Merry-go-round to & in OZ

Er begint een beetje een trend te komen, terwijl ik dit zit te tikken, zit ik weer op een vliegveld. Changi Airport dit keer, Canberra Airport heb ik een uur of 8 vliegen achter me liggen ondertussen. Australia en vliegen zijn zowieso onlosmakelijk met elkaar verbonden denk ik. Vroeger (toen men nog met de boot emigreerde) werd er vaak gesproken over 'The Tyranny of Distance'. Reizen naar Australia duurde weken en was extreem kostbaar. Met de komst van intercontinentale vluchten is dit flink veranderd maar het is nog steeds niet om de hoek (net zo min als Zuid-Spanje met de bus bijvoorbeeld ;) ) Eén ding wat je nog doet herinneren aan de lange boottocht is het zogenaamde 'long-service leave'. Als je ergens 10 jaar gewerkt hebt krijg je een dik verlof. Dit is indertijd bedacht om je de kans te geven naar je familie in Europa terug te keren voor een bezoek. Ondertussen werkt bijna niemand meer ergens 10 jaar dus wordt er nu gekeken om de regel aan te passen (en heel Australisch, om ervoor te zorgen dat meer mensen zo'n long-service leave kunnen opnemen)

Wat doe ik hier dan eigenlijk, zo in Singapore? Nu ik ben onderweg naar Hamburg (of all places...) De afgelopen maanden heb ik aan een project in Duitsland gewerkt en dat komt nu langzaam op zijn einde. Dus even vinger aan de pols. Veel tijd voor bezoekjes in NL zal er niet zijn, wie weet volgende keer! Terwijl ik gisteren in Canberra de afwas stond te doen om ons huis aan kant achter te laten zat er prompt weer eens gezinnetje Kangaroos achter het huis. Een joekel van een Vader, een Joey en Mamma. Dat zullen we even moeten missen helaas maar kijk al uit naar de terugvlucht.

Over Kangaroos gesproken, nu de temperaturen wat lager zijn (tussen de 13 en 18 graden overdag) komen de Kangaroos wat eerder in actie. Zomers puffen ze heel de dag uit in de schaduw maar nu zie je ze de hele dag eigenlijk. Met mountainbiken brengt dat weer een extra uitdaging mee. Mountainbiken is hier al uitdagend genoeg met stoffige en gladde rotspartijen, veel uitnodigende bomen langs de paden maar nu dus ook nog overstekend wild :) Als je ze ziet zitten zijn redelijk voorspelbaar (ze springen altijd net voor je het pad op) Als je ze niet ziet (aankomen) is het soms even verassend. Maar het is wel SUPERGAAF. Alsof je op safari bent hahaha.

Er zijn al wat verschillen tussen Nederland en Australia voorbij gekomen de afgelopen maanden en binnenkort wil ik eens gewoon een post aan al de leuke, gekke, irritante en typsiche dingen of verschillen wijden. Maar eentje die nu met de winter hier wel even het noemen weer eens waard is, is de kwaliteit van huizenbouw. En dan voornamelijk het gebrek aan enige vorm van isolatie of degelijke verwarming. En dat is in de noordelijke (warmere) delen van Australia wellicht niet zo'n punt maar in Canberra kan het gewoon vriezen 's nachts. (het gemidelde verschil tussen dag en nact temperatuur is meestal zo'n 15 graden. Dus het kan overdag heerlijk zijn maar 's nachts toch een tikkie fris...) Met tientallen vierkante meters enkel glas en geen centrale verwarming is het dan binnen niet heel veel warmer dan buiten. Sterker nog, ik zit nogal eens buiten in het zonnetje te werken omdat het daar sneller opwarmt dan binnen. Een andere reden is dat ik ook te zuinig/milieubewust ben om de gashaard (in de woonkamer) of het electrische kacheltje in mijn werkkamer aan te doen. En in de slaapkamer, nu daar gebeurt niet veel. Anders dan de electrische deken aanzetten dan en onze kat Daniël die van onze warmte geniet ;)

