LaStaVaZa van Lamarck

Hoi La Marck ;)

Keep'em coming (de verhalen bedoel ik!) Echt leuk om te lezen (en een beetje gezonde jaloezie :D Nee hoor just kiddin')
En mooi dat je gut feeling je niet bedrogen heeft en weer de kop opsteekt!
 
update...
Maar het belangrijkste is dat we ondertussen ´het´ weer hebben gevonden. We liepen daar in KI onder de sterren en het voelde zo goed. Dit is het, zeiden we tegen elkaar. En het voelt echt zo. De herinnering van die twee maanden elf jaar geleden was alles waar we vanuit gingen en het is zo fijn om te merken dat die herinnering klopt, dat we geen dromen najagen maar dat het is wat we in gedachten hadden. We voelen ons thuis.

Mooi! Met dat rijbewijs moet het uiteindelijk dan ook goed komen. Succes maar weer met het regelen en ondertussen genieten van deze dingen.
 
Wauw, goed om te horen dat "het" gevoel er weer is :) De kleine issues waar je nu last van hebt zijn over een paar maanden wel vergeten en dan is dat gevoel het belangrijkste!
 
Las net een opmerking op POI;

"...We have not done the driving licence thing yet as we have 3 months to sort it out, but have found that this is simply a matter of paying your dosh, getting your photo taken and hey presto! you have your Aussie driving licence..."

Way to go Joe, benieuwd hoe die gekeken hebben na 2 maanden en 3 weken; Hey schatje heb je je rijbewijs nu al aangevraagd? :confused:
 
weer een update, en deze keer eentje waar we jullie mening bij kunnen gebruiken. Het gaat om de keus voor een school.

We hadden nl al van diverse kanten gehoord dat het voor de kinderen (6 en 7) het beste zou zijn als ze naar een gewone lokale school zouden gaan, met hulp van een ESL teacher, en dat ze dan met 2 maanden makkelijk mee zouden moeten kunnen komen. Dat leek ons ook een goede keus, ze hoeven dan immers maar 1 keer te wennen aan een nieuwe omgeving en nieuwe klas. Vandaar dat we gisteren best verbaasd waren toen de principal van de school van onze keuze (Moana Primary) vertelde dat ze eerst naar een speciale school zouden moeten waar ze extra ondersteuning voor niet-engels sprekende kinderen zouden krijgen. Ze had daar ook advies voor gevraagd bij een consulent elders. De redenen zijn dat ze op de gewone school vrijwel geen niet-engelssprekende kinderen krijgen en ze daar dus niet aan gewend zijn, en dat het ESL potje te klein is om goede ondersteuning te geven. Het zou dan gaan om max 1 uur per week. De dame van de engelse-les-school in Darlington voegde daar vandaag aan toe dat kinderen wel vrij snel engels kunnen praten, maar niet goed de basisdingen van de taal snappen en daarom lang moeite hebben met lezen en schrijven. Daar komt bij dat volgens haar recent het beleid rondom ESL-ondersteuning is veranderd, waardoor scholen minder geld krijgen. En dat de kinderen in principe een jaar op haar school blijven voor ze naar een gewone school gaan, omdat ze er dan pas klaar voor zijn.

We zijn daar (Darlington primary) dus vandaag geweest en hebben onze twijfels. Deels aan de school zelf, daar gaan ze echt niet naar toe, dus morgen gaan we naar de tweede engels-les-school (in Bellevu). Uit de wandelgangen hebben we begrepen dat die beter aansluit bij wat wij zoeken. Maar we twijfelen ook een beetje aan de rest. Ik kan me niet voorstellen dat de kinderen een heel jaar nodig hebben om mee te kunnen op een gewone school. Ze leren dat engels zo, toch? Dan zijn ze net gewend en moeten ze weer verkassen. Maar ik kan me wel voorstellen dat de principal van Moana aarzelt om niet-engelssprekende kinderen aan te nemen, zeker als ze er geen ervaring mee hebben en als het potje kleiner is geworden. Maar het zou voor de sociale integratie beter zijn om op een lokale school te starten.

