TO-DO-lijst voor emigratie?

Jerden

Active Member
Hoi

wij gaan volgende zomer verhuizen en ik ben nu begonnen met uitzoeken wat er allemaal geregeld moet worden (ik weet het, we hebben nog bijna een jaar maar de tijd vliegt voorbij)

Ondertussen heb ik al een todo-lijst van 3 blzn, en er blijven maar dingen in mijn hoofd opkomen. Er staan ook hele grote dingen tussen allemaal kleine dingetjes die snel geregeld kunnen worden. Kortom: ik ben er niet tevreden mee... <_<

Vandaar mijn vraag: misschien is er iemand op het forum die een hele mooie en vooral praktische lijst heeft van alles wat er moet gebeuren bij een emigratie. Als ik hier lees over mensen die al vertrokken zijn lijkt het allemaal zo makkelijk en vanzelf te gaan, terwijl ik alleen maar een berg zie waarvan ik niet weet hoe ik moet beginnen klimmen, laat staan hoe ik de top moet bereiken... Het helpt natuurlijk ook niet dat wij zowel dingen in België als in Nederland moeten regelen (Jeroen werkt en betaalt belastingen in Nederland, ik in België, en we wonen in België)

Enfin, ik zou jullie heel dankbaar zijn voor wat tips om hieraan te beginnen. Ik heb schrik dat ik zaken over het hoofd zie die best wel wat tijd vragen en waar ik pas 2 weken voor vertrek aan denk :lol:

In ieder geval alvast bedankt!
 
Hi Denise,

Ik kan het me helemaal voorstellen, ik moet zelfs nog aan die lijst beginnen en wij willen volgend voorjaar weg. Normaal ben ik altijd heel goed met dit soort dingen organiseren/voorbereiden maar op de een of andere manier wil de stress die nodig is om in actie te komen, nog niet komen.

Zou je mij jouw lijst kunnen sturen zodat ik kan aanvullen? Samen maken we er dan waarschijnlijk wel een gestructureerde en complete lijst van. Mijn e-mailadres is annemarie.papelard@gmail.com.

Als je interesse hebt, zie ik hem wel verschijnen. Dan krijg je hem weer terug met mijn aanvullingen etc.

Groet,
Annemarie
 
Mag ik daarna dan jullie lijst, want ik heb er helemaal nog niet 1. :oops:
Is het misschien handig om de lijst in de eerste post te editten?
Dan kan iedereen zijn op of aanmerkingen in een reply zetten en Jerden kan ze dan toevoegen in de eerste post.
Geeft waarschijnlijk veel meer reacties, ook van mensen die het hele verhaal al gehad hebben.

Bart
 
Euh, oké, goed idee, ik doe een poging.

Dit is mijn aangepaste lijst (want ik veronderstel dat jullie er niets aan hebben als erin staat dat we de keukenkasten nog moeten verven.... :roll: )

HUIS
* immokantoren (makelaars) zoeken en offertes opvragen
* uitzoeken hoe het zit met de hypotheek: mogen we verhuren of moeten we dan van hypotheek veranderen
* huis te huur / te koop zetten
* water, gas en electriciteit opzeggen (uitzoeken wanneer/hoe)
* post: zorgen voor nazend adres
* eventuele herstellingen uitvoeren

VERZEKERINGEN
* uitzoeken welke verzekeringen we allemaal hebben
* uitzoeken wat vervaldatum is en hoe lang de opzegtermijn
* uitzoeken hoe het zit met ziekteverzekering in Australië

AUTO
* auto proberen verkopen
* autoverzekering opzeggen
* nummerplaten terugsturen naar Brussel
* pechverhelping opzeggen (uitzoeken opzegtermijn)
* uitzoeken of we een internationaal rijbewijs nodig hebben
* vragen om bewijs van ongevalvrij rijden aan verzekering

ABONNEMENTEN
* uitzoeken welke we allemaal hebben en wat de opzegtermijn is (internet, telefoon, televisie, kabel, tijdschriften, ....)

