Aboriginals dreigen queen Elizabeth te vervolgen voor genocide

Hmm fijn onderwerp voor de late vrijdag avond. Als ik iets zeg waarmee ik bij iemand op de teentjes sta beroep ik mij gewoon op het feit dat ik moe was  :-D.

Anyway, aboiginals. Tja ik kan er niet te veel over zeggen. Maar wat ik tot nu toe heb meegemaakt is het volgende:

* Elk community concert van mijn band begint met: We would like to thank the .... for using their land... we would to.... bladibladi... Ik zit er niet gigantisch mee, ik bedoel. We hebben wel vaker een speech. Maar soms overdrijven mensen echt. Ik bedoel, in dat opzicht ga ik achter Irene's mening staan. Get over it... je kunt maar zovaak bedanken. Dat hoeft toch niet voor elke scheet die je laat?

* Ik had begrepen dat er heel veel hulp wordt aangeboden. Maar sommige mensen het niet willen. Ja, dan niet. Hoewel ik wel vind dat er goede medische zorg, onderwijs en weet ik veel wat moet zijn. Mits ze het willen. Je gaat je als eerste wereld land ook niet naar een afrikaanse stam om daar je westerse medische aparatuur in hun gezicht te douwen. Misschien zijn ze heel tevreden zo? Nou dat is dan toch okee. Laat ze hun tradities houden.

* Ik merk op mijn werk en met andere Australiers vaak hetzelfde. Ik kan prima met ze door een bocht en vind het reuze gezellig. Tot een keer het onderwerp aboriginals ter sprake komt. Dan discrimineren ze! niet te zuinig. Ik kan er heel slecht tegen.

Dus, ik ben er niet uit. Ik weet er niet genoeg van. Maar merk wel wat dingetjes hier en daar.
 
Hi Rebekka!

Daar kan ik me voor een groot deel in vinden! En we hoeven er ook niet 'uit te zijn'. Soms is dat onmogelijk. Er zijn zoveel nuances, toch?

Toch hè... wat in onze oren als 'discrimineren' klinkt... ik vind dat moeilijk te beoordelen... Ik woon hier nou 7 jaar, en ik heb gemerkt dat de politieke views van Australiërs over het algemeen nuchterder onderbouwd zijn dan die van N'landers. Er wordt met meer objectieviteit (is die spelling wel goed?) over politiek en politieke issues gesproken dan ik in N'land gewend was. Het lijkt veel minder op galbakken dan in N'land.

Een mens kan niet meer doen dan luisteren, hè :)

Fijn weekend en welllllllllllllllterusten!

Ireen.
 
Volgens mij is het onmogelijk om elkaar echt te begrijpen, qua cultuur dan. Ik bedoel aanvoelen, weten waarom mensen bepaalde dingen wel of niet doen, welke waarden en normen er leven, wat een auto of een fiets voor betekenis hebben, voedsel, dreamtime, commercie, bezit, landschappelijke elementen........etc.etc. Misschien moeten we daar proberen mee op te houden.......Tuurlijk begrijp ik niet goed dat een aboriginal gezin van het geld wat ze van de mining company krijgt een splinternieuwe Toyota Landcruiser koopt om die vervolgens nadat de tank leeggereden is aan de kant van de weg laat staan! Tuurlijk begrijpt mijn aboriginal gesprekspartner niet waarom ik het zo fijn vind om een huis te bezitten en ik dan een hek om de tuin heen zet, een boom kap en leuke plantjes plant....! Of waarom een moslim midden op straat een lam wil slachten.....of een Hindoe in Varanasi eerst een lijk verbrand, dan in de rivier gooit en vervolgens zichzelf gaat wassen in dat water......of noem maar op! Het is ook niet nodig om altijd alles maar te begrijpen.

Wel is het de moeite waard om elkaars cultuur te respecteren en te blijven leren wat die inhoudt. Dit verruimt onze blik. En dit geldt voor aboriginees, blanke australiers, zwarte australiers, middle east, wat dan ook...........!
En op basis van respect hopen dat bestuurders (welke hopelijk een evenredige representatie is van een gebied/land) juiste beslissingen nemen omtrent de toekomst! Hoe moeilijk en vervelend het ook is dat er onopgeloste zaken uit het verleden doorspelen in de toekomst.........

Na deze preek  :p is het tijd om op vrijdagmiddag de computer af te sluiten en op weg naar huis te gaan!
fijn weekend iedereen!
 
