Pff gisteren een heel verhaal getypt. Deed de computer het zomaar verdwijnen :bangcomputer: Maar vandaag heb ik frisse moed om het gewoon opnieuw te typen.
Werken in Oz, voor mij valt het nog niet mee. Het liefste was ik gelijk na aankomst begonnen. Maar VOOR je uberhaupt mag werken... Je moet over een gezonde portie geduld beschikken. En een gezond gevulde beurs! :wink: Wij hadden een lang traject, waar we nog niet uit zijn gekomen. Ten eerste was het natuurlijk het wachten op de universiteit. Martijn moest zijn offer for a PhD possition enzo hebben voor we naar Australie konden. Solliciteren vanuit Nederland leek mij niet ideaal. Gezien het werk wat ik zoek. Het was niet essentieel voor ons visum dat ik een baan zou hebben. Dus leek het mij beter om te wachten met solliciteren tot ik hier echt zou zijn. En nu zijn we hier en nu valt het nog niet mee... terwijl ik het zo had gehoopt. Ik zal het even (kort) proberen op de schrijven... eehm typen :roll:.
- Bij aankomst moesten we eerst voor elkaar krijgen dat Martijn zo snel mogelijk enrolled (ingeschreven) werd bij de uni. Blijkbaar gaat dat niet automatisch. En voor een Phd student is het allemaal niet zo makkelijk als voor een "gewone" student. Maar met een beetje Nederlandse aandringerij en opjagen was dit binnen een week geregeld. Niet slecht als je bedenkt dat het ook wel eens twee weken kan duren.
- Na de enrollement kan je een werkvergunning aanvragen. Ze zeiden dat het een dag zou duren. Wij kregen pas na een week bericht. Maar goed, de werkvergunning is binnen. We moesten hem ophalen bij de DIMIA in de stad. Een prachitge sticker in mij paspoort. Een fijn gevoel!
- Maar dan mag je natuurlijk nog niet werken, nee joh! :-D stel je voor! Je moet ook nog een TFN (taxfile number) en dat duurt "slechts" 28 dagen (maximaal). Hier zijn we nu aanbelandt. We wachten tot dit binnen is. Tot die tijd mag ik niet werken. Volgens mij is dit niet vanuit Nederland te regelen. Dus zit je vast aan ongeveer een maand verplicht vakantie.
Dan nu de procedure om juf te worden in Australie. Ik heb er geloof ik al eens wat over gepost. Maar het wordt mij steeds duidelijker dat het allemaal niet meevalt... Dus heb ik het (voorlopig) even op de lange baan geschoven. En besloten om eerst een andere baan te vinden. Heb ik het daar niet zo naar mijn zin. Dan kan ik altijd nog alles in werking zetten. En anders heb ik een 3-jarige uitstap in een andere beroepsgroep. Lijkt me ook niet slecht. Het verdient alleen wat minder goed denk ik :-(. Ik zal een uiteenzetting geven (dat is wel nodig met zoveel papieren, om het een uiteenzetting te noemen :wink
over wat ik zou moeten regelen om juf te worden. Mocht je geinteresseerd zijn :|...
- Mijn diploma en alles moeten eerst gekopieerd en gecertificeerd worden.
- De kopieen moeten naar een DIMIA bereau in Sydney om daar bekeken te worden of het wel wat waard is.
- Ik moet een IELTS doen, en slagen :wink:.
- Ik moet een hele berg papieren bij elkaar rapen en invullen (je diploma's, geboortebewijs, twee stuks indentificatie, referenties, een gecertificeerde kopie van je visum).
- Ze willen een VOG uit Nederland, wat ik moet invullen met de aanvrager, alleen de VOG aanvraag is in het Nederlands... tel uit je winst!
- Je moet ook nog even 135AUS$ betalen.
En dan, dan overwegen ze of ze je willen hebben. En ben je niet geschikt. Dan heb je pech. Je krijgt geen geld terug. Je krijgt helemaal niets... En als je dan geregistreerd bent. DAN kun je eens gaan solliciteren. En wie neemt er dan een juf uit Nederland aan? Ze zeggen dat er een tekort is. Maar ik zie NERGENS banen...
Kortom ik geef het even op. Ik geef mij over. Ik kijk wel of ik een baan ergens kan vinden. Weet nog niet goed wat. Misschien in een hostel ofzo. Administratief is lastig, want dan moet je natuurlijk uitstekend kunnen typen in het Engels. En ik kan het very good, maar niet excellent...
Het is een beetje een sombere schets geworden. Maar zo voelt het ook op het moment. Misschien ook omdat het gewoon erg wennen is allemaal. En ze niets zomaar aannemen... Alles kost formulieren en geld. En vooral tijd. Maar ik heb het er wel voor over. Want tot nu toe heb ik "Nederland" nog niet gemist. Puur het vertrouwde. En hoewel ik in mijn werk in NL ook vernieuwing en verandering zocht... misschien niet ZOVEEL als ik nu heb :roll:. Ook al klinkt het een beetje "down" zo is het niet bedoeld.