Werken in Oz

Ik heb gemerkt dat het moeilijk is om vanuit Nederland te solliciteren op een baan in Oz.
Het beste kom je hier via netwerken aan een baan.
En zoiezo heb ik het idee dat bedrijven je alleen maar serieus nemen als je hier woont.

het leek mij ook de meest ideale situatie om te vertrekken met de zekerheid dat je hier een baan zou hebben. Maar ons is dat ook niet gelukt.

Gabriëlle

[quote author=jufrebekka link=topic=1341.msg11813#msg11813 date=1111805714]

Dan nu de procedure om juf te worden in Australie.

[/quote]

Ik heb begrepen van mijn broer dat er ook 3 verschillende "trajekten" zijn voor leraren in Australie, namelijk "private, katholiek en public". Naar mijn broers ervaring zijn de "private en katholieke" organisaties veel sneller bij het erkennen van opleiding en werkervaring - ze hebben maar een paar maanden voor nodig gehad. Mijn broer is met cum laude afgestudeerd op de universiteit van Londen en dan nog heeft de "public' system iets meer dan een jaar nodig gehad om een positief advies te geven. Mijn broer had al lang een vaste positie en een promotie bij een katholieke school. Bij "public" scholen zijn ze ook erg traag om vaste contracten te geven.

Nou ja - dit is een beetje een tweede hands verhaal - en wij wonen in NSW - maar ik vroeg me af of je je ook via de private en katholieke systemen had aangemeld.

Succes!

De BTR (board of teachers registration) staat los van staats, privaat of katholieke scholen. Na mijn registratie kan ik dus zelf kijken welke kant ik op ga. Ik heb wel weer gehoord dat je op privaat scholen in de vakanties niet wordt doorbetaald... Weet niet of het waar is, ik heb het van horen zeggen....

Ik ben vandaag voor het eerst betaald aan het werken geweest. Helemaal niet verkeerd. Heb ingevallen bij een kinderdagverblijf. Helemaal lekker. En als invaller krijg je meer betaald dan als vaste werknemer. How do you like that for a change!

[quote author=jufrebekka link=topic=1341.msg12913#msg12913 date=1113557330]
De BTR (board of teachers registration) staat los van staats, privaat of katholieke scholen. Na mijn registratie kan ik dus zelf kijken welke kant ik op ga. Ik heb wel weer gehoord dat je op privaat scholen in de vakanties niet wordt doorbetaald... Weet niet of het waar is, ik heb het van horen zeggen....

Ik ben vandaag voor het eerst betaald aan het werken geweest. Helemaal niet verkeerd. Heb ingevallen bij een kinderdagverblijf. Helemaal lekker. En als invaller krijg je meer betaald dan als vaste werknemer. How do you like that for a change!
[/quote]

Ik vergeet steeds dat het per staat (State) volkomen anders geregeld kan zijn. In NSW - is het dus anders geregeld.

Gefeliciteerd met je baan!

[quote author=jufrebekka link=topic=1341.msg12913#msg12913 date=1113557330]
[/quote]

Huh ???  :-o Heb je nu al je registratie aanvraag afgerond en binnen , Rebekka ?  :?

Ingrid.

Nee Ingrid, voor het werken in een kinderdagverblijf heb je alleen een blue Card nodig.... En dat is makkelijk!!!! Om mijn te laten registreren moet er een VOG uit NL komen. Maar voor deze blue card (das om aan te tonen dat ik geen kinderen heb ik niet stout ben geweest de afeglopen jaren...) hoefde ik alleen maar een papiertje in de vullen, en twee weken later was ik de trotse bezitter van een blauw kaartje :D. Wat het is: ze kijken voor die blue card alleen in Australie. Ik kan dus van alles en nog wat hebben gedaan in NL. Naar AUS verhuizen, en hier vrolijk met kinderen gaan werken. Heb je dat "Docter of Death" verhaal gevolgd hier? Nou dit lijkt er ook behoorlijk op als je het mij vraagt! Elke mafketel kan een blue card krijgen. Volgens de Australiers die ik spreek, moet ik eigenlijk al blij zijn met het hele blue card verhaal. Want tot een paar jaar geleden was er nog helemaal niets  :|. Gek he? Zo'n bureaucratisch land, en dan zo makkelijk zijn in iets??? Nou ja voor mij komt het nu goed uit. Maar ik ga er vanuit dat er over een tijdje een vergelijkbaar verhaal in het nieuws komt met een verhaal in de kinderopvang, i.p.v. doktoren....