BELASTINGEN
* contact opnemen met belastingdienst; uitzoeken hoe het zit met aangifte en teruggave

BANK
* rekeningen opzeggen, evt. rekening openhouden hier?
* welke banken in Australië?
* rekening openen in Australië
* geld overmaken naar Australische rekening

VERHUIS
* verhuismaatschappijen opzoeken en offertes opvragen
* paspoorten vernieuwen
* visum in nieuwe paspoorten
* vliegtickets boeken
* afscheidsfeestje organiseren
* fietsen, schoenen en gereedschap schoonspuiten

KINDEREN
* schoolrapporten meenemen, evt vertalen
* speelgoed uitsorteren
* kleding uitsorteren
* moeten eigen paspoort hebben

WERK
* Engelse CV's opstellen
* inschrijven in database van DIAC
* vragen naar referenties
* zoeken naar werk
* werkgever op de hoogte brengen

BEZITTINGEN
* meubels uitzoeken: wat moet mee, wat niet, evt verkopen
* naakt hout dat mee moet verven of beitsen
* uitzoeken wat niet binnen mag in Australië
* kleding uitzoeken
* toestellen: wat moet mee, wat niet? (TV, PC, wasmachine, droogkast, DVD-spelers etc)
* gereedschap: wat mee moet heel goed schoonmaken
* boeken uitsorteren
* oude foto's evt inscannen
* keukengerief uitsorteren
* muziek uitsorteren
* wat niet mee moet proberen te verkopen of weggeven

DIVERSEN
* uitschrijven uit gemeente
* uitzoeken hoe het zit met pensioen
* skype installeren bij ouders

Dat is voorlopig wat ik heb. Een aantal punten kan je dan nog onderverdelen in een heleboel kleine puntjes, maar dat doe ik pas als ik een beetje grip begin te krijgen op het geheel. De lijst zal toch regelmatig aangepast worden naargelang de antwoorden die ik krijg als ik zaken moet gaan uitzoeken. In mijn eigen lijst heb ik er ook nog een tijdslimiet bijstaan, wanneer het ten laatste zou moeten geregeld zijn.

Zo, laat die aanvullingen nu maar komen!! :up:
 
Puur voor ons, maar misschien helpt het anderen: :wink:

AOW uitzoeken??
medisch dossier opvragen bij de dokter ivm medicijnen??
vissen wegbrengen.
 
HUIS
* immokantoren (makelaars) zoeken en offertes opvragen
* uitzoeken hoe het zit met de hypotheek: mogen we verhuren of moeten we dan van hypotheek veranderen
* huis te huur / te koop zetten
* water, gas en electriciteit opzeggen (uitzoeken wanneer/hoe)
* post: zorgen voor nazend adres
* eventuele herstellingen uitvoeren

VERZEKERINGEN
* uitzoeken welke verzekeringen we allemaal hebben
* uitzoeken wat vervaldatum is en hoe lang de opzegtermijn
* uitzoeken hoe het zit met ziekteverzekering in Australië

AUTO
* auto proberen verkopen
* autoverzekering opzeggen
* nummerplaten terugsturen naar Brussel
* pechverhelping opzeggen (uitzoeken opzegtermijn)
* uitzoeken of we een internationaal rijbewijs nodig hebben
* vragen om bewijs van ongevalvrij rijden aan verzekering

ABONNEMENTEN
* uitzoeken welke we allemaal hebben en wat de opzegtermijn is (internet, telefoon, televisie, kabel, tijdschriften, ....)

