Werken in Oz

Pieta

New Member
Hoi, wat ik me afvraag als ik alles zo lees van iedereen; wie heeft er al een baan in Australie, of wat wil een ieder daar gaan doen ? Ben erg benieuwd......  :)

Ik heb nog geen baan geregeld, maar hoop snel zwanger te zijn zodra we aankomen.
Dan ga ik niet werken, maar misschien wel iets van vrijwilligerswerk ofzo doen, zodat ik toch wat mensen leer kennen.
Mijn man komt uit Melbourne en ik kan het prima vinden met zijn vrienden, maar wil toch ook mijn eigen vrienden maken  :)

Als alles volgens plan verloopt, gaan wij begin 2006 richting Brisbane.
Vlak voordat we die kant op gaan willen we al wel wat eerste contacten leggen via Email. Echt solliciteren lijkt me wat lastig over zo'n afstand, tenzij je daar al connecties hebt.

Geert zit in de IT en ik in de kinderopvang.

Hoi,
ook wij zitten nog zonder werk in Oz, ikzelf kan(mag) nietomdat ik mijn vak niet vantevoren geassessed kan krijgen, mijn vrouw wilde graag wel wat zekerheid(een baan) voordat we definitief vertrekken maar of dat vanuit hier gaat lukken????
:?

Ik ga op de bonnefooi naar Australie. Dus zonder zekerheid van een baan. Wel doe ik gewoon een skills assessment. Als we nl. aankomen willen we graag eerst 1.5, 2 of 3 maanden (of misschien nog wel langer) gaan rondtrekken. We kunnen gelukkig de overwaarde van ons appartement meenemen.....En daar moeten we het met zijn 2-en wel rond een jaar van kunnen rondkomen. En in de tussentijd zullen we, indien nodig, gewoon op zoek gaan "backpacker-werk". Mochten er fruitplukkers nodig zijn, gaan we fruit plukken.....na verloop van tijd zullen we ons ongetwijfeld ergens gaan vestigen en een "interessante" baan zoeken :)

Vind het erg knap van mezelf dat ik met Maluka zo op de bonnefooi daarheen ga. Ik ben juist een type die van te voren het liefst zoveel mogelijk geregeld heeft. En het enige wat er straks geregeld is is een visum en tickets om er heen te gaan. Verder niets...

Ik hoop natuurlijk wel daar hetzelfde werk te gaan doen als hier. Ik ben nu stedebouwkundig medewerker en ben heel de dag bezig met het tekenen van bestemmingsplannen, structuurschetsen, inrichtingsschetsen, 3D enz. In Nederland zijn de stedebouwers te duur om zelf te tekenen en ik hoop (ga er van uit  :wink:) dat dat in Oz. ook wel zo is.

Had ook met jou getrouwd kunnen zijn Annemiek! :-D
Mijn vrouw denkt er net zo over, wil ook altijd overal zekerheid over hebben. Ik zou zo zonder verder nadenken gaan hoor.
Alleen, wij hebben twee kinderen, en dan moet ik mijn vrouw toch wel een beetje gelijk geven dat je voor hen ook een toekomst veilig probeert te stellen.

Hoi
Wij hebben daar nog geen baan, het liefste zou ik die willen regelen vanaf hier maar ik denk dat, dat niet gaat lukken!..
Als we daar zijn.... Moet ik in princiepen mij trade gaan uitoefenen ik krijg straks nl.  een skilled visa als electronics tradesperson. Dus dat betekend dat ik alles kan repareren waar elektronica inzit  :roll: . Ik heb de meeste ervaring met consumenten en luchtvaart elektronica.
Maar ja.... :-( of ik dat ook wil. In het begin heb ik niks te willen natuurlijk maar als ik straks gezeteld ben dan wil heel graag ((NIET LACHEN AUB :| )) met reptielen gaan werken of op een grote farm voor mij part als stront schepper maakt niet uit als ik maar buiten ben en mijn eigen tijden cq werk in kan delen :wink: . Wij hebben namelijk altijd hier in NL reptielen gehad. Hagendissen en slangen voornamelijk. Maar goed we zien wel.. We beginnen maar met 1 droom ter gelijkentijd te verwezenlijken :) :) Op naar het visa en daarna succes vol integreren!

Zoals ik eerder aangaf heeft mijn man daar een baan want wij gaan voor een employer sponsered visa dus voor de eerste twee jaar zullen we daar aan vast zitten maar als we dan een permanent visa hebben willen we ook voor onze droom gaan : Lekker in de buitenlucht zijn en een campground beheren (ik weet; is ook hard werken maar dat is niet erg).  :tent:
Ik zelf zal in oz voor onze twee kids zorgen en in principe ook nog geen werk gaan zoeken als het moet kan dat natuurlijk wel want ik ben verpleegster en die hebben ze geloof ik graag (waar niet)

Groetjes :cheer:

Pff gisteren een heel verhaal getypt. Deed de computer het zomaar verdwijnen  :bangcomputer: Maar vandaag heb ik frisse moed om het gewoon opnieuw te typen.