Hoe dan ook. Ik heb wel gewerkt, en dus geld verdient. Maar veel zal het niet zijn denk ik  :wink: het is maar een dag... Maar ja, alle beetjes helpen en het houdt me van de straat. Maar ik hoop toch wel echt dat mijn registratie een beetje vlot voor elkaar komt. Kan ik doen wat ik het leukste vindt!

[quote author=jufrebekka link=topic=1341.msg13319#msg13319 date=1113950967]
Nee Ingrid, voor het werken in een kinderdagverblijf heb je alleen een blue Card nodig.... En dat is makkelijk!!!! [/quote]
Nou inderdaad !  :-o

Om mij te laten registreren moet er een VOG uit NL komen.[/quote]
Ja, het zou toch te gek voor woorden zijn als ik er zoveel moeite voor moet doen en jij niet ?!!  :wink:

Heb je dat "Docter Death" verhaal gevolgd hier? Nou dit lijkt er ook behoorlijk op als je het mij vraagt![/quote]
Yup! Echt schandalig dat ze overzees getrainde artsen op die manier binnen halen en laten werken zonder enige background check van zijn qualificaties terwijl ik, als RN, me dus binnenste buiten heb moeten laten keren ! Om nog niet te spreken van de rampzalige gevolgen voor zijn patienten natuurlijk !! :x  :cry:

Elke mafketel kan een blue card krijgen.
Maar ik ga er vanuit dat er over een tijdje een vergelijkbaar verhaal in het nieuws komt met een verhaal in de kinderopvang, i.p.v. doktoren.... [/quote]
Ik zal je sterker vertellen: dat is dus al gebeurd, vorig jaar! Ik geloof dat het een pedofiel was die werkzaam was in een creche of zoiets.. was toen een heel schandaal over..maar eh...heb het allemaal maar half gevolgd en is al even geleden dus pin me er niet op vast als de feitjes wat anders waren !

Anyway.. ik mag binnenkort als afronding van mijn studie stage gaan lopen in het Princess Alexandra Hospital dus dan zal het niet al te lang meer duren voor ik mijn registratie heb !  :happysun:

Jij ook veel succes met de strijd !  :wink:

Cheers,

Ingrid.

[quote author=jufrebekka link=topic=1341.msg13324#msg13324 date=1113952186]
Same to you! Succes met de laatste loodjes.
[/quote]

Senks ! Het gaat ons lukken !  :-D

Nee Ingrid, voor het werken in een kinderdagverblijf heb je alleen een blue Card nodig.... En dat is makkelijk!!!! Om mijn te laten registreren moet er een VOG uit NL komen. Maar voor deze blue card (das om aan te tonen dat ik geen kinderen heb ik niet stout ben geweest de afeglopen jaren...) hoefde ik alleen maar een papiertje[/quote]

Hoi
Dat is een heel interessant verhaal over die blue card. Mijn vrouw is nl helpenden in de ouderen zorg Daar naast heeft ze ook een tijd gewerkt als assistent kinderleidster. Nu mijn aanvraag gereed is en het alleen nog maar afwachten is op de VOG en Medical zijn we aan het uitzoeken hoe we haar zo snel mogelijk weer aan het werk krijgen in AUS.
Dus voor zo'n blue card hoef ik alleen VOG mee te nemen en dan kunnen we dus een blue card  aanvragen. Bij Welke instantie kan ik die card dan aanvragen?