BELASTINGEN
* contact opnemen met belastingdienst; uitzoeken hoe het zit met aangifte en teruggave

BANK
* rekeningen opzeggen, evt. rekening openhouden hier?
* welke banken in Australië?
* rekening openen in Australië
* geld overmaken naar Australische rekening

VERHUIS
* verhuismaatschappijen opzoeken en offertes opvragen
* paspoorten vernieuwen
* visum in nieuwe paspoorten
* vliegtickets boeken
* afscheidsfeestje organiseren
* fietsen, schoenen en gereedschap schoonspuiten

KINDEREN
* schoolrapporten meenemen, evt vertalen
* speelgoed uitsorteren
* kleding uitsorteren
* moeten eigen paspoort hebben

WERK
* Engelse CV's opstellen
* inschrijven in database van DIAC
* vragen naar referenties
* zoeken naar werk
* werkgever op de hoogte brengen

BEZITTINGEN
* meubels uitzoeken: wat moet mee, wat niet, evt verkopen
* naakt hout dat mee moet verven of beitsen
* uitzoeken wat niet binnen mag in Australië
* kleding uitzoeken
* toestellen: wat moet mee, wat niet? (TV, PC, wasmachine, droogkast, DVD-spelers etc)
* gereedschap: wat mee moet heel goed schoonmaken
* boeken uitsorteren
* oude foto's evt inscannen
* keukengerief uitsorteren
* muziek uitsorteren
* wat niet mee moet proberen te verkopen of weggeven

DIVERSEN
* uitschrijven uit gemeente
* uitzoeken hoe het zit met pensioen
* skype installeren bij ouders
* bewijs van goede betaling aanvragen bij je hypotheek verstrekker(s) en evt. eerdere verhuurders

Dat schijnt te helpen bij het huren van een huis in OZ. Je hebt daar nml. geen geschiedenis

En jeetje wat een lange lijst! :up:
 
HUIS
* immokantoren (makelaars) zoeken en offertes opvragen
* uitzoeken hoe het zit met de hypotheek: mogen we verhuren of moeten we dan van hypotheek veranderen
* huis te huur / te koop zetten
* water, gas en electriciteit opzeggen (uitzoeken wanneer/hoe)
* post: zorgen voor nazend adres
* eventuele herstellingen uitvoeren

VERZEKERINGEN
* uitzoeken welke verzekeringen we allemaal hebben
* uitzoeken wat vervaldatum is en hoe lang de opzegtermijn
* uitzoeken hoe het zit met ziekteverzekering in Australië

AUTO
* auto proberen verkopen
* autoverzekering opzeggen
* nummerplaten terugsturen naar Brussel
* pechverhelping opzeggen (uitzoeken opzegtermijn)
* uitzoeken of we een internationaal rijbewijs nodig hebben
* vragen om bewijs van ongevalvrij rijden aan verzekering

ABONNEMENTEN
* uitzoeken welke we allemaal hebben en wat de opzegtermijn is (internet, telefoon, televisie, kabel, tijdschriften, ....)

BELASTINGEN
* contact opnemen met belastingdienst; uitzoeken hoe het zit met aangifte en teruggave

BANK
* rekeningen opzeggen, evt. rekening openhouden hier?
* welke banken in Australië?
* rekening openen in Australië
* geld overmaken naar Australische rekening

VERHUIS
* verhuismaatschappijen opzoeken en offertes opvragen
* paspoorten vernieuwen
* visum in nieuwe paspoorten
* vliegtickets boeken
* afscheidsfeestje organiseren
* fietsen, schoenen en gereedschap schoonspuiten

KINDEREN
* schoolrapporten meenemen, evt vertalen
* speelgoed uitsorteren
* kleding uitsorteren
* moeten eigen paspoort hebben

WERK
* Engelse CV's opstellen
* inschrijven in database van DIAC
* vragen naar referenties
* zoeken naar werk
* werkgever op de hoogte brengen

BEZITTINGEN
* meubels uitzoeken: wat moet mee, wat niet, evt verkopen
* naakt hout dat mee moet verven of beitsen
* uitzoeken wat niet binnen mag in Australië
* kleding uitzoeken
* toestellen: wat moet mee, wat niet? (TV, PC, wasmachine, droogkast, DVD-spelers etc)
* gereedschap: wat mee moet heel goed schoonmaken
* boeken uitsorteren
* oude foto's evt inscannen
* keukengerief uitsorteren
* muziek uitsorteren
* wat niet mee moet proberen te verkopen of weggeven

DIVERSEN
* uitschrijven uit gemeente
* uitzoeken hoe het zit met pensioen
* skype installeren bij ouders
* bewijs van goede betaling aanvragen bij je hypotheek verstrekker(s) en evt. eerdere verhuurders

Dat schijnt te helpen bij het huren van een huis in OZ. Je hebt daar nml. geen geschiedenis

En jeetje wat een lange lijst! :up:


Dat vind ik een hele goeie tip! :up:

Waarom nummerplaten terug sturen naar Brussel? Neem je de auto mee naar Oz?
 