Er zijn (voor zover als ik weet) een groep aboriginals die het goed doen. Een goede baan, een goed inkomen, etc. Vraag ik me af of die groep ook klagen. Of is het alleen de groep die niets heeft?
Ik heb gesproken met een danser bij de Tjapukai Dancers in Cairns. Hij heeft een leuke baan en een goed inkomen, en schaamt zich af en toe over zijn mede mens.
Dus wie hoor je het meest dan?

Interessant.

Rene
 
[quote author=Rene-L link=topic=4160.msg52204#msg52204 date=1142612149]
Er zijn (voor zover als ik weet) een groep aboriginals die het goed doen. Een goede baan, een goed inkomen, etc. Vraag ik me af of die groep ook klagen. Of is het alleen de groep die niets heeft?
Ik heb gesproken met een danser bij de Tjapukai Dancers in Cairns. Hij heeft een leuke baan en een goed inkomen, en schaamt zich af en toe over zijn mede mens.
Dus wie hoor je het meest dan?

Interessant.

Rene
[/quote]

Dat heb ik ook wel gehoord, van Aborigines, dat ze zich soms schamen over hun medemens. Maar weet je wie de grootste klagers zijn? Níet de 100% Aborigines. De mensen die het hardst schreeuwen zijn vaak maar voor een deeltje Aboriginal.  Vreemd toch hè?
 
[quote author=Rene-L link=topic=4160.msg52204#msg52204 date=1142612149]
Er zijn (voor zover als ik weet) een groep aboriginals die het goed doen. Een goede baan, een goed inkomen, etc. Vraag ik me af of die groep ook klagen. Of is het alleen de groep die niets heeft?
Ik heb gesproken met een danser bij de Tjapukai Dancers in Cairns. Hij heeft een leuke baan en een goed inkomen, en schaamt zich af en toe over zijn mede mens.
Dus wie hoor je het meest dan?

Interessant.

Rene
[/quote]

Tja wat is "goed" doen. Het is, wat al eerder geschreven is, een kwestie van: een verpest het voor velen. Er zijn ook Aboriginals die lekker op zichzelf wonen en geen hulp nodig hebben. En er zijn er die een baan hebben en inkomen en die dat prettig vinden. In de niet-aboriginal groep zijn ook mensen in diezelfde orde. Ik denk dat je altijd wel mensen hebt die schreeuwen dat ze het zo slecht hebben, en niemand hen begrijpt.

Maar waar ik mij echt aan stoor hier soms is dat er mensen zijn die gewoon zeggen dat aboriginals idioten zijn, niet slim, er rare gewoontes op na houden... ik schrik daar echt van. Als aboriginals daar nou eens kwaad om werden. Dan kan ik mij dat helemaal voorstellen. We gingen gisteren in het kader van de commonwealth games, een soort parade houden op mijn werk. Een van de pre-school juffen moest als aboriginal met een nep digeiridoo playbacken. Mijn collega zei : "Nee, ik doe dat niet. Want mijn neus is een beetje plat. Straks denken ze nog dat ik aboriginal ben!" Ja stel je voor! Trouwens, misschien is ze het wel. Ik snap niet waar ze zo moeilijk over doen. Het zijn toch gewoon mensen....  :?
 
"Nee, ik doe dat niet. Want mijn neus is een beetje plat. Straks denken ze nog dat ik aboriginal ben!"
Wat een waanzin zeg....maar goed, het zegt meer over de dame in kwestie dan wie dan ook. pffff, 't zal de teacher van je kind maar wezen.  :-(

Groetjes
Syl :)

p.s. is dat trouwens op je nieuwe school JufBec.?
 
Nee dat is op de kinderopvang. En ik hoor daar wel vaker opmerkingen dat ik denk...  :-o WAT??? Het is misschien maar goed dat er geen aboriginals bij zitten.  :?.

Trouwens over dit onderwerp gesproken. Vanavond op de tv: rabbit-proof fence. Voor meer info zie deze link naar de IMDB: http://www.imdb.com/title/tt0319793/ Hij komt op seven om half negen. Je kunt natuurlijk ook naar terminator 2 kijken  :roll:.
 
@ AJ, Deze "nieuwbakken Hollandse emigrant " heeft al 5 van zijn ramen zien ingaan, heeft tientallen auto's zwaar beschadigd zien worden,is meerdere malen bedreigd, met stenen bekogeld bijna aan een speer geregen, bespuugd, heeft de stront van de muren mogen schrapen door een bevolkingsgroep die een toelage krijgt om een hond te houden, eten vouchers krijgt, gratis huisvesting, water en licht, gratis kleding, waar een taxi service voor rijdt die ze weer terug naar de reserve rijdt, een vergoeding krijgt om een begravenis bij te wonen...... etc. etc.