Nee het stomme is dus dat je helemaal geen VOG nodig hebt om een blue card aan te vragen. Ze kijken namelijk voor die blue card voor de kinderopvang (even een detail, ik had wel een vrijwilligerskaart) naar je politiebestanden in Australie. Maar daar heb ik helemaal niet gewoond de afgelopen jaren. En al helemaal geen crimineel verleden. Of te wel, ik ben helemaal schoon volgens de Australische authoriteiten. Maf hoor, dat ze niet een VOG uit NL willen?

[quote author=jufrebekka link=topic=1341.msg13349#msg13349 date=1113979157]
Of te wel, ik ben helemaal schoon volgens de Australische authoriteiten. Maf hoor, dat ze niet een VOG uit NL willen?
[/quote]

Ja, ik vond het ook erg vreemd ! Maar in jouw geval is het toch wel handig, nietwaar ?  :) Dus mondje dicht ?! :-x

:wink:

Nou  niet echt mondje dicht. Ik zou niet willen dat ik op een kinderopvang werk en er dan achter moet komen dat er een "kindervriend" in de zaal is. Dan wil ik in ieder geval mijn best hebben gedaan. Ze gingen mij erover terug bellen. Maar heb niets meer gehoord. Het is in mijn geval inderdaad wel handig. Maar ook wel stom hoor dat ze gewoon niet voldoende van hun fouten leren  :cry:.

[quote author=Pieta link=topic=1341.msg11069#msg11069 date=1110787219]
wie heeft er al een baan in Australie, of wat wil een ieder daar gaan doen ?
[/quote]

Patrick gaat ws eerst bij mijn neef werken die een eigen hoveniersbedrijf heeft en wil later zelf een eigen Vijver/Koi zaakje beginnen. Mits daar genoeg animo voor is uiteraard.
En ik ga de zorg in, net als hier in Ned.

Misschien een beetje trage reactie, maar ik las deze topic nu pas.  :)
Maar ik vind dit wel een goed verhaal van je Jufrebakka. Het is niet altijd direct Rozengeur en maneschijn. En het zal je allemaal wel lukken hoor (dat hoopt iedereen hier natuurlijk voor je).
Dus ik vind het wel knap van je dat je dit toch plaatst, want juist dit soort verhalen zijn enorm leerzaam voor de aussies in spe!
Iedereen zal zich afvragen hoe het nou eenmaal verloopt als je eenmaal in Oz bent en hoe ga je dan aan de slag met het vinden van een baan. Hoe reageren werknemers of nieuwkomers zoals wij.
Het is soms zo moeilijk in te schatten en hangt natuurlijk ook af van het beroep.
In iedergeval veel sterkte daar in QLD  :up:
groetjes
Erik

Ik kan er nog wel een kleine update over geven. NIet om jullie negatief te stemmen. Maar meer om aan te geven dat het allemaal niet zo makkelijk is (voor mij in ieder geval). Ik heb ontzettende mazzel gehad dat ik zo snel een baan heb gevonden die zelfs lijkt op mijn eigenlijke werk. Maar ondanks dat de kinderopvang op het onderwijs lijkt, het is helemaal niet hetzelfde. En het is zelfs moeilijk soms. Ik ben opgeleid om kinderen te leiden. Een niveau verder te helpen. Als ze niet luisteren te disciplineren en verder vooral veel lol te hebben. Hier is het anders. De kinderen worden helemaal vrij gelaten (heb ik al eens geschreven) en de aanpassing (ik ga niet mijn eigen ding doordrammen natuurlijk  :roll:) valt niet altijd licht. Tel daar heimwee bij op. En je hebt het even goed zwaar.

