TO-DO-lijst voor emigratie?

Nou, de onderwijsvorm is zeker een belangrijk punt. Onze eerste redenen zijn ruimte, klimaat, natuur, easygoing mentaliteit ;-), dat was al voor de kinderen er waren. Maar we zijn ook wel een beetje klaar met het nederlandse schoolsysteem. Alles is prima zolang de kinderen binnen de bekende nederlandse kaders zitten, maar als ze enigszins afwijken word je als ouder op het matje geroepen. De juffen zijn allemaal juffen (er is 1 meester bij onze school en dat is meteen de directeur) en de kaders die zij stellen zijn niet per definitie goed voor alle kinderen. Ook de enorme focus op meetbare prestaties ('de kinderen van groep 3 moeten voor januari kunnen lezen') heeft niet mijn voorkeur. Nee, dan heb ik liever dat ze 10 weken bezig zijn met insecten en energiestromen. Dat is het leven waar je in staat. Of een kind nou goed kan lezen in januari of april zal me echt worst wezen. Maar als hij begrijpt dat water niet zomaar uit de kraan komt is dat een les die m.i. veel meer bepaalt hoe hij zichzelf ziet in zijn eigen omgeving.

ok, ik kan het niet goed onder woorden brengen, maar je begrijpt vast wat ik bedoel :)
Het was in elk geval een belangrijke factor in het besluit (na 19 jaar) om er nu toch echt werk van te gaan maken.
 
Hoi,

Heb jullie lijst bekeken, wij zitten nu middenin de stress en tijd tekort natuurlijk. Nog twee maanden te gaan.....

Zelf heb ik geen belangrijke aanvullingen, behalve dat het misschien handig is om een jaar van te voren al te orienteren op scholen; goede public scholen hebben lange wachtlijsten... Hetzelfde geldt voor kinderdagverblijven.

Door deze post herinnerde ik me ineens dit lijstje weer:

http://www.expatforum.com/expats/australia-expat-forum-expats-living-australia/3384-list-things-you-need-do-before-you-emigrate-parts-1-2-a.html
 
Wow, ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog totaal niet bij stilgestaan heb dat er wel eens wachtlijsten kunnen zijn! :shock:

Da's natuurlijk wel belangrijk.... In het schoolsysteem heb ik me ook nog niet verdiept. Om 1 of andere reden schiet ik altijd pas in actie als de tijd begint te dringen. Misschien toch maar eens beginnen met mijn lijstje uit te voeren :wink:

Maar hoe weet je nu welke de goede scholen zijn? Zijn daar overzichten van? Bovendien vind ik het heel moeilijk om dat van hieruit uit te zoeken, want we weten nog helemaal niet waar we uiteindelijk terecht gaan komen. Eigenlijk wilden we dat ter plaatse eens allemaal gaan uitzoeken, bij welke scholen we een goed gevoel hebben en zo. Da's zo moeilijk om dat van op afstand te doen.

Ik ga me d'r in elk geval wel even in verdiepen, want ik begin me nu een beetje zorgen te maken.... :huh: Bedankt voor de tip! En heel veel succes en moed met de voorbereidingen, voor jullie komt het wel heel dichtbij! :lol:
 
Hoi Jeroen/Denise,

Op deze site staat veel handige info: http://education.qld.gov.au/strategic/advice/earlychildhood/prep.html

Er zijn een aantal public scholen met een catchment area, dat betekent dat alleen leerlingen die in een aangegeven gebied rondom de school wonen, toegelaten worden. Daarnaast hebben sommige scholen nog een wachtlijst voor kinderen die buiten dit gebied wonen.

Hier staan de scholen met een catchment area: http://education.qld.gov.au/schools/catchment/metropolitan.html

Ikzelf ga vooralsnog uit van een stateschool omdat private scholen (veel) geld kosten en niet perse een betere school zijn dan bepaalde state scholen. Natuurlijk zijn er ook minder goede state scholen (net als dat er ook minder goede private scholen zijn) dus voortijdig orienteren kan geen kwaad.


