Werken in Oz

[quote author=Bear link=topic=1341.msg22844#msg22844 date=1123095289]
[quote author=Ton en Ineke link=topic=1341.msg22830#msg22830 date=1123083377]
Sorry, ik lach je niet uit.  :oops:
Ikdacht dat je een geintje maakte.  :-o
Als je hier een beetje rond kijkt en leest, kun je zien
dat ze je zonder geld niet eens binnen laten.  :roll:

Suc6 Ton  :up:
[/quote]

Ton wat zeg je nu???
Bij een independet skill visa vragen ze nooit naar een bank afschrift ofzo. Je kan al je geld uit geven aan de visa procedure en dan met een tomaten kist naar down under roeien geen probleem. Daar een beetje rond zwerven en hopen dat je binnen een paar dagen een baan heb....Of het slim is dat is wat anders natuurlijk :lol: Het blijft toch een eindje roeien. Nog maar niet te beginnen over al die haaien :evil:
gr. Barry :-D  :-D

[/quote]
Hallo Barry,

Het is jammer dat willyfree30 zijn vraag heeft veranderd,
want nu klopt het antwoord niet meer of komt op z'n minst vreemd over.  :cry:
Ik heb zelf ook gezegd "er zijn geen domme vragen alleen domme antwoorden"   :oops:

Als uit een vraag blijkt dat je totaal geen moeite hebt gedaan om ook
maar iets van het visa beleid van Aus te begrijpen, moet je niet je vraag
veranderen als je een duidelijk antwoord krijgt.  :-o

Dat ik in de lach schoot wil niet zeggen dat ik iemand uitlach om zijn of haar vraag.   :-(
We zijn hier om van elkaar te leren en elkaar te helpen, niet om je visa te laten
regelen door een ander.

Jij hebt gelijk dat er in form 47SK niet naar een bankafschrift gevraagd wordt, maar aan het eind
bij punt 134 staat duidelijk wat ze van je verwachten en wat je dus ook moet ondertekenen.  :lol:

No hard-feelings en we gaan gewoon weer verder. :cool:

Gr. Ton  :up:

[quote author=Pieta link=topic=1341.msg11069#msg11069 date=1110787219]
Hoi, wat ik me afvraag als ik alles zo lees van iedereen; wie heeft er al een baan in Australie, of wat wil een ieder daar gaan doen ? Ben erg benieuwd......  :)
[/quote]

Ik ben ook nog steeds benieuwd... :)

[quote author=Ton en Ineke link=topic=1341.msg22909#msg22909 date=1123144800]
No hard-feelings en we gaan gewoon weer verder. :cool:
Gr. Ton  :up:
[/quote]

Hoi hoi
No hard-feelings ..:up:

kwam mijn bericht weer eens een keer te hard over?? :oops:...
Ik ga maar een keer proberen om niet zo direct te zijn ofzo :-D :p.
gr. Barry :up: :up:

Hai Hillegien,
Ben jou ook tegengekomen op andere site en lees nu dat jouw lief ook in de IT zit. Kan hij misschien wat vertellen over de ACS assessment. Daar zitten wij nu midden in en het is een behoorlijk woud van papieren geworden. Mijn lief zit al 20 jaar in de IT, maar is een self-made man. M.a.w. het is niet zo simpel als je diploma laten vertalen. Wij moeten via de RPL (Reconision of prior learning). Hebben jullie daar ervaring mee?
Kathleen

hohoi,

ik (linda), werk in de sociale sector/kinderopvang  en mn vriend (phil=australier) werkt in de IT.
We gaan in feb 2006 verhuizen en zijn eigenlijk van plan daar een baan te gaan zoeken. Phil is van mening dat dat vanuit hier niet kan.
Ik zou het liefst wel al vanaf hier willen zoeken of alvast wat meer zekerheid willen hebben..(solliciteren gaat wel pas daar maar toch..)
Wat voor ervaringen hebben jullie daarmee?Zijn er bepaalde bureaus die daarbij kunnen helpen?werving en selectie?

linda

Ik denk dat ik je vriend gelijk moet geven. Als werkgever plaats je (mijns inziens) over het algemeen pas een gerichte vacature als er op dat vlak een behoefte ontstaat. En die werkgever ziet dan ook het liefste op korte termijn deze vacature al ingevuld. Dat lukt nu eenmaal niet als je nog bezig bent met een visum-aanvraag. Ik heb er zelf trouwens ook geen ervaring mee....ik wil daar toch eerst een aantal maanden gaan rondtrekken voordat ik aan het werk ga!

