk willen overhandigen aan HR of de betreffende manager, interviews of gewoon een informeel kennismakingsgesprek waar je voor wordt uitgenodigd. Zoals je zegt...de tijd begint te tikken en je wilt gewoon alles aangrijpen om te kunnen blijven.
Misschien ook eens met recruitment bureaus gaan praten over 'lagere' beroepen om werkervaring op te doen. Ik weet dat niet ieder bureau een gesprek wil aangaan vanwege de ontbrekende Australische werkervaring, maar er zijn er die dit zeker wel de moeite waard vinden. Houd de moed erin, blijf geloven in een goede afloop, het zal heus goed komen. Sta voor alles open en vooral: maak connecties. Al is het via Linkedin, mensen uit dezelfde beroepsgroep, vaak worden hier vacatures op geplaatst. Hang in there xx:up:
 
@Monica, ik heb je een privé berichtje gestuurd met het mailadres van mijn man, als je wil kan hij het cv van je man intern doorsturen binnen zijn bedrijf naar de locatie in Sydney?
 
Ja ken dat helaas... Wij zitten in zelfde schuitje
Mijn partner is geoloog ook met indrukwekkend CV van 15 j als project manager (mining, dredging, ...). Mijn iets minder indrukwekkend maar toch ook meer dan 10 jaar ervaring in environmental sector, project management en zo. Maar niks dus. Werken beiden al heel de tijd als arbeiders/technicians. Zeer frustrerend.
Adelaide is daarbij extra moeilijk. Maar we solliciteren over het ganse land en dat blijkt al even moeilijk.
Ze willen liefst iemand met lokale ervaring, en aangezien er steeds zodanig veel applicants zijn voor 1 job, vinden ze dan ook makkelijk zo iemand. Als buitenlanders wordt het zo natuurlijk extra moeilijk.
Bij ons duurt dit intussen al meer dan 2.5 jaar.
Dus wij hebben beslist dat we terug gaan naar B. Je kan niet eeuwig blijven proberen...
Succes, hopelijk komt er bij jullie nog iets uit de bus. Jullie zijn hier nog maar amper een paar maanden, dan zou ik nog niet opgeven
 
Last edited:
Hi Monica,
Altijd goed om ook deze verhalen te delen! Misschien heb je iets aan onze sollicitatie-ervaringen. Het kan helpen om zoveel mogelijk bij de meer internationale bedrijven te solliciteren? Zelf werk ik nu 5 maanden bij een heel klein bedrijfje, maar ik heb al een Canadese en Schotse collega en mijn bazin is gek op reizen. Manlief zit bij een (echt) internationaal bedrijf en zijn collega's komen uit Azie, Europa en Amerika. Dan zijn ze misschien toch wat opener naar 'buitenlanders'. Voor ons beiden heeft het ook even geduurd om werk te vinden, maar uiteindelijk heb ik alle recruiters aan de kant gegooid en alleen nog maar gesolliciteerd als je rechtstreeks bij het bedrijf kon solliciteren (Seek). In het begin in het wilde weg gesolliciteerd (en ondertussen een cert. IV gehaald en vrijwilligerswerk gedaan), maar uiteindelijk meer gevoel gekregen waar ik kans zou maken en veel selectiever gaan solliciteren. Liever veel tijd aan een brief besteden en echt op alle eisen ingaan. Manlief is techneut en uiteindelijk wel via een recruiter aan het werk gekomen. Eerder deze recruiter al gesproken en toen deze baan voorbij kwam nog maar eens gebeld of hij opnieuw zijn cv moest aanleveren. Was niet nodig en binnen een week was het rond.
Veel sterkte Monica, ik hoop dat het ook voor jullie binnenkort gaat lukken.
@kat: wat naar om te horen dat jullie toch besloten hebben om je droom op te geven en terug te gaan naar België. Maar het houdt inderdaad een keer op met de centjes!
 
Beetje off topic, maar de knoop is dus doorgehakt Kat... Jammer hoor, je hebt er veel tijd en energie in gestoken en dan toch niet aan de beurt komen voor een toffe job.
 
