Wazi's LaStaVaZa

Beter laat dan niet, welcome Down Under


Haha, volgens mij hebben wij2 dagen voor pampus gelegen. Wel een geweldige nieuwe start zo voor jullie

11 juli ben ik bij de overheid begonnen en hier down down under zijn ze ook dergelijke persoonlijke programmas aan het introduceren.

Ik was verrast dat ik van het eerste moment toegang had tot intranet, email, etc. Telefoon hadden ze nog een uur ofzo voor nodig om in orde te maken.........een week geleden.

Succes met de auto, huis en banen jacht voor Mrs Wazi.
 
Nou... dat was weer een mooie week en genoeg beleefd... :)

Om met het belangrijkste te beginnen: Inmiddels circuleren er twee (inderdaad) kortere bijnamen... 1. The Tall Dutch Guy en 2. The guy with the funny Dutch accent. :) Dat laatste doet wel een beetje pijn, want ik vind uiteraard van mijzelf dat ik prima Engels spreek... Maar ja... Engels is duidelijk geen Australisch. :) Voorbeeldje: altijd gedacht dat je "schedule" uitspreekt met een harde "c", maar dat is hier dus met een zachte "c". Maar wellicht ligt dat aan de regio en is Zuid Australië het Limburg van NL? :) Werk is nog steeds leuk en volgende week spreek ik de voormalige teamleider... ben benieuwd.

Wij hebben zojuist de auto opgehaald (daarover in ons blog dit weekend meer... speciaal voor @afterbang :-D ) en wij hebben afgelopen week getekend voor een huurhuis waar wij medio augustus in kunnen. Dat is ook weer een verhaal op zich...

Wij dachten te tekenen voor een jaar, maar eenmaal bij de makelaar aangekomen bleek dat een half jaar te zijn. :confused: dat kwam de eigenaren wel goed uit, want daarna konden wij een jaar verlenging krijgen zodat het huis in de winter niet leeg zou staan. Dusssss... hebben wij meteen een verrassing voor ze... wij gaan maar meteen door met de volgende stap: huis kopen. :D Mits de Wazi's allebei vooruitzicht hebben op een "langer" dienstverband natuurlijk. Dat laatste zegt overigens vrij weinig hier... Vrij gebruikelijk om contracten ieder (half) jaar te verlengen. Zo kan je ergens prima 5 jaar rondhangen hebben wij al begrepen. Moet je alleen wel tegen die onzekerheid kunnen... :)

Wij kijken nu al uit naar de eerste inspectie van het huis. Onze makelaar beweert dat ie heel relaxt is, maar wij hebben al "horror" verhalen gehoord van mensen die al een waarschuwing kregen omdat er stof in de kozijnen lag of dat de vaatwasser vol stond met vuile vaat.

Dat was het weer even voor nu. Wij gaan zo richten de Almond Blossom Fair festival in Willunga, want wij hebben zoonlief vuurwerk beloofd. :)

Tot snel!
 
Helemaal goed om zo'n uitgebreid verslag te horen. En zit al op de refresh button te drukken op je blog ;)

Nog een week of twee en je naam is vast Dutch :p En wat betreft dat accent. Dat zul je vaker horen. Ook ik heb de opmerking al meerdere keren mogen horen. Soms heel vriendelijk bedoelt. (Wat een leuk accent!) Soms wat 'vierkant' (Ik zou eens wat aan je accent doen mate) Dat laatste was dan wat meer in de Bush rond een kampvuur. Dus wellicht nog steeds goed bedoeld. Het gezegde gaat dat zolang ze je in de zeik nemen ze je wel OK vinden. Als ze netjes, formeel of gesloten naar je zijn vertrouwen je ze eigenlijk (nog) niet zo.

Succes met de inspection, als ze in Canberra ook zo strak gaan kijken wordt het nog gezellig.... (NOT!) Gekke vraag, wat gebeurt er na een paar waarschuwingen? Strafwerk? 100 Push-up's? Huurprijs omhoog? Geen verlenging mogelijk?

Cheers!
 
Thanks! Ik vind het allemaal allang mooi. En inderdaad... ik heb liever dat er grappen worden gemaakt dan al dat formele gedoe. En dat zit op deze afdeling wel goed. ;-)

Gekke vraag, wat gebeurt er na een paar waarschuwingen?

Volgens mij krijg je eerst een formele waarschuwing en pas bij een tweede "vergrijp" mogen ze je schriftelijk verzoeken te vertrekken. Maar ik ga straks nog wel even de kleine lettertjes in het contract lezen. ;-)
 
Als je niet 'netjes' bent op het huurhuis in de ogen van de real estate agent, wordt simpelweg het contract niet verlengd en kun je dus na een half jaar vertrekken. Huurbescherming doen we hier niet aan.....
 
Wij kijken nu al uit naar de eerste inspectie van het huis. Onze makelaar beweert dat ie heel relaxt is, maar wij hebben al "horror" verhalen gehoord van mensen die al een waarschuwing kregen omdat er stof in de kozijnen lag of dat de vaatwasser vol stond met vuile vaat.

