Aboriginals dreigen queen Elizabeth te vervolgen voor genocide

Laten we het erop houden dat we er alemaal verschillende meningen erover hebben.
 
Ja maar......is dat "Jakkes" gerelateerd aan het feit dat ik het eens was met Ireen haar epistel???

Syl
 
Is niet naar jouw toe, maar jij vond het prachtig wat zij schreef en ik absoluut niet!
 
Precies Sander...

Er over hebben en er over MOGEN hebben.

Als ik Eerainuh's verhaal zo lees, kan ik me dat ook heel goed voorstellen. Aan de andere kant weet iedereen ook dat ze in het verleden bijna werden verdreven uit hun eigen land.

Maar zoals Ineke aangaf dat er huizen voor hun werden gebouwd en dat ze vervolgens de voordeur er uithaalden om er een kampvuur van in de woonkamer te maken, komt in onze ogen natuurlijk erg vreemd over. Wij, als westerling zijn echter gewend om een dak boven ons hoofd te hebben die wat meer is dan een golfplaat of een zeiltje. Aboriginals staan erg dicht bij de natuur en willen dat ook blijven. Voor hun heeft het dus ook waars. geen zin om huizen te bouwen (is er destijds wel naar hun geluisterd?) Een zigeuner wil graag in een woonwagen blijven wonen. Die stop je ook niet in een vast huis.
 
Sorry, maar dan had je dat wellicht wat beter (met smiley??? of met een paar extra woorden ) kunnen verwoorden.  Jakkes dekt de lading niet echt en kan op allerlei manieren opgevat worden.

Groetjes
Syl
 
Sorry, ik was inderdaad een beetje  :eek:fftopic: :blond:.

Uiteraard zijn wij, en de koningin, niet persoonlijk verantwoordelijk voor wat de aboriginals is aangedaan.

Het is heel mooi dat de aboriginals van alle zelfde voorzieningen gebruik kunnen maken als de Ozzies. Dat zij het gratis krijgen vinden veel Ozzies vast frustrerend. Maar........... de aboriginals zijn nomaden en wij, blanken, willen ze nu in principe dwingen om in een huis moeten gaan wonen. Waarom? Als die mensen nou graag in de open lucht willen leven, wie zijn wij dan om ze tegen te houden. Tenslotte was het buiten leven hún manier van leven die door ons is afgepakt.

Erna
 
Ik ben het er toch ook niet mee eens hoor. Er is hun erg veel onrecht aangedaan en alhoewel veel daarvan in het verleden is gebeurd, dragen zij daar vandaag nog wel de sporen van .... Dus het blijft een erg actueel topic en ondanks het feit dat de overheid er werk van maakt om hun te helpen, wordt dit vaak op verkeerde gebieden gedaan of vergeet men dingen!
Men maakt arbeidsplaatsen vrij, zorgt voor huizen, geeft geld voor de 'geleasde grond' .. maar ze krijgen (naar mijn mening) veel te weinig hulp en advies bij de besteding van dat geld, geen sociale hulp (veel huiselijk geweld, incest)...er is dus nog veel werk!
Ma ja, het is maar mijn mening hé ....

S
 
Tsja, het is een beetje een gebed zonder eind, ik respecteer een ieders mening ...laat ik dat voorop stellen  :)

Maar........... de aboriginals zijn nomaden en wij, blanken, willen ze nu in principe dwingen om in een huis moeten gaan wonen. Waarom? Als die mensen nou graag in de open lucht willen leven, wie zijn wij dan om ze tegen te houden. Tenslotte was het buiten leven hún manier van leven die door ons is afgepakt.
 
Aboriginals staan erg dicht bij de natuur en willen dat ook blijven. Voor hun heeft het dus ook waars. geen zin om huizen te bouwen

Mensen kunnen ook nog steeds in de open lucht wonen, en er zijn ook bosjes Indigenous people die wel kiezen voor een meer "westers bestaan", en dan zijn er ook indigenous people die aan de zelfkant van de maatschappij staan.....bewust of onbewust. De "elders" zijn heel belangrijk in the indigenous community en ook deze leaders hebben hun handen vol aan "rebel" youths die tussen twee culturen staan. Ze proberen met man en macht de oude traditional values door te geven aan de jonge generatie maar die storten zich met overgave op het leven van "nu" met alle mooie en lelijke zaken van dien.

Ik moet eerlijk toegeven dat mijn mening over de jaren wel ietwat veranderd is, mede door samenwerking met Indigenous mediators, youth workers & indigenous students.

Groetjes
Syl :)
 
Interessante discussie.

