TO-DO-lijst voor emigratie?

Hi, indrukwekkende lijst! Ik heb nog een paar aanvullingen:
* lijfrentes (mocht je die hebben), besluiten om premievrij te maken of anders?
* alle gespaarde punten op diverse spaarkaarten verzilveren (tankspaarkaarten, airmiles etc.)
* indien je nu ANWB lid bent en al meerdere jaren is het handig om een verklaring op te vragen hoe lang je lid bent geweest. In Oz kan je dan automatisch in een hogere groep (meer voordelen) ingedeeld worden.

Groet,
Annemarie
 
AUTO
* auto proberen verkopen
* autoverzekering opzeggen
* nummerplaten terugsturen naar Brussel
* pechverhelping opzeggen (uitzoeken opzegtermijn)
* uitzoeken of we een internationaal rijbewijs nodig hebben Ze keken ons raar aan toen we die lieten zien, ons NL rijbewijs had in kleine letters ook de Engelse taal ( driving license ) en die vonden ze goed. Maar het kost weinig moeite en geld om hem te kopen bij de ANWB.
* vragen om bewijs van ongevalvrij rijden aan verzekering.

Ik had voor het aanvragen van het OZ rijbewijs (nadat die van mij was gejat) een papiertje van de RDW nodig waarop stond dat ik rijbewijs houder was etc. Dit had ik nodig omdat ik geen NL rijbewijs meer had en ik toch moest aantonen in het bezit te zijn. Volgens mij kun je je dus een internationaal rijbewijs besparen..
 
He, goeie tips zeg! De lijst wordt steeds vollediger :up:

Nog wat vraagjes / onduidelijkheden / toevoegingen:

* op het Belgische rijbewijs staat niets Engels, enkel Nederlands en Frans. Toen we in Australië waren en een camper huurden hebben ze daar helemaal niets van gezegd, maar de Belgische rijbewijzen zullen dus waarschijnlijk wel moeten omgezet worden in een internationaal denk ik.

* Jeroen is nogal een doehetzelver en hij heeft verschillende (houten) kasten en tafels gemaakt die we natuurlijk willen meenemen. Zijn er mensen die al geëmigreerd zijn die problemen hebben gehad met houten meubels? (want je maakt me wel aan het schrikken Ingrid, ik dacht dat er geen probleem was als het geen naakt hout was :mellow: )

*
Zij hebben dat aan hem verteld over die europese ziekteverzekeringskaart.
Wij hebben ze dus wel aangevraagd, zodat we in oktober netjes kunnen inschrijven zoals zij het gevraagd hebben.

Stien, is dat zoiets als die Eurocrosskaart van de CM? Want die hebben we al, ik vraag me af of er nog een andere is.

* Ik heb trouwens nog een toevoeging gedaan bij kinderen, nl. kinderen Engelse les geven. Vooral omdat zij volgend jaar als we gaan vertrekken al 11 en 9 worden, en om dan te kunnen volgen in school vind ik dat ze wel een basis moeten hebben. Probleem is dat Simon sinds dit jaar ook Frans krijgt in school, nogal intensief (elke week een toets), en ik vraag me af of een kind 2 vreemde talen tegelijk kan aanleren. Zal ik eens moeten bespreken met school...

Dat is het weer voorlopig :smile:
 
Even off-topic: Weet niet voor welk visum jullie gaan, maar bij een 175 hebben kinderen recht op een jaar speciaal onderwijs. In dat jaar zitten ze in een aparte school met allemaal immigranten kinderen om op die manier het Engels bij te leren. Onze oudste kwam hier ook voor in aanmerking, maar aangezien dit was vanaf year 1 is, had het al geen zin meer. Ze was nl. al een half jaar naar school geweest en haar engels was dus inmiddels goed genoeg.
 