[quote author=lindapinda link=topic=1341.msg23340#msg23340 date=1123525442]
hohoi,

ik (linda), werk in de sociale sector/kinderopvang en mn vriend (phil=australier) werkt in de IT.
We gaan in feb 2006 verhuizen en zijn eigenlijk van plan daar een baan te gaan zoeken. Phil is van mening dat dat vanuit hier niet kan.
Ik zou het liefst wel al vanaf hier willen zoeken of alvast wat meer zekerheid willen hebben..(solliciteren gaat wel pas daar maar toch..)
Wat voor ervaringen hebben jullie daarmee?Zijn er bepaalde bureaus die daarbij kunnen helpen?werving en selectie?

linda

[/quote]

Dag Linda,

Ik ben het eens met Maluka dat je niet ver vooruit vanaf NL al kunt solliciteren naar een baan. Zou jij als werkgever ook niet handig vinden. Wat je wel vooraf kunt doen is contact opnemen met een aantal recruitment agencies, al dan niet via internetsites. Om dat nu al te doen als je in februari daar heen gaat is misschien nog wat aan de vroege kant (je wilt natuurlijk ook altijd een tot zo recent mogelijk bijgewerkte cv hebben), maar vanaf een maandje of twee van te voren kan het helemaal geen kwaad om op die manier al aan je ´netwerk´ te werken. Heel handig als je dan al contacten met zulke bureaus hebt, en zij je cv al hebben etc.

Afgelopen voorjaar zijn wij in Perth geweest op ´pre-emigratie´ vakantie. Wij weten al wel dat we naar Perth willen, alleen nog niet precies wanneer dat gaat lukken. Hopelijk ergens tegen eind dit jaar. Tijdens die vakantie zijn we ook bij een paar van zulke bureaus langs geweest (wij werken beide in IT), en men was uitermate geinteresseerd in de cv´s. We hebben dat toen nog wel afgehouden, omdat te snel van te voren inderdaad geen zin heeft. Maar zodra we weten wanneer we vertrekken, dan zullen we inderdaad 1 a 2 maanden van te voren even flink gaan ´netwerken´.

Misschien heb je wat aan deze tip ;-)

M.vr.gr.
Perthpete

Qua IT zou ik het niet weten. Maar de kinderopvang weet ik wel wat van.  Ik kan er heel veel werk ik krijgen. Het is alleen dat ik het niet wil. Mijn hart ligt in het onderwijs. Ik sta nu bij de kinderopvang voor twee dagen op het rooster, maar het worden er vaak zat drie of meer. Ik weet niet waar jullie heen willen? Wij wonen in Brisbane. Ik denk ook dat het niet heel nuttig is om vanuit het buitenland te gaan solliciteren. Wat zou je zelf doen als je een heel stapeltje brieven krijgt, en eentje komt uit een ander land? Als je kunt aangeven wanneer je in Australie bent. Dan kan het wel zinvol zijn. Ik heb gewoon bij elke kinderopvang bij de univeristeit mijn neus laten zien, en gevraagd of ze werk voor mij hadden. Werkt ook prima. Succes er mee in ieder geval  :up:.

Ik ben nadat ik al een jaar in Australie ben nu rustig aan het zoeken gegaan naar een baan... Ik heb mijn eerste twee sollicitatie brieven de deur uit (beide naar een bibliotheek, probeer werk te vinden als Library Officer) en heb vorige week 2 dagen werk ervaring opgedaan op een High School in een van de suburbs van Perth. Hieruit vloeide voort dat ik mag invallen als er iemand ziek is en volgende week mag ik, dankzij een van de medewerkers bij wie ik de werkervaring heb opgedaan die mijn naam doorgaf aan een andere middelbare school, hier volgende week en de week erna werken... Verder zie ik wel wat er van die sollicitaties komt, maar voor mijn part inval werk is ook zo slecht nog niet!!En je weet nooit wat daar uit voort  komt!
Anne Marie

Ik heb gewoon de gouden gids gepakt en ben tegelzetters gaan bellen of ze me niet willen opleiden tot tegelzetter. Er is een groot tekort aan 'tradesmen'

