Wonen in en om Perth

Dan komen we gelijk je bad uitproberen hoor.  :up:
Hoeven we idd niet zoveel water mee te nemen. Alhoewel het nu af en toe met bakken tegelijk naar beneden komt.
Ach, winter he.
Morgen is het D-day. De D van Digging.

[quote author=Wilsil link=topic=9080.msg122670#msg122670 date=1217249819]
Hopelijk duurt het bij ons korter. Zijn jullie de hele 50 uur opgebleven?  :evil:
[/quote]
Ha, ha, nee hoor.. Na de eerste aantal uren (zie weblog post!!) wisten we ongeveer hoe lang het zou kunnen / moeten duren. En durfden toen wel te gaan slapen .. :)

Dus niet met je tenen over de rand slapen om te voelen wanneer het water de rand naderde?
Het vullen kan toch pas nadat de inspecteur geweest is he?
Dus moeten we eerst het hekwerk in orde hebben.

Ja, dat klopt. De (gemeente-) inspecteur moet inderdaad eerst geweest zijn. Die komt langs, controleert of er nog dingen niet in orde zijn zoals ramen of deuren die open zouden kunnen aan de kant bij het zwembad. Zo ja, dan zet hij er een schroef in die voorkomt dat ze verder dan een kleine 10cm open kunnen schuiven...
In jullie geval zal het inderdaad meer om het hekwerk rondom het zwembad gaan, want ik denk dat jullie zwembad inderdaad geheel omsingeld wordt door hek...?

Omsingeld??
Wat is dat nu weer voor een woord? :p

In ieder geval, aan de achterkant staat een muur. Een zijkant heeft de afscheiding met de buren.
En de voorkant en de andere zijkant krijgt/heeft een hekwerk.

Ze zijn wel heel erg streng als het gaat om een zwembad  :|

Maar hoe zit dat nu met die water te korten? Zie inderdaad dat het nu alleen maar regent, word morgen zelfs heel koud bij jullie, 13 graden.. brrrr. Ik neem aan dat je het zwembad niet leeglaat lopen en dat het zich bij een regenbui(tje) weer zal vullen? Of zie ik dat nu te simpel.

Ik probeer nl. een beetje milieubewust te zijn, maar wil wel mijn droom van een eigen zwembad (hoe decadent...)

Enfin... er staat in elk geval voldoende te koop in de ongeving, krijg bijna dagelijks een update via domain.com, realestate.com.au en reiwa.com (ook een leuke). Ik blijf mij trouwens wel verbazen over de inrichting van sommige huizen en de bizar slechte foto's van de makelaars. De rommel die er soms gewoon nog ligt, kan echt niet! Kwam laatst zelf foto's tegen waar er gewoon iemand op de bank lag :grin: Heb misschien mijn roeping gevonden en ga fatsoenlijke foto's maken voor de makelaars, het kan niet veel slechter worden!

O ja: ipv omsingeld dan maar omgeven door een hek? Maar in het geval van de regelgeving vind ik omsingels ook wel passen!

Ja, over die foto's verbazen we ons ook regelmatig.
Vaak zie je de afwas nog staan, of het tasje van de makelaar. Of zelfs de weerspiegeling van de "fotograaf" met flitser.
Heel professioneel dus. :wink:

Als je buiten metropolitan gaat wonen, bijvoorbeeld in Gingin, dan hoeft er weer geen hek om het zwembad.
Snap jij het nog?
Blijkbaar kunnen daar de kinderen allemaal al zwemmen. :lol:

[quote author=Wilsil link=topic=9080.msg122812#msg122812 date=1217376804]
Als je buiten metropolitan gaat wonen, bijvoorbeeld in Gingin, dan hoeft er weer geen hek om het zwembad.
Snap jij het nog?
Blijkbaar kunnen daar de kinderen allemaal al zwemmen. :lol:
[/quote]
Zou dat misschien afhangen van welke council het betreft? Of is het inderdaad alleen een kwestie van metropolitan/niet-metropolitan area?