Het alternatief zou zijn om een andere lokale school uitzoeken. Maar dat werkt niet. Er zijn drie andere scholen die daarvoor in aanmerking komen (ivm instroomgebieden), maar twee daarvan hebben geen goede naam dus dat doen we liever niet. En de derde neemt geen kinderen meer aan dit jaar. De school in Moana voelde voor de rest prima, de principal dacht echt mee, de kinderen zien het daar zitten en het is op loopafstand, dat is ook een voordeel. Dus eigenlijk willen we wel bij deze school uitkomen. Maar niet pas over een jaar.
Een ander alternatief is dat de kinderen de rest van dit schooljaar naar Bellevu gaan en vanaf januari naar Moana. Als compromis: ze krijgen dan vijf maanden om het engels bij te spijkeren en kunnen het nieuwe schooljaar in Moana starten. Is dat best of both ways, of juist worst of both ways? Ik weet het eigenlijk niet zo goed meer. Je wilt toch het beste voor je kinderen, nietwaar.

Dus vandaar de vraag aan jullie. Ik weet dat veel mensen positieve ervaring hebben met het instromen op deze leeftijd in een lokale school, maar hoeveel ondersteuning was er vanuit dat ESL potje, en hoeveel ervaring had die school met niet-engelse kinderen? Denk je dat dat een grote rol speelt? En zijn er mensen die ervaring hebben met starten in een speciale school? Hoe lang hebben de kinderen nodig om voldoende engels te leren, en hoe was de overgang daarna naar de lokale school?
 
  • Like
Reactions: FOL
Jemig, wat een dilemma! Is thuis(onderwijs) Engels leren tot januari geen optie?
Of lukt dat niet met je baan??
 
Lastig inderdaad.

Is het geen mogelijkheid om wel direct naar Moane te gaan als je dan aangeeft dat je ook zelf naast de reguliere schooluren wil werken aan het ontwikkelen van het Engels. (desnoods met een paar uur prive engelse les per week)?

Ik denk dat overstappen na 5 maanden ook niet al te makkelijk is...
 
Nu ik dat verhaal lees, verbaas ik me een beetje hoe makkelijk het met Boris gegaan is.
Hij is in zijn eerste week in OZ, 7 jaar geworden en hij is na een week al naar school gegaan.
Wij hebben het andere school verhaaltje (om Engels te leren) ook verteld gekregen, maar in overleg is besloten Boris gewoon te laten beginnen.
Nu hadden wij wel het voordeel dat er een Vice pricipal rondliep, die nog wat nederlands sprak en hij kwam in de klas bij twee (alleen Engels sprekende) achterneefjes.
We hebben B. de eerste dag samen naar school gebracht, met het idee dat een van de twee er voor de rest van de dag wel zou blijven.
B. in zijn klas gebracht, ons even voorgesteld en wij 2 daarna even naar de office geweest.
Komen we bij de klas terug, wordt ons verteld dat we wel kunnen gaan; als er iets is worden eerst de neefjes gevraagd, dan eventueel de VP en als het echt niet gaat worden we wel gebeld.
Nooit gebeurd dus, hij ging hardstikke lekker en had het goed naar zijn zin.
En meer Engels dan wat kleuren en tot 10 tellen zat erniet in hoor. Wel geprobeerd in NL, maar daar had meneer meestal geen zin in ;-)
Op de NAPLAN test, een jaar later, deed meneer het erg goed. Ik geloof op 4 onderdelen bij de bovenste 20% van het land en op de ander boven het landelijk gemiddelde.
Ik denk dat als je kids in NL geen problemen hebben om mee te komen, het hier ook wel zal lukken. Ze zijn zo flexibel.

Bart
 
Lastig inderdaad.

Is het geen mogelijkheid om wel direct naar Moane te gaan als je dan aangeeft dat je ook zelf naast de reguliere schooluren wil werken aan het ontwikkelen van het Engels. (desnoods met een paar uur prive engelse les per week)?

Ik denk dat overstappen na 5 maanden ook niet al te makkelijk is...
Hi,

Lees het blog van jerden eens door http://www.jerden-asunburntcountry.blogspot.nl/ daar is de opzet van hun kinderen in besproken. Volgens mij hebben zij daar hetzelfde moeten doen als jullie, 2 scholen.
 
Veel scholen stellen die eis, dat de kinderen eerst een jaar intensief ESL school krijgen. School waar onze kinderen naar toe gaan heeft dat dus ook. Om dat wij ook echter midden in het schoolljaar kwamen en die ESL school pas vanaf year 1 kon, ging onze oudste dus eerste een half jaar naar een andere school. Er was gen plek op de school van onze keuze. IN dat half jaar is ze wel getest en toen bleek dat de ESL school helemaal niet meer nodig is. Voor Nederlandse kinderen is Engels geen "vreemde" taal en dat schijnt een heleboel verschil te maken. Ze kennen de taal uit muziek en van films al, dus het schijnt daardoor makkelijker aan te leren te zijn. Dit in tegenstelling tot bv kinderen uit de zgn vluchtelingen gebieden.