HUIS
* immokantoren (makelaars) zoeken en offertes opvragen
* uitzoeken hoe het zit met de hypotheek: mogen we verhuren of moeten we dan van hypotheek veranderen
* huis te huur / te koop zetten
* water, gas en electriciteit opzeggen (uitzoeken wanneer/hoe)
* post: zorgen voor nazend adres
* eventuele herstellingen uitvoeren

VERZEKERINGEN
* uitzoeken welke verzekeringen we allemaal hebben
* uitzoeken wat vervaldatum is en hoe lang de opzegtermijn
* uitzoeken hoe het zit met ziekteverzekering in Australië

AUTO
* auto proberen verkopen
* autoverzekering opzeggen
* nummerplaten terugsturen naar Brussel
* pechverhelping opzeggen (uitzoeken opzegtermijn)
* uitzoeken of we een internationaal rijbewijs nodig hebben
* vragen om bewijs van ongevalvrij rijden aan verzekering

ABONNEMENTEN
* uitzoeken welke we allemaal hebben en wat de opzegtermijn is (internet, telefoon, televisie, kabel, tijdschriften, ....)

BELASTINGEN
* contact opnemen met belastingdienst; uitzoeken hoe het zit met aangifte en teruggave

BANK
* rekeningen opzeggen, evt. rekening openhouden hier?
* welke banken in Australië?
* rekening openen in Australië
* geld overmaken naar Australische rekening

VERHUIS
* verhuismaatschappijen opzoeken en offertes opvragen
* paspoorten vernieuwen
* visum in nieuwe paspoorten
* vliegtickets boeken
* afscheidsfeestje organiseren
* fietsen, schoenen en gereedschap schoonspuiten

KINDEREN
* schoolrapporten meenemen, evt vertalen
* speelgoed uitsorteren
* kleding uitsorteren
* moeten eigen paspoort hebben

WERK
* Engelse CV's opstellen
* inschrijven in database van DIAC
* vragen naar referenties
* zoeken naar werk
* werkgever op de hoogte brengen

BEZITTINGEN
* meubels uitzoeken: wat moet mee, wat niet, evt verkopen
* naakt hout dat mee moet verven of beitsen
* uitzoeken wat niet binnen mag in Australië
* kleding uitzoeken
* toestellen: wat moet mee, wat niet? (TV, PC, wasmachine, droogkast, DVD-spelers etc)
* gereedschap: wat mee moet heel goed schoonmaken
* boeken uitsorteren
* oude foto's evt inscannen
* keukengerief uitsorteren
* muziek uitsorteren
* wat niet mee moet proberen te verkopen of weggeven

DIVERSEN
* uitschrijven uit gemeente
* uitzoeken hoe het zit met pensioen Adreswijzigingsbrieven voorbereiden t.a.v. pensioenfondsen. Versturen zodra een vast Australisch adres.
* skype installeren bij ouders
* bewijs van goede betaling aanvragen bij je hypotheek verstrekker(s) en evt. eerdere verhuurders

Dat schijnt te helpen bij het huren van een huis in OZ. Je hebt daar nml. geen geschiedenis

En jeetje wat een lange lijst! :up:


Dat vind ik een hele goeie tip! :up:

Waarom nummerplaten terug sturen naar Brussel? Neem je de auto mee naar Oz?

Gaan er huisdieren mee?
http://www.daff.gov.au/aqis/cat-dogs voor informatie
entingen plannen
Import vergunning aanvragen
Offertes transport opvragen
Quarantine station boeking maken
Diverse bijbehorende formulieren laten invullen
 
Aanvullingen:

Bank:
Wanneer je de rekening(en) aan houdt, iemand in Nederland machtigen. Vooral handig wanneer je later de rekening toch besluit stop te zetten!


