Denise (en anderen),
jeetje wat een lijst is dat zeg!!
Wat betreft het uitschrijven uit de gemeente: mij is verteld (gemeente Temse) dat je je het best zo dicht mogelijk tegen het vertrek uitschrijft. Ik heb dat de dag voor mijn vertrek gedaan, maar dat hield in dat ik de dag van mijn vertrek niet meer ingeschreven was en dus, als er iets zou gebeuren, euhm dat ik dan niet meer ingeschreven was... Ik weet niet exact wat dat inhoudt, maar de dame op de gemeente keek heel ernstig toen ze dat zei... Maar toch heb ik me dus de dag voor mijn vertrek uitgeschreven. Ik kreeg een papier mee dat ik uitgeschreven was, maar dat papier heb ik hier helemaal niet nodig gehad... Ze vroegen wel of ik een verblijfadres had in Ozz (wat ik op dat moment inderdaad had), maar ook daar is tot nu toe niets mee gedaan.
Hiermee in verband heb ik gevraagd op de gemeente of ze dat dan doorgeven aan de belastingsdienst. Dat doen ze, maar de dame zei dat het veiliger was dat ook nog eens zelf te laten weten. Dat laatste heb ik dan weer niet gedaan omdat mijn correspondentie doorgestuurd wordt naar ons ma en zij zal mij dus contacteren als er iets van belastingen binnenkomt.
Belgische rekening heb ik nog steeds open. Het zal me een enkel emailtje kosten om die -op een later tijdstip- af te sluiten. Dus de beste tip hiermee in verband is: ga eens praten met een medewerker in de bank en nomineer er 1 iemand die bereid is het allemaal een beetje in de gaten te houden voor je.
Ik heb ervoor gekozen om mijn euro's mee te nemen naar Ozz. Ik had een klein bedrag laten omwisselen (omdat de rate niet zo gunstig stond toen ik vertrok). De rest heb ik laten omwisselen na enig vooronderzoek en ik heb er uiteindelijk voor gekozen om te wisselen in zo een soort kiosk (dat was in Darling Harbour) omdat die de beste rate hadden en geen onkosten rekenden. Het scheelde hem alles tezamen een 500 dollar extra!
Toen ik ben gaan praten met de bankmedewerker in Belgie, zei ze dat er onkosten zijn om je geld over te maken naar Ozz. Dat is waarom ik het gewoon meegenomen heb. Is het meer dan 10000 dollar (wat in mijn geval niet zo was), dan moet je dat wel aangeven aan de Border, maar ik heb geen idee wat voor een consequenties dat dan heeft... Ik vermoed dat als je zegt waarom je meer dan dat bedrag meehebt en kunt aantonen dat het echt van jou is (en dat je niet geld aan het smokkelen bent ofzo) dat dat geen consequenties heeft, behalve dan tijd kost in het binnenkomen in Ozz.
Een bankrekening openen in Ozz is inderdaad kwestie van binnen te lopen in een bank van je keuze en er een rekening te openen.
Hiermee in verband: informeer je ook op voorhand al betreffende superannuation. Dat is een soort van pensioenfonds en blijkbaar kun je tegenwoordig kiezen welk fonds je daarvoor gebruikt. Al moet ik er eerlijkheidshalve aan toevoegen dat ik de helft van wat dat inhoudt niet snap... Het komt erop neer dat je toekomstige Australische werkgever in dat fonds bedragen stort en dan 'krijg' je dat bedrag eenmaal je op pensioen gaat. Dat fonds word -als ik het juist begrepen heb- belegd en daar zitten dus vele verschillen in. Verschillen die ik met mijn verstand niet begrijp, maar die een groot verschil kunnen uitmaken, naar ik me heb laten informeren...
Eenmaal je aan het werk gaat en je werkovereenkomst tekent, heb je een dag of tien de tijd om te beslissen of je bij het fonds van je werkgever wilt of bij een ander fonds. Tien dagen zijn niet veel om zo een belangrijke beslissing te nemen. En je kunt de eerste 12 maanden niet veranderen van fondskeuze...
Nog een laatste tip: laat je niet ontmoedigen door het vele geregel!! Uiteindelijk geraak je er wel doorheen: stap voor stap... Inderdaad de 'to-do-items' indelen wat betreft prioriteit en tijdstip waarop je ze kunt regelen. En heel eenvoudig je volledige lijst doorlopen en gedane dingen schrappen. Dat komt helemaal goed!
A ja. Nog 1 tip: Ik heb ons ma geleerd om documenten in te scannen en in bijlage bij een email te versturen. Als er dus iets aankomt die door mij getekend moet worden, dan stuurt zij dat door via de mail, ik print het uit en onderteken het en dan stuur ik het van hieruit naar de betreffende instantie. We hebben het nog niet nodig gehad, maar we hebben het wel achter de hand...
Tot zover mijn bijdrage!
Veel geluk!
Angeline.