Even off-topic: Weet niet voor welk visum jullie gaan, maar bij een 175 hebben kinderen recht op een jaar speciaal onderwijs. In dat jaar zitten ze in een aparte school met allemaal immigranten kinderen om op die manier het Engels bij te leren. Onze oudste kwam hier ook voor in aanmerking, maar aangezien dit was vanaf year 1 is, had het al geen zin meer. Ze was nl. al een half jaar naar school geweest en haar engels was dus inmiddels goed genoeg.


Hey Sacha

wij hebben een 175 visum, dus in principe zouden ze daar dan voor in aanmerking komen. Maar is dat dan buiten de schooluren of volgen ze gewoon alle lessen in die speciale school? Want ik wil wel dat ze "fatsoenlijk" Engels leren spreken, ipv Engels met allerlei vreemde accenten :rolleyes: en ik vraag me af of het dan niet moeilijker wordt om te integreren.
 
Ze volgen het hele programma op die school. Maar het is inderdaad een lastige keuze. WIj kregen het advies om het niet meer te doen omdat Suzanne inmiddels al genoeg van scholen aan het wisselen was geweest en haar niveau goed genoeg was om mee te kunnen in haar klas (year 1). Ik weet ook niet of het inderdaad een goede (lees de beste) oplossing is, maar wilde je de mogelijkheid niet onthouden. Het was voor ons ook het grootste zorg punt: kan onze dochter wel gewoon op school meekomen zonder tegen een taal achterstand aan te lopen. Het bleek op haar leeftijd dus geen enkel probleem te zijn, maar ik weet niet hoe dat is als je kinderen al ouder zijn.
 
Ik ben volop de lijst aan het gebruiken, want wij vertrekken 6 oktober.

Eurocross... ik weet niet of dat hetzelfde is, lijkt me niet. Vraag het best nog even na bij je ziekenfonds. Wij hebben voor die kaartjes niks moeten betalen, maar het duurt wel enkele weken dat we ze kregen. Ik dacht dat ze 2 jaar geldig waren, voldoende dus om in te schrijven bij medicare.

En wij hebben gekozen om onze kinderen nog geen engels te leren, omdat ze nog volop bezig zijn de nederlandse taal te verwerven. Mijn oudste gaat maar naar school in 2012, dus we hebben nog voldoende tijd hiervoor. Ik heb al wel opgezocht om ze daar zaterdag naar nederlandse les te sturen. De leesplank in Mt Eliza (Victoria) lijkt me heel leuk, maar het is wel een afstandje rijden voor ons. Ik heb ook heel wat leerspelen gekocht om ze in het nederlands te leren lezen.

Als ik nog op wat kom, zal ik het hier zeker laten weten. Maar we hebben het nu echt heel druk met alles regelen.

Groetjes
s10
 
Wij hebben ons voor vertrek in laten schrijven bij mijn schoonouders dat we bij hun in zijn getrokken. Gelijkertijd hebben we mijn schoonmoeder gemachtigd zodat zij ons mocht uitschrijven uit NL. Dit heeft zij gedaan een week nadat wij in OZ waren aangekomen en hier de verzekeringen geregeld hadden. We zijn hier dus eerst een week op "vakantie" geweest en de zorgverzekering liep dus ook nog een week door.

Wij hebben ongeveer 6 maanden voor vertrek een rekening geopend en geld ernaar overgeboekt. Bij aankomst moesten we alleen maar legitimeren en hadden gelijk toegang tot ons geld ( pinnen van een NL rekening kan ook, alleen hebben de spaarrekeningen hier 6% rente).


Cheers Axel
 
Denise (en anderen),

jeetje wat een lijst is dat zeg!!