In ruil daarvoor krijgen we dan wel ontzettend veel zon terug. Zo veel zon dat ik al uit mijn hum ben als ik 's ochtends wakker wordt en het een keer dik bewolkt is. Dat is niet de afspraak! En ook de katten doen daar in mee, als het een keer regent zijn ze zwaar ontstemd wat ze dan vervolgens op elkaar af reageren. Maar regen is hier een goed ding en waar ik in Nederland echt triest kon worden van regen is het hier eigenlijk altijd wel welkom. Je weet dat de tuin het fijn vindt, de Kangaroos weer fris groen gras krijgen en niet geheel onbelangrijk, de MTB trails een beetje ontstoffen en beter bereidbaar zijn!

Daarnaast is zo'n regenachtig moment ook goed om weer een staartje van je oude leven op te ruimen. Voorbeeld: Zoiets als je Apple ID omzetten van Nederland naar Australia bijvoorbeeld. Dat gaat niet 1-2-3. Gekoppeld aan een NL Credit Card dus niet mogelijk in Australia enz. Na twee pogingen (en twee maanden) is het dan eindelijk gelukt! Ik kan weer apps kopen :) We kunnen weer nieuwe muziek inslaan en ik kan stop wensen dat Steve Jobs nog leefde.

Over muziek gesproken, ik ben hier gewoon al als 'ervarings-deskundige' op de radio geweest. ABC Radio (zeg maar Radio 1) zocht contact met me (social media is een veelkoppig monster) en of ik iets wilde vertellen over de verschillen tussen de Australische huurprijzen en de Nederlandse en hoe de huurmarkt in NL dan eigenlijk werkt. Nu ben ik gene deskundige maar ik heb zoals elke Nederlander wel een mening ergens over, dus dat is het probleem niet ;) Maar ik weet niet hoe vaak jullie op de radio komen spreken over een complex onderwerp in een andere taal dan je moerstaal, maar voor mij was het de eerste keer! Gelukkig voor mij zijn de verschillen nogal groot dus dat praat makkelijker dan nuances maar een beetje spannend was het wel. Gelukkig hadden ze meer mensen met veel meer verstand van zaken en was ik naar een paar minuten klaar. En weet je wat, toen ik mezelf terughoorde klonk ik niet eens als een idioot!

Laten we daar maar mee afsluiten, beter dan dat wordt het niet meer :)
 
Last edited:
Weer een lekker lang verhaal, het leven is zeker niet saai Down Under...of halverwege hamburg:p

Hoe doen jullie het met de katten als jullie twee weken on the road zijn? Al goede contacten met de buurtjes? Of is dat iets typisch Nederlands, dat de buren de kat eten geven en de plantjes water in de vakantie :rolleyes: :)

In ruil daarvoor krijgen we dan wel ontzettend veel zon terug. Zo veel zon dat ik al uit mijn hum ben als ik 's ochtends wakker wordt en het een keer dik bewolkt is. Dat is niet de afspraak!
Humeurig als de zon eens weg is. Heel herkenbaar, dat heb ik nou ook altijd :D
 
Last edited:
Weer een lekker lang verhaal, het leven is zeker niet saai Down Under...of halverwege hamburg:p

Hoe doen jullie het met de katten als jullie twee weken in the road zijn? Al goede contacten met de buurtjes? Of is dat iets typisch Nederlands, dat de buren de kat eten geven en de plantjes water in de vakantie :rolleyes: :)


Humeurig als de zon eens weg is. Heel herkenbaar, dat heb ik nou ook altijd :D

Correct, de buren :) De buren hebben zelf ook een kat dus we kunnen elkaar helpen indien nodig. Daarnaast hebben we via Pawshake ook een cat-sitter. Dus meerdere oplossingen :up:
 
19143724_10155364213626358_1252517066229897022_o.jpg


Home!
 