Een belangrijk iets is dat we niet een bepaalde groepering over 1 kam scheren. Zonder een off-topic discussie te willen starten maar: in NL gebeurt het zelfde met Marokkanen of moslims in het algemeen... een relatief klein groepje verpest het voor de rest... Zo heb je hier in Oz ook vele stammen Aboriginals die op verschillende manieren integreren in de westerse samenleving.

Ik vind dat excuses vragen aan de Queen of de huidige regering te ver gaat maar ik sluit me aan bij Sara voor wat betreft het hulp en advies gedeelte. Dat bijv. de overheid speciale employment programs heeft voor indigenous people vind ik niet meer dan normaal; moeten we deze mensen dan laten vallen? En wel mee pronken in de toeristenbrochures?? Australie moet trots zijn op haar roots; het is 1 van de reden wat dit land een speciaal sfeertje geeft.

Ik ken de problemen die aboriginals geven en ik sluit m'n ogen er niet voor, praat het ook niet goed maar nogmaals: ik ben heel blij dat ondanks dit dit land doorgaat met haar integratie pogingen!!
 
Britse koningin komt op voor Aboriginals
CANBERRA - De Britse koningin Elizabeth heeft Australië opgeroepen om de levensomstandigheden van de Aboriginals, de oorspronkelijke bewoners van het land, te verbeteren.

De vorstin, die ook het staatshoofd van Australië is, prees dinsdag tijdens een staatsbanket in het parlementsgebouw in Canberra de economische vooruitgang in het land. Maar ze benadrukte dat alle Australiërs daarvan moeten profiteren. „Voor veel inheemse Australiërs blijft er veel te doen”, aldus de vorstin.

De koningin opent woensdag in Melbourne de Commonwealth Games. Ondanks de positieve woorden van koningin Elizabeth wil een groep Aboriginals tijdens de opening een protestmars houden. Ze hebben gedreigd Elizabeth aan te klagen wegens volkerenmoord, als ze niet erkent dat de bevolkingsgroep sinds de komst van de Britten in 1788 onrecht is aangedaan.

De 458.500 Aboriginals in Australië maken 2,3 procent van de bevolking uit. Hun levenssituatie is vaak slecht. Veel Aboriginals zijn slecht opgeleid en werkloos. Ook hebben ze een veel lagere levensverwachting dan blanke Australiërs.
 
mmmmmmmmmm interessante discussie, wie van de forumleden woont er in een gebied waar veel indigenous leven? zou wel eens interessant zijn om dan de meningen over aboriginals ernaast te zetten.

De aboriginals zijn niet uit hun land verdreven, ze zijn een "conquered race" hetzelfde is in Europa gebeurd waar Nederland door van alles en nog wat bezet is geweest vanaf de tijd van de Germanen. Verder is het helemaal niet eens bewezen of de Aboriginals wel zelf de oorspronkelijke bewoners van Australie zijn...... of dat ze hier later zijn aangekomen en de toen oorspronkelijke bevolking hebben uitgeroeid, dat ter zijde.

De Aboriginals moeten eens ophouden met " feeling sorry for themselves" and "move on with life" . Als ik ze hier in Coober Pedy vraag om weg te gaan bij de Bottle shop en niet ( in de schaduw) rond te hangen of binnen hun waterfles te vullen krijg ik steeds als antwoord  "this is our country, our land" waarop mijn antwoord steevast is, "If this was still your land there wouldn't be any f***ing shade or water!"

Willem
Coober Pedy
 
Hè Willem, dank u!  :) Ik had dit draadje maar opgegeven, want - sorry to say - de meeste Nederlanders hebben geen flauw idee hoe de dingen hier zitten.

N'land is een land dat altijd voor de underdog heeft opgestaan, wat heel mooi is, maar het nieuws dat in N'land over Aborigines binnenkomt is altijd in een bepaald licht. Het licht van 'die arme lui'. En daar wordt een mening op gebaseerd. Begrijpelijk, maar in dit geval niet terecht. Maar goed....

Cheers,

Ireen
 
sorry hoor, maar ik deel jullie mening absoluut niet, en ik spreek niet vanuit nederland waar ik een keer een krantenartikel lees....

Ik vind het gewoon erg lomp dat altijd maar gezegd wordt dat de aboriginals een probleem zijn: de blanken hebben dat probleem toevallig toch echt zelf gecreerd. En nu het opgelost moet worden, is het ineens niet meer de verantwoordelijkheid van deze generatie.....?

Sab
 
Ik sluit me aan bij Sabien: ben het ook absoluut niet eens met Willem en Irene. Ik vind het heel jammer dat jullie zo generalistisch denken...sorry...