Wat betreft het uitschrijven uit de gemeente: mij is verteld (gemeente Temse) dat je je het best zo dicht mogelijk tegen het vertrek uitschrijft. Ik heb dat de dag voor mijn vertrek gedaan, maar dat hield in dat ik de dag van mijn vertrek niet meer ingeschreven was en dus, als er iets zou gebeuren, euhm dat ik dan niet meer ingeschreven was... Ik weet niet exact wat dat inhoudt, maar de dame op de gemeente keek heel ernstig toen ze dat zei... Maar toch heb ik me dus de dag voor mijn vertrek uitgeschreven. Ik kreeg een papier mee dat ik uitgeschreven was, maar dat papier heb ik hier helemaal niet nodig gehad... Ze vroegen wel of ik een verblijfadres had in Ozz (wat ik op dat moment inderdaad had), maar ook daar is tot nu toe niets mee gedaan.
Hiermee in verband heb ik gevraagd op de gemeente of ze dat dan doorgeven aan de belastingsdienst. Dat doen ze, maar de dame zei dat het veiliger was dat ook nog eens zelf te laten weten. Dat laatste heb ik dan weer niet gedaan omdat mijn correspondentie doorgestuurd wordt naar ons ma en zij zal mij dus contacteren als er iets van belastingen binnenkomt.

Belgische rekening heb ik nog steeds open. Het zal me een enkel emailtje kosten om die -op een later tijdstip- af te sluiten. Dus de beste tip hiermee in verband is: ga eens praten met een medewerker in de bank en nomineer er 1 iemand die bereid is het allemaal een beetje in de gaten te houden voor je.

Ik heb ervoor gekozen om mijn euro's mee te nemen naar Ozz. Ik had een klein bedrag laten omwisselen (omdat de rate niet zo gunstig stond toen ik vertrok). De rest heb ik laten omwisselen na enig vooronderzoek en ik heb er uiteindelijk voor gekozen om te wisselen in zo een soort kiosk (dat was in Darling Harbour) omdat die de beste rate hadden en geen onkosten rekenden. Het scheelde hem alles tezamen een 500 dollar extra!
Toen ik ben gaan praten met de bankmedewerker in Belgie, zei ze dat er onkosten zijn om je geld over te maken naar Ozz. Dat is waarom ik het gewoon meegenomen heb. Is het meer dan 10000 dollar (wat in mijn geval niet zo was), dan moet je dat wel aangeven aan de Border, maar ik heb geen idee wat voor een consequenties dat dan heeft... Ik vermoed dat als je zegt waarom je meer dan dat bedrag meehebt en kunt aantonen dat het echt van jou is (en dat je niet geld aan het smokkelen bent ofzo) dat dat geen consequenties heeft, behalve dan tijd kost in het binnenkomen in Ozz.

Een bankrekening openen in Ozz is inderdaad kwestie van binnen te lopen in een bank van je keuze en er een rekening te openen.
Hiermee in verband: informeer je ook op voorhand al betreffende superannuation. Dat is een soort van pensioenfonds en blijkbaar kun je tegenwoordig kiezen welk fonds je daarvoor gebruikt. Al moet ik er eerlijkheidshalve aan toevoegen dat ik de helft van wat dat inhoudt niet snap... Het komt erop neer dat je toekomstige Australische werkgever in dat fonds bedragen stort en dan 'krijg' je dat bedrag eenmaal je op pensioen gaat. Dat fonds word -als ik het juist begrepen heb- belegd en daar zitten dus vele verschillen in. Verschillen die ik met mijn verstand niet begrijp, maar die een groot verschil kunnen uitmaken, naar ik me heb laten informeren...
Eenmaal je aan het werk gaat en je werkovereenkomst tekent, heb je een dag of tien de tijd om te beslissen of je bij het fonds van je werkgever wilt of bij een ander fonds. Tien dagen zijn niet veel om zo een belangrijke beslissing te nemen. En je kunt de eerste 12 maanden niet veranderen van fondskeuze...

Nog een laatste tip: laat je niet ontmoedigen door het vele geregel!! Uiteindelijk geraak je er wel doorheen: stap voor stap... Inderdaad de 'to-do-items' indelen wat betreft prioriteit en tijdstip waarop je ze kunt regelen. En heel eenvoudig je volledige lijst doorlopen en gedane dingen schrappen. Dat komt helemaal goed!