Ik ben nog steeds blij dat we hier zijn. Dat we deze kans hebben gekregen. Maar leuk is soms anders. In Nederland had ik heus ook mindere dagen. Maar de redenen daarvoor waren heel anders. En dat maakt het ook lastiger om goed te reageren, ik ben het niet gewend. Deze week mijn Engelse test. En dan hoop ik snel in het onderwijs aan de slag te kunnen. Ik geloof dat ik ook daar tegen genoeg dingen op ga lopen. Vast ook niet allemaal leuk. Maar ik werk dan in ieder geval in mijn eigen veld. En als ik andere verhalen hoor, mag ik daar heel blij mee zijn!

Ik zie het niet als negatief hoor het is gewoon de realiteit. En het zal best een hele tijd duren voordat je daar je draai hebt gevonden. Het is ook niet niks. Andere taal, toch ook een andere cultuur en omgangsvormen.
:)

Hou ons op de hoogte  :up:

Gr. Erik

[quote author=jufrebekka link=topic=1341.msg18018#msg18018 date=1118700846]
Ik kan er nog wel een kleine update over geven. NIet om jullie negatief te stemmen. Maar meer om aan te geven dat het allemaal niet zo makkelijk is ( Tel daar heimwee bij op. En je hebt het even goed zwaar.

Ik ben nog steeds blij dat we hier zijn. Dat we deze kans hebben gekregen. Maar leuk is soms anders. In Nederland had ik heus ook mindere dagen. Maar de redenen daarvoor waren heel anders. En dat maakt het ook lastiger om goed te reageren,

[/quote]Hi

Deze dingen zijn ook goed om te lezen.
Na de blijdschap van het krijgen van een visum gaat het eigenlijk pas beginnen.

Sterkte en Suc6  Ton en Ineke :up:

Nou Rebecca, je bent niet de enige die moeite heeft om aan het werk te komen hoor.  :-(

Ik was in Nederland altijd secretaresse en probeer hier dus een soortgelijke baan te krijgen. Ik verstuur nu al twee maanden lang zo'n 20 a 30 sollicitatiebrieven en krijg meestal geen eens een reactie terug. Dat schijnt hier heel normaal te zijn.  :|

Australische mensen hebben me allemaal gezegd dat ik zo goed Engels spreek en dat de banen voor het oprapen liggen, maar dat valt dus toch een beetje tegen. Ik heb ook de indruk dat Ozzies er wel van houden om dingen een beetje overdreven weer te geven, dus heeeeel goed terwijl het niet zo denderend is, of heeeeel slecht terwijl het best meevalt. Ik heb dat ook al gemerkt als het over andere dingen ging, bijvoorbeeld het weer ofzo. Ze houden wel van een beetje drama en overdrijven denk ik. Dit zeg ik dus even omdat je er dus rekening mee moet houden dat je soms niet helemaal op hun oordeel kunt vertrouwen, al is het nog zo goed bedoeld.  :)

Aangezien ik onderhand echt heel graag aan het werk wil, overweeg ik een carriere switch: ik denk erover om tegelzetter te worden!  :-D
Ha ha, maar echt serieus hoor. Ik heb gewoon de gouden gids gepakt en ben tegelzetters gaan bellen of ze me niet willen opleiden tot tegelzetter. Er is een groot tekort aan 'tradesmen' hier in WA, dus ik dacht: wat zou ik ook best kunnen doen in de bouwwereld? Ik hou van mozaieken, dus is het tegelen geworden. Daar is het ook geen groot probleem als je geen 'native English speaker' bent. Ik word dit weekend teruggebeld als het goed is. Dus hopelijk heb ik volgende week eindelijk een baan.  :up:

Ik heb nooit veel moeite hoeven doen met allerlei papierwerk omdat we op een skilled independent visa (voor mijn man) hier naar toe zijn gekomen, en ik mag gewoon werken. Ik heb ook al een taxfilenumber, en dat was binnen een paar dagen geregeld. Je kunt het online aanvragen, heel makkelijk.  :computer:

Cheers,

Anna

Back