Behalve public en private scholen zijn er ook catholic schools, montessori scholen etc

Succes!
 
Hoi Lucy

bedankt voor de links! Ga ik allemaal eens uitpluizen zodra het hier wat minder een heksenketel wordt.... :rolleyes:

grtjs
Denise
 
Als je toch bezig bent: geboortebewijzen! En inentingoverzicht. Zeker als je kinderen hebt want elke school en kinderopvang zal hier om vragen en kijken erg moeilijk als je ipv geboortebewijs met paspoort komt.
 
Ook handig om te weten:

Wanneer u een officieel bewijs van uw verhuizing naar het buitenland naar onderstaand adres stuurt, kan uw lidmaatschap tussentijds opgezegd worden.

ANWB Contact Center

Postzone H1c

Postbus 93200

2509 BA Den Haag

Indien de ANWB geen bewijs van uw verhuizing naar het buitenland ontvangt, wordt uw lidmaatschap per eerstvolgende vervaldatum beëindigd.
 
Intressante schema's! Een goeie app voor zowel android, iOS gebruikers, als pc gebruikers: wunderlist
www.wunderlist.com

gratis en schitterend in gebruik!
heeft de belgische overheid zo geen lijst?
 
dat zou mij verbazen. In Belgie gaan ze er van uit dat het hier zo geweldig fantastisch is dat er nooit niemand zou willen emigreren....:rolleyes:
 
klopt! proberen zoveel mogelijk volk hier te houden voor het gat in de begroting dicht te rijden
huh.gif
 
Ik plak mijn lijstje hier even bij. Wie weet ziet iemand nog iets handigs.


Categorie Onderwerp Datum
Financieel Uitzoeken welke verzekeringen we allemaal hebben en besluiten wat er mee te doen 30-okt.-12
Financieel Nieuwe arbeidsongeschiktheidsverzekering en inkomsten verzerkering 30-okt.-12
Opzeggen Alle automatische afschrijvingen controleren 30-okt.-12
Financieel Aegon (pensioen) 01-nov.-12
Post Adreswijzigingen doorgeven (postadres) 01-nov.-12
Telefoon Vodafone bellen om te vragen wat ik nu krijg op papier 01-nov.-12
Gezondheid Inentingen laten zetten 01-nov.-12
Juridisch Testament/Voogdij 01-nov.-12
Gezondheid Medische verzekering gezin aanvragen voor vanaf 29 december 06-nov.-12
Financieel Zwitserleven (pensioen) 12-nov.-12
Bank Machtig Mom voor Rabobank 12-nov.-12
Gezondheid Medische verzekering gezin aanvragen voor november en december 13-nov.-12
Auto Contact R. voor aankoop Auto 15-nov.-12
Auto Auto verzekeren 15-nov.-12
Juridisch Uitschrijven gemeente 15-nov.-12
Kopen Gitaarkoffer 15-nov.-12
Opzeggen Goede doelen 15-nov.-12
Post PostNL doorzendservice 15-nov.-12
Opzeggen Bedrijf uitschrijven bij kvk 20-nov.-12
Overig Regelen e-boeken adobe, bieb, kindle? 20-nov.-12
Financieel Factuur maken voor prive goederen 20-nov.-12
Gezondheid Tandarts dossier 22-nov.-12
Opzeggen Ziggo alles 24-nov.-12
Opzeggen Turnen 25-nov.-12
Opzeggen Judo 25-nov.-12
Opzeggen Gas 28-nov.-12
Opzeggen Elektriciteit 28-nov.-12
Huis Utilities new house 1/12/12
Informeren Buren 01-dec.-12
Spullen documenten sorteren 01-dec.-12
Spullen schuur sorteren 01-dec.-12
Spullen garage sorteren 01-dec.-12
Informeren Kerk 01-dec.-12
Spullen kantoor sorteren 01-dec.-12
Opzeggen Reisverzekering 01-dec.-12
Opzeggen Rechtsbijstandverzekering 01-dec.-12
Spullen washok sorteren 01-dec.-12
Spullen speelgoed sorteren 01-dec.-12
Spullen kleding sorteren 01-dec.-12
Spullen boeken sorteren 01-dec.-12
Spullen muziek op itunes, cd's in doos 01-dec.-12
Spullen keuken sorteren 01-dec.-12
Spullen decoratie sorteren 01-dec.-12
Telefoon Mobiele Contracten uitzoeken 01-dec.-12
Spullen films in hoesjes 01-dec.-12
Verkopen fietsen 01-dec.-12
Gezondheid Medicatie ophalen (voorraad) 04-dec.-12
Afscheid Voorbereiden afscheid 09-dec.-12
Auto verkopen 10-dec.-12
Huis gaatjes vullen in slaapkamer 10-dec.-12
Opzeggen Water 17-dec.-12
Spullen Persoonlijke spullen in opslag 17-dec.-12
School Schooldocumentatie aanvragen, evt vertalen 20-dec.-12
Auto Verkopen 21-dec.-12
Huis schoonmaken 28-dec.-12
Huis inspectie huis met vertegenwoordiger 31-dec.-12
Post Adreswijzigingen sturen met nieuw nr 10-jan.-13
School Enrolmentforms invullen 10-jan.-13
Bank Opzeggen rekening zakelijk 15-jun.-13
Bank Prive rekening openen 01-okt.-13
Financieel M-biljet vraagt Reinier aan. 1-12-2012
Financieel Keuze maken Expat verzekering 1-12-2012
 