[quote author=Sacha link=topic=9080.msg122726#msg122726 date=1217311892]
Maar hoe zit dat nu met die water te korten? Zie inderdaad dat het nu alleen maar regent, word morgen zelfs heel koud bij jullie, 13 graden.. brrrr. Ik neem aan dat je het zwembad niet leeglaat lopen en dat het zich bij een regenbui(tje) weer zal vullen? Of zie ik dat nu te simpel.
[/quote]
Ha, ha, per jaar valt hier zo'n 800mm (gemiddeld dan). Met een zwembad van 1.40 m diep,  betekent dat dus bijna twee jaar regen om te vullen. En dan alleen als er in die twee jaar geen water zou verdampen ook :). (En ook: als er geen overkapping overhee nzou zitten :) :)).
Ik zou sowieso eens effe moeten nadenken over hoe je een zwembad uberhaupt leeg laat lopen zonder een grote pomp te gebruiken of zo... EN zonder een gat in het beton te slaan dan..:)

[quote author=Sacha link=topic=9080.msg122726#msg122726 date=1217311892]
Enfin... er staat in elk geval voldoende te koop in de ongeving, krijg bijna dagelijks een update via domain.com, realestate.com.au en reiwa.com (ook een leuke). Ik blijf mij trouwens wel verbazen over de inrichting van sommige huizen en de bizar slechte foto's van de makelaars. De rommel die er soms gewoon nog ligt, kan echt niet! Kwam laatst zelf foto's tegen waar er gewoon iemand op de bank lag :grin: Heb misschien mijn roeping gevonden en ga fatsoenlijke foto's maken voor de makelaars, het kan niet veel slechter worden!
[/quote]
Ja, die inrichting en ook indeling van huizen hier is inderdaad typisch Australisch. Gelukkig hebben de nieuwe(re) huizen wat vaker ook een 'open plan living' indeling, dat scheelt wel. En de inrichting moet je natuurlijk doorheen kijken, dat is wat je er zelf van maakt ... :)
BTW: Zet maar eens wat linkjes neer van huizen die je ziet en interessant vind uit onze buurt... Ben wel benieuwd waar jullie in geinteresseerd zijn ..

Nou vind ik sinds ik die afstanden heb gehoord alles "in de buurt", dus hier een paar voorbeelden!

Van deze kregen we vandaag een brochure binnen per mail, goede indeling, foute kleuren, dus dat word verven, mooie houten vloer, vloerbedekking in slaapkamers, open plan living, moderne keuken..in Clarkson.
http://www.realestate.com.au/cgi-bin/rsearch?fslm=1&a=o&id=105041347&t=res&s=wa

Ook deze in Butler (jawel.. blijft lokken) valt erg in de smaak, lekker strak, mooi terras valt al netjes onder het dak. http://www.realestate.com.au/cgi-bin/rsearch?fslm=1&a=o&id=104578529&t=res&s=wa

Belangrijk is 4 slaapkamers (verwachten vaak gasten, uit Nederland, maar familie uit Melbourne en onze mede forummers!!!), 2 badkamers, kamer voor de kinderen om te kunnen spelen, ruime woonkamer, grote openkeuken. We vallen dus eigenlijk al automatisch in de nieuwbouw hoek, omdat inderdaad de oudere woningen vaak met aparte kamers zijn en gesloten keukens.

Ben wel erg nieuwsgierig hoe de huizen in het echt zijn. We hebben nu een paar huizen (huur en koop) op de shortlist staan en krijgen daar updates van wanneer er een prijs verandering is of wanneer het van de markt is, maar is kan toch pas iets doen als ik met mijn voeten aan de andere kant sta. Nu blijft het bij dromen....

Kwam nog een stukje tegen in de Sydney Herals over een onderzoek dat er as geweest naar de doodsoorzaken van kinderen (0-18) en daar ging het dus ook over die hekken. Het is dus wel wettelijk geregeld dat je een afscheiding moet plaatsen, maar die regel word niet overal netjes nageleefd door de councils. Daar zal het verschil dus in zitten.