A ja. Nog 1 tip: Ik heb ons ma geleerd om documenten in te scannen en in bijlage bij een email te versturen. Als er dus iets aankomt die door mij getekend moet worden, dan stuurt zij dat door via de mail, ik print het uit en onderteken het en dan stuur ik het van hieruit naar de betreffende instantie. We hebben het nog niet nodig gehad, maar we hebben het wel achter de hand...

Tot zover mijn bijdrage!
Veel geluk!
Angeline.
 
En is het ook niet zo dat als je ongeverfde houten meubels/spullen meeneemt dat deze dan behandeld moeten worden of doet de verhuizer dat?

Niet dat ik je nog gekker wil maken? :lol:
 
Hallo

Even nagekeken hoe je je moet inschrijven op Belgische ambasade in Australië.


Werkwijze voor de inschrijving
Om ingeschreven te kunnen worden in de bevolkingsregisters van de Ambassade of het Consulaat moet u aan drie voorwaarden voldoen:

  • U moet Belg zijn.
  • U mag niet ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente.
  • U moet bewijzen dat u uw feitelijke hoofdverblijfplaats in het ambtsgebied van de Ambassade of het Consulaat hebt.
Minderjarigen moeten nog aan een vierde voorwaarde voldoen: zij moeten de toestemming hebben van de persoon/personen die het ouderlijk gezag uitoefent/uitoefenen.

U zult aan de hand van een aantal documenten moeten bewijzen dat u aan de inschrijvingsvoorwaarden voldoet (zie hieronder).

Belgen die niet aan deze voorwaarden voldoen, maar toch voor langere duur in het buitenland verblijven, kunnen wel hun aanwezigheid aan de Ambassade of het Consulaat melden, maar zullen niet van dezelfde dienstverlening kunnen genieten als "ingeschreven" Belgen (zie hierboven).

Het Consulaat of de Ambassade zal u inschrijven op basis van een bewijs dat u niet meer in een Belgische gemeente ingeschreven bent. Van uw Belgische gemeente ontvangt u, wanneer u zich daar laat uitschrijven via het formulier Schrapping uit de bevolkingsregisters gemeente, een formulier Model 8 als bewijs van uw uitschrijving.


Indien u reeds in het buitenland bent, kan u uw schrapping uit het bevolkingsregister van de gemeente vragen per brief gericht aan het College van Burgemeester en Schepenen. In principe zult u aan deze brief een bewijs van uw vestiging in het buitenland moeten toevoegen (attest van de lokale autoriteiten of van een Belgische diplomatieke/consulaire post, kopie van de lokale verblijfsvergunning enz.).

Indien u van een ander land komt en daar ingeschreven bent op een Belgische diplomatieke of consulaire post, dan beschikt u niet over een 'model 8'. In dat geval neemt het Consulaat of de Ambassade contact op met het consulair bureau van uw laatste woonplaats en vraagt de toezending van uw administratief dossier.



Je kan je dus best wel uitschrijven voor je vertrekt denk ik.

Ik heb nog een puntje op de lijst, hoort bij 'skype installeren bij ouders', nl dropbox installeren bij ouders en vrienden. Daarin kan je bestanden zoals foto's zetten(dan moet je ze niet publiekelijk op internet zetten). Als de dropbox gemeenschappelijk is, kunnen zij er de foto's afhalen of zelf opzetten van hen. Je krijgt een waarschuwing op je pc als er iets in de dropbox gezet is. Erg handig.