Werken in Oz, voor mij valt het nog niet mee. Het liefste was ik gelijk na aankomst begonnen. Maar VOOR je uberhaupt mag werken... Je moet over een gezonde portie geduld beschikken. En een gezond gevulde beurs!  :wink: Wij hadden een lang traject, waar we nog niet uit zijn gekomen. Ten eerste was het natuurlijk het wachten op de universiteit. Martijn moest zijn offer for a PhD possition enzo hebben voor we naar Australie konden. Solliciteren vanuit Nederland leek mij niet ideaal. Gezien het werk wat ik zoek. Het was niet essentieel voor ons visum dat ik een baan zou hebben. Dus leek het mij beter om te wachten met solliciteren tot ik hier echt zou zijn. En nu zijn we hier en nu valt het nog niet mee... terwijl ik het zo had gehoopt. Ik zal het even (kort) proberen op de schrijven... eehm typen  :roll:.

- Bij aankomst moesten we eerst voor elkaar krijgen dat Martijn zo snel mogelijk enrolled (ingeschreven) werd bij de uni. Blijkbaar gaat dat niet automatisch. En voor een Phd student is het allemaal niet zo makkelijk als voor een "gewone" student. Maar met een beetje Nederlandse aandringerij en opjagen was dit binnen een week geregeld. Niet slecht als je bedenkt dat het ook wel eens twee weken kan duren.

- Na de enrollement kan je een werkvergunning aanvragen. Ze zeiden dat het een dag zou duren. Wij kregen pas na een week bericht. Maar goed, de werkvergunning is binnen. We moesten hem ophalen bij de DIMIA in de stad. Een prachitge sticker in mij paspoort. Een fijn gevoel!

- Maar dan mag je natuurlijk nog niet werken, nee joh!  :-D stel je voor! Je moet ook nog een TFN (taxfile number) en dat duurt "slechts" 28 dagen (maximaal). Hier zijn we nu aanbelandt. We wachten tot dit binnen is. Tot die tijd mag ik niet werken. Volgens mij is dit niet vanuit Nederland te regelen. Dus zit je vast aan ongeveer een maand verplicht vakantie.

Dan nu de procedure om juf te worden in Australie. Ik heb er geloof ik al eens wat over gepost. Maar het wordt mij steeds duidelijker dat het allemaal niet meevalt... Dus heb ik het (voorlopig) even op de lange baan geschoven. En besloten om eerst een andere baan te vinden. Heb ik het daar niet zo naar mijn zin. Dan kan ik altijd nog alles in werking zetten. En anders heb ik een 3-jarige uitstap in een andere beroepsgroep. Lijkt me ook niet slecht. Het verdient alleen wat minder goed denk ik  :-(. Ik zal een uiteenzetting geven (dat is wel nodig met zoveel papieren, om het een uiteenzetting te noemen  :wink:) over wat ik zou moeten regelen om juf te worden. Mocht je geinteresseerd zijn  :|...

- Mijn diploma en alles moeten eerst gekopieerd en gecertificeerd worden.
- De kopieen moeten naar een DIMIA bereau in Sydney om daar bekeken te worden of het wel wat waard is.
- Ik moet een IELTS doen, en slagen  :wink:.
- Ik moet een hele berg papieren bij elkaar rapen en invullen (je diploma's, geboortebewijs, twee stuks indentificatie, referenties, een gecertificeerde kopie van je visum).
- Ze willen een VOG uit Nederland, wat ik moet invullen met de aanvrager, alleen de VOG aanvraag is in het Nederlands... tel uit je winst!
- Je moet ook nog even 135AUS$ betalen.

En dan, dan overwegen ze of ze je willen hebben. En ben je niet geschikt. Dan heb je pech. Je krijgt geen geld terug. Je krijgt helemaal niets... En als je dan geregistreerd bent. DAN kun je eens gaan solliciteren. En wie neemt er dan een juf uit Nederland aan? Ze zeggen dat er een tekort is. Maar ik zie NERGENS banen...

Kortom ik geef het even op. Ik geef mij over. Ik kijk wel of ik een baan ergens kan vinden. Weet nog niet goed wat. Misschien in een hostel ofzo. Administratief is lastig, want dan moet je natuurlijk uitstekend kunnen typen in het Engels. En ik kan het very good, maar niet excellent...

Het is een beetje een sombere schets geworden. Maar zo voelt het ook op het moment. Misschien ook omdat het gewoon erg wennen is allemaal. En ze niets zomaar aannemen... Alles kost formulieren en geld. En vooral tijd. Maar ik heb het er wel voor over. Want tot nu toe heb ik "Nederland" nog niet gemist. Puur het vertrouwde. En hoewel ik in mijn werk in NL ook vernieuwing en verandering zocht... misschien niet ZOVEEL als ik nu heb   :roll:. Ook al klinkt het een beetje "down"  zo is het niet bedoeld.  :up:

Hoi

Ik moet hier toch even op reageren:
Wat jij beschrijft als een lange en moeizame procedure is voor veel van ons hier in NL een normale zaak. Het is als ik het goed lees nl precies wat je allemaal ook moet doen om voor een skilled independent visum in aanmerking te komen!! En dan maakt het niet uit of leraar wordt of een ander beroep kiest.
Ten tweede ben ik benieuwd wie jou heeft wijsgemaakt dat de banen voor het oprapen liggen, er is wel werk maar echt niet zoveel als je denkt, zeker niet in Queensland!! Daar komen alleen maar toeristen :wink:

Ik bedoel te zeggen dat het dus niet normaal is wat ik/jullie/wij allemaal door moeten voor we in Australie aan de slag kunnen. En of dat nou voor of na vertrek is... het blijft een lang verhaal...