Valt wel mee hoor! Ik gebruikte de inspectie altijd voor een jaarlijkse schoonmaak. Mijn ervaring is dat ik twee (of meer) dagen druk aan het schoonmaken en poetsen was en de makelaar nog geen vijf minuten binnen was. Een keer stond er nog wat vuile vaat op het aanrecht, geen probleem.
 
Last edited:
Helemaal eens met @Janneke61 , bovendien heb ik ook het gevoel dat als het extra schoon is, ze veel minder goed controleren. Bij de buren (dat huis is van dezelfde eigenaar) controleren ze bijvoorbeeld veel strenger, daar trekken ze alle keukenlaatjes open en zo. Hier lopen ze een rondje door het huis, kijken even alle kamers binnen en staan binnen 5 minuten weer buiten.
 
Valt wel mee hoor! Ik gebruikte de inspectie altijd voor een jaarlijkse schoonmaak. Mijn ervaring is dat ik twee (of meer) dagen druk aan het schoonmaken en poetsen was en de makelaar nog geen vijf minuten binnen was. Een keer stond er nog wat vuile vaat op het aanrecht, geen probleem.

Hier is er een inspectie elke 3 maanden en zijn ze ontzettend streng. Heb in 3 verschillende huizen gewoond in Broome en de real estates waren allemaal echt heel streng en dreigden zelfs met het beeindigen van de huur toen de 2e inspectie ook niet goed was (een zwarte haar in de gootsteen, stof op de "fans" etc etc...bla bla bla)

Ze mogen trouwens niet in je kasten kijken...of lades!
 
Hier is er een inspectie elke 3 maanden en zijn ze ontzettend streng. Heb in 3 verschillende huizen gewoond in Broome en de real estates waren allemaal echt heel streng en dreigden zelfs met het beeindigen van de huur toen de 2e inspectie ook niet goed was (een zwarte haar in de gootsteen, stof op de "fans" etc etc...bla bla bla)!

Tsssss. Was het ook zo schoon toen je er in ging vraag ik me dan gelijk af?
 
gossie, zo'n problemen hebben wij nog nooit gehad met huren. En dit is appartement/huis nummertje drie. Ze komen hier in de bergen om de 5 maanden ongeveer. Is altijd gezellig en nooit wat te zeuren en wij hebben nog twee pluizige katten rond lopen ook. Verschil moet er wezen blijkbaar. Maar dat is wel vervelend als ze je zo komen bespieden zeg maar. Er het blinkt hier echt niet hoor, sterker nog we hebben een kachel, dus stof genoeg. (of zou het schelen dat we regelmatig met de eigenaar van de makelaardij een biertje doen in de kroeg :rolleyes:)
 
Zorg dat je de RE agents te vriend houdt, maakt je leven een stuk makkelijker. In het eerste huis hadden we een dame waarmee we het erg goed konden vinden. Die zeurde wel enorm over weeds in tussen de tegels. Zelfs al had ik alles gedaan, was het nog niet goed omdat je een beetje groen had, maar de rest was ze zeer tevreden over. Ze deed er ook niet moeilijk over, maar het moest wel opgelost worden.

Het tweede huis, de RE agent kwam langs, onze hond sprong tegen haar op en we hebben alleen maar lopen ouwehoeren over honden, de buurt, het strand etc terwijl ze wat foto's nam. Ze zei "Ik kijk altijd naar de keuken en badkamer, als die er goed uit zien dan weet ik al genoeg". Wij zorgden dat er geen enkele vaat lag, de keuken er goed schoon uit zag, kookstel glimmend etc. Voor het oog van de kerk natuurlijk, maar het huis is wel zo schoon dat we er zelf ook fijn vinden om in te leven.

Bij beide huizen kwamen ze iedere 3 maanden ongeveer.

edit: Onze eerste REA (real estate agent) heeft ons 100% verkocht toen we voor het 2de huis gingen. Ze was zo tevreden over ons, hielden het netjes schoon, waren goede tennants etc. Dat is nog een extra voordeeltje als je goed met ze om gaat en weer ergens moet huren :)
 
Precies! Wij zijn al aan het kijken... ;-)
Hou er wel rekening mee dat je voor het kopen van een huis een behoorlijke zak met geld mee moet nemen. Ze zijn hier niet zo gemakkelijk met hypotheek als in Nederland en je moet minimaal 10% van de hypotheek aan eigen geld meebrengen. Maar kijken en dromen is natuurlijk altijd leuk :)
 
Leuke verhalen en ervaringen om te lezen. Komende week tekenen wij ook voor ons huurhuis en ik ben benieuwd wat de inspecties ons gaat brengen.

Toen wij ons huurhuis in Dusseldorf verlieten was de landlady zo vervelend. Onze hond voelde onze ergernis en beet de landlady spontaan in haar kuit. Tot bloedend toe. Dat kunnen we in Australie niet hebben...
 
Back
Top