Ik zou dus voor de optie gaan tot het einde van dit schooljaar Bellevu en met de start van het nieuwe schooljaar Moane, desnoods met een extra test. Gaat zeker lukken.

Bij onze dochter werd trouwens na 6 maanden op het testformulier ingevuld dat wij thuis engels met haar spraken, want dat dachten de leerkrachten... NOT!
 
Wij zitten in NSW op een PR-visum. Z. is begonnen aan de start van het nieuwe schooljaar op een Public School en wij wonen in de designated area. De school MOET een kind (wat woont in de zone van de school) dan aannemen. Z. mocht gewoon beginnen, geen probleem. De taalachterstand is helemaal niet geinterpreteerd als een obstakel. Het Engels is eigenlijk niet eens echt besproken... Ze kreeg in het begin 2 keer per week ESL, de frequentie is nu aan het afnemen. Ze heeft het allemaal heel snel bijgespijkerd. Ik denk dat ze binnen 2-3 maanden prima doorhad wat er allemaal gezegd werd. Schrijven en lezen zit nu op hetzelfde niveau (6 maanden later) als de andere kinderen. Zij veel 'huiswerk/leeswerk' mee naar huis. Belangrijker voor ons was dat ze sociaal al binnen een paar dagen lekker in haar vel zat.

Ik ben blij met onze keuze en doorzettingsvermogen om haar op de school in te schrijven waar ze voorlopig kan zijn... ze heeft het goed naar haar zin en in al die emigratieonrust is dat voor ons heel belangrijk. Z is overigens 7 jaar en gaat naar year 1, ze heeft een half jaar dus nog een keer gedaan. Wij hebben ook daarvoor gekozen om de druk wat te verlagen. Blijkt een goede keuze, bovendien heeft de school haar in een composit class gedaan en kan ze op sommige onderdelen (maths bijv) meedoen met year 2.

Succes, hou vol!

Groeten van de andere kant ;)

ps. onze 'pijn' zat in het feit dat we geen vast adres hadden, ze schreven haar nergens in zonder vast adres. Vandaar dat het even (ruim 2 mnd) heeft geduurd voordat ze naar school kon.
 
Hoi
ik denk dat er ook veel afhangt van het kind zelf en van hun leeftijd. Onze kinderen konden pas na 2 maanden naar school, omdat we nog geen vast adres hadden. In die tijd logeerden we bij familie, en onze dochter (9jr) heeft toen veel opgetrokken met hun dochtertje. Hoewel dat kind pas 4 was heeft ze er blijkbaar toch veel Engels van geleerd, want ze heeft 1 uurtje ESL gehad en toen was het al niet meer nodig. Zij heeft vanaf het begin in de gewone klas gezeten en er is geen enkel probleem geweest. Zij kon ook meteen naar de gewone school omdat ze pas in year 3 zat.
Onze zoon was 11 jr en voor kinderen vanaf year 4 was er een andere regeling (ook owv beperkt budget). Die kinderen volgen in een andere school 3 dagen per week Engels met andere buitenlandse kinderen (van allemaal verschillende scholen), en de resterende 2 dagen gaan ze naar hun gewone school. Simon heeft daar 6 weken gezeten tot de zomervakantie, en dan in het nieuwe schooljaar nog 2 trimesters. Ze hadden eerst gezegd dat 1 trimester waarschijnlijk voldoende zou zijn, maar uiteindelijk zijn het toch 2 trimesters geworden. Waarbij ik wel wil vermelden dat we daar volledig zelf de keuze in hadden. Ik ben met de ESL-teacher gaan praten, en ze geeft dan haar mening en advies, en op basis daarvan neem je je besluit. We hebben hem dat extra trimester nog laten doen, omdat hij al in year 7 zit, en daar zitten ze al veel verder met hun engels, waardoor het voor hem veel moeilijker wordt dan voor jongere kinderen om dat bij te benen.
Vanaf dit trimester zit hij voltijds in zijn gewone school, en dat lukt wel. Hij vond de andere school wel veel leuker, ook omdat het heel kleine klasjes zijn. Ik heb er geen spijt van dat hij niet vanaf het begin naar zijn gewone school gegaan is. Hij heeft nu de basis van het Engels gehad (wat mijn dochter in school krijgt omdat zij nog maar in yr 4 zit, maar wat hij dus niet gehad zou hebben in yr 7). Bovendien waren het allemaal andere nationaliteiten en heeft hij ook heel veel geleerd over andere culturen en zo. Er is natuurlijk ook verschil tussen kinderen. Merel is een echte kletskous en babbelt volop, of ze nu fouten maakt of niet, daar trekt ze zich niets van aan. Simon is veel stiller en gereserveerder, die houdt zijn mond uit schrik om zich belachelijk te maken. Dus voor hem was het goed dat hij eerst kon wennen aan een andere taal in een klein groepje tussen kinderen die ook allemaal dezelfde problemen hadden.
Een jaar vooraleer ze voldoende Engels kunnen lijkt me sterk overdreven. Ze moeten een bepaald niveau halen om verder te kunnen, maar de rest leren ze gewoon door elke dag tussen de Engelstalige kinderen te zitten. Misschien kan je tot een regeling komen zoals bij Simon, dus dat ze 3 dagen per week naar die speciale school gaan, en 2 dagen naar de gewone school. Dan leren ze bij en kunnen tegelijk ook al wennen aan het zitten tussen allemaal Engelstalige kinderen.
Nog even een bedenking: Merel is de enige in huis die met een vet Australisch accent praat ;). Misschien dat dat bij Simon ook nog komt maar het zal toch minder zijn dan met Merel denk ik ...
 