Kom nu maar gewoon eerst naar toe en huur eerst maar wat.
Kun je rustig rond kijken.

Maar rustig rond kijken past helemaal niet bij mij. Ik wil iets altijd gewoon geregeld hebben en heb ook eerder geen rust.  :p

Ik heb mij er al bij neer gelegd dat we tijdelijk een huurwoning in gaan, tot we het juiste huis hebben gevonden. Maar tot die tijd maak ik mijzelf al vast lekker met kijken en merk ik wel dat ik steeds preciezer weet wat ik wel en niet wil en waarom niet/wel. En de huizen die ik in de gaten hou... daar kan ik dan direct naar gaan kijken wanneer we geland zijn!

Nee ben helemaal niet ongeduldig.....valt best mee....Heb gisterenavond een mail verstuurd naar Buysse met de vraag of het zal helpen wanneer Dirk een joboffer heeft. Op een engelse timeline kwam ik nl. mensen tegen met een joboffer en een aanvraag voor skilled independent MODL iets in de IT en die hadden voorrang gekregen. Alles binnen een maand verwerkt. Dus misschien gaan we dat wel proberen. Helaas zijn mijn beide contactpersonen op vakantie, dus heb nog geen reactie gekregen.

Maar zal geen kans voorbij laten gaan om er eerder te zijn. Tenslotte had ik ooit in mijn hoofd mijn 36 verjaardag in Australie te vieren en dat is al eind oktober, vertrek in januari was dus al een concessie....

[quote author=Sacha link=topic=9080.msg122841#msg122841 date=1217417175]
Nou vind ik sinds ik die afstanden heb gehoord alles "in de buurt", dus hier een paar voorbeelden!

Van deze kregen we vandaag een brochure binnen per mail, goede indeling, foute kleuren, dus dat word verven, mooie houten vloer, vloerbedekking in slaapkamers, open plan living, moderne keuken..in Clarkson.
http://www.realestate.com.au/cgi-bin/rsearch?fslm=1&a=o&id=105041347&t=res&s=wa

Ook deze in Butler (jawel.. blijft lokken) valt erg in de smaak, lekker strak, mooi terras valt al netjes onder het dak. http://www.realestate.com.au/cgi-bin/rsearch?fslm=1&a=o&id=104578529&t=res&s=wa
[/quote]
Nu is Clarkson practisch tegen Butler aan, dus beide zo'n beetje hetzelfde :).

Belangrijk is 4 slaapkamers (verwachten vaak gasten, uit Nederland, maar familie uit Melbourne en onze mede forummers!!!), 2 badkamers, kamer voor de kinderen om te kunnen spelen, ruime woonkamer, grote openkeuken. We vallen dus eigenlijk al automatisch in de nieuwbouw hoek, omdat inderdaad de oudere woningen vaak met aparte kamers zijn en gesloten keukens.
[/quote]
4x2 is niet alleen belangrijk voor gasten etc, maar ook voor (toekomstige) verkoop waarde. Het is momenteel wel een beetje de norm om een 4x2 huis te hebben. 3x2 neemt ook wel wat toe, maar datq is inderdaad meer vanwege de prijs van de 4x2's die zeker voor starters niet echt op te brengen is.