Kinderen:
Bewijs van inentingen bewaren bij de andere belangrijke papieren


Diversen:
Skype niet alleen installeren, maar ook goed mee oefenen anders gaan ze het niet gebruiken


Verder:
Accomodatie voor de eerste week/weken
Vergeet niet ook dingen op te zeggen als Wereld Natuurfonds, Kankerbestrijding.... Die blijven nl. anders gewoon afschrijven.


Zal wel eens kijken of mij nog meer te binnen wil schieten, maar dan heb je weer wat extra dingen. Wij zijn zelf ook met zo'n enorme lange lijst begonnen en hebben daar met nummers (1 t/m 5) prioriteiten aan gegeven. Wanneer iets dan af was, verdween het van de lijst. We zitten inmiddels al een tijdje hier, dus mijn lijst bestaat niet meer, anders had ik je die wel gemaild :) Heerlijk, een controlefreak!
 
He, bedankt, daar zijn al een aantal heel goeie tips bijgekomen :up:

Idd een zeer zeer lange lijst, maar wij hebben dan ook nog even tijd om alles uit te voeren. In het begin komt er vooral veel uitzoekwerk en telefoneren bij denk ik. En wat je zegt Annemarie: mijn stress om in actie te schieten is er ook nog niet echt. Ik werk het best onder tijdsdruk, en die is er nu nog niet...

Waarom nummerplaten terug sturen naar Brussel? Neem je de auto mee naar Oz?

Steven, mijn autootje is 18 jaar oud dus ik denk niet dat ie een verhuis naar Australië overleeft :lol:
Het is hier in België iets anders geregeld dan in Nederland, als ik het goed begrepen heb hoort in NL je nummerplaat bij je auto. Hier hoort de nummerplaat bij een persoon, ttz je behoudt je hele leven dezelfde nummerplaat, ongeacht welke auto je hebt. Als je dan je auto van de hand doet moet je die nummerplaat terugsturen en dan houdt meteen ook je wegenbelasting ed op. Als we dat niet zouden doen (vergeten....) zouden we in Australië nog steeds Belgische wegenbelasting betalen en dat vind ik wel wat ver gaan :rolleyes:
Dat regeltje staat er dus bij voor de Belgen onder ons :wink:

Oefenen met Skype zullen we zeker moeten doen, ik heb het zelf nog nooit gebruikt en heb geen idee hoe het werkt.

Indien nog meer mensen tips hebben: laat maar komen :up: :up:
 
Als je je uitschrijft uit de gemeente, moet je je ook uitschrijven uit het ziekenfonds (België toch).
Voor het ziekenfonds moet je namelijk een officiëel adres in België hebben om aangesloten te blijven.
Maar reisverzekeringen doen blijkbaar moeilijk als je niet meer bij een ziekenfonds bent.
Om niet in een 'gat' zonder enige bescherming te komen, gaan wij onze uitschrijving uit bevolkingsregister van België dus in Australië doen.

Nog enkele puntjes:
- Europese ziekteverzekeringskaart aanvragen aan ziekenfonds (nodig om in te schrijven in medicare).
- Koffers kopen
- extra medisch voorschrift van dokter voor medicijnen
- naar tandarts en gyneacoloog gaan voor een laatste controle (ook aan hen een medisch dossier vragen)
- vliegtuigtickets boeken ! :lol:
- kinderen voorbereiden op de verhuis

Als ik nog op iets kom, laat ik het wel weten. Wij moeten alles nu zeer snel in orde brengen.

Groetjes
s10
 
Als je je uitschrijft uit de gemeente, moet je je ook uitschrijven uit het ziekenfonds (België toch).
Voor het ziekenfonds moet je namelijk een officiëel adres in België hebben om aangesloten te blijven.
Maar reisverzekeringen doen blijkbaar moeilijk als je niet meer bij een ziekenfonds bent.
Om niet in een 'gat' zonder enige bescherming te komen, gaan wij onze uitschrijving uit bevolkingsregister van België dus in Australië doen.