Groetjes
Stien
 
Houten meubels zijn bij ons gewoon meegegaan zoals ze waren, geverfd en blank. Ook onze antieke klok ging mee (niet dat we hem op mochten hangen in ons huurhuis maar dat terzijde.
De speciale school voor kinderen is een uitkomst. Tijdens scholuren samen met allemaal "anderlandse" kinderen. De grote lijnen liggen bij de engelse taal maar al doende leren ze ook welrekenen en schrijven. (Onderwijsniveau is in WA zeker lager dan in Nl. Dit is geen ramp zolang je in Oz blijft). Bij ons werden de kids gratis met een taxi naar school en huis gebracht. Na een jaar waren ze beiden (6 en 11 jaar) op niveau.
Internationaal rijbewijs was niet nodig met ons nl rijbewijs. In Oz zaten ze alleen met onze motorrijbewijzen, in Oz hebben ze catagorien qua cc inhoud, wij niet.
Uitschrijven mag in Nl maar een paar dagen tevoren met vernoeming met de vertrekdatum zodoende ben je tot vertrek inwonende.
Ziekenfonds is gemnakkelijk op te zeggen per de dag na je vertrek (wel je bankrekening aanhouden ivm resitutie teveel betaalde premie). In Ozz gewoon daags na aankomst naar de medicare en klaar is klara je krijgt meteen een tijdelijk bewijs van inschrijving mee. Als je langer wilt wachten neem je een reisverzekering. In mijn herinnering is het allemaal niet moeilijk, ze zijn ook zeker niet lastig in Ozz en doen veel om je te helpen. Heb wel geduld als je voor zo'n loket staat, het duurt soms erg lang voor je aan de beurt bent. Daarentegn hebben ze ook weer alle tijd voor jou.
 
Gelukkig! ChrisAnne (Annemarie) had me ook al gezegd dat de verhuismaatschappijen er geen echte problemen in zagen. Wat wel een probleem kan opleveren zijn oude houten meubels waar mogelijk houtworm in zit. Maar die hebben we al langer de deur uitgedaan, aangezien we in een houten huis wonen...

Wat het uitschrijven uit de gemeente betreft: ik ben er nog niet uit of het nu het beste is ons hier al uit te schrijven of pas in Australië. Als dat hier met vernoeming van de vertrekdatum gaat doe we het best hier denk ik, maar als ik dan lees wat Angeline schrijft, dan is dat hier in België niet echt mogelijk denk ik (vraag me ook wel af wat die "ernstige" gevolgen dan wel kunnen zijn :wink: )

Belgen die niet aan deze voorwaarden voldoen, maar toch voor langere duur in het buitenland verblijven, kunnen wel hun aanwezigheid aan de Ambassade of het Consulaat melden, maar zullen niet van dezelfde dienstverlening kunnen genieten als "ingeschreven" Belgen
Dit moet ik ook eens uitzoeken. Ben wel benieuwd wat voor "dienstverlening" wij daar dan nog mogen verwachten...

En wat dat speciale onderwijs betreft ben ik er ook nog niet uit. Ik wil ze het liefst meteen helemaal onderdompelen in de Australische cultuur. Als je zegt dat het onderwijsniveau in WA lager ligt, is het waarschijnlijk toch wel goed te doen om meteen naar de "echte" school te gaan. Is dat overigens overal in Australië zo dat het onderwijsniveau lager ligt?
 
Persoonlijk vind ik niet dat het nievau lager is, maar het is wel anders. Het "lager" heeft denk ik vooral te maken met het feit dat kinderen hier later naar school dan in Nederland. In Nederland gaan ze met 4 de hele week naar school, terwijl dat hier pas met 5 jaar is. Het "anders" zie ik vooral terug in de zaken die niet met taal (leren lezen en schrijven) en rekenen (sommetjes maken) te maken hebben. Er wordt veel dieper in gegaan op andere onderwerpen. Onze oudste zit nu in jaar 1 en het afgelopen term (10 weken) hebben ze o.a. heel veel geleerd over insecten (de verschillende soorten, de ontwikkeling ervan, het benoemen van onderdelen) maar ook over energie (opwekken van stroom in de natuur, in je lijf, electriciteit, krachten overbrengen, goed met stroom omgaan), waterkringloop (met de nadruk op waterverbruik thuis...)