Hoi Anna,

wat goed van je. Ik ga met een student visa naar Australië. Ik zat te denken aan park ranger, omdat ik erg van natuur hou. Maar ik vrees dat daar weinig vraag naar is, dus ben ik me aan het oriënteren naar een baan in de bouw. Iets dat lichamelijk geen vreselijk zwaar is. tegelen (na het verhaal van jou) lijkt mij ook wel wat, of slotenmaker.
Nu wil ik in Nederland al beginnen met rondkijken enzo.
Wat mijn belangrijkste vraag is : wat voor opleiding (TAFE) heb je daarvoor in Australië. onder welke noemer valt die, ik gan nl eind van deze maand met IDP om de tafel zitten voor een opleiding eea in orde maken en het is dan wel handig onder welke noemer we tegelen of slotenmaker valt.

zou je mij hierover kunnen informeren?
Hoe bevalt het met je werk?
groetjes pascale

Hiya

Locksmith(ing) valt onder de noemer/training Cert. III in Engineering. Er zijn waarschijnlijk ook wel short courses maar via de eerste krijg je een statement of attainment (onderdeel van een Certificate) voor een short course krijg je waarschijnlijk alleen een statement of attendance. However, het is niet altijd mogelijk om 1 module uit een certificate course te kiezen dus dat moet je eerst even nagaan. Maar volgens mij kan het voor Locksmithing wel.

Als je in Google zoekt onder TAFE (en dan de staat van je keuze) dan kan je een hoop info. vinden.

Groetjes
Syl

Ha Pascale,

Sorry dat ik niet eerder heb gereageerd, maar toen ik voltijd werkte, had ik gewoon wat minder tijd en 's avonds vooral ook veel minder puf om achter de compie te gaan zitten en naar xpdite te surfen  :computer:

Helaas ben ik op dit moment niet meer aan het tegelen. Ik vond het werk op zich echt heel leuk, niets mis mee. Het werken tussen de kerels in de bouw was ook geen probleem. Ze zijn wat ruw en grof soms, maar vanbinnen zijn ze gewoon heel aardig, dus daar moet je ff doorheen kijken. Verder houdt het je lekker fit, je hoeft niet meer te gaan fitnessen want dat doe je tijdens het werk al genoeg  :up: Wat wel echt vervelend is, is dat je altijd op die ronduit ranzige bouwtoiletten naar de wc moet. Soms zocht ik nog liever een nabij gelegen bosje op  :oops:

Verder moet je uitkijken dat de mensen die je in dienst nemen, geen misbruik van je maken. Je weet hier natuurlijk toch nog niet zo goed de weg en de regeltjes. Het is mij dus een keer gebeurd dat iemand behoorlijk misbruik van mijn onwetendheid heeft gemaakt. Gelukkig heb ik ook al een betere ervaring gehad, je moet je hierdoor dus niet laten ontmoedigen.

Helaas, maar logischerwijs, verdien je als tegelaar in de leer nog niet zo veel. Als je via de officiele weg een apprenticeship aangaat (werken en leren tegelijkertijd) dan ben je zo 4 jaar in opleiding, en verdien je dus ook 4 jaar niet veel. Terwijl het echt geen vier jaar duurt om het onder de knie te krijgen. Ik wil niet al te veel opscheppen, maar ik had het idee dat ik het na een maandje al wel zelfstandig zou kunnen. Het enige nadeel daarvan is dat je dus dan je eigen tegelzet bedrijfje zou moeten beginnen, dan verdient het heel goed, maar komt er wel wat meer bij kijken natuurlijk. En in mijn geval was het niet handig, omdat wij een huis willen laten bouwen, en om een hypotheek te kunnen krijgen moet je een vaste baan hebben. Dat is de reden dat ik voor nu even mee ben gestopt. Maar wellicht dat op een later moment mijn man en ik samen een tegelzet bedrijfje gaan beginnen.