uto Nederlandse papieren omzetten rijbewijs afgerond
Visa Verklaring omtrent gedrag A. aanvragen afgerond
Auto Nieuwe kaarten op tomtom afgerond
Auto ANWB opzeggen (uitzoeken opzegtermijn) afgerond
Auto wegenbelasting stopzetten afgerond
Documenten Foto's paspoort afgerond
Documenten Nederlands paspoort A afgerond
Documenten Nederlands paspoort G afgerond
Documenten Nederlands paspoort kinderen afgerond
Documenten Aanvragen 5 nieuwe NL paspoorten afgerond
Financieel Controleer dat levensverzekering door kan lopen afgerond
Financieel Advies Fiscale gevolgen emigratie afgerond
Financieel Kinderbijslag afgerond
Financieel toeslagen kdv stoppen afgerond
Financieel Belastingdienst; hoe zit het met aangifte en teruggave afgerond
Gezondheid Medische keuring afgerond
Gezondheid
Uitzoeken vereisten vaccinaties kinderen
9-jarigen prik L regelen afgerond
Gezondheid Medisch dossier afgerond
Gezondheid Inentingsbewijzen bij elkaar zoeken afgerond
Huis Opzeggen afgerond
Informeren School afgerond
Opzeggen Ziggo plus afgerond
Opzeggen Stedin afgerond
Opzeggen Bladen (Eva en Visie) afgerond
Post Postadres instellen afgerond
Reis Uitzoeken: is er een optie om veel bagage mee te nemen afgerond
Reis Vliegtickets emigratie boeken afgerond
Reis vliegticket voorreis boeken afgerond
School School afspraak maken - en vragen naar id benodigdheden en of ik ze moet scannen en mailen afgerond
School Rapporten vertalen afgerond
School Kinderrijk verlengen afgerond
Spullen Verschepen afgerond
Spullen Besluiten of kinderfietsen mee gaan afgerond
Spullen Laptops kopen afgerond
Spullen Uitzoeken wat niet mee mag afgerond
Telefoon Vodafone opzeggen afgerond
Visa Verklaring goed gedrag afgerond
Werk Ontslag nemen afgerond
 
Back
Top