Daarnaast wordt er ook veel tijd besteed aan de ontwikkeling van het kind zelf: Leren spreken in het openbaar, presentaties geven en het leren van waardes (respect, vriendschap) en niet te vergeten 2x per week sport en gewoon nog zwemlessen plus de naschoolse activiteiten die de meeste scholen organiseren.

Ik ben echt helemaal voor het Australische schoolsysteem en zou alleen daarom al niet meer terug gaan naar Nederland!!
 
Dat klinkt wel goed! Vooral tijd besteden aan de ontwikkeling van het kind zelf en de sport. Ik ben het hier lang niet altijd eens met het schoolsysteem, als ik zie hoeveel huiswerk Simon nu al heeft, en hij is nog maar 10.

Tijdens onze vakantie zijn we meerdere mensen met kinderen tegengekomen, terwijl het geen schoolvakantie was. Blijkt dat je in Australië (in WA dan toch) best je kinderen voor een vakantie van school kan halen, zolang je maar zorgt dat ze ook iets leren. Familietijd wordt als zeer belangrijk aanzien. en dat vind ik fantastisch. Hier in België doen ze al moeilijk als je een dag voor het schooljaar eindigt op vakantie wil vertrekken, ook al doen ze die laatste dag NIETS meer en is de school meestal al om 12u uit.
Levensgroot verschil in mentaliteit vind ik, en dan geef ik toch wel de voorkeur aan het Australische systeem...
 
Dat klinkt wel goed! Vooral tijd besteden aan de ontwikkeling van het kind zelf en de sport. Ik ben het hier lang niet altijd eens met het schoolsysteem, als ik zie hoeveel huiswerk Simon nu al heeft, en hij is nog maar 10.

Tijdens onze vakantie zijn we meerdere mensen met kinderen tegengekomen, terwijl het geen schoolvakantie was. Blijkt dat je in Australië (in WA dan toch) best je kinderen voor een vakantie van school kan halen, zolang je maar zorgt dat ze ook iets leren. Familietijd wordt als zeer belangrijk aanzien. en dat vind ik fantastisch. Hier in België doen ze al moeilijk als je een dag voor het schooljaar eindigt op vakantie wil vertrekken, ook al doen ze die laatste dag NIETS meer en is de school meestal al om 12u uit.
Levensgroot verschil in mentaliteit vind ik, en dan geef ik toch wel de voorkeur aan het Australische systeem...
Inderdaad, een weekje Bali twee weken terug was geen probleem.
Maar toen we, bijna 4 jaar geleden, voor 6 weken vanuit NL naar OZ wilden, moesten we bijna op onze knieen.
En dat terwijl Boris nog niet eens leerplichtig was.
Nee, dat doen ze hier dus beter; als je kind er iets van op kan steken, is het al snel goed.

Bart
 
Ik denk dat het lagere niveau vooral te merken is bij het voortgezet onderwijs. Mijn dochter kwam van 3 HAVO en kon alleen kiezen uit Year 10. Naar onze inschatting is dat te vergelijken met VMBO 3. Verschil in niveaus is er niet en uitbeidingsmateriaal ook niet. Mijn dochter scoorde voor alle vakken boven gemiddeld terwijl ze "not-native" was. Na jaar 10 gaan de meesten van school en degenen die op school blijven na Year 12 naar de Uni gaan. Vergelijkbaar met Nl is dat na de HAVO.
Mijn 2 jongsten hadden het druk met engels leren en doordat we terug naar Nl gingen, merkten we dat ze qua lesstof echt kortschoten op alle vakken behalve engels.
Ik zei ook al, als je in Oz blijft s er niets aan de hand, dan gaan ze gewoon mee met de rest. Als je echter teruggaat naar Nl zoals wij, dan merk je het vershil pas.
 
Back
Top