Ben wel erg nieuwsgierig hoe de huizen in het echt zijn. We hebben nu een paar huizen (huur en koop) op de shortlist staan en krijgen daar updates van wanneer er een prijs verandering is of wanneer het van de markt is, maar is kan toch pas iets doen als ik met mijn voeten aan de andere kant sta. Nu blijft het bij dromen....
[/quote]
Gevaarlijk om te reageren zoals ik doe (want het is natuurlijk helemaal afhankelijk van je budget e.d.) maar: Het zou je tegen kunnen vallen hoe je deze huizen ervaart als je erin rondloopt. Dat was tenminste onze ervaring toen wij ruim 2 jaar geleden nu aan het rondkijken waren. Pas vooral op als je eventueel in display homes gaat kijken. Er worden veel trucs gebruikt zoals wel 4 slaapkamers maar dan kleine bedden erin zetten (doubles, nog kleiner dan queen) zodat de kamer best redelijk lijken. Ook worden display homes vaak gebouwd in een wat duurdere versie dan de standaard prijs (duurder v.w.b. afwerking, maar ook 'details' als een metertje langer en of breder) waardoor je indruk van het display home beter is dan de basis uitvoering zal zijn .. ANyway, je zult het natuurlijk allemaal zelf moeten ontdekken :). Eerst even huren (aantal weken tot een paar maandjes) is niet verkeerd wat dat betreft ...

Dat zijn dan weer tips waar ik iets aan heb. Ik kan nl. heel goed van tekening inschatten hoe iets gaat worden en zal dus ook bij het huizen kijken dus mijn rolmaat meenemen! Alles opmeten en tekenen maar!

Jaja, want Josef Stalin zei al: Vertrouwen is goed, controleren is beter  :wink:

Daarnaast denk ik erover om bij een definitieve beslissing eerst een van Dirk zijn ooms over te laten komen uit Melbourne. Hij heeft een eigen aannemersbedrijf gehad en dus heel veel huizen gebouwd, waaronder zijn eigen huis. Ik laat mij graag adviseren door de zgn. ervaringsexperts.... Dat scheelt later weer kopzorgen! Maar daar kan ik het later nog met hem wel over hebben, is nu nog een beetje te vroeg voor. Voorlopig blijf ik dus lekker met jullie filosoferen :up:

En over dat budget... ach, daar zijn wij ook nog lekker in aan het schommelen. Eerst maar eens zien wat we aan geld meenemen van de verkoop van ons huidige huis en natuurlijk wat Dirk zijn salaris zal worden. Ons budget is dus nu alleen maar een theorie en kan dus uiteindelijk alle kanten op gaan, wel lastig soms, maar moet me toch een beetje oriënteren.

Graag dus nog veel meer eigen ervaringen, daar word ik echt gelukkig van!

De rente staat momenteel heel hoog, houd je daar ook rekening mee ??
Zo maar een opmerking hoor, misschien houd je er al rekening mee.

Groetjes Jolanda

Ja.. helaas heb ik ook daar rekening mee gehouden.....Zal me nog wel moeten gaan verdiepen in de diverse hypotheek vormen, of heb ik daar niet zo veel keuze in? Weet wel dat de rente niet meer aftrekbaar is, da's jammer voor ons, maar dan komen we straks wel in aanmerking voor de first home owners bonus of hoe dat ook heten mag, da's dan wel weer leuk!

Als je PR hebt en een huis koopt onder de $500,000.00 betaal je geen stamp duty.
Kom je erboven, dan betaal je stampduty over het bedrag wat je erboven komt. Dat is dus ook een klein beetje "winst".
First Home Buyers Grant is $7,000.00 en daarmee kun je het huis gaan aankleden.
Er komt wel de kosten bij van de settlement agent (soort notaris kosten zeg maar).

Enkele tips:
- Als je veel eigen geld heb, stop het zoveel mogelijk in je hypotheek. Het is idd niet aftrekbaar en met de hoge rente (boven de 8.5%) betaal je dus erg veel.
- Betaal ook per twee weken (fortnight). Je betaald dan 26 keer per jaar, maar hierdoor bespaar je rente over het totaal bedrag. Je salaris is over het algemeen ook per twee weken dus dan weet je meteen hoeveel je nog (eventueel) over hebt.

Als het moet, dan het eerste jaar maar een bovengrondsbad..zo'n blokken of opblaas ding.. maar een zwembad zal er komen!!! Doorspraren voor een ingroundpool op maat gemaakt kan altijd nog!

De tips geldt voor heel Australie.
Het zwembad hadden we met het budgeteren rekening gehouden.

Back