Toen ik hier 3 maanden geleden kwam was ik een andere mening toegedaan over aboriginals maar ik kan je aanraden om gedurende de kerstperiode eens een kijkje te gaan nemen in steden waar veel Aboriginals van "the Lands" naar toe gaan, Port Augusta, Coober Pedy, Alice Springs om er maar een paar te noemen, zie je ook eens wat anders dan een stel Abo's die een dansje uitvoeren voor de toeristen.

Willem
 
[quote author=willem-lenie link=topic=4160.msg52304#msg52304 date=1142695439]
@ AJ, Deze "nieuwbakken Hollandse emigrant " heeft al 5 van zijn ramen zien ingaan, heeft tientallen auto's zwaar beschadigd zien worden,is meerdere malen bedreigd, met stenen bekogeld bijna aan een speer geregen, bespuugd, heeft de stront van de muren mogen schrapen door een bevolkingsgroep die een toelage krijgt om een hond te houden, eten vouchers krijgt, gratis huisvesting, water en licht, gratis kleding, waar een taxi service voor rijdt die ze weer terug naar de reserve rijdt, een vergoeding krijgt om een begravenis bij te wonen...... etc. etc.
[/quote]

Dat is inderdaad allemaal heel vervelend en dan is het ook heel begrijpelijk dat je een bepaalde mening hebt over aborigines. Maar helaas ben je in zo'n situatie ook snel bevooroordeeld. En dan ben ik geneigd te zeggen dat het een kleine groep is die het voor een heel volk verpest.

[quote author=willem-lenie link=topic=4160.msg52304#msg52304 date=1142695439]
Toen ik hier 3 maanden geleden kwam was ik een andere mening toegedaan over aboriginals maar ik kan je aanraden om gedurende de kerstperiode eens een kijkje te gaan nemen in steden waar veel Aboriginals van "the Lands" naar toe gaan, Port Augusta, Coober Pedy, Alice Springs om er maar een paar te noemen, zie je ook eens wat anders dan een stel Abo's die een dansje uitvoeren voor de toeristen.
[/quote]

Nee hoor, ik ben niet zo'n dromertje dat de alternatieve tour opgaat en het zo geweldig vind om s'avonds bij het kampvuur didgereedoetje te spelen. Ik probeer zaken van een objectieve kant te bekijken. En zoals ik al eerder zei, kan ik me heel goed vinden in de opinie van Eerainuh en sluit ik mijn ogen niet voor de realiteit.
 
Hiya Willem

Ja die situatie die jij schetst is alles behalve plezierig :-( :), maar jij woont in Coober en dat is vergeleken met "ten zuiden van Brisbane" al een heel ander verhaal natuurlijk. Een beetje een situatie onder een vergrootglas. Veel meer inwoners van Aboriginal descent en een hoop aparte aboriginal communities. Ik kan me voorstellen dat jouw stukje dus nogal wat reacties oproept.  :)

Is het een en ander met een goede verstandshouding tussen jullie zelf en de community elders niet aan te pakken? Ik denk (maar dat is persoonlijk :)) dat een standaard opmerking als
"If this was still your land there wouldn't be any f***ing shade or water!"
nou niet direct een goede ondergrond legt voor eventuele toekomstige encounters, zeker niet als het uit de mond van een vrij verse emigrant komt. Uiteraard snap ik je frustratie wel m.b.t.
die een toelage krijgt om een hond te houden, eten vouchers krijgt, gratis huisvesting, water en licht, gratis kleding,
want dat gaat in veel situaties veels te ver en valt in mijn opinie niet te rijmen met mensen die daarnaast in merk kleding rond lopen om maar een voorbeeld te noemen.

Maar nogmaals ik snap heel goed dat er nogal een wereld van verschil is tussen waar jullie in Australie verblijven en waar wij wonen.

Groetjes
Syl
 
Laten we eerlijk zijn, ze lopen al duizenden jaren door Australie en dus ook door Coober Pedy, In al die tijd hebben ze zelf nog nooit voor een stukje schaduw gezorgd, ook nog nooit opaal gevonden of maar iets van een bouwwerk neergezet. Het woord Coober Pedy komt van het Aboriginal Kupa Piti = spottend! white man in a hole. Nu er opaal gevonden is en er bouwwerken staan waar ze schaduw kunnen vinden en water aanwezig is is het ineens "our country, our land" ....