Nog enkele puntjes:
- Europese ziekteverzekeringskaart aanvragen aan ziekenfonds (nodig om in te schrijven in medicare). Uh? Is dat zo? Hoor ik voor het eerst
- Koffers kopen
- extra medisch voorschrift van dokter voor medicijnen
- naar tandarts en gyneacoloog gaan voor een laatste controle (ook aan hen een medisch dossier vragen)
- vliegtuigtickets boeken ! :lol:
- kinderen voorbereiden op de verhuis

Als ik nog op iets kom, laat ik het wel weten. Wij moeten alles nu zeer snel in orde brengen.

Groetjes
s10

Zo zie je maar waar deze lijst allemaal goed voor is :up:
 
Wow, 't is inderdaad een zeer nuttige lijst aan het worden. Allemaal zaken die ik ook nog niet wist :shock:

Laat maar komen die tips! :up:
 
- Europese ziekteverzekeringskaart aanvragen aan ziekenfonds (nodig om in te schrijven in medicare).

? ? ? ? ? ? ? ?

Als dat zo is dan is er de laatste 2 jaar duidelijk iets veranderd. Toen wij hier in Juni 2008 aankwamen hadden we bij Medicare niet veel meer nodig dan een adres (waar ze de kaart heen sturen) en identificatie (paspoort met visum). Ik heb net nog 's snel het huidige inschrijfformulier bekeken (Medicare Form) maar ook daar zie ik niets over een Europese kaart.
 
Wij hebben vorige week Medicare aangevraagd en ook van ons was een adres waar de kaart heengestuurd wordt voldoende plus een legitimatiebewijs. Ook wilden ze zien of we echt in Australië wilden blijven. We hebben de papieren van de bankrekening laten zien die we hier geopend hebben en de paklijsten van de verhuizer wilden ze zien.
 
Mijn echtgenoot is in juli nog naar medicare in Narre Warren geweest voor informatie.
Zij hebben dat aan hem verteld over die europese ziekteverzekeringskaart.
Wij hebben ze dus wel aangevraagd, zodat we in oktober netjes kunnen inschrijven zoals zij het gevraagd hebben.
Die kaarten aanvragen, heeft ons niks gekost. Dus: baat het niet, dan schaadt het alvast niet! :smile:

Groetjes
stien
 
Phoehee wat een lijst.
Ik mis niet echt iets op het eerste gezicht. Als ik nog op iets kom zal ik het melden. Maar voor nu, zou ik liever een en ander doorstrepen, waarvan ik denk/vind dat het niet perse nodig is:

Euh, oké, goed idee, ik doe een poging.

Dit is mijn aangepaste lijst (want ik veronderstel dat jullie er niets aan hebben als erin staat dat we de keukenkasten nog moeten verven.... :roll: )

HUIS
* immokantoren (makelaars) zoeken en offertes opvragen
* uitzoeken hoe het zit met de hypotheek: mogen we verhuren of moeten we dan van hypotheek veranderen
* huis te huur / te koop zetten
* water, gas en electriciteit opzeggen (uitzoeken wanneer/hoe)
* post: zorgen voor nazend adres
* eventuele herstellingen uitvoeren

VERZEKERINGEN
* uitzoeken welke verzekeringen we allemaal hebben
* uitzoeken wat vervaldatum is en hoe lang de opzegtermijn zover ik heb gemerkt is emigratie een legitime reden om een contract eerder te verbreken, dus bespaar je het uitzoeken.
* uitzoeken hoe het zit met ziekteverzekering in Australië

AUTO
* auto proberen verkopen
* autoverzekering opzeggen
* nummerplaten terugsturen naar Brussel
* pechverhelping opzeggen (uitzoeken opzegtermijn)
* uitzoeken of we een internationaal rijbewijs nodig hebben Ze keken ons raar aan toen we die lieten zien, ons NL rijbewijs had in kleine letters ook de Engelse taal ( driving license ) en die vonden ze goed. Maar het kost weinig moeite en geld om hem te kopen bij de ANWB.
* vragen om bewijs van ongevalvrij rijden aan verzekering.

