YunuS' path 2 Australia

Same. Ik kreeg weliswaar mijn HAP ID al direct na aanvraag van mijn 820/801, maar meteen de waarschuwing om de medical niet meteen te doen want die is inderdaad maar 1 jaar geldig (net als AFP en VOG). Ik heb de medical pas gedaan 2 jaar na initiele aanvraag, toen mijn CO er direct om vroeg. Feitelijk is je aanvraag dan al goedgekeurd maar moeten er nog wat zaken worden afgerond, VOG, AFP, correcties en de medical. Ik ken nogal wat situaties waarin mensen de medical 2 of 3 keer hebben moeten doen omdat ze hem te vroeg in het proces hebben gedaan. Ikzelf heb om dezelfde reden tweemaal een VOG en tweemaal een AFP moeten aanvragen. Is nie errug, kost alleen onnodig extra geld.
 
(Opa verteld)

In mijn tijd was het vaak ‘zo laat’ mogelijk. Het heeft ons i.i.g. geholpen. De datum van medische keuring was de datum van de 5 jaar window van je PR visum om je definitief te vestigen. Door de financiële crisis in die tijd hebben we uiteindelijk nog 4.5 jaar in NL gezeten na verkrijgen visa.

Extreem geval natuurlijk, maar daarom staat het me nog bij.

Wellicht is dat nu allemaal anders. Wij zijn nog van de vorige visum generatie. De 176 en zo ipv 189/190. Geen EOI en ITA enz. Was meer roulette in die tijd. Alles op rood en dan hope for the best ;)
 
Is/Was die medische keuring al mogelijk/nodog. Meestal (vroeger) is dat iets wat de CO om vraagt? Maar wellicht heb ik het mis, het is al weer meer dan een decade geleden allemaal.

Het systeem genereert automatisch en daaruit kwam medicals. Is een must voor elk PR. Mijn agent zei het, maar ik zag het zelf ook in mijn immi account. Stelt gelukkig niet veel voor. Ik was binnen een uurtje klaar en mijn portemonnee was wat lichter 😇

Daarnaast zijn de wachttijden voor een 190 nu ongeveer tussen de 9 en 12 maanden. Vandaar dat ik het direct heb gedaan. Zo is de kans groter op een direct grant zonder s56. We shall see…. 😊
 
Last edited:
Het aftellen is begonnen!
Zo het is weer tijd voor een update. Met de huidige timelines verwacht mijn agent dat mijn visa vanaf september geopend kan worden door een CO. Ik ben content met eind dit jaar. Ik heb ondertussen een visitor visa aangevraagd voor 12 maanden (zonder dat ik het land uit moet). Deze is goedgekeurd. Ik heb met mijn werkgever geregeld dat ik nog een paar maandjes digitaal doorwerk, dit is vorige week ook goedgekeurd. Dan heb ik in ieder geval stabiliteit en kan ik alvast in Sydney wonen en genieten.
De ticket heb ik inmiddels geboekt. Vrijdag 20 september vlieg ik naar Sydney! Veel zin om weer terug te gaan, maar nu voorgoed! ☺️
 
Allemaal goed nieuws!

En die paar maandjes.... dat werd bij mij 7+ jaar. Dus wie weet!

7 jaar lang gewerkt voor je NL werkgever? Hoe deed je dat met belasting etc. ?

Ik ga wel netjes ontslag nemen dus eind dit jaar is het wel echt klaar. En dan wat leuks zoeken bij een Architectenbureau of Council in Sydney.
 
7 jaar lang gewerkt voor je NL werkgever? Hoe deed je dat met belasting etc. ?

Ik ga wel netjes ontslag nemen dus eind dit jaar is het wel echt klaar. En dan wat leuks zoeken bij een Architectenbureau of Council in Sydney.
Er zijn diverse constructies mogelijk. Officieel werkte ik niet bij het NL bedrijf. Maar wel voor ze ;)

Of je bent een AU 1-mans zaak en factureert naar NL.

Of (wat ik deed) ben een AU contractor voor een AU recruitment agency/consultancy bureau die je uren factureert aan de NL BV of NV.

Er zullen nog wel wat mogelijkheden zijn wellicht. Maar deze twee zijn gebruikt door iemand die ik ken en door mijzelf.
 
Het aftellen is begonnen!
Zo het is weer tijd voor een update. Met de huidige timelines verwacht mijn agent dat mijn visa vanaf september geopend kan worden door een CO. Ik ben content met eind dit jaar. Ik heb ondertussen een visitor visa aangevraagd voor 12 maanden (zonder dat ik het land uit moet). Deze is goedgekeurd. Ik heb met mijn werkgever geregeld dat ik nog een paar maandjes digitaal doorwerk, dit is vorige week ook goedgekeurd. Dan heb ik in ieder geval stabiliteit en kan ik alvast in Sydney wonen en genieten.
De ticket heb ik inmiddels geboekt. Vrijdag 20 september vlieg ik naar Sydney! Veel zin om weer terug te gaan, maar nu voorgoed! ☺️
Geweldig bericht, gefeliciteerd! :D
 
Het aftellen was begonnen in mei, maar nu is het heel dichtbij. Over 4 weken vlieg ik vrijdag. Inmiddels heb ik mijn telefoon abonnement opgezegd. Een Engelse schadevrije jaren uittreksel laten sturen door mijn verzekeringsmaatschappij. Echt aan het afronden dus. Dit wordt mijn derde keer dat ik richting Australië (terug) ga. Drie keer moet scheepsrecht zijn. Met de hoop dat ik eind dit jaar of begin volgend jaar mijn PR heb ben ik voorbereid op het wachten. Ik ga ondertussen genieten van het mooie Australië en parttime doorwerken voor mijn werkgever hier (tot eind december). Mijn laatste fysieke werkdag is bekend, plan hoe ik digitaal ga overleggen is bekend. Mentaal ben ik al in Australië en neem ik nu elke dag afscheid van alles in mijn omgeving hiero. Ik ben nu een ruime jaar in Nederland, maar kijk echt uit om weer terug te gaan naar Australië. Volgende update zal dus vanuit Oz zijn! 🇦🇺
 
Back
Top