Bedankt voor jullie ervaringen! Het bevestigt voor een groot deel wat we zelf al dachten, maar ook dat het genuanceerder is. Zo had Merel al wat engels geleerd en had Boris hulp van de vice principal.
We zijn vandaag naar Bellevue geweest en dat zag er veel beter uit. Er was zelfs een juf die een beetje nederlands kon. De rondleidingjuf was het met ons eens dat tot januari voldoende zou moeten zijn om daarna goed in Moana te kunnen starten n het nieuwe schooljaar, dus die optie is er in elk geval. We proberen morgen of maandag nog een keer met principal van Moana te gaan praten. Zij heeft vorige keer wel gezegd dat ze onze kinderen niet kan/zal weigeren, maar dat ze zelf wel haar bedenkingen had over wat het beste is voor de kinderen. Vooral omdat ze daar op school geen ervaring hebben met niet-engelse kinderen.
Onze kinderen hebben zelf aangegeven dat ze een voorkeur hebben voor starten bij Bellevue, al willen ze wel daarna naar Moana. Zelf zou ik denk ik het liefst meteen in Moana starten... Maar niet ten koste van alles. Wordt vervolgd...
 
Op zich wel fijn dat je kids het zelf wel een goed idee vinden om te starten in Bellevue. Wellicht vinden ze in Moanna starten ook wel een beetje spannend? :)
 
Op zich wel fijn dat je kids het zelf wel een goed idee vinden om te starten in Bellevue. Wellicht vinden ze in Moanna starten ook wel een beetje spannend? :)
Ja, vooral de oudste vindt het idee dat hij nog geen engels hoeft te kunnen wel een veilig idee. De jongste maakt het niet veel uit, maar die wil met haar broer mee.
 
update!

Ik zit nu in ons nieuwe huis, in m'n nieuwe slaapkamer op de rand van het bed voor een groot raam naar de ondergaande zon te kijken. Er staan rozen voor het raam, en voor de rest vooral 'gekke' bomen. Iets heel hoogs wat een beetje lijkt op een kruising tussen een palm en een cycas, iets waarvan ik als leek zou zeggen dat het een teatrea achtige struik is, en voor de rest veel eucalyptussen. Er zitten galahs op de electriciteitspalen, miners in het gras af en toe komt er een magpie langs. Volgens mij wonen we nu in Australie. :cool:
De afgelopen drie dagen hebben we afwisselend gepoetst en geld uitgegeven, en vandaag hebben we de koffers meegenomen en blijven we hier slapen. Het huis was niet heel vies, maar de keuken en de badkamer wel (er lagen zelfs nog haarspeldjes in een lade, jak!), en er ligt nieuwe vloerbedekking in de slaapkamers dus dat moest gezogen worden voor er een matras in kon. Moesten we wel eerst een stofzuiger kopen :).

