LaStaVaZa JP2017

JP2017

Well-Known Member
Het wordt voor ons hoogtijd om ook een laatste stand van zaken te gaan schrijven.

Een aantal jaren geleden zijn wij naar de ABC eilanden geëmigreerd. Ruim een jaar geleden hebben wij besloten dat onze toekomst niet hier ligt, maar terug gaan naar Nederland zien wij ook niet zitten.

Wij wisten inmiddels wel wat wij graag wel wilde onze wensenlijst was vrij duidelijk. Al snel bleek dat onze wensen volledig bij Australië aansloten. Zoals: klimaat, zee, National parken, winkels, etc.
Echter zijn wij zelf nog nooit in Australië geweest, maar wij kennen genoeg mensen in onze directe omgeving die er wel zijn geweest en sommige zelfs daar wonen.

Wat ga je dan doen, zelf zeggen wij altijd je moet er zijn geweest voordat je zo'n beslissing kunt maken. Inmiddels weten wij ook dat meerdere keren op vakantie gaan en ergens wonen niet met elkaar te vergelijken is. Je krijgt een bepaald beeld en gevoel en dat is het ook. In ieder geval naar onze mening. Uiteindelijk toch besloten om voor het visum te gaan mede ook dat overal geschreven werd dat het steeds moeilijker wordt om een visum te krijgen.

Na veel voorwerk en uitzoek werk, wilde wij het liefst voor de 189 gaan en als nodig is dan de 190. Wij zouden het visum aanvragen op naam van mijn man. Echter staat het aantal punten voor het werk van mijn man op 70 en soms op 75. Het schommelt iedere ronde op en neer.

Augustus 2017:
Gestart om alle documenten te verzamelen voor het Skills assessment (ICT). Het heeft lang geduurd voordat wij eindelijk de juiste documenten van de opleiding bij elkaar hadden. Het blijft toch lastig als je alles op afstand moet regelen.

November 2017:
Skills assessment ingediend. Mijn partner is gestart met de voorbereidingen van de Ieltstest.

January 2018:
Positief advies Skills assessment.
De Ieltstest afgelegd in Colombia. Uitslag was prima, de 10 punten voor Engels zijn binnen.

February 2018:
Immiaccount aangemaakt en kenbaar gemaakt voor interesse in visa 189 en 190 (VIC en NSW).
Wij hadden 65 punten voor 189 en 70 punten voor 190.

April 2018:
Doordat wij zagen dat er alleen maar uitnodigingen werden verstuurd van 75 of hoger, toch maar besloten om te proberen om de 20 punten voor Engels te halen. Het was geen optie om 5 punten te claimen voor partnerskills. Na veel uitgezocht te hebben, besloten om de PTE test te gaan doen. Op veel verschillende forums gelezen dat mensen bij deze test het aantal punten wel halen en wat bij Ielts en Toefl voor veel mensen een stuk lastiger is.

Mei 2018:
Partner in Miami de PTE test afgelegd en 24 uur later was de score bekend. De 20 punten zijn binnen!! Hij had zelfs de maximale score die je kunt halen voor de PTE.

13 mei 2018: Immiaccount bijgewerkt. 75 punten voor 189 en 80 punten voor 190.
Inmiddels hadden wij al gezien dat wij met 75 punten voorlopig geen uitnodiging zouden krijgen omdat de laatste mensen met 75 punten zijn uitgenodigd in februari 2018.
Verder hadden wij gezien dat Victoria een stop had gezet voor de uitnodigingen van 190 en wij hadden gelezen dat NSW ook al lang geen uitnodigingen meer had verstuurd.

23 mei 2018: totaal onverwachts kregen wij een uitnodiging van NSW.
26 mei 2018: bij NSW kenbaar gemaakt dat wij op de uitnodiging ingingen en alle benodigde documenten ingediend. Het zou maximaal 12 weken duren voordat wij een reactie zouden ontvangen.
30 mei 2018: reactie van NSW ze hadden ons genomineerd en meteen uitnodiging voor het indienen van het visa 190.

Ineens gaat het allemaal heel snel. Ik moest nog wel even mijn Engels test doen, voor mij vrij lastig. Uiteindelijk de keuze gemaakt om de Toefl te gaan doen, het is een gewaagde keuze. De Toefl test kon ik op de ABC eilanden afleggen en dat scheelt veel geld voor ons.