ABONNEMENTEN
* uitzoeken welke we allemaal hebben en wat de opzegtermijn is (internet, telefoon, televisie, kabel, tijdschriften, ....)

BELASTINGEN
* contact opnemen met belastingdienst; uitzoeken hoe het zit met aangifte en teruggave

BANK
* rekeningen opzeggen, evt. rekening openhouden hier? Zeker aan houden de eerste tijd! Je moet alleen je Austr. adres door geven. kan altijd makkelijk zijn, dus lekker een of meedere rekeningen aanhouden.
* welke banken in Australië?
* rekening openen in Australië zou ik gewoon hier in Australie, ter plekke doen. Je hebt het niet perse nodig voor vertrek, en hier is het snel geregeld.
* geld overmaken naar Australische rekening

VERHUIS
* verhuismaatschappijen opzoeken en offertes opvragen
* paspoorten vernieuwen
* visum in nieuwe paspoorten
* vliegtickets boeken
* afscheidsfeestje organiseren
* fietsen, schoenen en gereedschap schoonspuiten

KINDEREN
* schoolrapporten meenemen, evt vertalen
* speelgoed uitsorteren
* kleding uitsorteren
* moeten eigen paspoort hebben

WERK
* Engelse CV's opstellen
* inschrijven in database van DIAC
* vragen naar referenties
* zoeken naar werk
* werkgever op de hoogte brengen

BEZITTINGEN
* meubels uitzoeken: wat moet mee, wat niet, evt verkopen
* naakt hout dat mee moet verven of beitsen Dit hebben we nagevraagd bij verhuizers ( op emigratiebeurs ) maar blijkbaar maakt het niet uit of je het hout dan verft/beitst. het blijft risicovol om iets mee te nemen, en het kan je veel geld kosten als ze het gaan fumigaten. Wij hebben gister onze spullen ontvangen en het risico genomen om onze digeridoo's mee te nemen... gelukkig is er niks mee gebeurd!
* uitzoeken wat niet binnen mag in Australië
* kleding uitzoeken
* toestellen: wat moet mee, wat niet? (TV, PC, wasmachine, droogkast, DVD-spelers etc)
* gereedschap: wat mee moet heel goed schoonmaken
* boeken uitsorteren
* oude foto's evt inscannen
* keukengerief uitsorteren
* muziek uitsorteren
* wat niet mee moet proberen te verkopen of weggeven

DIVERSEN
* uitschrijven uit gemeente Mag in NL pas maximaal vanaf 5 dagen voor vertrek. Dus die kan op de lijst van de laatste week to do things
* uitzoeken hoe het zit met pensioen
* skype installeren bij ouders

Dat is voorlopig wat ik heb. Een aantal punten kan je dan nog onderverdelen in een heleboel kleine puntjes, maar dat doe ik pas als ik een beetje grip begin te krijgen op het geheel. De lijst zal toch regelmatig aangepast worden naargelang de antwoorden die ik krijg als ik zaken moet gaan uitzoeken. In mijn eigen lijst heb ik er ook nog een tijdslimiet bijstaan, wanneer het ten laatste zou moeten geregeld zijn.

Zo, laat die aanvullingen nu maar komen!! :up:

Oh ik heb trouwens nog wel een aanvulling! Maak samen met je uitnodigingen voor je afscheidsfeest , ook meteen visitekaartjes voor jullie mailadressen en weblog en/of tel nr's voor de achterblijvers. ( vistaprint )
Ik hoop dat je er iets aan hebt. Goed plan, om net zoals Sasha al zei, te sorteren wat prioriteit heeft. Maak lijstje van 6 mnd voor vertrek, 5 mnd, 4, etc etc tot 5 dagen voor vertrek. Of geef de dingen een kleurtje. groen prioriteit 3, geel prioriteit 2, rood prioriteit 1 ofzo.
Succes!groetjes Ingrid
 
Back
Top