We hebben de afgelopen dagen veel geleerd over winkels, wie weet heeft iemand er wat aan dus ik zet even wat op een rijtje. Grote kans dat iemand het niet met ons eens is, maar aanvullingen zijn natuurlijk altijd welkom.
Van Saskia hadden we al door dat je het 'grut' (schoonmaakspul als doekjes en een dweil, dekens, lakens, borden, bekers, bestek, wasknijpers etcetc) het beste kunt zoeken bij de Target, BigW, Cheap as Chips of de Rejectshop. Een beetje vergelijken (reclamefolders, we hebben ze in Nederland altijd geweigerd, maar die dingen zijn handig! :p ) en niet per se het goedkoopste kopen want dat is bagger. Soms is het zowiezo bagger, we hebben zo ongeveer de duurste theedoeken gekocht die we konden vinden, en zelfs die doen niet meer dan water uitvegen ipv iets droog maken o_O . (Hint: als iemand een keer deze kant op vliegt, zou je dan wat echte theedoeken voor ons mee willen nemen??)
Voor het grotere electrische spul zijn we naar Myer, Harvey Norman en The good guys gegaan. Dat is even wennen, want je moet afdingen, anders betaal je echt te veel. Je kunt ook naar de één gaan en met die prijzen naar de ander, gegarandeerd dat die eronder gaan zitten. We hebben vrijdag dus wat producten en prijzen vergeleken en toen de koelkast, tv, stofzuiger en telefoon bij The good guys gekocht. Ongeveeer 20% korting op het pakket, en da's echt niet veel want wij zijn niet zo goed in afdingen.
De IKEA is hier best wel duur, vergeleken met andere winkels, en vergeleken met de IKEA in Nederland. We hebben er wel een bedbankje gekocht, want we wilden er eentje van 2.00 lang, en die zijn er ergens anders niet (max 180/190) of heel duur.
Wat we nog niet hebben is een bank, maar we hebben begrepen dat je voor betaalbare banken naar Fantastic Furniture of Le Cornu kunt gaan, maar dat weten we dus nog niet uit eigen ervaring.
Voor de rest hebben we geprobeerd om spullen die in de container zitten zo goedkoop mogelijk te kopen, en voor de spullen die niet in de container zitten ook naar kwaliteit te kijken. Overigens is gumtree ook altijd een optie, maar we hadden nu wat haast dus we hebben niet de tijd genomen om daar goed naar te kijken... Voor tuinspeelgoed ofzoiets is dat wel een optie.

Dan nog het verhaal van de scholen. We hebben vrijdag de principal van Moana weer gesproken, en die gaf aan dat ze de optie van Bellevue tot aan de kerstvakantie een goed idee vond. Ze had zelf ook nog wat rondgebeld en met de juffen overlegd, en was tot hetzelfde voorstel gekomen. Het voordeel voor haar was dat ze daar dan rekening mee kan houden met het indelen van de nieuwe klassen voor het nieuwe schooljaar. Nouja, en als alle juffen dat de beste optie vinden, wij Bellevue ook wel zagen zitten, en de kinderen daar nu het liefst naartoe gaan, hebben we besloten dat we dat dan maar gaan doen. Dinsdag gaan we weer naar Bellevue voor 'enrollment'. Geen idee hoe lang het dan duurt voor de kinderen ook daadwerkelijk naar school gaan, maar dat is volgens mij een kwestie van dagen.
Die kinderen zijn overigens heel tevreden. Tuin, groter huis, televisie, mooi weer, grasveld met speeltuin en basketbalring om de hoek, eigen kamer en een speelkamer waar nu een enorm kartonnen kasteel (van alle dozen) staat. Wij zijn ook heel tevreden. Hoop gedaan en nog steeds een hoop te doen, maar wat is het lekker om zo naar buiten te kunnen kijken.
 
Goed bezig! (met schrijven, en met de rest)

En ik heb dan geen hard bewijs om het te ondersteunen maar volgens mij zit je in OZ ja :)
Zo te horen is 'the vibe' wel OK :up:

Leuk om te horen over die kleine obstakels (stofzuiger anyone? theedoeken en El Cheapo maar niet te El Cheapo) En de kids zijn straks ook op de rails, you've hit the ground running!

running_smiley_wheel.gif
 
Ontzettend leuk om jullie verhaal te lezen!!! Ik kan wel theedoeken mee nemen, maar dat wordt pas in April, haha. Beetje te laat mss? ;)
 
Volgens mij zitten de meeste theedoeken op de weg ;)

Erg leuk om te lezen hoe het jullie vergaat. Ik zou familie vragen om theedoeken op te sturen. Of is dat te duur? Past in briefpost.
 
Back
Top