Juni 2018:
Alle documenten verzameld die nodig zijn voor de aanvraag van het visum. Uitgezonderd mijn Engels test en de Health check. Form 80 en 1221 ingevuld, wat kost dat veel tijd, hahha.
15 juni 2018: de aanvraag definitief ingediend.

23 juni 2018: Toefl test afgelegd.

30 juni 2018: Health check in Colombia gedaan. Dit was de dichts bijzijnde mogelijkheid voor ons. Alle drie goedgekeurd.

Juli 2018:
3 juli 2018 uitslag Toefl ontvangen. Yes de benodigde punten zijn binnen! Nu nog even zorgen dat de uitslag wordt doorgestuurd.

Alles is nu ingediend en nu is het wachten op een Co officier. Wij hopen natuurlijk zo snel mogelijk een GRANT te ontvangen.

In afwachting van het visum hebben wij een globale planning:
Mei 2019 naar Nederland om iedereen nog een keer te zien.
Juni 2019 naar Australië

Als wij in Australië aankomen dan gaan wij eerst vakantie vieren en waarschijnlijk ook eerst reizen. Als wij het visum krijgen dan gaan wij goed kijken waar wij in NSW willen gaan wonen. Dit is ook afhankelijk waar mijn man werk kan vinden.

Wat betreft tips over wonen in Sydney zijn welkom. Onze kleine man is 3 als wij in Australië aankomen. Verder willen wij graag rustig wonen, op rij afstand van zee en groen om ons heen.
 
Mooi overzicht! En nu even wachten op de 'stempel'.

Je wensen voor Sydney zijn... 'stevig'...als je dichtbij werk wilt wonen in ieder geval. Maar als je rij afstand naar zee wat flexible neemt dan past het wel :)

Kom naar Canberra joh ;) (Je kunt in Canberra's buitenwijken Queanbeyan of Jerrabomberra NSW wonen)
Dan woon je op rij afstand van de zee (2 uur) Groen, en Rustig hahaha. Als je in Sydney Rustig en Groen wilt wonen heb je zomaar (bijna) dezelfde reistijd :D
 
Dat klinkt goed allemaal! Wij waren ook nog nooit in Australie geweest voordat wij hier naar toe gingen. Vanwege dezelfde redenen als wat jij noemt, dat vakantie toch heel anders is dan hier wonen hebben we ook geen 'proefvakantie' gedaan en hebben we de overtocht gemaakt met het idee in onze achterhoofd om na vier jaar een beslissing te maken om te kijken of we hier wilden blijven of weer teruggaan.

Wat Sydney betreft: Het mooie van deze stad is dat je ondanks dat het een enorm grote stad is, je overal wel groen in de buurt hebt. Met name op de Northshore zijn mooie nationale parken. Zuidkant ben ik minder bekend en ken ik alleen Bondi redelijk goed, wat ook niet verkeerd is om te wonen. Het grootste hete hangijzer is de prijzen om te huren. Heel globaal is het, hoe dichter bij het CBD en hoe dichter bij strand, hoe hoger de huren. En dat gaat exponentieel. Zelf vind ik de omgeving van Mona Vale erg leuk. Dat is heerlijk rustig, mooi strand en veel groen. Maar dan is het woon/werk verkeer bijna niet te doen als je in de stad werkt. Dat geldt trouwens voor bijna de hele noordkant tenzij je dicht bij een station of zoals in Manly bij een ferry woont. Het zal een puzzel worden en veel hangt af van waar jij of je partner zal gaan werken.

Voor veel informatie over Sydney en het wonen in Australie voor beginners is er een brochure uitgegeven: Wonen in Sydney. Erg handig als je hier nog nooit geweest bent. Ik heb hem hier ooit een keer gepost, ik zal eens kijken of ik hem terug kan vinden.
 
Last edited:
@afterbang @Janneke61 dank je wel voor de info.

Het liefst wonen wij niet in de buurt van Sydney. Dit alles hangt inderdaad af waar wij werk kunnen vinden. In eerste instantie zal mijn partner gaan werken, want ik wil eerst mijn Engels op een goed niveau krijgen. Het is de bedoeling dat ik eerst een cursus/opleiding ga volgen.