Voor mijn blanke patrons is er geen taxi service die ze aan het einde van de avond naar huis brengt.

Als ik tientallen! malen per dag aan dezelfde! aboriginals vraag om NIET in de drive through van de bottle shop te gaan zitten ben je het echt helemaal zat, worden ze in  de drive through aangereden dan is het mijn schuld ! en ben ik liable for damages.

Het aantal toelages wat ik vermeld heb is maar een fractie! van wat er totaal beschikbaar is. Vergis je ook niet in de royalties die ze krijgen en geld omdat "blanken" over hun grond rijden, dit zijn 10.000-den dollars per jaar per gezin. Daar hoeven ze helemaal niets voor te doen.

Op ieder formulier wat je in Australie invult wordt ook gevraagd of je van Aboriginal of Torres Strait afkomst bent.... zo ja, altijd goed voor een stel extra uitkeringen en voorzieningen

Ik heb toch nog!!! met mijn vooroordelen..... aboriginals in dienst.....die net zo worden behandeld door mij als ieder ander personeelslid en dus ook dezelfde rechten en plichten hebben, hetzelfde krijgen betaald. Indien de "overheid" door heeft dat ik er weer 1 aangenomen heb wordt ik van alle kanten belaagd met overheids instanties die zich om hun bekommeren en regelen dat ze korting krijgen op bv de registratie van hun auto omdat ze die nodig hebbben???? om naar hun werk te komen ( alles in Coober Pedy is op loopafstand, ik gebruik bijna nooit de auto), etc. etc.

Maar ik heb het hier toch prima naar mijn zin, de lokale ( blanke) bevolking is erg leuk en erg plezierig om mee om te gaan. Het is helaas geen kleine goep Aboriginals die het voor een grote groep verpest maar helaas voor de paar lokale aboriginals die hier al hun hele leven wonen is het een hele grote groep Aboriginals die overal! vandaan komen die het voor hen verpesten.

Nu is de rust weer redelijk weergekeerd maar nogmaals eenieder die echt wil zien hoe ze zich gedragen is meer dan welkom, kerst is een goeie tijd, dan sluit de overheid alle voorzieningen op het land en komen dus de "echte" aboriginals in grote getalen naar de grote stad...waar dus nog wel voorzieningen zijn voor hun. Coober Pedy. Alice Springs, Port Augusta etc zijn dus de klos.

Hollanders die in Australie in de grote steden wonen of in gebieden waar haast geen Aboriginals wonen hebben totaal geen idee wat er daadwerkelijk gebeurd.

Coober Pedy Willem
 
Op ieder formulier wat je in Australie invult wordt ook gevraagd of je van Aboriginal of Torres Strait afkomst bent.... zo ja, altijd goed voor een stel extra uitkeringen en voorzieningen
Actually, dit is voor statistical purposes

Groetjes
Syl
 
Ja het zou mooi zijn als ik ook een extra uitkering krijg omdat ik English as a second language ben. Of in ieder geval een baan zou krijgen ;). Maar nee, het is alleen  voor de overheid om te zien of deze mensen wel of niet aan een baan komen. Van mij mogen ze weten dat ik er nog al even over heb gedaan om een baan te vinden.
 
[quote author=willem-lenie link=topic=4160.msg51956#msg51956 date=1142435242]
"If this was still your land there wouldn't be any f***ing shade or water!"
[/quote]

Maar de aboriginals konden toch overal water vinden waar een blanke niets kon vinden? En hoe zat het dan met bomen? Hebben de blanken die allemaal geplant toen ze aan kwamen voor schaduw? Leefden zij allemaal in de open lucht, en hadden ze helemaal geen dak boven hun hoofd?
Deze quote gaat mij even boven mijn verstand.

Rene
 
[quote author=Rene-L link=topic=4160.msg52397#msg52397 date=1142783422]

Deze quote gaat mij even boven mijn verstand.

Rene
[/quote]

Dat is moelijk te begrijpen voor me,
moet je me toch eens uitleggen :-D

Jack :evil:, ( je vriend )
 
En hoe zat het dan met bomen? Hebben de blanken die allemaal geplant toen ze aan kwamen voor schaduw?

Bomen in Coober Pedy? De enige boom die ik er gezien heb was een ijzeren boom bij de Big Winch.


Erna

Mod Rebekka: Heb even je quote gefixed :D
 
Ja Rene dan moet je toch eens naar cooper pedy, want er is echt geen boom te zien.
Rood zand zon en stof.

Gr Ineke  :roll:
 
Back
Top