TO-DO-lijst voor emigratie?

Ik zag dat je uitschrijven kvk erop had staan. Wat voor bedrijf had je? En hoe ging dat uitschrijven en afwikkeling? Duurt zoiets lang? De Belastingdienst komt dan natuurlijk ook om de hoek kijken.
En waarvoor moest je een factuur maken privé goederen?
Ben benieuwd!
 
Ligt er denk ik aan wat voor een rechtsvorm je hebt. Volgens mij is het voor eenmanszaak gewoon een papiertje invullen en opsturen naar de kvk.
 
Nou, niet helemaal. De blauwe brievenbrigade wil ook graag nog even afrekenen. Je accountant kan je daar meer over vertellen maar soms (denk aan investeringen en afschrijving) kan dat aardig oplopen....
 
Uiteraard, maar daar heb je sowieso mee te maken, ook al ga je niet emigreren. Al zal het wat subtiliteiten bevatten.

Goed punt trouwens van die afschrijvingen :)
 
Afschrijvingen (en restwaarde) staan op je balans. Je kunt dus gewoon de balanswaarde aanhouden denk ik. Misschien wordt dat bedoeld met factuur voor privé? Je kunt ook je balansgenoteerde goederen verkopen, dan betaal je over de opbrengst gewoon belasting...

More tips and ideas? Feel free to share!
 
Ik heb op de valreep nog aardig geinvesteerd in computerapparatuur. Die verkoop ik aan mezelf als ik het bedrijf stop (dat moet).

Bij het verlaten van het land mag je bij de douane de btw terug vragen. Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/w...eren/teruggaaf_omzetbelasting_btw_bij_uitvoer

Ik neem alle bonnen mee, dus ook die van de originele aankoop. Het is nu eenmaal makkelijker btw terugvragen bij mijn eigen bedrijf dan bij de douane.

Eigen bedrijf stoppen is idd makkelijk door een formulier bij de kvk. De fiscale afhandeling wordt door de accountant verzorgd. Ik ben ZZP-er dus het is niet zo ingewikkeld.

En de gaatjes in de slaapkamer..... dat ziet er wel heel spannend uit he! hahaha. We wonen in een huurhuis en hebben overal rails om schilderijen aan te hangen. Behalve in onze slaapkamer. Daar heb ik een klok opgehangen en twee gaatjes gemaakt. Die moeten dicht :)
 
Ik heb op de valreep nog aardig geinvesteerd in computerapparatuur. Die verkoop ik aan mezelf als ik het bedrijf stop (dat moet).

Bij het verlaten van het land mag je bij de douane de btw terug vragen. Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/w...eren/teruggaaf_omzetbelasting_btw_bij_uitvoer

Ik neem alle bonnen mee, dus ook die van de originele aankoop. Het is nu eenmaal makkelijker btw terugvragen bij mijn eigen bedrijf dan bij de douane.

Eeeh ik begrijp er nog steeds niet veel van, ook al ben zelf ook ZZper, maar de BTW krijg je toch gewoon elke 3 maanden terug met je OB? Wat mis ik hier?
 
Het gaat hier om de uitvoer van relatief nieuwe/dure spullen. Hij heeft ze eerst aan privé gefactureerd om de balans te kunnen sluiten. Nu gaat hij ze uitvoeren en dan kun je er dus de BTW van terugkrijgen.

Wel loop je het risico importbelasting te moeten betalen in je nieuwe thuisland. Voor mensen die naar Nederland komen zijn daar regels en vrijstellingen voor, ik weet niet hoe dat zit met Australië. Ik was niet van plan veel waardevolle spullen mee te nemen.

But again: interesting stuff. More intel welcome!
 
Dank je. Ik vraag het tzt wel aan mn boekhouder want balans en aan jezelf factureren... das allemaal ver van mn bed show zeg maar :oops:
 
De BTW heb ik al teruggekregen maar bij het afsluiten van het bedrijf moet ik alles aan mezelf als prive verkopen voor de dagwaarde. Omdat het nieuw is, is dat veel. Als prive persoon hoef ik geen btw in NL te betalen omdat ik het meeneem het land uit. Die BTW mag ik terugvorderen bij de leverancier. Dat is mijn eigen bedrijf. Als we weer importbelasting moeten betalen doen we dat. Ach, geen idee of het lukt, maar het is de moeite van het proberen waard. De spullen hadden we nodig en in Zuid Afrika is het allemaal een stuk duurder (daar gaan we nu eerst heen voor een jaar, daarna hopelijk naar Australie! Mijn man gaat in Zuid Afrika voor zichzelf aan de slag en daarom hadden we apparatuur nodig. Hij moest namelijk alles inleveren bij de baas toen hij ontslag nam!).
 
uto Nederlandse papieren omzetten rijbewijs afgerond
Visa Verklaring omtrent gedrag A. aanvragen afgerond
Auto Nieuwe kaarten op tomtom afgerond
Auto ANWB opzeggen (uitzoeken opzegtermijn) afgerond
Auto wegenbelasting stopzetten afgerond
Documenten Foto's paspoort afgerond
Documenten Nederlands paspoort A afgerond
Documenten Nederlands paspoort G afgerond
Documenten Nederlands paspoort kinderen afgerond
Documenten Aanvragen 5 nieuwe NL paspoorten afgerond
Financieel Controleer dat levensverzekering door kan lopen afgerond
Financieel Advies Fiscale gevolgen emigratie afgerond
Financieel Kinderbijslag afgerond
Financieel toeslagen kdv stoppen afgerond
Financieel Belastingdienst; hoe zit het met aangifte en teruggave afgerond
Gezondheid Medische keuring afgerond
Gezondheid
Uitzoeken vereisten vaccinaties kinderen
9-jarigen prik L regelen afgerond
Gezondheid Medisch dossier afgerond
Gezondheid Inentingsbewijzen bij elkaar zoeken afgerond
Huis Opzeggen afgerond
Informeren School afgerond
Opzeggen Ziggo plus afgerond
Opzeggen Stedin afgerond
Opzeggen Bladen (Eva en Visie) afgerond
Post Postadres instellen afgerond
Reis Uitzoeken: is er een optie om veel bagage mee te nemen afgerond
Reis Vliegtickets emigratie boeken afgerond
Reis vliegticket voorreis boeken afgerond
School School afspraak maken - en vragen naar id benodigdheden en of ik ze moet scannen en mailen afgerond
School Rapporten vertalen afgerond
School Kinderrijk verlengen afgerond
Spullen Verschepen afgerond
Spullen Besluiten of kinderfietsen mee gaan afgerond
Spullen Laptops kopen afgerond
Spullen Uitzoeken wat niet mee mag afgerond
Telefoon Vodafone opzeggen afgerond
Visa Verklaring goed gedrag afgerond
Werk Ontslag nemen afgerond

: De journalen (en röntgenfoto's!) opvragen bij de tandarts, huisarts en de gebruikte ziekenhuizen, dat wordt n.l. niet altijd onbeperkt bewaard.
 
Back
Top