De verwachting is dat mijn partner juist in de buurt van Sydney werk zal vinden. Hij werkt namelijk in de ICT sector.
Hoe verder wij van Sydney kunnen wonen hoe fijner wij dat vinden. Het enige wat wij in de buurt willen hebben is een supermarkt en wij zouden het fijn vinden als je op fietsafstand naar een klein centrum kunt met wat basic winkeltjes, restaurantjes, cafes.

Mochten hij toch werk in Sydney gaan krijgen dan willen wij proberen of hij een aantal dagen per week thuis kan werken. Dan kunnen wij ervoor kiezen om wat verder van Sydney af te wonen.

Mona Vale klinkt goed en ziet er ook goed uit.
 
Ik kan me daar helemaal in vinden. Ik ben dol op de stad, maar niet om te wonen. Vanaf Hornsby gaat er een expres trein naar het centrum wat de reistijd enorm verkort. Je kunt dan in de omliggende wijken kijken. Hornsby zelf heeft een vrij groot centrum en een grote mall, maar de omliggende wijken zijn mooi en naar het noorden toe, Hawkesbury, ook een hele mooie omgeving en je bent daar vandaan ook zo de stad uit voor een weekendje weg.
 
Last edited:
Aan de zuidzijde van Royal National Park kun je volgens mij ook nog wel aardig wonen en met de trein naar CBD. Er rijd een trein tussen Wollongong naar Sydney. Geen idee van de prijzen btw.

Bundeena is net noord van RNP. Met klein pontje naar de stad. Maar wederom, geen idee van de kosten (ik denk duur) Let op, ligt in de baan van de AirPort?
 
Last edited:
Vanochtend toen wij wakker werden was de golden email binnen.
Wij hebben onze grant gekregen 😁😁😁😁. Helemaal happy hier!! Nu kan het echte plannen beginnen.

We beginnen maar eens met het vaststellen van de datum en de vliegtickets regelen. Wij zullen ergens in mei 2019 richting Sydney vliegen. Met welke maatschappij gaan we richting sydney?
Nu twijfelen we een zelf beetje tussen de emirates en singapore airlines. Bij beide heb je overstap alleen op een andere plek. Wij zijn flexibel wat betreft vertrekplaats (Amsterdam, brussel, dusseldorf, frankfurt). Welke maatschappij is voor emigratie en kind fijner om mee te vliegen? De kleine man (3 jaar, dan) vliegt ook mee en heeft ook zijn grant gekregen 😂.

Weet iemand van jullie ook of dat het aantal kilos wat je mee mag nemen mag verdelen over meerdere koffers?

Alle tips zijn welkom!
 
Vanochtend toen wij wakker werden was de golden email binnen.
Wij hebben onze grant gekregen 😁😁😁😁. Helemaal happy hier!! Nu kan het echte plannen beginnen.

We beginnen maar eens met het vaststellen van de datum en de vliegtickets regelen. Wij zullen ergens in mei 2019 richting Sydney vliegen. Met welke maatschappij gaan we richting sydney?
Nu twijfelen we een zelf beetje tussen de emirates en singapore airlines. Bij beide heb je overstap alleen op een andere plek. Wij zijn flexibel wat betreft vertrekplaats (Amsterdam, brussel, dusseldorf, frankfurt). Welke maatschappij is voor emigratie en kind fijner om mee te vliegen? De kleine man (3 jaar, dan) vliegt ook mee en heeft ook zijn grant gekregen 😂.

Weet iemand van jullie ook of dat het aantal kilos wat je mee mag nemen mag verdelen over meerdere koffers?

Alle tips zijn welkom!

Gefeliciteerd!

Kies zeker geen goedkope Chinese maatschappij. De overstap is vaak lang, vertragingen zijn meer regel dan uitzondering. Keuze voor Singapore of Emirates is prima. Dat zijn maatschappijen met ruimere stoelen en ook de bagage is riant. Check de website even voor het juiste aantal kilos. Emirates heeft 35kg per persoon (dus 105 kg in totaal) in Economy en 50kg in Business en First.
 
Ten eerste: GEDELICITEERD!

Qua airlines. Ik hen zelf nog nooit met Emirates gevlogen. Wel laatst met Qatar. Wat me opviel is dat transfer hotels in Qatar onbetaalbaar waren vergeleken met Singapore.