Het is inderdaad een lang verhaal, vertel mij wat. Maar voor ons in ieder geval onoverkomelijjk. Je moet wel als je in ieder geval voor je zelf toekomstmogelijkheden in Oz wil hebben. Wij hebben er voor gekozen om zoveel mogelijk van te voren hier in NL te regelen. Maar wij hebben ook 2 kids en dan wordt het natuurlijk een ander verhaal! :wink: :up:

[quote author=jufrebekka link=topic=1341.msg11817#msg11817 date=1111825898]
Ik bedoel te zeggen dat het dus niet normaal is wat ik/jullie/wij allemaal door moeten voor we in Australie aan de slag kunnen. En of dat nou voor of na vertrek is... het blijft een lang verhaal...
[/quote]

Hoi

Och,... hou op schei uit het is idd een rot procedure. Ik ben daar zelf ook een dik jaar mee bezig geweest. Het ergste vond ik. Dat ik van mijn opleidingen een gedetailleerde omschrijving nodig had. Dat was dus het VBO van ruim 10jaar geleden. Heel het school systeem is nu veranderd. Dat heeft nog wat bloed zweet en tranen gekost.. Om maar niet te beginnen over de referentie brieven van de werkgevers in de afgelopen drie jaar. Bij mij dus ook echt drie verschillende werkgevers. Bij 1 werkgever heb ik 4 of 5 keer opnieuw moeten zeuren omdat hij de opzet en inhoud van de brief constant verkeerd had :x OP een gegeven moment had hij het echt gehad met mij, maar het is toch nog goed gekomen....Ik mag me nu dan ook een electronics trades person noemen  :) :cool:

Groetjes en succes. Gewoon moed blijven houden. Met genoeg inzet komt alles altijd goed. Ik weet zeker dat je straks een Australische juf bent :up:

Hi Rebekka!

Ik denk wel dat het goed is dat je je verhaal hier hebt neergezet ook al is het (nu) niet al te rooskleuring het komt echt wel goed :) :). Het is denk ik goed om af en toe even aan het roze wolkje te schuddden van toekomstige "australiers". Tuurlijk valt het niet mee! Je gaat naar een nieuw land en ook als spreek je prima engels je zal toch nog te kampen krijgen met het feit dat je (buitenshuis) non stop in het engels (moet) communiceren. Het is spannend, het is vermoeiend en het is soms frustrerend. Enneh........this is Queensland Rebekka  :lol: (no worries, en believe me...op een gegeven moment weet je gewoon niet beter dan dat sommige zaken hier in een slakken gang afgehandeld worden).

Alleen dat stukje van je Tax file nummer vind ik vreemd, wij kwamen destijds aan en konden zo goed als direct aan de slag? Het was een kwestie van langs gaan bij de Tax office (in Mt. Gravatt) en het was klaar.

Heel veel succes in ieder geval!
Happy Easter!
Syl

Martijn vertelde mij vanmorgen dat ik ook wel aan het werk mag. Maar betaal nog het hoogste belasting tarief. Kan het teveel betaalde geld wel weer terugvragen aan het einde van het jaar. Dus idd no worries!

[quote author=jufrebekka link=topic=1341.msg11851#msg11851 date=1111908781]
Martijn vertelde mij vanmorgen dat ik ook wel aan het werk mag. Maar betaal nog het hoogste belasting tarief. Kan het teveel betaalde geld wel weer terugvragen aan het einde van het jaar. Dus idd no worries!
[/quote]
En het belastingjaar eindigd in juni, dus dat schiet al lekker op.

Wat mij betreft, heb ik geluk geloof ik, want ik ga down under als former resident, want ik heb er tot m'n dertiende gewoond.
Wel had ik vermeld dat ik plaatwerker ben van beroep (panelbeater), die komen ze daar in de outback nogal tekort lees ik,
dus dat geeft me (hoop ik) nog een streepje voor! :-D hoewel het op die manier volgens mij niet uitmaakt wat voor werk je doet, want ik moest bewijzen dat ik zakelijkeculturelepersoonlijke banden had onderhouden met australie, wat geen probleem was.
Ik kreeg na drie weken al reactie, ze wilden weten wat ik allemmaal gedaan had na school qua werk :blink: :think:,
dat was wel even graven in de papieren!

das ook al weer weg, dus ik zit nu al weer 2 maanden te duimen, elke dag als ik thuiskom gelijk naar de brievenbus!

daarin zal ik niet de enige zijn hier geloof ik! :-D :-D

Back