Voetbalplayboy George Best is overleden
De legendarische Noord-Ierse voetballer George Best is vrijdag op 59-jarige leeftijd overleden. Sinds 1 oktober was hij met inwendige bloedingen in het Cromwell Hospital van Londen opgenomen. De bloedingen tastten zijn longen en andere organen aan en afgelopen week werd hij op intensieve zorgen onder kunstmatige beademing geplaatst. Vandaag verloor zijn uitgemergelde lichaam de strijd.
Het enfant terrible van Manchester United en de Noord-Ierse nationale ploeg worstelde bijna gans zijn leven met een zwaar drankprobleem. In 2002 kreeg hij een nieuwe lever, maar ondanks het verbod van zijn dokters greep hij vorig jaar terug naar de fles.
Nooit droeg iemand het shirt van Manchester United op de manier zoals George Best dat deed. Het hing altijd over de broek en het leek wel mooier rood dan dat van zijn ploeggenoten. Best was geniaal, nonchalant, en zag zijn loopbaan in de top verzanden toen hij pas 27 was. Dat kwam mede door zijn levensstijl.
Best was het eerste popidool van het voetbal, maar dan al in de jaren zestig. Wat John Lennon deed op de gitaar, deed Beatle Best aan de bal. Best was als zijn naam: de beste. Misschien niet genoemd in dezelfde adem met generatiegenoten Cruijff, Pele en Maradona, maar dan toch wel in de volgende. De Britten vinden hem de beste aller tijden van hun continent, een icoon van de jaren zestig.
Waar het gaat om de levensstijl overtrof hij iedereen. Best was de verpersoonlijking van de flamboyante jaren zestig. Hij reed in een witte Jaguar, was eigenaar van een nachtclub, drie boetieks en leefde vooral ’s nachts. ,,Critici zeiden dat ik nog geen dertig jaar zou worden, of veertig. Maar ik heb alle stormen overleefd en ik wil niet dat mensen me zien als een zielige oude man'', zei hij
Best, geboren in Belfast, kwam als een komeet, hoewel hij het even moeilijk had. Toen hij zich in 1961 als 15-jarige jongen meldde onder de hoede van Matt Busby, keerde hij even later met heimwee terug naar Belfast. Busby wist hem echter weer om te praten. Hij debuteerde op zijn zeventiende in het eerste elftal van Manchester en een jaar later in de nationale ploeg van Noord-Ierland. Na het fatale vliegtuigongeluk van de Busby-babes, in 1958 op een vliegveld bij München, bracht hij de vreugde terug in de harten van de fans.
Manchester pakte de titel in 1965 en 1967 en de Europa Cup 1 een jaar later, door op Wembley met 4-1 te winnen van Benfica. In dat jaar was hij Europees voetballer van het jaar. Wat hem zo speciaal maakte, was zijn snelheid, zijn dribbel, zijn schijnbewegingen, zijn tackles, zijn durf, zijn perfecte balans.
Best speelde voor Noord-Ierland en dat was enerzijds jammer; zo’n landje blinkt slechts zelden uit op het wereldniveau. Hoewel zijn levensstijl met drank en vrouwen veelbesproken is, mogen de prestaties van de ’mooie jongen’ niet worden vergeten. Hij maakte 178 doelpunten voor Manchester in 466 duels. Voor Noord-Ierland 9, in 37 wedstrijden. Manchester was zijn belangrijkste club. Later speelde hij voor kleinere clubs als Los Angeles Aztecs, Fulham en Bournemouth.
Op zijn 27e was zijn loopbaan in de top voorbij. Liefhebber Best had geen zin meer. De aantrekkingskracht van blondines, mooie auto’s en alcohol hielp een handje bij de aftakeling. Het contrast met de arme buurt van Belfast waar hij opgroeide was enorm. Zijn benen konden de weelde niet dragen. Al tijdens zijn sportieve carrière raakte hij betrokken bij drinkgelagen. Hij werd frequent opgepakt en vastgezet wegens drankproblemen en vechtpartijen in dure clubs. Hij werd bekritiseerd om zijn weerspannig gedrag en bewonderd tegelijk.
Na zijn laatste wedstrijd namen de problemen door alcoholgebruik vlug toe. ,,Ik stop alleen met drinken als ik slaap'', bekende hij eens. Toch tastten al die problemen de populariteit van George Best bij het grote publiek nooit aan. De volksheld werd meer dan eens behandeld voor alcoholisme. Verscheen daarna fris en uitgerust op televisie en beloofde publiekelijk beterschap. Hij werd omhelsd als de verloren zoon, doch binnen enkele maanden doken de krantenberichten over problemen van Best en drank weer op. Het kostte hem geloofwaardigheid, vriendschappen en twee huwelijken.
Ooit zei Best ,,Wie weet, als Manchester er destijds in was geslaagd mij zo af te schermen als Alex Ferguson later met anderen deed, dan was het anders gegaan. Maar ik was de eerste die zo’n levensstijl had en Sir Matt wist daar eigenlijk geen raad mee. En om eerlijk te zijn: dat wist ikzelf ook niet.''
Uit Het laatste nieuws 15.03 uur 25-11