Singapore is mijn ‘default’ en bevalt altijd goed. Singapore is een fijne luchthaven met twee goedkope transfer hotels voor als je een lange tussenstop hebt of wil hebben.

Je kunt 5 kilo extra krijgen per persoon als je meld dat je emigreert. (Boek je tickets online op de Singapore Air website en neem daarna telefonisch contact met ze op.)

Geniet even van dit ‘Grant moment’!
 
Van harte!!!!
Ik vlieg graag met Singapore Airlines, vriendelijk personeel en nette vliegtuigen. Manlief vliegt veel naar KongKong en daarom Cathay, maar dat is allemaal een tandje lager. Qantas is ook prima.
 
Congrats!

Ik ben met British Airways gegaan, via Londen en Hong Kong. Vlekkeloze service, bij 6 uur vertraging (door het weer) in Hong Kong kreeg ik 80 euro om te eten en te drinken en werd continu geinformeerd op mijn mobiel. Het laatste deel, Hong Kong - Melbourne, werd gedaan door de partner van BA, Qantas. Ook niks mis mee. Alle 3 vluchten alle ruimte, alle 3 zijn standaard nachtvluchten dus lekker pitten, prima en veel voer en drank heel de nacht door. Genoeg vertier aan films en muziek. Ik kwam volkomen uitgerust aan, en de jetlag duurde maar een paar dagen.
 
Gefeliciteerd!

Ik vlieg altijd met Cathay Pacific omdat dit de enige maatschappij is die direct vanuit Azie op Cairns vliegt. Prima maatschappij, maar ik zou voor Singapore gaan omdat je dan meer bagage mee mag nemen als je emigreert. Dat kan dus bij Cathay niet.

Ben 1x met China Southern op Sydney gevlogen, echt afrader, eens maar nooit meer. Vertraging, gedoe met overstappen met een hoop stress tot gevolg. Voor die max 200 euro die je bespaart op een retour ticket echt niet de moeite waard.
 
Dank je wel allemaal voor jullie reactie.
Daar kan ik mee verder.
De verwachting nu is dat wij half mei naar Sydney vliegen.
 
Gefeliciteerd!
Mooie timeline.
Wij vlogen met Singapore en hadden op voorhand bewijs aangeleverd dat we zouden emigreren (visa, uitschrijving gemeente): leverde 5kg extra op (te verdelen over verschillende koffers want max 33kg per koffer). Als je binnen Australië moet overstappen kan het wel zijn dat de andere maatschappij (Virgin, jetstar,...) die extra 5 kg niet kent en extra kosten aanrekent.
 
Als je binnen Australië moet overstappen kan het wel zijn dat de andere maatschappij (Virgin, jetstar,...) die extra 5 kg niet kent en extra kosten aanrekent.
Beetje off topic, maar dat is sowieso iets om rekening mee te houden wanneer je reist. Op Whyalla vliegen momenteel twee maatschappijen: REX en Qantas. Wanneer ik op vakantie naar NL ga, vlieg ik met Qantas naar Adelaide. Reden is dat Qantas ook op binnenlandse vluchten 30kg baggage toestaat. Rex 15kg.... Tenzij je voor het duurste ticket gaat, dan mag je iets als 20 of 25kg mee. Daarboven moet je bijbetalen.

Ik vloog het jaar van m'n emigratie met KLM/Malaysian, maar die laatsten zijn niet zo populair meer... Ik vlieg ook liever met Singapore Airlines. Goede service en ik vind het vliegveld daar erg fijn. Wat @afterbang ook zei: je hebt daar betaalbare airport hotels en zeker met een lange overstaptijd zou ik dat aanraden.

@JP2017 gefeliciteerd en succes met de nog te nemen stappen :)
 
Wij vliegen meestal met Emirates als we terug naar Nederland gaan, maar dat heeft er vooral mee te maken dat ik liever het langste stuk het eerst heb. In jullie geval zou ik dus liever kiezen voor Singapore Airlines of een andere bovengenoemde maatschappij met een stop in Zuid Oost Azie. Alleen geen China Southern Airlines. Dat was voor mijn (volwassen) kinderen een paar jaar geleden ook een eens maar nooit weer ervaring.
 
Back
Top