En ik ben ook niet echt iemand die slechts wat krante-artikeltjes heeft gelezen. Redelijk wat rondgereisd hier (woon er ook btw) en in aanraking gekomen met aboriginals.

Ik geef helemaal toe dat er groepen aboriginals zijn die volledig aan Willem's/Irene's beschrijving voldoen en ik vind het ook jammer voor jullie dat jullie met deze negatieve ervaringen te maken hebben waardoor ze overheersen maar zoals ook al eerder geschreven: je kunt ze (absouut) niet over 1 kam scheren (is zo Nederlands...)

Ik hoop dat iedereen een positieve bijdrage kan leveren aan deze discussie en dit probleem; we kunnen het niet negeren en met NIET met oplossingen komen (begint bij jezelf) komen we ook geen stap verder...
 
Ik persoonlijk vindt de mening van Willem ook echt aan de stevige kant hoor :| en deel deze niet. En nee ik woon niet in de Outback en ook niet in de buurt van een grote indigenous community, maar ik woon hier wel al lang genoeg om twee kanten van de medaille te kunnen zien.  

Maar ik hoor hier ook absoluut niet dagelijks dat de aborginals een probleem zijn, wel dat er probleem groeperingen zijn....o.a. de libanezen v.s. Surfies (om het even heel erg te generaliseren :)) en dat was vrij recent. En zo is er overal wel wat. Ik hoor ook zelden of nooit iemand roepen dat deze generatie niet mee wil werken aan een oplossing. In tegendeel juist er wordt best veel aan reconciliation gedaan. Maar het verleden veranderen........tsja, dat wordt een beetje moeilijk :) Ik denk dat je gewoon te kampen hebt met een generatie die behoorlijk tussen twee culturen staat/leeft/hangt. (en je hoeft alleen maar naar Nederland te kijken  om te zien wat voor zooitje dat kan opleveren....).

Het is iets wat met beide handen door alle partijen aangepakt moet worden i.p.v. aan te wijzen wie de "schuldige" is. ... Three steps forward, one step back :)?.

Groetjes
Syl
 
Een verleden veranderen is echter wel wat anders dan fouten uit het verleden erkennen ...  :)

De koningin is persoonlijk natuurlijk niet verantwoordelijk, maar ze representeert wel een koninkrijk dat in mijn bescheiden mening wel degelijk medeverantwoordelijk is voor de huidige toestand van aboriginees. En daarom ben ik blij met haar uitlatingen hierover op dat banket in Canberra afgelopen week.  :)

Maar hoe we dit nu allemaal moeten oplossen, i dunno  :| ... (mag ik wel blijven?).
 
Hihi....Amoz, waarom niet??  :)

Maar het was inderdaad wel een positieve zet van Queen Lizzie :up: die mag ook nog even blijven....of zit ze inmiddels alweer op het vliegtuig??

Groetjes
Syl
 
Ehhhh... nou ben ik onderhand benieuwd naar wat mijn mening dan wel niet is!

Behalve minder leuke feiten die ik heb genoemd - en daar kan ik ook niets aan doen, wel dan? -, heb ik gereageerd op het TOPIC.

Verleden is verleden, move on en gebruik wat je aangeboden wordt. Een school is de eerste stap. Ik word moe van de negatieve houding van klagen en mokken, terwijl er zoveel hulp niet aangenomen wordt. And nobody's says it's perfect, want dat is het nergens en voor niemand.

Leg me voor de rest nix in de mond, please!

Cheers Big Ears :)

Ireen.
 
Ik vind dat ik als buitenstaander niet het recht heb om er een mening over te hebben. Het is een heel gevoelig en complex probleem. Ik heb een jaar rondgetrokken in Oz en ik vond de situatie bij vlagen erg schrijnend, zonder een schuldige aan te wijzen. Ik heb veel begrip voor Ozzies die de mening van Eerainuh propageren, maar ik heb ook alle begrip voor de andere partij.

:?

Maar...

[quote author=willem-lenie link=topic=4160.msg51956#msg51956 date=1142435242]
Als ik ze hier in Coober Pedy vraag om weg te gaan bij de Bottle shop en niet ( in de schaduw) rond te hangen of binnen hun waterfles te vullen krijg ik steeds als antwoord  "this is our country, our land" waarop mijn antwoord steevast is, "If this was still your land there wouldn't be any f***ing shade or water!"
[/quote]

Om als nieuwbakken Hollandse emigrant een dergelijke houding aan te nemen jegens de aborigines, dat vind ik een misselijkmakend staaltje Hollandse arrogantie.
 
Back
Top