Er zijn volgens mij niet heel veel plekken waar het lekkerder thuiskomen is dan dit, zeker na zoveel vluchten.

We komen jullie wel een keertje stalken over niet al te lange tijd als dat mag :)
 
Moet glimlachen bij het woord 'Home' hierboven. Betekent dat je al aardig geworteld bent! Hoor best nog veel immigranten zeggen dat ze ' naar huis gaan', waarmee ze bedoelen op vakantie naar het land waar ze vandaan komen. Blijkbaar voelen zij zich niet zo thuis hier.... Welcome back, see you soon!
 
Er zijn volgens mij niet heel veel plekken waar het lekkerder thuiskomen is dan dit, zeker na zoveel vluchten.

We komen jullie wel een keertje stalken over niet al te lange tijd als dat mag :)

Kom gerust langs! Of dit de beste tijd is vraag ik me af (brrrrr.... 15 overdag, 0 's nachts) maar de guest room and bathroom staan voor jullie klaar :up:

Miss Bang heeft voor haarzelf wel een nieuw record gezet volgens mij. Canberra > Singapore > Amsterdam > Suriname > Antillen > Amsterdam > Singapore > Canberra.

We hebben elkaar trouwens weer op Singapore ontmoet op onze terugvluchten zodat we samen naar Canberra konden vliegen :p
 
Last edited:
Moet glimlachen bij het woord 'Home' hierboven. Betekent dat je al aardig geworteld bent! Hoor best nog veel immigranten zeggen dat ze ' naar huis gaan', waarmee ze bedoelen op vakantie naar het land waar ze vandaan komen. Blijkbaar voelen zij zich niet zo thuis hier.... Welcome back, see you soon!

Grappig, wij zeggen regelmatig tegen elkaar dat we ons niet voor kunnen stellen ooit weer in Nederland te gaan wonen. Voelt als zo lang geleden en zo'n ander leven. Melbourne voelt meer als thuis dan Nederland/Amsterdam ooit deed.
 
Moet glimlachen bij het woord 'Home' hierboven. Betekent dat je al aardig geworteld bent! Hoor best nog veel immigranten zeggen dat ze ' naar huis gaan', waarmee ze bedoelen op vakantie naar het land waar ze vandaan komen. Blijkbaar voelen zij zich niet zo thuis hier.... Welcome back, see you soon!

Ja, ons stekkie op de heuvel is wel thuis ;) Daarnaast is er natuurlijk nog wel een verschil met hoe soepel je je in een cultuur/land/taal en gewoontes 'beweegt'. Dan is Nederland 'makkelijker' (met ruim 40 jaar ervaring daar en nog geen half jaar hier mag dat ook wel)

Maar een paar uur terug en je ziet gelijk weer waarom we voor Australia gekozen hebben. Simpel voorbeeldjes:

- Even kopje koffie met een broodje in de mall. Stoel te kort aan ons tafeltje. Andere klanten om ons heen kijken pro-actief of ze ergens een stoel vandaan kunnen halen. In plaats van dat je 'lucht' bent voor de mensen om je heen ben je... een mede-mens. (En ja, ook hier heb je eikels, lomperiken en aso's maar door de bank genomen is men hier vriendelijker. Men onderkent dat je er bent)

- Boodschapjes gedaan, daarna rondje door de extended backyard achter het huis en ben maar gestopt met tellen van Kangaroos. Tussen de 50 en de 100 achter op de heuvel en meer als je verder gaat lopen.

In 3 weken NL/DE heb ik 3 reeën gezien en dan weet ik nog waar ik moet zoeken.
Nee, we zitten hier best :D

We zien je binnenkort wel even hier toch @Red dust ? Cheers!
 
Toch maar even opgezocht wat een cuttlefish is :) Tja, dat krijg je als vegetariër... :) Wij gaan zondag whale watchen in Sydney, altijd weer leuk (als het tenminste eens doorgaat, dit is al poging 4).
 
Back
Top