M.a.w.: ik vraag me af of het slim is om een opleiding als tegelaar te gaan doen, omdat je het  jezelf makkelijk aan kunt leren, en je hebt geen diploma nodig om aan de slag te kunnen. Dus waarom veel geld betalen voor een opleiding en vier jaar lang weinig verdienen als dat niet nodig is?
Ik heb wel iets gehoord over 'Smarttrade' of zoiets, dat is een verkorte cursus waardoor je het sneller kan doen. Maar het kost een lieve duit, en het is nog niet zeker of het wel doorgaat geloof ik. Er is nogal wat weerstand tegen van de mensen die wel de langere cursus hebben moeten doen. Die voelen zich nu een beetje voor de gek gehouden natuurlijk. Ik weet niet wat je bedoelt met waar die cursus onder valt? Volgens mij gewoon onder trade pre-apprenticeships ofzo?

Ik weet niet hoe moeilijk het is om slotenmaker te worden en of dat ook zo lang duurt. Maar anders zou ik dat gewoon doen, en als je later wilt tegelen, dan haal je een keer een boekje bij de bieb, of je komt bij mijn in de leer, ik leer het je gratis ;-) Ha ha. En dan ga je lekker je eigen bedrijfje beginnen. Of nog beter: we beginnen samen een bedrijfje! Hmmm, ik begin nu een beetje erg te dromen geloof ik  :lol:

Nou, veel succes met uitzoeken wat voor jou de beste manier zou zijn. Ik hoop dat mijn wat onsamenhangende verhaal je toch nog een beetje helpt.
Mocht je nog vragen hebben: fire away!

Groetjes van Anna

Hoi Anna,

bedankt voor je verhaal.
Ik heb thuis al iets aan tegelen gedaan (douche en 2 keukens). Ziet er goed uit, dus ben er erg trots op. Ik heb nog ongeveer een jaar in nederland en denk dat ik na mijn vakantie in dec/jan maar eens in nederland bij bedrijven ervaring ga opdoen.
ik heb nog steeds geen antwoord op een brandende vraag (gesteld aan diverse opleidingen, instanties ed) hoe zit het met de vraag naar park ranger. Het liefst doe ik iets met natuur en dieren.
IK hoop iemand te vinden (en anders op de expo in amsterdam in oktbober) die daarop antwoord kan geven.

Dus in de tussentijd ga ik alles in orde maken voor een aanvraag voor een studenten visum (dat is de enige visum om nu het land in te kunnen) en maar in Nederland dan ervaring opdoen in een andere branch dan ik nu in zit.

En een eigen bedrijfje beginnen zie ik ook wel zitten, ben nu tenslotte ook zelfstandig ondernemer, dus da's niet nieuw voor me. Maar dan komen er weer visum gewijs een heleboel regeltjes bij kijken, dus daar zou ik me dan erg in gaan verdiepen.  :think:

groetjes pascale

Hi Pascale,

Ik heb even gezocht op www.seek.com.au naar ranger, en vind al best wel wat listings.
Je kunt het ook nog proberen op www.mycareer.com.au en www.careerone.com.au en alle andere banensites.
:computer:
http://www.seek.com.au/jobsearch/index.ascx?DateRange=31&catworktype=242&Keywords=ranger&sortmode=1

En natuurlijk kan je ook gewoon op de website van CALM kijken www.calm.wa.gov.au, dat is de instantie die alle nationale parken beheert.

Succes met je zoektocht, het gaat je vast wel lukken.

Anna  :up:

:lol:
toppie, toppie, toppie.

krijg al meer duidelijkheid. blijkt dat er wel banen zijn en ook veel mensen. Ik denk dat ik het erop waag. Dank je voor de reacties!! :up:

ben er erg blij mee.  :dance:

groetjes pascale

Robert is IT-er en hoopt vanuit hier al wat te vinden en anders gaan we daar zoeken. We hebben in ieder geval besloten om een spaarpotje mee te nemen waar we bijna een jaar zonder werk mee zouden kunnen redden.

Ik zelf weet het nog niet. Ik heb een erg leuke Master opleiding in Australie gezien (voor 1 jaar), wat mij ook erg gunstig lijkt om contacten te leggen sociaal en binnen mijn werkveld, handig om je draai te vinden. Maar aan de andere kant ben ik al een tijdje aan het studeren (6 jaar) en wordt het misschien toch tijd om aan het werk te gaan straks. Ik heb de academie lichamelijke opvoeding afgerond en hoop dit jaar mijn diploma voor docent dans te bemachtigen. ik kan straks meerdere kanten op. Dus ik ben een beetje in dubio, misschien heeft iemand ervaring met studeren in Australie???

ik zie wel wat er op me af komt.

Back