Wat ontzettend rot voor je Monica! :( Heel veel stertke. Gewoon stug volhouden....

En bedankt voor de waarschuwing, dan kunnen de komende emigranten er rekening mee houden. Wij gaan in ieder geval vast brainstormen na al dit soort berichten op het forum.
 
Bedankt voor al jullie lieve reacties. Waar je ook zeker rekening mee moet houden is dat ze heel aardig doen, proffesioneel zijn tijdens job interview en dan vervolgens onbereikbaar zijn Ze hebben niet het fatsoen om even te bellen dat je het niet bent geworden na twee gesprekken en een zware assessment, ik blijf het onbeschoft vinden. Wij hebben ook meegemaakt (ff ander onderwerp) dat ze 20 min. voor je een bezichtiging hebt van een huis, afmelden via sms. Het was een rit van 45 min. dus je gaat op tijd weg, je bent er dan bijna en zonder reden wordt het afgemeld. Als je om uitleg vraagt dan wordt je zogenaamd teruggebeld omdat desbetreffende persoon niet aanwezig is. Ik blijf er moeite mee hebben maar dat is weer voor een andere topic. Maandag heeft mijn man een jobinterview in Adelaide, duimen jullie voor ons?
 
Natuurlijk duimen we voor jullie Monica! Tja, en af en toe is het best wennen als mensen niet reageren. Niet alleen bij solliciteren, ik merk zelf dat mensen ook in het zakelijk verkeer erg slecht zijn in terugbellen. Daar is nog een wereld te winnen. Ik mopper daar ook wel eens over, maar die cultuurverschillen houden het ook spannend, bevestigt weer eens dat we toch echt aan de andere kant van de aardbol zijn gaan wonen.
 
Goed dat ik dit lees. Ik schrik er nogal van omdat ik dacht dat je met een goede baan en dito CV wel snel aan een baan kon komen in Australië. *PANG* zei het droomwolkje

Ik ben 26 en heb sinds een half jaar met veel mazzel een topbaan in Nederland. De bedoeling is om binnen deze sector (IT) en bedrijf 4-5 jaar werkervaring op te doen en dan de stap te wagen. Ik verlaat dan wel een mooie carrièrepad maar ik hoop daaraan vervolg te kunnen geven in Oz. Vind het ook niet erg om tijdelijk onder mijn niveau te werken of iets totaal anders. Moet het van mezelf in ieder geval gaan proberen en zien waar het schip strand.

Ik hoop dat je man de baan heeft gekregen in Adelaide na zijn jobinterview!
 
Er zijn altijd twee uitersten: sommigen hebben moeite om een baan te vinden terwijl anderen keuze hebben.
Je hoort meestal alleen de negatieve verhalen.

We wensen jullie suc6 Monica.
 
@Denny, ik zou zorgen dat je bij een bedrijf komt te werken in Nederland die ook in Australie vertegenwoordigd wordt. Dat verhoogt je kansen op een baan. Onder je niveau werken, ja dat willen wij ook dolgraag, als we maar een baan hebben maar dan ben je weer overgekwalificeerd, dat willen ze ook niet want dan ben je zo weg als je iets beters kan vinden zo wordt dat gezegd.
@Wilsil, ik ervaar juist dat mensen altijd maar positief zijn over hun emigratie, zij durven niet te bekennen dat het in bepaalde opzichten tegenvalt. De verhalen over de banen las ik maar zoals ik eerder zei, als je altijd gewerkt heb op contractbasis bij een klant en met gemakt van de ene naar de andere baan hopt dan verwacht je niet dat je met een geweldig CV al een half jaar bezig bent en nu ruim 500 sollicitatiebrieven hebt verstuurd. Ik wil gewoon mensen waarschuwen dat je hier toch rekening mee moet houden.

Wat baan in Adelaide betreft............niet gelukt. Gelukkig weer een gesprek in Sydney a.s. dinsdag, daar heeft mijn man pas in april op gereageerd (zo vlot gaat het hier). Hij is nog een aantal keren aangeboden deze week door de recruiting agencies dus maar afwachten.............wordt vervolgd.
 


OFX
Back
Top